AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #41 Del Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Javisst skal folk få gjøre som de vil, men da betyr det at de som ikke vil, de skal høres og vises respekt de også. Man er ikke vanskelig, men har en annen mening enn flertallet. Når flere får høre at det finnes alternativer, så kan det hende at det blir valgt oftere og for folk som ikke har så mye penger er det jo kjempefint. Jeg har sett på priser akkurat nå og de flår en om de kan, for en må jo gjøre som alle de andre, ikke sant? Jeg velger å si neitakk. Er jeg død, så vil jeg ha prosessen satt i gang hurtigst mulig, uten fordyrende eller tidshemmende mellomtrinn. Men det er jo saken, jeg skal ikke "ligge der", men hurtigst mulig rett i ovnen. Ingen prest eller forsamling. Kun kremering. Ja. En må få lov til å være ærlig syns jeg. Anonymkode: 8bc9c...d6b Jeg tror ikke det er verre enn at du skriver dette i testamentet ditt og informerer de pårørende. Du er forsåvidt nødt til å innom begravelsesagenten fordi det er de som henter liket på sykehus og frakter til kremering - men utenom om det behøver de ikke stelle deg mer enn evt hygieneregler for håndtering av liket ditt evt krever. Anonymkode: 9f2cd...3d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #42 Del Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 18.15): Det handler om respekt og etikk. Jeg har stelt døde, og det er veldig høytidelig og utføres med stor respekt. Vi er forsiktige når vi flytter hender og snur, legger klærne pent, vasker nøye. Retter ut sengetøy selv om det strengt tatt ikke blir noe trykksår, osv. Stryker litt på kinnet, viser omsorg. Det er viktig for de pårørende, det er viktig for oss, det viser respekt for et levd liv. Anonymkode: cb29a...894 Du glemte å nevne bomullsdottene som blir presset opp i rompa på den døde. Anonymkode: 586d3...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #43 Del Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du glemte å nevne bomullsdottene som blir presset opp i rompa på den døde. Anonymkode: 586d3...93d Er det ikke kork? Anonymkode: 98432...650 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #44 Del Skrevet 1. oktober 2023 Rett etter du dør så urinerer du på deg selv, så det er vanlig å vaske lik etter de dør. URINERING. Det viser seg at kroppen fortsetter å produsere urin i noen timer etter at døden har inntruffet. Og siden den delen av hjernen som styrer lukkemekanismen i blæren har sluttet å virke, så kan liket få ufrivillig tissing. Noe av det samme skjer med AVFØRING. Anonymkode: b5d5b...10f 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 1. oktober 2023 #45 Del Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 19.06): Jeg troller ikke. Det er helt meningsløst å putte meg i en svindyr trekiste som uansett skal brennes. (Det er ikke særlig miljøvennlig heller) Anonymkode: d4060...244 Du blir tatt ut av kisten under krenering. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #46 Del Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du glemte å nevne bomullsdottene som blir presset opp i rompa på den døde. Anonymkode: 586d3...93d Det er ikke ofte en tamponerer den avdøde. Man legger en bleie under i tilfelle. Avføring kommer sjeldent ut om det ikke ligger helt i endetarmen. Anonymkode: 06545...435 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #47 Del Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 18.24): Jeg vil ikke at folk skal stelle meg eller ta på meg. Anonymkode: 3104d...e46 Hva gjør du hvis du kommer på sykehuset og ikke kan vaske/ordne deg selv? Anonymkode: ce530...c89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 5. oktober 2023 #48 Del Skrevet 5. oktober 2023 Ryddet for innlegg bestående av lenke uten beskrivelse. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #49 Del Skrevet 6. oktober 2023 Jeg har og jobbet med døde. Noenganger dør de veldig stygt om jeg kan få si det slik. Det er faktisk sånn at et person som har gått inn i døden trenger å vaskes i ansiktet pga fråd og kroppsvæsker som kommer ut av munnen fks. De kan ha ligget for døden lenge å være fett i håret, kanskje ubarbert. Det handler også kanskje mere om at man skal få en siste «rens» og se respektabel ut før man legges i kisten. Veldig ofte blir pårørende kontaktet og ønsker å se den døde før kroppen blir hentet. Er bare en verdighetsgreie som har blitt ett fint rituale. I noen tilfeller trenger kroppen å bli sminket pga blåmerker osv.eller fordi det var slik hun/han likte å se ut, med litt sminke å farge på leppene. Husker jeg jobbet med en dame som ønsket å begraves i sin røde dressjakke og skjørt, for noen er slike ting viktig. Kanskje og når barn og unge dør. Da skal favoritt klærne på. Gjerne bamser og gjenstander også. I færre tilfeller så sier man bare at man ønsker at de har på dem en lik skjorte. Men de vil alltid bli stelt først. Dette skjer der de bor hvis de er på en institusjon. Dersom de er blitt tatt av dage eller dør i ulykke er det begravelsesbyrået som tar hånd om dem. For noen kan det handle om økonomi også. Kister er jo og kjempe dyrt. Hva er vitsen når de likevel skal råtne eller brenne. Men det er nok noe med de etterlattes behov for å gjøre det fint for den avdøde, gi dem en verdig begravelse å overøse dem med det de ønsker å gi dem en siste gang . Anonymkode: cd90f...d92 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #50 Del Skrevet 6. oktober 2023 Bacteria skrev (På 29.9.2023 den 17.24): Ser poenget ditt om noen fex dør i en sykeseng og er vasket og stelt regelmessig før de dør. Men hvis noen fex dør i en ulykke er de ofte tilgriset av blod og kroppsvæsker, synes du da at det er greit å legge dem i kista slik? Det er ritualer og regler for stell av døde i alle samfunn. Har noe med respekt å gjøre, for avdøde og de som er rundt. Uansett hvordan man dør, så vil kroppen «slippe» alt… Anonymkode: ffc30...696 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #51 Del Skrevet 6. oktober 2023 Honey Dew skrev (På 1.10.2023 den 13.48): Du blir tatt ut av kisten under krenering. Hva?? Blir ikke kisten også brent? Hva er da vitsen? AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har og jobbet med døde. Noenganger dør de veldig stygt om jeg kan få si det slik. Det er faktisk sånn at et person som har gått inn i døden trenger å vaskes i ansiktet pga fråd og kroppsvæsker som kommer ut av munnen fks. De kan ha ligget for døden lenge å være fett i håret, kanskje ubarbert. Det handler også kanskje mere om at man skal få en siste «rens» og se respektabel ut før man legges i kisten. Veldig ofte blir pårørende kontaktet og ønsker å se den døde før kroppen blir hentet. Er bare en verdighetsgreie som har blitt ett fint rituale. I noen tilfeller trenger kroppen å bli sminket pga blåmerker osv.eller fordi det var slik hun/han likte å se ut, med litt sminke å farge på leppene. Husker jeg jobbet med en dame som ønsket å begraves i sin røde dressjakke og skjørt, for noen er slike ting viktig. Kanskje og når barn og unge dør. Da skal favoritt klærne på. Gjerne bamser og gjenstander også. I færre tilfeller så sier man bare at man ønsker at de har på dem en lik skjorte. Men de vil alltid bli stelt først. Dette skjer der de bor hvis de er på en institusjon. Dersom de er blitt tatt av dage eller dør i ulykke er det begravelsesbyrået som tar hånd om dem. For noen kan det handle om økonomi også. Kister er jo og kjempe dyrt. Hva er vitsen når de likevel skal råtne eller brenne. Men det er nok noe med de etterlattes behov for å gjøre det fint for den avdøde, gi dem en verdig begravelse å overøse dem med det de ønsker å gi dem en siste gang . Anonymkode: cd90f...d92 Det er fint for dem som vil ha det på den vanlige måten, men vi som ikke vil det må bli hørt vi også. Å vise et menneske "den siste ære" skal i alle fall være å oppfylle avdødes ønsker sagt ettertrykkelig da h*n var i live. Alt annet er respektløst. En stygg død er det da ingen som skal se, så vask og stell er helt unødvendig for oss om ikke vil ha det. Rett i ovnen med oss. Anonymkode: 8bc9c...d6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SisteGang Skrevet 8. oktober 2023 #52 Del Skrevet 8. oktober 2023 Jeg vil også rett i ovnen uten stell. Helst uten kiste og blomster. Og absolutt ingen likvake. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 9. oktober 2023 #53 Del Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 18.11): Jeg synes de etterlatte skal få bestemme det som føles best for dem når det kommer til alt som har med begravelsen og den avdøde å gjøre. Den som er død eksisterer jo ikke lenger, så det har jo ikke lenger noe å si for dem. Alt som skjer etterpå er jo for de etterlattes del. Anonymkode: 5f556...4bd Hvis den avdøde har egne ønsker så skal de respekteres. Min mormor hadde i flere år snakka med barn og barnebarn om hvordan hun ville ha det når hun døde, og det gjorde saken så mye enklere for oss alle når den dagen kom. Vi så henne i kista, forberedte begravelsen, og gjennomførte den akkurat slik hun ønsket at vi skulle gjøre det. Å ikke gjøre det hun ønsket ville vært respektløst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #54 Del Skrevet 9. oktober 2023 Det er bra det finns regler for slik, så slipper pårørende i en vanskelig situasjon å ta stilling til det. Anonymkode: e1186...e80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #55 Del Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 19.02): For min del, jeg skal ikke i en kiste. Anonymkode: 29a13...2d6 Du havner i kiste selv om du skal kremeres. Anonymkode: 46755...355 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #56 Del Skrevet 9. oktober 2023 Har hørt rykter om at de har sluttet med tamponering. Noen som jobber med å stelle døde? Anonymkode: 46755...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 9. oktober 2023 #57 Del Skrevet 9. oktober 2023 Jeg tenker at det er respektløst overfor den avdøde å ikke stelle liket. De færreste hadde likt tanken på å ligge i kista i sin egen avføring og urin. Jeg har mistet en ektefelle til selvmord, og jeg er EKSTREMT takknemlig for at han kunne vaskes og stelles og kles på kjente klær slik at barna våre kunne få se ham og ta farvel før begravelsen. 4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi680 Skrevet 9. oktober 2023 #58 Del Skrevet 9. oktober 2023 Mamma mia.... still deg spm selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #59 Del Skrevet 9. oktober 2023 Lorieen skrev (4 minutter siden): Jeg tenker at det er respektløst overfor den avdøde å ikke stelle liket. De færreste hadde likt tanken på å ligge i kista i sin egen avføring og urin. Man er død når man ligger i kista. Da tenker man ingenting og liker ingenting lengre. Det spiller ingen rolle for den som ligger der, men før denne dør så skal en høre på det den personen vil. Gjøre det som den personen vil. Fullstendig respektløst å tvinge igjennom noe annet fordi en selv vil ha det slik. Hvis det var mitt familiemedlem som ville ha det slik eller sånn, så hadde jeg gjort som vedkommende ville så sant det var mulig etter norske lover. Anonymkode: 8bc9c...d6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 9. oktober 2023 #60 Del Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man er død når man ligger i kista. Da tenker man ingenting og liker ingenting lengre. Det spiller ingen rolle for den som ligger der, men før denne dør så skal en høre på det den personen vil. Gjøre det som den personen vil. Fullstendig respektløst å tvinge igjennom noe annet fordi en selv vil ha det slik. Hvis det var mitt familiemedlem som ville ha det slik eller sånn, så hadde jeg gjort som vedkommende ville så sant det var mulig etter norske lover. Anonymkode: 8bc9c...d6b Argumentet ditt faller på steingrunn - hvis det ikke spiller noen rolle for den som er død uansett - ja, da steller man liket, av hensyn til de pårørende. De skal få slippe opplevelsen av et uvasket, stinkende lik i tillegg til sorgen over den døde. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå