AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #21 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Over 60% er jo hans uansett. 50% av felles er hans pluss at han arver 25% etter ektefellen sin. Vil han kose seg så kan han gjøre det. Anonymkode: c5f31...3d4 Jada, da kan han kose seg med sin andel, ikke døtrenes. Anonymkode: 54c75...86d 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #22 Skrevet 29. september 2023 Om du lurer så ta kontakt med en advokat, mulig du har gratis advokat via ett el annet forbund, forsikring eller forening. De fleste advokatkontorer har en løsning med en gratis uforpliktende time eller så koster det ikke mye med en sånn avklaringstime -så slipper man bruke energi på å lure. Er i ett arveoppgjør nå som er ganske komplisert, farsarv hvor vi er særkullsbarn. Hvor pappa og stemor trodde de hadde ting på stell men de hadde ikke helt det -blir dårlig stemning av slikt når vi særkullsbarna kommer å pirker i det som stemor opplever er sitt men som viser seg kanskje ikke helt er sånn. Anonymkode: 5eabb...552 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #23 Skrevet 29. september 2023 Takk for mannge gode råd og tips folkens 😊 Anonymkode: 113df...d0d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #24 Skrevet 29. september 2023 Jeg ville ikke gjort noe med det. Du risikerer å ødelegge forholdet til din far, er noen usle penger virkelig verdt det? Han og din mor har bygget opp verdier gjennom et helt liv, det er hans penger. Min far er død, kunne aldri falle meg inn å kreve noe fra min mor eller tenke at jeg hadde "krav" på arv. Anonymkode: 11f77...e0a 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #25 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville ikke gjort noe med det. Du risikerer å ødelegge forholdet til din far, er noen usle penger virkelig verdt det? Han og din mor har bygget opp verdier gjennom et helt liv, det er hans penger. Min far er død, kunne aldri falle meg inn å kreve noe fra min mor eller tenke at jeg hadde "krav" på arv. Anonymkode: 11f77...e0a Jeg synes det er greit at min mor lever uten å måtte spinke og spare etter at min far gikk bort. Men jeg tror min far ville heller ønsket at jeg skulle ha fått arv enn hvis min mor begynte å ødsle bort alle pengene på en ny kjæreste, eller enda verre, fikk en kjæreste som snyltet på henne. Jeg gikk også inn i mitt ekteskap med betydelig større verdier enn min mann. Jeg er da virkelig ikke interessert i at han skulle brukt store summer av vårt barns arv på en ny kjæreste etter at jeg var gått bort? Anonymkode: 54c75...86d 6 3
fru Alving Skrevet 29. september 2023 #26 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg synes det er greit at min mor lever uten å måtte spinke og spare etter at min far gikk bort. Men jeg tror min far ville heller ønsket at jeg skulle ha fått arv enn hvis min mor begynte å ødsle bort alle pengene på en ny kjæreste, eller enda verre, fikk en kjæreste som snyltet på henne. Jeg gikk også inn i mitt ekteskap med betydelig større verdier enn min mann. Jeg er da virkelig ikke interessert i at han skulle brukt store summer av vårt barns arv på en ny kjæreste etter at jeg var gått bort? Anonymkode: 54c75...86d Det er riktig som du sier. Samtidig gir uskifteretten gjenlevende ektefelle store rettigheter. Vedkommende kan for eksempel selge boligen, kjøpe noe billigere og bruke resten på reiser. For å si det på en annen måte, hadde din far levd fortsatt kunne han og din mor ha brukt mye av sine verdier på opplevelser, reiser og slik brukt opp arven. Men jeg er helt enig med deg. Hvis jeg blir enke kommer jeg ikke til å spinke og spare for å maksimere arv men jeg vil nok heller ikke rote bort barnas arv på en ny mann. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #27 Skrevet 29. september 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes det er greit at min mor lever uten å måtte spinke og spare etter at min far gikk bort. Men jeg tror min far ville heller ønsket at jeg skulle ha fått arv enn hvis min mor begynte å ødsle bort alle pengene på en ny kjæreste, eller enda verre, fikk en kjæreste som snyltet på henne. Jeg gikk også inn i mitt ekteskap med betydelig større verdier enn min mann. Jeg er da virkelig ikke interessert i at han skulle brukt store summer av vårt barns arv på en ny kjæreste etter at jeg var gått bort? Anonymkode: 54c75...86d Kan jo hende at dine barn arver dine holdninger og gjør det samme mot deg dersom din mann dør...er pengene dine dine og din manns, eller er det dine barn sine penger? Anonymkode: 11f77...e0a
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #28 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nei, 50% + 25% av 50% Så ca 62,5% Anonymkode: 59dcd...728 Selvsagt 🙈 Anonymkode: 1e2fb...765
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #29 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan jo hende at dine barn arver dine holdninger og gjør det samme mot deg dersom din mann dør...er pengene dine dine og din manns, eller er det dine barn sine penger? Anonymkode: 11f77...e0a Hvilke holdninger er det du mener? Det er helt i orden hvis mitt barn ikke ønsker at jeg skal forsørge en ny kjæreste med farsarven hans. Anonymkode: 54c75...86d 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #30 Skrevet 30. september 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: 50% gjelder når man ikke har livsarvinger. Her er det barn… han sitter i uskiftet bo og kan ikke bare gjøre som han vil. Anonymkode: 0bb72...fd0 50% av felles er hans jo. Anonymkode: 86a99...44c
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #31 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg ville ikke gjort noe med det. Du risikerer å ødelegge forholdet til din far, er noen usle penger virkelig verdt det? Han og din mor har bygget opp verdier gjennom et helt liv, det er hans penger. Min far er død, kunne aldri falle meg inn å kreve noe fra min mor eller tenke at jeg hadde "krav" på arv. Anonymkode: 11f77...e0a Helt enig. Min far døde da mor bare var 55. Sitter selvfølgelig i uskiftet bo. Hadde gjeldsforsikring, får etterlatte pensjon og hun har jobbet fulltid hele livet. Fikk heldigvis reist og kost seg i 20 år før hun ble syk og låst til hjemmet. Hvordan kan noen mene at hun ikke skulle gjort det? Er hus og hytte til arv når hun dør. Og noen hundre tusen i banken. Glad hun ikke spinket og sparte. Anonymkode: e8e09...0d5 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #32 Skrevet 30. september 2023 Hvis han sitter i uskifte ble det vel gjort en verdivurdering av boet når din mor døde? Han kan bruke opp sin egen del men den delen etter din mor har han forpliktet til å forvalte på vegne av dere. Det er «penger til låns» kan man vel si. Så jeg ville tatt kontakt med advokat for å sikre at dette følges opp fra nå, TS. Og hvis han har samboer må dere be om å få boet skiftet. Anonymkode: d6eb7...bc4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #33 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig. Min far døde da mor bare var 55. Sitter selvfølgelig i uskiftet bo. Hadde gjeldsforsikring, får etterlatte pensjon og hun har jobbet fulltid hele livet. Fikk heldigvis reist og kost seg i 20 år før hun ble syk og låst til hjemmet. Hvordan kan noen mene at hun ikke skulle gjort det? Er hus og hytte til arv når hun dør. Og noen hundre tusen i banken. Glad hun ikke spinket og sparte. Anonymkode: e8e09...0d5 Det er jo ikke det det er snakk om her? Men at det er ny partner, og at far kan prioritere ny familie framfor barna - når han sitter i uskiftet bo. Uskiftet bo er kun egnet når den som dør er gammel, den andre parten har relativt få år igjen å leve, og det ikke er noen særkullsbarn. En person som blir enke når hun er 55 burde egentlig skiftet, for det er ikke usannsynlig med ny partner. Men ser ut til at det fungerer fint for dere. Fungerer imidlertid ikke så fint for TS… Anonymkode: 42d97...d3b 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #34 Skrevet 30. september 2023 Her var det mye synsing.. Ta kontakt med en advokat som kan arverett. Anonymkode: c560e...5ca
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #35 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis han sitter i uskifte ble det vel gjort en verdivurdering av boet når din mor døde? Han kan bruke opp sin egen del men den delen etter din mor har han forpliktet til å forvalte på vegne av dere. Det er «penger til låns» kan man vel si. Så jeg ville tatt kontakt med advokat for å sikre at dette følges opp fra nå, TS. Og hvis han har samboer må dere be om å få boet skiftet. Anonymkode: d6eb7...bc4 Det blir ikke gjort en verdivurdering i slike tilfeller. Og det er kun hvis de har vært samboere i mer enn to år man har krav på et skifte. Anonymkode: 65b82...834 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå