Bacteria Skrevet fredag kl 20:25 #101 Del Skrevet fredag kl 20:25 Maskinfører skrev (1 minutt siden): Ja det var det ☹️ ja de kom bare med en svamp og det var da jeg forstod hva som foregikk da jeg hadde lest om det i Aftenposten under min far sovnet ikke stille inn han tørstet og sultet ihjel (Kjetil Bjørnstad) tror jeg det var han hadde nok klart og svelge om de ikke dopet han ned og diverse tror jeg ❤️❤️🕯️🕯️ Husker innlegget til Bjørnstad. Sier ikke at alt ble gjort riktig med din far eller Bjørnstads foreldre,det vet jeg ikke, men det er viktig å huske på at når kroppen er i ferd med å dø, klarer den ikke å prosessere drikke og mat, selv intravenøs væske og næring på vanlig måte. Det å gi slik mat og drikke kan føre til økt ubehag for den døende. Et eksempel er at væske kan hope seg opp i lungene og føre til lungeødem. Ikke fordi vi får det i halsen, men fordi hjerte og nyrer gradvis svikter og ikke greier å ta unna. «vi dør ikke fordi vi slutter å spise og drikke, vi slutter og spise og drikke fordi vi dør». 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet fredag kl 23:46 #102 Del Skrevet fredag kl 23:46 Bacteria skrev (3 timer siden): Husker innlegget til Bjørnstad. Sier ikke at alt ble gjort riktig med din far eller Bjørnstads foreldre,det vet jeg ikke, men det er viktig å huske på at når kroppen er i ferd med å dø, klarer den ikke å prosessere drikke og mat, selv intravenøs væske og næring på vanlig måte. Det å gi slik mat og drikke kan føre til økt ubehag for den døende. Et eksempel er at væske kan hope seg opp i lungene og føre til lungeødem. Ikke fordi vi får det i halsen, men fordi hjerte og nyrer gradvis svikter og ikke greier å ta unna. «vi dør ikke fordi vi slutter å spise og drikke, vi slutter og spise og drikke fordi vi dør». Ja stemmer det jeg vil ikke si at pappas kropp var i ferd med å dø han klarte og spise og drikke men legen ved sykehjemmet bestemte at han ikke skulle leve lengre i tiden etter dødsfallet så prøvde også legen og unngå meg ved å ikke være tilgjenglig for meg når dødsfallet skulle konstanteres (loggført av sykepleiere i legens bok) deretter ble det gitt beskjed om at legen skulle ringe meg det skjedde heller aldri jeg ser det men jeg vil ikke kalle pappa døende han ringte jo selv til meg og sa at jeg skulle komme tilbake når de andre hadde forlatt rommet 2 minutter senere var jeg inne på rommet hvor da kun legen var og da sov pappa pappa sovnet aldri lett jeg og han har alltid slitt med innsovning så noe må hun jo ha puttet i han hjerte var det sterkeste hos pappa 15% lungekapasitet overlevde 4 lungebetennelser på sykehus og han hostet stygt det siste halve året uten at noe ble gjort ☹️ men hva som skjedde får jeg aldri greie på ☹️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet fredag kl 23:47 #103 Del Skrevet fredag kl 23:47 (endret) Bacteria skrev (3 timer siden): Husker innlegget til Bjørnstad. Sier ikke at alt ble gjort riktig med din far eller Bjørnstads foreldre,det vet jeg ikke, men det er viktig å huske på at når kroppen er i ferd med å dø, klarer den ikke å prosessere drikke og mat, selv intravenøs væske og næring på vanlig måte. Det å gi slik mat og drikke kan føre til økt ubehag for den døende. Et eksempel er at væske kan hope seg opp i lungene og føre til lungeødem. Ikke fordi vi får det i halsen, men fordi hjerte og nyrer gradvis svikter og ikke greier å ta unna. «vi dør ikke fordi vi slutter å spise og drikke, vi slutter og spise og drikke fordi vi dør». Var det sånn Arnfinn Nesset opplegg ? Endret fredag kl 23:47 av Maskinfører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet lørdag kl 09:49 #104 Del Skrevet lørdag kl 09:49 Maskinfører skrev (10 timer siden): Var det sånn Arnfinn Nesset opplegg ? Det blir noe annet. Arnfinn N tok livet av pasientene vha et giftstoff som lammer pustemusklene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet lørdag kl 12:36 #105 Del Skrevet lørdag kl 12:36 Maskinfører skrev (12 timer siden): Ja stemmer det jeg vil ikke si at pappas kropp var i ferd med å dø han klarte og spise og drikke men legen ved sykehjemmet bestemte at han ikke skulle leve lengre i tiden etter dødsfallet så prøvde også legen og unngå meg ved å ikke være tilgjenglig for meg når dødsfallet skulle konstanteres (loggført av sykepleiere i legens bok) deretter ble det gitt beskjed om at legen skulle ringe meg det skjedde heller aldri jeg ser det men jeg vil ikke kalle pappa døende han ringte jo selv til meg og sa at jeg skulle komme tilbake når de andre hadde forlatt rommet 2 minutter senere var jeg inne på rommet hvor da kun legen var og da sov pappa pappa sovnet aldri lett jeg og han har alltid slitt med innsovning så noe må hun jo ha puttet i han hjerte var det sterkeste hos pappa 15% lungekapasitet overlevde 4 lungebetennelser på sykehus og han hostet stygt det siste halve året uten at noe ble gjort ☹️ men hva som skjedde får jeg aldri greie på ☹️ Det høres ut for meg som det var veldig dårlig med informasjon til deg som pårørende i forb med og etter dødsfallet. Både fra legen og annet helsepersonell. Veldig uheldig, sånn skal det ikke være og da kan det fort bli mye grubling rundt situasjonen. Selv jeg, som er erfaren sykepleier følte meg lita i prosessen der mamma døde. Jeg tror du har godt av å slå fra deg ev tanker om at faren din nærmest ble tatt livet av på institusjonen. Du er ikke alene om å ha slike tanker,men helsepersonell har intet ønske om å avlive pasienter. Det vi ønsker, er at folk skal dø på en verdig måte, uten å ligge i store smerter. Derfor vi gir morfin og slike ting. Nesset-saken var veldig spesiell, han var et unikt tilfelle, heldigvis. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet lørdag kl 15:50 #106 Del Skrevet lørdag kl 15:50 Bacteria skrev (3 timer siden): Det høres ut for meg som det var veldig dårlig med informasjon til deg som pårørende i forb med og etter dødsfallet. Både fra legen og annet helsepersonell. Veldig uheldig, sånn skal det ikke være og da kan det fort bli mye grubling rundt situasjonen. Selv jeg, som er erfaren sykepleier følte meg lita i prosessen der mamma døde. Jeg tror du har godt av å slå fra deg ev tanker om at faren din nærmest ble tatt livet av på institusjonen. Du er ikke alene om å ha slike tanker,men helsepersonell har intet ønske om å avlive pasienter. Det vi ønsker, er at folk skal dø på en verdig måte, uten å ligge i store smerter. Derfor vi gir morfin og slike ting. Nesset-saken var veldig spesiell, han var et unikt tilfelle, heldigvis. Ja den informasjonen var veldig dårlig jeg tror ikke helsepersonellet viste så mye heller for utenom at det var de som stod for avlivingen legen var ikke innom i det hele tatt til og med pleierne gråt nå han døde spurte jeg en pleier så sa de du må nesten spørre legen ja man føler seg liten da jeg spurte far rett ut om han skulle dø og han svare jeg tror ikke det jeg sier ikke at pleierne tok livet av han men legen ga ordre om det jeg tror ikke han hadde smerter jeg spurte han og han sa nei det ble vel da gitt overdose i og med at dosen økte for hver time over dager ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet lørdag kl 15:51 #107 Del Skrevet lørdag kl 15:51 Bacteria skrev (6 timer siden): Det blir noe annet. Arnfinn N tok livet av pasientene vha et giftstoff som lammer pustemusklene. Åh det var det han gjorde da Curicit eller hva det heter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:58 #108 Del Skrevet lørdag kl 15:58 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 17.38): Ja, jeg syns faktisk at kroppen kan legges i kista akkurat slik som kroppen døde. Sykdommer, operasjoner som gikk galt, eller bilkollisjoner. Menneskene folk kjente er der ikke lengre, så hvorfor pynte, gre og sminke kroppen for å se levende ut? Jeg har ikke sansen for det. Jeg vil ha det som det er og døden er et faktum. Ja, jeg må nok skrive noe og sende til folk, så de vet hva de skal gjøre i tilfelle. Anonymkode: 8bc9c...d6b Hva om det var en du var innmari glad i? Vil du f eks at broren din, kameraten din eller moren din skulle blitt lagt ille tilredt oppi ei kiste med gapende munn, ett øye åpent og buksa full med urin og avføring? Anonymkode: 42b75...74f 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:05 #109 Del Skrevet lørdag kl 16:05 Maskinfører skrev (19 timer siden): Ja det var det ☹️ ja de kom bare med en svamp og det var da jeg forstod hva som foregikk da jeg hadde lest om det i Aftenposten under min far sovnet ikke stille inn han tørstet og sultet ihjel (Kjetil Bjørnstad) tror jeg det var han hadde nok klart og svelge om de ikke dopet han ned og diverse tror jeg ❤️❤️🕯️🕯️ Poenget er vel hvor lenge de bare skal måtte ligge der og lide med smerter, forvirring og ofte kvalme og ensomhet. Min mormor døde nylig, med hele magen full av kreft. Hun var liten som en fugl, men magen stor og stram med syk bukvæske, mange merkelige tarmlyder, massiv kvalme og mye smerter. Hun kastet opp avføring flere ganger. Hun døde ikke fordi hun sluttet med å spise og drikke, hun sluttet med å spise og drikke fordi hun skulle dø. Hun var kraftig forvirret de siste ukene og ville hjem, men hun var så kraftløs at hun ikke engang orket å løfte beina opp fra madrassen. Det var ingenting å spare på, hverken av morfin eller angstdempende. Vi ba også pleierne om å slutte med å mase på henne for å drikke. For mormor var full av vond kreft, og det var ingen behandling å gi. Husk at det å vise barmhjertighet og nåde er en stor gave. Nå lider ikke mormor mer. Anonymkode: 42b75...74f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:14 #110 Del Skrevet lørdag kl 16:14 Det er vel ikke så kult å ligge i kista med buksa full av dritt og urin. Anonymkode: 4e441...554 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:24 #111 Del Skrevet lørdag kl 16:24 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 18.17): Men hva om ditt siste ønske gjøres deres sorgprosess tyngre? Anonymkode: 5f556...4bd Ett siste ønske skal respekteres punktum! Anonymkode: b9fc6...94a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet lørdag kl 17:04 #112 Del Skrevet lørdag kl 17:04 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Poenget er vel hvor lenge de bare skal måtte ligge der og lide med smerter, forvirring og ofte kvalme og ensomhet. Min mormor døde nylig, med hele magen full av kreft. Hun var liten som en fugl, men magen stor og stram med syk bukvæske, mange merkelige tarmlyder, massiv kvalme og mye smerter. Hun kastet opp avføring flere ganger. Hun døde ikke fordi hun sluttet med å spise og drikke, hun sluttet med å spise og drikke fordi hun skulle dø. Hun var kraftig forvirret de siste ukene og ville hjem, men hun var så kraftløs at hun ikke engang orket å løfte beina opp fra madrassen. Det var ingenting å spare på, hverken av morfin eller angstdempende. Vi ba også pleierne om å slutte med å mase på henne for å drikke. For mormor var full av vond kreft, og det var ingen behandling å gi. Husk at det å vise barmhjertighet og nåde er en stor gave. Nå lider ikke mormor mer. Anonymkode: 42b75...74f Off 🥺 Her er det et eksempel på en kropp som var i ferd med å slå seg av, å tvinge i en slik pasient drikke (eller å legge inn nål og gi iv væske) vil være imot legeeden. De lover å redde liv, men også å ikke skade. Bare å gi raust med beroligende og smerte- og kvalmestillende i en slik situasjon. Javel, kanskje blir livet 2 dager kortere, men hva er vitsen med å forlenge? Vi lindrer, vi tar ikke livet av folk. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:36 #113 Del Skrevet lørdag kl 17:36 Maskinfører skrev (1 time siden): Ja den informasjonen var veldig dårlig jeg tror ikke helsepersonellet viste så mye heller for utenom at det var de som stod for avlivingen legen var ikke innom i det hele tatt til og med pleierne gråt nå han døde spurte jeg en pleier så sa de du må nesten spørre legen ja man føler seg liten da jeg spurte far rett ut om han skulle dø og han svare jeg tror ikke det jeg sier ikke at pleierne tok livet av han men legen ga ordre om det jeg tror ikke han hadde smerter jeg spurte han og han sa nei det ble vel da gitt overdose i og med at dosen økte for hver time over dager ? Det er vanlig når folk har store smerter og ligger for døden. De får smertestillende i økte doser så de døser inn i døden, ikke løper skrikende inn i den. Jeg har sittet dødsvakt der dette ikke ble gjort. Den døende tolket situasjonen som et smertefullt angrep og gikk rasende inn i døden. Bare så vi kunne si at vi ikke ga noe smertestillende. Anonymkode: 5fe4b...582 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet lørdag kl 18:00 #114 Del Skrevet lørdag kl 18:00 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er vanlig når folk har store smerter og ligger for døden. De får smertestillende i økte doser så de døser inn i døden, ikke løper skrikende inn i den. Jeg har sittet dødsvakt der dette ikke ble gjort. Den døende tolket situasjonen som et smertefullt angrep og gikk rasende inn i døden. Bare så vi kunne si at vi ikke ga noe smertestillende. Anonymkode: 5fe4b...582 Ja vet det men han sa jo at han ikke hadde smerter ? Han virket mere avhengig av det noe jeg har hørt at morfin kan gjøre jeg satt ved min fars side de 6 dagene dette pågikk og han var helt normal inntil døden inntraff ☹️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet lørdag kl 18:05 #115 Del Skrevet lørdag kl 18:05 AnonymBruker skrev (1 time siden): Poenget er vel hvor lenge de bare skal måtte ligge der og lide med smerter, forvirring og ofte kvalme og ensomhet. Min mormor døde nylig, med hele magen full av kreft. Hun var liten som en fugl, men magen stor og stram med syk bukvæske, mange merkelige tarmlyder, massiv kvalme og mye smerter. Hun kastet opp avføring flere ganger. Hun døde ikke fordi hun sluttet med å spise og drikke, hun sluttet med å spise og drikke fordi hun skulle dø. Hun var kraftig forvirret de siste ukene og ville hjem, men hun var så kraftløs at hun ikke engang orket å løfte beina opp fra madrassen. Det var ingenting å spare på, hverken av morfin eller angstdempende. Vi ba også pleierne om å slutte med å mase på henne for å drikke. For mormor var full av vond kreft, og det var ingen behandling å gi. Husk at det å vise barmhjertighet og nåde er en stor gave. Nå lider ikke mormor mer. Anonymkode: 42b75...74f Han lidde jo ikke eneste grunnen til han lidde var tanken på hans eneste sønn hva han døde av aner jeg ikke da det kommer så mye rart i dødsattesten pappa kastet aldri opp og ga tegn til at han ville ha vann men ingen gjorde noe for å oppfylle det ønske jeg skjønte alt når de kom med svampen hva de drev med legen hadde bestemt at han skulle dø selv var han ikke enig i det og hun la han i søvn når hun skulle fortelle meg det dum som jeg var spurte jeg ikke om hva han syns om det ? Pappa var samtykkekompetent inntil de siste 5 minuttene trist og høre om din mormor ❤️ far ble 78 år så vi kunne fått mange år til bare helsevesenet brydde seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:06 #116 Del Skrevet lørdag kl 19:06 Maskinfører skrev (På 1.1.2025 den 0.01): De slutta og gi han mat og vann han ville ha vann da men de gjorde ingenting for å hjelpe han nja han hadde kateter og i 2011 fikk han lagt ut tarmen så han hadde pose ble 78 år gammel mamma døde etter bare 2 dager på sykehuset da var jeg 23 år hun gikk bort sept 2011 Jeg har prøvd å lete litt i innleggene dine, men klarer ikke helt å forstå hva slags sykdom faren din hadde. Det virker ikke som om du har forstått det heller? Hadde han lungesvikt? Kreft? Begge deler? Du skriver at han var mye innlagt på sykehus den siste tiden med infeksjoner, og han hadde utlagt tarm? Leger beordrer faktisk ikke avliving av relativt friske pasienter i Norge i 2023 selv om du påstår det. Du kommer med svært graverende påstander og dersom du mener at en lege myrdet faren din så må du faktisk gå til politiet. Anonymkode: 42b75...74f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet lørdag kl 19:23 #117 Del Skrevet lørdag kl 19:23 Da pappa døde, var det veldig viktig for mamma å få være med å stelle kroppen hans. Hver sin lyst, jeg har et anstrengt forhold til døden, selv om, eller kanskje fordi, jeg lever med kreft selv. Uansett, pappas døde og nakne kropp ville jeg ikke ha noe med å gjøre. De forklarte oss også at døende mennesker ikke tar til seg vått eller tørt. Kroppen vil bare ikke mer. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:46 #118 Del Skrevet lørdag kl 21:46 Tough cookie skrev (På 3.1.2025 den 1.43): Skal du kremeres må du ligge i kiste. Ingen blir lagt inn i ovnen uten å ligge i noe. Hvis du har gått i oppløsning og alt er flytende, kan de nok legge deg i en bodybag som brenner Litt kuriosa rundt det der med krav til kiste og kremering, den er faktisk lovregulert. Scroll et stykke ned til kapittel IV, §29 - Krav til kiste. F.ex pappkister som brukes i flere andre land er ikke tillatt her, kisten skal være av trevirke med en viss styrke og motstandsdyktighet på flere plan. Noen få unntak rundt krav til kiste ved begravelse kan søkes om men husker ikke helt i farta hva det gikk på bortsett fra at de stort sett var religiøse hensyn. Anonymkode: e1e05...91a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:50 #119 Del Skrevet lørdag kl 21:50 AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 14.24): Du skal ikke ha begravelse? Bare husk at alt fra urin til avføring får fritt utløp i en kropp uten muskeltonus. Anonymkode: 42b75...74f Det er derfor det tamponeres. Anonymkode: 46755...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:53 #120 Del Skrevet lørdag kl 21:53 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er derfor det tamponeres. Anonymkode: 46755...355 Det gjøres ikke lenger, muligens de av gammel skole gjør det. Vi lærte at det ikke gjøres, og har aldri opplevd at det gjøres der jeg har jobbet. Anonymkode: 246c7...c14 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå