AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:54 #121 Del Skrevet lørdag kl 21:54 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er derfor det tamponeres. Anonymkode: 46755...355 Vi tamponerer veldig sjeldent i helsevesenet i dag. Har gjort det på avdød èn gang, og det var fordi vedkommende hadde store indre blødninger. Anonymkode: 754b3...77b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:59 #122 Del Skrevet lørdag kl 21:59 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det gjøres ikke lenger, muligens de av gammel skole gjør det. Vi lærte at det ikke gjøres, og har aldri opplevd at det gjøres der jeg har jobbet. Anonymkode: 246c7...c14 Ja, da lukter det jo da. Anonymkode: 46755...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:59 #123 Del Skrevet lørdag kl 21:59 Maskinfører skrev (6 timer siden): Ja den informasjonen var veldig dårlig jeg tror ikke helsepersonellet viste så mye heller for utenom at det var de som stod for avlivingen legen var ikke innom i det hele tatt til og med pleierne gråt nå han døde spurte jeg en pleier så sa de du må nesten spørre legen ja man føler seg liten da jeg spurte far rett ut om han skulle dø og han svare jeg tror ikke det jeg sier ikke at pleierne tok livet av han men legen ga ordre om det jeg tror ikke han hadde smerter jeg spurte han og han sa nei det ble vel da gitt overdose i og med at dosen økte for hver time over dager ? At du skriver at de avlivet han, synes jeg er en skikkelig stygg ting å si. Du burde søke informasjon om situasjonen, og ikke sitte å si slike løgner. Hvis ikke får du gå til politiet. Du har tydeligvis ikke forstått informasjon, fortrengt den, eller bare unngått det. Hvis du har drevet med anklagelser så ikke rart de unngikk deg. Pårørende har det vanskelig, men virker som om du har gjort det vanskeligere for deg selv. Anonymkode: 246c7...c14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:01 #124 Del Skrevet lørdag kl 22:01 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, da lukter det jo da. Anonymkode: 46755...355 Det meste som skal ut kommer ut når de blir stelt. Og så er det kort tid etter dødsfall at pårørende skal se ofte. Det renner ikke avf i strømmer. Og døde kropper lukter, uansett. Anonymkode: 246c7...c14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:10 #125 Del Skrevet lørdag kl 22:10 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, da lukter det jo da. Anonymkode: 46755...355 Nei, det gjør ikke det. Det som kommer ut like etter dødsfallet vasker vi bort. Deretter ligger kroppen stort sett på kjølerom frem til begravelsen. Anonymkode: 754b3...77b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet lørdag kl 22:14 #126 Del Skrevet lørdag kl 22:14 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): At du skriver at de avlivet han, synes jeg er en skikkelig stygg ting å si. Du burde søke informasjon om situasjonen, og ikke sitte å si slike løgner. Hvis ikke får du gå til politiet. Du har tydeligvis ikke forstått informasjon, fortrengt den, eller bare unngått det. Hvis du har drevet med anklagelser så ikke rart de unngikk deg. Pårørende har det vanskelig, men virker som om du har gjort det vanskeligere for deg selv. Anonymkode: 246c7...c14 Hvorfor skulle jeg anmelde det til politiet ? Jeg har aldri anklaget dem for noe som helst dette er skrevet bak ryggen til legen og aldri noe jeg har tatt opp for har kun truffet legen 1-2 ganger https://www.tb.no/bevisste-okonomiske-avskrivinger-av-eldre/o/5-76-2509009 Endret lørdag kl 22:18 av Maskinfører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:19 #127 Del Skrevet lørdag kl 22:19 Maskinfører skrev (4 timer siden): Ja vet det men han sa jo at han ikke hadde smerter ? Han virket mere avhengig av det noe jeg har hørt at morfin kan gjøre jeg satt ved min fars side de 6 dagene dette pågikk og han var helt normal inntil døden inntraff ☹️ Man blir ikke avhengig av morfin på ei uke. Men det er selvfølgelig et definisjonsspørsmål om sterk smertelindring kan sies å forkorte livet med noen dager. Anonymkode: 5fe4b...582 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 7 timer siden #128 Del Skrevet 7 timer siden Jeg ønsker ikke å stelles eller skiftes på. Jeg ønsker å begraves i de klærne jeg går i når jeg dør. Det mener jeg bør respekteres Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 6 timer siden #129 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 22.53): Det gjøres ikke lenger, muligens de av gammel skole gjør det. Vi lærte at det ikke gjøres, og har aldri opplevd at det gjøres der jeg har jobbet. Anonymkode: 246c7...c14 Gammel skole her (men vurderer selvsagt behovet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 5 timer siden #130 Del Skrevet 5 timer siden Maskinfører skrev (På 4.1.2025 den 23.14): Hvorfor skulle jeg anmelde det til politiet ? Jeg har aldri anklaget dem for noe som helst dette er skrevet bak ryggen til legen og aldri noe jeg har tatt opp for har kun truffet legen 1-2 ganger https://www.tb.no/bevisste-okonomiske-avskrivinger-av-eldre/o/5-76-2509009 Interessant innlegg. Klart at eldre har rett på adekvat behandling, også de med demens. Problemet med akutt sykdom hos NOEN demenssyke er at de ikke lar seg behandle. De forstår ikke, greier ikke å ligge i ro under en undersøkelse. Du får ikke tatt blodtrykk en gang, langt mindre CT og EKG. Legge inn kateter? Glem det. Iv slanger og kateter rives ut, og det er full krig å få lagt det inn. Hele prosessen får preg av overgrep, og det sier seg selv at avansert medisinsk behandling kan man bare glemme. (Du kan selvfølgelig dope pasienten ned men da må du gjøre det over lang tid og det tåler ikke en utslitt kropp.) Legg til at pasienten kanskje har flere dødelige sykdommer og i utgangspunktet kort forventet levetid. Demens er i seg selv en dødelig sykdom. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #131 Del Skrevet 5 timer siden Maskinfører skrev (På 4.1.2025 den 23.14): Hvorfor skulle jeg anmelde det til politiet ? Jeg har aldri anklaget dem for noe som helst dette er skrevet bak ryggen til legen og aldri noe jeg har tatt opp for har kun truffet legen 1-2 ganger https://www.tb.no/bevisste-okonomiske-avskrivinger-av-eldre/o/5-76-2509009 Du gjør jo det her i denne diskusjonen. Paneera skrev (1 time siden): Jeg ønsker ikke å stelles eller skiftes på. Jeg ønsker å begraves i de klærne jeg går i når jeg dør. Det mener jeg bør respekteres Sannsynligvis har du kun sykehusskjorte på, naken nedentil og dyne over. Anonymkode: 798eb...5b2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 5 timer siden #132 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du gjør jo det her i denne diskusjonen. Sannsynligvis har du kun sykehusskjorte på, naken nedentil og dyne over. Anonymkode: 798eb...5b2 Nei gjør ikke det mest sannsynlig så kan vedkommende ha på seg feks privat skjorte/T-skjorter og evt en nettingtruse pappa døde i vanlig skjorte og treningsbukse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #133 Del Skrevet 5 timer siden Det er ikke bare for smerter det gis morfin på slutten. Mange er urolige og har ikke evne til å snakke, mange har angst og morfin gis for at de skal slippe å ligge i dødsangst. Svigermor var urolig, hun dro ut veneflon og lå og kavet veldig. Årsaken var at hun ikke klarte å snakke og hun hadde noe hun skulle ha sagt, noe som måtte ordnes som det var for sent å ordne. Før morfin ville hun ha mat og drikke men fikk heftig oppkast av bare så lite som en teskje flytende. Anonymkode: 798eb...5b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #134 Del Skrevet 5 timer siden Maskinfører skrev (4 minutter siden): Nei gjør ikke det mest sannsynlig så kan vedkommende ha på seg feks privat skjorte/T-skjorter og evt en nettingtruse pappa døde i vanlig skjorte og treningsbukse Det kommer an på. Når de Iigger lenge og kroppen blir skjør slutter de å kle på benklær. Svigermor hadde kun kladd og skjorte siste uka, pleierne sa de kunne risikere å ta livet av så skjøre ved stell. Det er omsorg. Anonymkode: 798eb...5b2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #135 Del Skrevet 5 timer siden Respekt for avdøde. Anonymkode: 21194...a7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 2 timer siden #136 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kommer an på. Når de Iigger lenge og kroppen blir skjør slutter de å kle på benklær. Svigermor hadde kun kladd og skjorte siste uka, pleierne sa de kunne risikere å ta livet av så skjøre ved stell. Det er omsorg. Anonymkode: 798eb...5b2 Såpass ja ☹️ pappa hadde samme klærne hele uka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #137 Del Skrevet 2 timer siden Paneera skrev (5 timer siden): Jeg ønsker ikke å stelles eller skiftes på. Jeg ønsker å begraves i de klærne jeg går i når jeg dør. Det mener jeg bør respekteres Du vil begraves ustelt i de urinbefengte klærne du døde i. Så deilig for både byrået og de som kommer i begravelsen uka etterpå. Anonymkode: 5fe4b...582 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junijulia Skrevet 1 time siden #138 Del Skrevet 1 time siden Maskinfører skrev (På 4.1.2025 den 23.14): Hvorfor skulle jeg anmelde det til politiet ? Jeg har aldri anklaget dem for noe som helst dette er skrevet bak ryggen til legen og aldri noe jeg har tatt opp for har kun truffet legen 1-2 ganger https://www.tb.no/bevisste-okonomiske-avskrivinger-av-eldre/o/5-76-2509009 Jeg skjønner deg veldig godt. Det siste halve året min mor levde var hun på sykehjem. Jeg kom hver dag og hjalp til ved måltider, for hun hadde vondt for å svelge. Det tok lang tid men hun spiste godt En dag jeg kom hadde legen og avdelingsleder bestemt at det skulle sluttes og gi næring og væske. Munnen skulle bare pensles med vattpinne. At hun spiste når jeg matet spilte ingen rolle. Jeg hadde ingenting jeg skulle ha sagt. Jeg satt og så min mor tyne vekk i en uke før hun døde. Det var regelrett tortur å være vitne til. Det hadde vært bedre om de hadde satt en overdose med morfin. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 1 time siden #139 Del Skrevet 1 time siden Junijulia skrev (19 minutter siden): Jeg skjønner deg veldig godt. Det siste halve året min mor levde var hun på sykehjem. Jeg kom hver dag og hjalp til ved måltider, for hun hadde vondt for å svelge. Det tok lang tid men hun spiste godt En dag jeg kom hadde legen og avdelingsleder bestemt at det skulle sluttes og gi næring og væske. Munnen skulle bare pensles med vattpinne. At hun spiste når jeg matet spilte ingen rolle. Jeg hadde ingenting jeg skulle ha sagt. Jeg satt og så min mor tyne vekk i en uke før hun døde. Det var regelrett tortur å være vitne til. Det hadde vært bedre om de hadde satt en overdose med morfin. Tusen takk ❤️ Han var samtykkekompetent inntil 5 minutter før han sovnet inn men i den tilstanden hvem ivaretok hans interesser ? det kom aldri fram jeg begynte og tenke på akkurat det nå jeg besøkte pappa hver dag fra 15:30-22:30 gjennom de 5 årene han var på sykehjem ja det var også skremmende det som skjedde med din mor jeg var 34 år når pappa døde og det ble mye for en 34 åring ja jeg hadde ikke mye kontakt med pappa han var veldig aktiv den natten til han døde dvs fra 15 til 16 Desember 2023 aner ikke om de ga overdose heller ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #140 Del Skrevet 1 time siden Junijulia skrev (17 minutter siden): Jeg skjønner deg veldig godt. Det siste halve året min mor levde var hun på sykehjem. Jeg kom hver dag og hjalp til ved måltider, for hun hadde vondt for å svelge. Det tok lang tid men hun spiste godt En dag jeg kom hadde legen og avdelingsleder bestemt at det skulle sluttes og gi næring og væske. Munnen skulle bare pensles med vattpinne. At hun spiste når jeg matet spilte ingen rolle. Jeg hadde ingenting jeg skulle ha sagt. Jeg satt og så min mor tyne vekk i en uke før hun døde. Det var regelrett tortur å være vitne til. Det hadde vært bedre om de hadde satt en overdose med morfin. Kjempetrist lesing. Det er helt riktig at kroppen slår seg av og ikke kan ta i mot næring på det siste. Men når du skriver at hun spiste godt bare hun fikk tid på seg, aner jeg ugler i mosen. Da er det veldig sannsynlig at pleierne bare ikke har tatt seg den tiden. Om det skyldes mangel på kunnskap om svelgeproblemer, mangel på tålmodighet eller reell tidsnød, hvem vet. Det er veldig lett og raskt for slike pleiere å rapportere at pasienten ikke spiser. De trenger ikke ha prøvd skikkelig en gang. Dette sprer seg videre til neste skift, og ingen gidder å være den som prøver å mate den som kollegaen ikke klarte/gadd å mate. Legen kan ikke annet enn å stole på sykepleierens rapport, og så er man plutselig der som du forteller om. Som jeg skrev så er jeg helt klar over fysiologien i dette og at det kommer et tidspunkt hvor kroppen ikke lenger kan ta til seg noe uten at det medfører stor lidelse. Men mange års erfaring forteller meg at denne grensen altfor ofte blir fremskyndet av pleieres inkompetanse eller latskap. Anonymkode: d5d66...6d0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå