Maskinfører Skrevet 31. desember 2024 #81 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 10.10.2023 den 10.16): Det spiller en rolle for meg mens jeg lever og siden død kropp ikke kan snakke, så snakker jeg for den mens jeg lever. Jeg skal skrive det ja. Rart at så mange nesten har en romantisk forestilling om hva familien gjør når en er død. Hvordan vet du at de så gjerne vil se den døde? Alle vil ikke det og alle gjør ikke det. Ofte kan det være bedre å huske den en var mens en levde. Alle familier har ikke et godt forhold i livet. Jeg kjenner en som har insistert på å se folk i familien og han tok bilder av dem der de lå og ikke kunne si nei. Morbid aktivitet spør du meg. Et anegalleri med døde mennesker blir jeg ikke med på. Nok er nok. Anonymkode: 8bc9c...d6b Jeg tok også bilde av pappa i kista 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 31. desember 2024 #82 Del Skrevet 31. desember 2024 Maleficenta skrev (På 19.2.2024 den 14.17): Det er for pårørendes del. At den avdøde ser stelt ut og med øyne igjen og munn lukket og alt det der. Da ser det ikke skremmende ut når de skal ta farvel. Der ut som de sover Munnen blir sjeldent lukket helt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 31. desember 2024 #83 Del Skrevet 31. desember 2024 katties skrev (På 14.11.2023 den 16.46): Ikke alltid. Mange er dehydrert før de dør, og kanskje har de også allerede kateter Stemmer det pappa gikk bort på sovepiller og morfin og hadde ikke spist på en stund 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 31. desember 2024 #84 Del Skrevet 31. desember 2024 Maskinfører skrev (6 timer siden): Stemmer det pappa gikk bort på sovepiller og morfin og hadde ikke spist på en stund Ja, mange slutter gjerne å spise ca en uke før naturlig død, så det å gå på do er heller en ganske komplisert prosess. Kanskje til det beste det da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #85 Del Skrevet 31. desember 2024 Har vel med respekt for avdøde og pårørende å gjøre. På samme måte som att en gir de en grei begravelse, med blomstrer og kister og staffasje selv om det strengt tatt er nok å grave ett hull og hive de oppi. Begravelseritualer finnes i alle ulike former, i alle kulturer og samfunnslag, og det har vel med en liten tanke om etterlivet å gjøre, egen redsel for døden, ett eventuelt etterliv, og sorgen til de etterlatte å gjøre. Anonymkode: ea4fa...d2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 31. desember 2024 #86 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) katties skrev (49 minutter siden): Ja, mange slutter gjerne å spise ca en uke før naturlig død, så det å gå på do er heller en ganske komplisert prosess. Kanskje til det beste det da. De slutta og gi han mat og vann han ville ha vann da men de gjorde ingenting for å hjelpe han nja han hadde kateter og i 2011 fikk han lagt ut tarmen så han hadde pose ble 78 år gammel mamma døde etter bare 2 dager på sykehuset da var jeg 23 år hun gikk bort sept 2011 Endret 31. desember 2024 av Maskinfører 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #87 Del Skrevet 31. desember 2024 Honey Dew skrev (På 1.10.2023 den 13.48): Du blir tatt ut av kisten under krenering. Nei. Det blir du ikke. Ingen i Norge som gjør det. Anonymkode: b8db6...80f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet torsdag kl 10:05 #88 Del Skrevet torsdag kl 10:05 Maskinfører skrev (På 1.1.2025 den 0.01): De slutta og gi han mat og vann han ville ha vann da men de gjorde ingenting for å hjelpe han nja han hadde kateter og i 2011 fikk han lagt ut tarmen så han hadde pose ble 78 år gammel mamma døde etter bare 2 dager på sykehuset da var jeg 23 år hun gikk bort sept 2011 Er jo synd han ikke kunne få vann hvis han ville, men de hadde kanskje noe grunn til det 😕 Bestemoren min kunne ikke snakke og svelge døgnet før hun døde, så moren min fikk beskjed om å bare smøre litt vann på tunga hennes innimellom. Jeg tror vel det kanskje gikk rett ned i lungene om man hadde gitt henne vann. Min egen far var redd for å bli koblet opp til alt mulig, slik han hadde sett broren sin dø, så når han visste han antakeligvis kom til å dø (kreft pga røyking), så ventet han med å si ifra til noen som helst helt til siste liten. Han holdt ut til jeg kom tilbake fra sommerferien min i utlandet, vi fikk snakket, og så ble han plutselig veldig dårlig og døde i løpet av 2 dager. Jeg var også 23. Jeg så han ikke dø - jeg hadde nettopp reist til studiestedet mitt, samtidig som jeg prøvde å få kontaktet legen hans. Jeg trodde ikke på diagnosen legen hadde gitt han bare et par uker i forveien. Faren min var hjemme, men hadde sluttet å spise og drikke. Det er ikke noe glamorøst i enden på livet, nei... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:12 #89 Del Skrevet torsdag kl 10:12 Maleficenta skrev (På 19.2.2024 den 14.17): Det er for pårørendes del. At den avdøde ser stelt ut og med øyne igjen og munn lukket og alt det der. Da ser det ikke skremmende ut når de skal ta farvel. Der ut som de sover Mange døde ser IKKE ut som om de sover altså, særlig ikke hvis de døde av sykdom som ødela kroppen. Det er heller ikke mulig å lukke munnen helt på alle som er død. Anonymkode: 98432...650 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:12 #90 Del Skrevet torsdag kl 10:12 Jeg tenker jo også at dette handler om respekt for begravelsesbyrå og de som bistår i å håndtere den døde kroppen etter dødsfallet. Den døde kan ha kroppsvæsker som urin og avføring, blod, oppkast m.m. Å da skulle flytte den døde fra feks en seng, på båre, i en likpose, inn i begravelsesbilen, ut av likposen og over i kiste er nok ikke så veldig hyggelig full av diverse kroppsvæsker. I tillegg til lukt som kan unngås. Anonymkode: 41e4c...ee7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet torsdag kl 12:20 #91 Del Skrevet torsdag kl 12:20 katties skrev (2 timer siden): Er jo synd han ikke kunne få vann hvis han ville, men de hadde kanskje noe grunn til det 😕 Bestemoren min kunne ikke snakke og svelge døgnet før hun døde, så moren min fikk beskjed om å bare smøre litt vann på tunga hennes innimellom. Jeg tror vel det kanskje gikk rett ned i lungene om man hadde gitt henne vann. Min egen far var redd for å bli koblet opp til alt mulig, slik han hadde sett broren sin dø, så når han visste han antakeligvis kom til å dø (kreft pga røyking), så ventet han med å si ifra til noen som helst helt til siste liten. Han holdt ut til jeg kom tilbake fra sommerferien min i utlandet, vi fikk snakket, og så ble han plutselig veldig dårlig og døde i løpet av 2 dager. Jeg var også 23. Jeg så han ikke dø - jeg hadde nettopp reist til studiestedet mitt, samtidig som jeg prøvde å få kontaktet legen hans. Jeg trodde ikke på diagnosen legen hadde gitt han bare et par uker i forveien. Faren min var hjemme, men hadde sluttet å spise og drikke. Det er ikke noe glamorøst i enden på livet, nei... Ja det er synd men når de skulle ta livet av han så kan man jo ikke gi vann hva som skjedde aner jeg ikke for legen tok aldri kontakt til tross for at hun skulle det mulig det gikk ned i lungene hennes det aner jeg ikke jeg så pappa dø og de ga han sovepiller var 34 år da pappa ville spise men fikk ikke lov Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet torsdag kl 12:22 #92 Del Skrevet torsdag kl 12:22 (endret) NatNat skrev (På 19.2.2024 den 14.43): Ikke med meg hvis jeg kan gjøre noe for å unngå det. Uansett blir du nok stelt etter du er død. Pårørende vil ikke se deg skamfert eller i en blodpøl f.eks Endret torsdag kl 12:22 av Maleficenta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet fredag kl 00:43 #93 Del Skrevet fredag kl 00:43 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 19.06): Jeg troller ikke. Det er helt meningsløst å putte meg i en svindyr trekiste som uansett skal brennes. (Det er ikke særlig miljøvennlig heller) Anonymkode: d4060...244 Skal du kremeres må du ligge i kiste. Ingen blir lagt inn i ovnen uten å ligge i noe. Hvis du har gått i oppløsning og alt er flytende, kan de nok legge deg i en bodybag som brenner 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:53 #94 Del Skrevet fredag kl 00:53 Er det flere her som ikke vil ligge på kirkegården? Jeg kunne godt ha tenkt meg og vandret stille og lagt meg i en grav uten mer oppmerksomhet i skogen. Anonymkode: 01bc3...e58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:32 #95 Del Skrevet fredag kl 06:32 Maskinfører skrev (18 timer siden): Ja det er synd men når de skulle ta livet av han så kan man jo ikke gi vann hva som skjedde aner jeg ikke for legen tok aldri kontakt til tross for at hun skulle det mulig det gikk ned i lungene hennes det aner jeg ikke jeg så pappa dø og de ga han sovepiller var 34 år da pappa ville spise men fikk ikke lov Det ble vel brukt vann, altså pensle/fukte munnhulen for å hindre tørrhet? Det er vanlig, mener jeg. Jeg vet ikke hva som ligger til grunn for behandlingen din far fikk, men du burde få en samtale med lege/helsepersonell om valgene som ble tatt. Anonymkode: f149d...4c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:37 #96 Del Skrevet fredag kl 16:37 AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 0.11): Nei. Det blir du ikke. Ingen i Norge som gjør det. Anonymkode: b8db6...80f Så da er det kun aske fra kisten da. Anonymkode: 9c8fb...626 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet fredag kl 17:17 #97 Del Skrevet fredag kl 17:17 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Så da er det kun aske fra kisten da. Anonymkode: 9c8fb...626 Kroppen brenner jo opp inne i kisten da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:29 #98 Del Skrevet fredag kl 17:29 Bacteria skrev (På 29.9.2023 den 17.24): Ser poenget ditt om noen fex dør i en sykeseng og er vasket og stelt regelmessig før de dør. Men hvis noen fex dør i en ulykke er de ofte tilgriset av blod og kroppsvæsker, synes du da at det er greit å legge dem i kista slik? Det er ritualer og regler for stell av døde i alle samfunn. Har noe med respekt å gjøre, for avdøde og de som er rundt. Mnja….. Jeg var med i sommerjobb på sykehjem hvor jeg var på jobb kvelden før den gamle døde i sengen, og ble med morgenen etter på å gjøre klart når personen var død. Vedkommende hadde et veldig gap, som man må binde opp. Så har jo endel væsker som kommer ut osv. Så…..pent syn er det ikke. Jeg har også kommet inn til en død person som utrolig nok stivnet sittende på kontorstolen med en hånd på låret og hodet støttet i den andre. Åpenbart i smerter. Når personell etter noen timer ankom ba de oss gå ut pg vente da det å få døde over på båre i slik tilstand ikke var en hyggelig syn. Død er sjeldent pent. Det kan være fråding, oppkast, avføring - øyne og munn/kropp i vranglås osv. Så de knekker opp, bytter ut kroppsdeler osv. Bonusfar ble skutt i hodet, der fylte de vel med noe bak all bandasjen 🤷♀️ Anonymkode: be8c6...891 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet fredag kl 18:05 #99 Del Skrevet fredag kl 18:05 @Maskinfører trist å høre om pappaen din. Dette er yrket mitt, og vi gir vann til døende om de er tørste, Om så teskjevis. Har også vært med å gi pils… På et tidspunkt greier de ikke å svelge ordentlig, og drikken kommer ned i lungene. Da gjør vi ikke annet enn å fukte munnen med en slags svamp som er fuktet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet fredag kl 20:17 #100 Del Skrevet fredag kl 20:17 Bacteria skrev (2 timer siden): @Maskinfører trist å høre om pappaen din. Dette er yrket mitt, og vi gir vann til døende om de er tørste, Om så teskjevis. Har også vært med å gi pils… På et tidspunkt greier de ikke å svelge ordentlig, og drikken kommer ned i lungene. Da gjør vi ikke annet enn å fukte munnen med en slags svamp som er fuktet. Ja det var det ☹️ ja de kom bare med en svamp og det var da jeg forstod hva som foregikk da jeg hadde lest om det i Aftenposten under min far sovnet ikke stille inn han tørstet og sultet ihjel (Kjetil Bjørnstad) tror jeg det var han hadde nok klart og svelge om de ikke dopet han ned og diverse tror jeg ❤️❤️🕯️🕯️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå