Gå til innhold

Hvorfor må lik stelles før de legges i kiste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 17.15):

Jeg vil ikke det selv. For meg virker det helt unødvendig, for en skal jo i jord eller ild uansett. 

Anonymkode: 8bc9c...d6b

Du tenker nå på det stellet du ser ved åpen kiste.

Det er ganske mye som gjorde for at man ikke skal lekke, gå i oppløsning etc etc. 

Men man kan gi bort kroppen sin til forskning, ønske kremering uten likskue om man har noe imot at folk ser en etter døden. 

Kan jeg spørre hva du tenker er bortkastet ved det? Har du sett et ustelt lik? Tro meg, det vil du ikke..

Anonymkode: 2b12e...17d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det kommer an på. Når de Iigger lenge og kroppen blir skjør slutter de å kle på benklær. Svigermor hadde kun kladd og skjorte siste uka, pleierne sa de kunne risikere å ta livet av så skjøre ved stell. Det er omsorg.

Anonymkode: 798eb...5b2

Stell får de.  Hver dag og ofte leieendring..  Ellers vil det bli ekstremt smertefullt.    Stemmer at benklær droppes på slutten, da blir det også enklere ved skift og sjekk av marmorering. 

Anonymkode: 46755...355

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 2.00):

Du gjør jo det her i denne diskusjonen.

Sannsynligvis har du kun sykehusskjorte på, naken nedentil og dyne over.

Anonymkode: 798eb...5b2

Som sagt, jeg håper det kan respekteres at jeg ikke vil kles av eller tas på / stelles nedentil. Hvorfor kan de evt ikke respektere meg når jeg er død? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 2.29):

Respekt for avdøde. 

Anonymkode: 21194...a7a

Det er ikke respekt å stelle en avdød som har motsatt seg dette mens vedkommende levde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (16 minutter siden):

Det er ikke respekt å stelle en avdød som har motsatt seg dette mens vedkommende levde. 

Synes du  det er verdig med ustelt og luktende lik? Husk at avdøde går ikke i jorden eller kremeres med en gang. Det er dessverre ikke alt man kan føye seg etter når det gjelder avdødes ønske. Husk at det er mange mennesker som skal ivareta avdøde etter bortgang og. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiominMio skrev (5 minutter siden):

Synes du  det er verdig med ustelt og luktende lik? Husk at avdøde går ikke i jorden eller kremeres med en gang. Det er dessverre ikke alt man kan føye seg etter når det gjelder avdødes ønske. Husk at det er mange mennesker som skal ivareta avdøde etter bortgang og. 

Er det ikke den avdøde som er viktigst? Det er min kropp, og jeg kan faktisk bestemme at jeg ikke vil bli avkledd og stelt nedentil når jeg dør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paneera skrev (Akkurat nå):

Er det ikke den avdøde som er viktigst? Det er min kropp, og jeg kan faktisk bestemme at jeg ikke vil bli avkledd og stelt nedentil når jeg dør. 

Vet du i enkelte tilfeller så må man faktisk ta hensyn til andre også. Dersom avdøde har sovnet inn på typ sykehus/sykehjem er de godt vant med å bli stelt. Du kan bestemme, men det er faktisk lov å ha andre i tankene også......Er jo ikke som om jeg selv tenker at hurra når jeg dør så er det noen som skal stelle meg, men likevel så er jeg på et sted nå at jeg evner å ta hensyns til andre også det inkludert min egen familie. Si meg har du noen gang sittet eller vært i nærheten av en kiste som lukter? Det har jeg......det er ekstremt ubehagelig. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (2 minutter siden):

Til en viss grad kan du det, men det er regler for hva du kan ha på deg i kisten, så hvis du ikke vil bli avkledd må du holde deg til naturmaterialer fra nå av. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiominMio skrev (1 minutt siden):

Vet du i enkelte tilfeller så må man faktisk ta hensyn til andre også. Dersom avdøde har sovnet inn på typ sykehus/sykehjem er de godt vant med å bli stelt. Du kan bestemme, men det er faktisk lov å ha andre i tankene også......Er jo ikke som om jeg selv tenker at hurra når jeg dør så er det noen som skal stelle meg, men likevel så er jeg på et sted nå at jeg evner å ta hensyns til andre også det inkludert min egen familie. Si meg har du noen gang sittet eller vært i nærheten av en kiste som lukter? Det har jeg......det er ekstremt ubehagelig. 

Jeg skal ikke på sykehjem eller i andre situasjoner hvor jeg blir stelt. Det skjer ikke, jeg tar heller livet mitt før den tid. Jeg har opplevd nok folk som har vært "der nede" mot min vilje (overgrep som barn). Pga overgrep skal jeg heller ikke stelles når jeg dør. Hiv meg heller rett i ovnen, bare la kroppen være.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (1 minutt siden):

Til en viss grad kan du det, men det er regler for hva du kan ha på deg i kisten, så hvis du ikke vil bli avkledd må du holde deg til naturmaterialer fra nå av. 

Da vil jeg heller i ovnen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (Akkurat nå):

Jeg skal ikke på sykehjem eller i andre situasjoner hvor jeg blir stelt. Det skjer ikke, jeg tar heller livet mitt før den tid. Jeg har opplevd nok folk som har vært "der nede" mot min vilje (overgrep som barn). Pga overgrep skal jeg heller ikke stelles når jeg dør. Hiv meg heller rett i ovnen, bare la kroppen være.

Det høres ut som du har en del erfaringer som er trist og fælt at du har opplevd. Jeg kan dessverre ikke si at jeg forstår deg, men jeg kan ha forståelse for situasjonen din.  Det er heller ikke bare å hive rett i ovnen som du sier. Kistene står også i kø på krematoriet før de kan behandles, men vi får være enige om at vi er uenige. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye som kan skje når man avgår ved døden. Urin og avføring, spy, fråde, spytt...

Anonymkode: f0e62...08c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulven skrev (4 minutter siden):

:ler:

Fabelaktig svar 👏

Anonymkode: d7e18...da1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maskinfører skrev (22 timer siden):

Har sett mange med demens 

Sett mange med demens, er virkelig ikke det samme som å ha kunnskap om det. Helt utrolig at du tror det.

Anonymkode: 246c7...c14

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (1 time siden):

Jamen da er du jo død. Du merker ikke at liket ditt blir stelt. 
Her er det andre hensyn å ta, til de levende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiominMio skrev (56 minutter siden):

Det høres ut som du har en del erfaringer som er trist og fælt at du har opplevd. Jeg kan dessverre ikke si at jeg forstår deg, men jeg kan ha forståelse for situasjonen din.  Det er heller ikke bare å hive rett i ovnen som du sier. Kistene står også i kø på krematoriet før de kan behandles, men vi får være enige om at vi er uenige. 

Greit å vente litt også, så man er sikker på at man virkelig er død også. Føre var-prinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette er noe jeg tenker mye på. Jeg vil virkelig ikke at noen skal se meg naken, verken nå eller når jeg er død. Alle dere som sier "du er død, spiller der noen rolle" har tydeligvis aldri hatet deg selv, og kroppen din, så mye at du ikke vil at noen skal se deg naken

Anonymkode: 6db2d...f17

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (3 minutter siden):

Jamen da er du jo død. Du merker ikke at liket ditt blir stelt. 
Her er det andre hensyn å ta, til de levende.

Nei, det gjør jeg heller ikke hvis jeg er i narkose, for å nevne noe. Likevel handler det om respekt for min kropp og mitt valg. Kan jeg ikke engang få dø uten at noen må "oppi der"? Nok folk som har vært der allerede om jeg ikke skal måtte gjennom det samme når jeg dør. Da skal jeg hvile.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Paneera skrev (47 minutter siden):

Nei, det gjør jeg heller ikke hvis jeg er i narkose, for å nevne noe. Likevel handler det om respekt for min kropp og mitt valg. Kan jeg ikke engang få dø uten at noen må "oppi der"? Nok folk som har vært der allerede om jeg ikke skal måtte gjennom det samme når jeg dør. Da skal jeg hvile.

Du svarer ikke på det folk skriver til deg. Du lekker avføring og urin etter du dør. Det må tettes. Det er kø på krematoriet og der kan du bli liggende i flere uker før det er din tur. Da kan du ikke lekke div kroppsvæsker. Brutalt som det er, men sånn er dessverre virkeligheten. 

Anonymkode: 7ec33...6e0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Paneera skrev (1 time siden):

Jeg skal ikke på sykehjem eller i andre situasjoner hvor jeg blir stelt. Det skjer ikke, jeg tar heller livet mitt før den tid. 

Da blir du ihvertfall ikke bare stelt, men også obdusert. Siden det er et unaturlig dødsfall. 

Anonymkode: 5fe4b...582

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...