AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #21 Del Skrevet 29. september 2023 Bacteria skrev (Akkurat nå): Men det er jo begrenset hva du har kunnet gjøre med den forbannelsen… Det vet vi ikke. For meg handler det om respekt for den som er død og dennes siste ønsker. Da gjør en det som h*n ville, uten å lage trøbbel. Av respekt. Anonymkode: 8bc9c...d6b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 29. september 2023 #22 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva om ditt siste ønske gjøres deres sorgprosess tyngre? Anonymkode: 5f556...4bd Ikke sant. Om ts dør under spesielle omstendigheter, som ei ulykke (Gud forby) så vil hen bli obdusert, og da tar det ei stund før man havner i ovnen. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #23 Del Skrevet 29. september 2023 1 minutt siden, Bacteria said: Ikke sant. Om ts dør under spesielle omstendigheter, som ei ulykke (Gud forby) så vil hen bli obdusert, og da tar det ei stund før man havner i ovnen. Og hva hvis da etterlatte ønsker å se vedkommende for å ta farvel, men får se avdøde slik han/hun ser ut etter bilulykke og obduksjon, uten stell. Jeg forstår ikke at noen kan ha noe slikt som prinsippsak når det kan være totalt ødeleggende for familie og nære, samtidig som man selv er død og ikke en gang vet om det. Anonymkode: 5f556...4bd 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #24 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hva om ditt siste ønske gjøres deres sorgprosess tyngre? Anonymkode: 5f556...4bd Jeg kan ikke se at den skulle gjøre det, for virkeligheten er som den er uansett. En kan bearbeide etterpå om det er slik eller sånn. Anonymkode: 8bc9c...d6b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #25 Del Skrevet 29. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg kan ikke se at den skulle gjøre det, for virkeligheten er som den er uansett. En kan bearbeide etterpå om det er slik eller sånn. Anonymkode: 8bc9c...d6b Se innlegget over. Du ser ikke at noe slikt kunne gjort sorgprosessen tyngre? Anonymkode: 5f556...4bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #26 Del Skrevet 29. september 2023 Jeg vil ikke at folk skal stelle meg eller ta på meg. Hiv meg i en plastpose om jeg stinker 😛 Anonymkode: 3104d...e46 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 29. september 2023 #27 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og hva hvis da etterlatte ønsker å se vedkommende for å ta farvel, men får se avdøde slik han/hun ser ut etter bilulykke og obduksjon, uten stell. Jeg forstår ikke at noen kan ha noe slikt som prinsippsak når det kan være totalt ødeleggende for familie og nære, samtidig som man selv er død og ikke en gang vet om det. Anonymkode: 5f556...4bd Nei det er litt rart. Handler om uvitenhet, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #28 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg synes de etterlatte skal få bestemme det som føles best for dem når det kommer til alt som har med begravelsen og den avdøde å gjøre. Den som er død eksisterer jo ikke lenger, så det har jo ikke lenger noe å si for dem. Alt som skjer etterpå er jo for de etterlattes del. Anonymkode: 5f556...4bd Nei, vet du hva. Det er da vitterlig respektløst å ikke ta hensyn til den avdødes ønsker. Skal man også se bort fra avdødes ønske om kremering hvis de etterlatte synes det er fælt å tenke på, og heller foretrekker at den avdøde råtner i en kiste? Anonymkode: d4060...244 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #29 Del Skrevet 29. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Nei, vet du hva. Det er da vitterlig respektløst å ikke ta hensyn til den avdødes ønsker. Skal man også se bort fra avdødes ønske om kremering hvis de etterlatte synes det er fælt å tenke på, og heller foretrekker at den avdøde råtner i en kiste? Anonymkode: d4060...244 Det er en balansegang. Det er forskjell på valget om kremering/begravelse og det å ikke ønske stell slik at etterlatte får det ekstra tungt ved likvake. Anonymkode: 5f556...4bd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #30 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og hva hvis da etterlatte ønsker å se vedkommende for å ta farvel, men får se avdøde slik han/hun ser ut etter bilulykke og obduksjon, uten stell. Jeg forstår ikke at noen kan ha noe slikt som prinsippsak når det kan være totalt ødeleggende for familie og nære, samtidig som man selv er død og ikke en gang vet om det. Anonymkode: 5f556...4bd Jeg vil ikke at noen skal ta meg i nært øyesyn en siste gang i en kiste. De får huske meg som jeg var da jeg var i live, hvis de vil. Det holder. Dere i flertallet her er nå litt rare også som tenker at alle mennesker og familieforhold er helt like og fungerer optimalt. Det finnes mye annet der ute og hvis en f.eks. aldri sees til vanlig og ikke har et familieforhold som er bra, hvorfor skal en da late som for syns skyld når noen er død? Har en ikke kontakt så er det helt sikkert av de grunnene som er der. Jeg syns det er helt greit å respektere. Den siste viljen til avdøde er som en lov skrevet i ild over himmelen, for min del, og det skal overholdes om det er mulig. Så kan en spesialdesigne sin egen død når den tid kommer, så mye en vil. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er en balansegang. Det er forskjell på valget om kremering/begravelse og det å ikke ønske stell slik at etterlatte får det ekstra tungt ved likvake. Anonymkode: 5f556...4bd Likvake må man da ikke ha. En kan sørge på sine vis et annet sted. Det er de samme tankene som tenkes. Minnene er de samme. Hvis folk vil sitte sammen og prate etterpå, så gjør det der de vil, men la min død få gå sin gang i systemet, slik som jeg vil det. Bacteria skrev (3 minutter siden): Nei det er litt rart. Handler om uvitenhet, tror jeg. Eller at man har en annen måte å se en del ting på, men blir ikke respekter at "folk som vet bedre"? Det er veldig slitsomt med sånne A4-mennesker som har et universalsvar på en så viktig ting. Anonymkode: 8bc9c...d6b 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #31 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er en balansegang. Det er forskjell på valget om kremering/begravelse og det å ikke ønske stell slik at etterlatte får det ekstra tungt ved likvake. Anonymkode: 5f556...4bd Hvis den avdøde ikke ønsket likvake, så har man ingen likvake. Anonymkode: d4060...244 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #32 Del Skrevet 29. september 2023 Folk sørger forskjellig. Noen ønsker likvake, andre ikke. Synes det er egoistisk å detaljstyre dette etter sin død da man jo ikke bryr seg lenger uansett. Det er mye viktigere for de etterlatte enn det er for den døde som ikke lenger eksisterer. Anonymkode: 5f556...4bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 29. september 2023 #33 Del Skrevet 29. september 2023 Det har også noe med respekt for den avdøde å gjøre. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #34 Del Skrevet 29. september 2023 Jeg ønsker for øvrig heller ikke at mine etterlatte skal bruke titusenvis på en kiste, en kiste i papp ville vært greit. Anonymkode: d4060...244 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #35 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk sørger forskjellig. Noen ønsker likvake, andre ikke. Synes det er egoistisk å detaljstyre dette etter sin død da man jo ikke bryr seg lenger uansett. Det er mye viktigere for de etterlatte enn det er for den døde som ikke lenger eksisterer. Anonymkode: 5f556...4bd Dersom den avdøde ikke ønsker å bli beglodd etter sin død, burde det respekteres. Anonymkode: d4060...244 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #36 Del Skrevet 29. september 2023 Bacteria skrev (1 time siden): Altså, sier det bare rett ut jeg; Når du sier du ikke vil stelles, vil du ligge der å stinke i egne kroppsvæsker mens dine kjære holder begravelse over deg og presten/whatever står med klype på nesa foran kista? For min del, jeg skal ikke i en kiste. Anonymkode: 29a13...2d6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #37 Del Skrevet 29. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg ønsker for øvrig heller ikke at mine etterlatte skal bruke titusenvis på en kiste, en kiste i papp ville vært greit. Anonymkode: d4060...244 Ok, der avslørte du at du troller. Anonymkode: 5f556...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #38 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, der avslørte du at du troller. Anonymkode: 5f556...4bd Jeg troller ikke. Det er helt meningsløst å putte meg i en svindyr trekiste som uansett skal brennes. (Det er ikke særlig miljøvennlig heller) Anonymkode: d4060...244 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #39 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil ikke det selv. For meg virker det helt unødvendig, for en skal jo i jord eller ild uansett. Anonymkode: 8bc9c...d6b Med mindre de har endret regler kan du vel sånn sett gi uttrykk for at du absolutt ikke ønsker noe form for stell eller kiste og kanskje få det oppfylt. Så kan du ligge der i lakenet med lukt av avf, urin og annen lukt før du blir kremert. Sånn sett er vel stell av den døde en form for respekt for den døde og de pårørende og respekt for livet til den avdøde. Stell av døde utføres med stor respekt for den avdøde. For de som har likvake så ser jo som regel den avdøde mer fredfull og kjent ut om personen er stelt og har på sine egne og rene klær. Anonymkode: e3088...86b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #40 Del Skrevet 29. september 2023 Tarmer tømmes etter døden. Mer trenger man vel ikke i si. Anonymkode: bf9c6...378 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå