Gå til innhold

Hvorfor må lik stelles før de legges i kiste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke det selv. For meg virker det helt unødvendig, for en skal jo i jord eller ild uansett. 

Anonymkode: 8bc9c...d6b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi mange pårørende vil på likvake og det er en del av vår kultur å stelle den avdøde før begravelse.

Anonymkode: 839db...40f

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer en del med en død kropp første timene og døgnet som gjør at man bør stelle liket, i hvert fall hvis det skal være likvake og begravelsesseremoni.

Anonymkode: 00dee...b0b

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man velge å droppe det hvis man skal rett i ovnen, uten vake etc? Har man noe å si en siste gang før en er helt borte? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt om noen fex dør i en sykeseng og er vasket og stelt regelmessig før de dør. 
Men hvis noen fex dør i en ulykke er de ofte tilgriset av blod og kroppsvæsker, synes du da at det er greit å legge dem i kista slik?

Det er ritualer og regler for stell av døde i alle samfunn. Har noe med respekt å gjøre, for avdøde og de som er rundt.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe handler om avdøde, mye handler om pårørende. For oss var det viktig å stelle svigermor som gikk bort etter lengre tids sykdom. Hun ble veldig tynn og liten på slutten, vi satt hos henne til det siste men kjente henne alikevel knapt nok igjen.

Hun fikk satt i øredobbene hun likte best, fikk gredd håret, fikk på seg noen komfortable klesplagg i fargene hun ofte brukte.

Det gjorde selvsagt mer for oss enn henne at når vi så henne for aller siste gang så ligna hun mer på seg selv men det var av respekt for henne og hennes minne vi valgte de tingene vi valgte.

Anonymkode: b2a93...7c8

• Liker 6
  • Hjerte 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjør det fordi det er kultur. Men om du absolutt ikke vil stelles, så kan du nok sikkert formidle det til dine nærmeste.

Anonymkode: 66c65...729

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (7 minutter siden):

Ser poenget ditt om noen fex dør i en sykeseng og er vasket og stelt regelmessig før de dør. 
Men hvis noen fex dør i en ulykke er de ofte tilgriset av blod og kroppsvæsker, synes du da at det er greit å legge dem i kista slik?

Det er ritualer og regler for stell av døde i alle samfunn. Har noe med respekt å gjøre, for avdøde og de som er rundt.

Ja, jeg syns faktisk at kroppen kan legges i kista akkurat slik som kroppen døde. Sykdommer, operasjoner som gikk galt, eller bilkollisjoner. Menneskene folk kjente er der ikke lengre, så hvorfor pynte, gre og sminke kroppen for å se levende ut? Jeg har ikke sansen for det. Jeg vil ha det som det er og døden er et faktum. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi gjør det fordi det er kultur. Men om du absolutt ikke vil stelles, så kan du nok sikkert formidle det til dine nærmeste.

Anonymkode: 66c65...729

Ja, jeg må nok skrive noe og sende til folk, så de vet hva de skal gjøre i tilfelle. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler vel til syvende og sist om respekt. Både får avdøde og pårørende. At du mener at det er unødvendig er selvsagt helt greit, men for andre er det viktig. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg syns faktisk at kroppen kan legges i kista akkurat slik som kroppen døde. Sykdommer, operasjoner som gikk galt, eller bilkollisjoner. Menneskene folk kjente er der ikke lengre, så hvorfor pynte, gre og sminke kroppen for å se levende ut? Jeg har ikke sansen for det. Jeg vil ha det som det er og døden er et faktum. 

Ja, jeg må nok skrive noe og sende til folk, så de vet hva de skal gjøre i tilfelle. 

Altså, sier det bare rett ut jeg; Når du sier du ikke vil stelles, vil du ligge der å stinke i egne kroppsvæsker mens dine kjære holder begravelse over deg og presten/whatever står med klype på nesa foran kista?

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mye rart en skal ha som «kampsak» 🙄.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinder skrev (20 minutter siden):

Handler vel til syvende og sist om respekt. Både får avdøde og pårørende. At du mener at det er unødvendig er selvsagt helt greit, men for andre er det viktig. 

Javisst skal folk få gjøre som de vil, men da betyr det at de som ikke vil, de skal høres og vises respekt de også. Man er ikke vanskelig, men har en annen mening enn flertallet. Når flere får høre at det finnes alternativer, så kan det hende at det blir valgt oftere og for folk som ikke har så mye penger er det jo kjempefint.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

For at dødsgribbene skal tjene litt ekstra.

Anonymkode: a6c68...ae9

Jeg har sett på priser akkurat nå og de flår en om de kan, for en må jo gjøre som alle de andre, ikke sant? Jeg velger å si neitakk. Er jeg død, så vil jeg ha prosessen satt i gang hurtigst mulig, uten fordyrende eller tidshemmende mellomtrinn. 

Bacteria skrev (17 minutter siden):

Altså, sier det bare rett ut jeg; Når du sier du ikke vil stelles, vil du ligge der å stinke i egne kroppsvæsker mens dine kjære holder begravelse over deg og presten/whatever står med klype på nesa foran kista?

Men det er jo saken, jeg skal ikke "ligge der", men hurtigst mulig rett i ovnen. Ingen prest eller forsamling. Kun kremering. 

Grüner skrev (9 minutter siden):

Mye rart en skal ha som «kampsak» 🙄.

Ja. En må få lov til å være ærlig syns jeg. :) 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes de etterlatte skal få bestemme det som føles best for dem når det kommer til alt som har med begravelsen og den avdøde å gjøre. Den som er død eksisterer jo ikke lenger, så det har jo ikke lenger noe å si for dem. Alt som skjer etterpå er jo for de etterlattes del.

Anonymkode: 5f556...4bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om respekt og etikk. 

Jeg har stelt døde, og det er veldig høytidelig og utføres med stor respekt. Vi er forsiktige når vi flytter hender og snur, legger klærne pent, vasker nøye. Retter ut sengetøy selv om det strengt tatt ikke blir noe trykksår, osv. Stryker litt på kinnet, viser omsorg. Det er viktig for de pårørende, det er viktig for oss, det viser respekt for et levd liv. 

Anonymkode: cb29a...894

• Liker 11
  • Hjerte 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes de etterlatte skal få bestemme det som føles best for dem når det kommer til alt som har med begravelsen og den avdøde å gjøre. Den som er død eksisterer jo ikke lenger, så det har jo ikke lenger noe å si for dem. Alt som skjer etterpå er jo for de etterlattes del.

Men det blir jo feil hvis den som vet at h*n skal dø snart virkelig vil ha det på sitt vis, så får h*n ikke det, for familien som er veldig opptatt av å gjøre som alle andre, gjør det stikk motsatt av hva den avdøde ville da h*n var i live.

Dette betyr mye for meg personlig, så jeg hadde blitt forbannet hvis de gikk i mot mitt aller siste ønske. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vasker de håret til de døde, også? 

Anonymkode: 48cac...956

Det hender, ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men det blir jo feil hvis den som vet at h*n skal dø snart virkelig vil ha det på sitt vis, så får h*n ikke det, for familien som er veldig opptatt av å gjøre som alle andre, gjør det stikk motsatt av hva den avdøde ville da h*n var i live.

Dette betyr mye for meg personlig, så jeg hadde blitt forbannet hvis de gikk i mot mitt aller siste ønske. 

Men hva om ditt siste ønske gjøres deres sorgprosess tyngre?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er jo begrenset hva du har kunnet gjøre med den forbannelsen…

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...