Gå til innhold

Kan vi forhindre svenske tilstander?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Majer skrev (7 timer siden):

Vi har tre måter å forhindre svenske tilstander på:

1 sørge for at ingen barn føler på økonomisk urettferdighet 

2 strenge straffer for unge

3 straffe de som bruker rusmidler 

4. gjøre rusmidler lovlige så det ikke er noe penger å tjene på å selge det på gata.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan vi forhindre svenske tilstander?

Det er som å stille spørsmålet: kan en flått la være å suge blod? Kan en mus la være å drite inne i huset? 

Det blir et litt irrasjonelt spørsmål. Fordi du ber noen om å endre naturen sin. Det er ikke det de vil og gjør instinktvis. Derfor blir det ingen endring. Dagens elite er ikke slik og om de ikke blir kastet i en revolusjon vil ingen ting endres.

Endret av arvidhansen
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror man må gå i seg selv før man retter pekefingeren mot andre. Det er der problemet ligger. Hvem kan si at de engasjerer seg skikkelig i politikken og har sterke meninger om hvordan vi bør prioritere ressursene? Hvem tyr heller til Netflix og mobilsurfing for å rømme fra samfunnets mas og hverdagens utfordringer? 

Når forskning viser at man blir mindre empatiske (faktisk ikke klarer å tyde kroppspråk på en adekvat måte) når man har brukt mye tid foran skjerm... Likevel er vi så oppslukt av skjerm at både barn, ungdom og voksne ikke enser omverdenen lenger. Man ser ikke mennesker med behov på bussen og reiser seg, man ser ikke at noen er lei seg i skolegården eller man ser ikke at naturen og turområder (som ikke blir brukt) må vike for solcelleanlegg i nærmiljøet.. 

Så hvordan skal vi forvente at de som kommer hit som kanskje har sett det verste, eller kommer fra fattigdom eller bare en annen kultur, skal dele våre verdier? Når vi selv vet hvordan vi vil ha det, men ikke praktiserer det. Det er for mye jobb å engasjere seg for mye jobb å bli kvitt komfortable vaner som skjerm, og for mye jobb å bry seg genuint om andre. 

Dette er jo bare ett aspekt ved det, men et ganske grunnleggende et. Jeg tror ikke man kommer noen vei med å si at man ønsker ting skal bli sånn og slik, og skylde på at andre eier sine egne handlingsalternativ og selv er skyld i manglende integrering og what not. Men vi er alle skyld i at det blir slik. Alle har mulighet til å påvirke litt, men det er ikke så mange som griper den muligheten. Og når man ikke klarer å fange opp nyanser i samfunnet lenger fordi skjermen frarøver grunnleggende ferdigheter i å se omverdenen, seg selv og sine nærmeste. Da blir det fryktelig vanskelig for de som kommer hit for en ny start på livet, å kjenne seg velkommen, ivaretatt og en del av et fellesskap. Samfunnet burde vært alle oss. Det har vært oss og dem en stund. Og snart blir det vel alle mot alle. 

• Nyttig 1
Skrevet
15 hours ago, Grandidosa83 said:

Den eneste måten vi kan unngå svenske tilstander på er hvis folk evner å fri seg fra de siste tiårene med indoktrinering på området. Er det mulig? Personlig tviler jeg sterkt. 

Mange mener jo det er rasistisk å ville unngå svenske tilstander den dag i dag.

Den beste måten å unngå "svenske tilstander" er ved å ikke gå i samme felle som svenskene, man må motarbeide berøringsangsten vår. Man må tørre å si hva målet er (for eksempel "godt integrerte innvandrere som tilfører samfunnet like mye som de forbruker") og hva problemet er, sammenligne de to for så å gjøre tiltak som virker. Fortsatt er det stigmatiserende å snakke om "svenske tilstander", vi kjenner nok alle på allmenhetens (og moderatorens) strenge øyne når vi skriver noe i denne tråden. 

Men det er en endring. For bare måneder siden fantes det ikke problemer i Sverige, nå snakker statsministeren om det. Det er nå lov å snakke om "svenske tilstander" som i drap og sprengninger, men det gjenstår fortsatt en del til vi er i mål. Den frykten "vestlige kvinner" og homofile føler på kveldstid i enkelte bydeler i Sverige. Det er dokumentert hvem som begår fornedringsran og overfallsvoldtekter, men vi våger ikke å si det. Det starter ofte med gjenger som tyranniserer skoler, senest forrige uke ble en nevø truet til taushet etter at noen stjal telefonen hans (eldre "søskenbarn" av tyven kontaktet han digitalt og truet med vold).

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tyskland gjet sitt beste for at me vert meir som Sverige:

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ariande skrev (14 timer siden):

4. gjøre rusmidler lovlige så det ikke er noe penger å tjene på å selge det på gata.

Det dummeste forslaget jeg har lest.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Nattens rytter skrev (2 timer siden):

Tyskland gjet sitt beste for at me vert meir som Sverige:

Elon Musk er en veldig smart mann. 

Skrevet
stinepetrine skrev (4 timer siden):

Jeg tror man må gå i seg selv før man retter pekefingeren mot andre. Det er der problemet ligger. Hvem kan si at de engasjerer seg skikkelig i politikken og har sterke meninger om hvordan vi bør prioritere ressursene? Hvem tyr heller til Netflix og mobilsurfing for å rømme fra samfunnets mas og hverdagens utfordringer? 

Når forskning viser at man blir mindre empatiske (faktisk ikke klarer å tyde kroppspråk på en adekvat måte) når man har brukt mye tid foran skjerm... Likevel er vi så oppslukt av skjerm at både barn, ungdom og voksne ikke enser omverdenen lenger. Man ser ikke mennesker med behov på bussen og reiser seg, man ser ikke at noen er lei seg i skolegården eller man ser ikke at naturen og turområder (som ikke blir brukt) må vike for solcelleanlegg i nærmiljøet.. 

Så hvordan skal vi forvente at de som kommer hit som kanskje har sett det verste, eller kommer fra fattigdom eller bare en annen kultur, skal dele våre verdier? Når vi selv vet hvordan vi vil ha det, men ikke praktiserer det. Det er for mye jobb å engasjere seg for mye jobb å bli kvitt komfortable vaner som skjerm, og for mye jobb å bry seg genuint om andre. 

Dette er jo bare ett aspekt ved det, men et ganske grunnleggende et. Jeg tror ikke man kommer noen vei med å si at man ønsker ting skal bli sånn og slik, og skylde på at andre eier sine egne handlingsalternativ og selv er skyld i manglende integrering og what not. Men vi er alle skyld i at det blir slik. Alle har mulighet til å påvirke litt, men det er ikke så mange som griper den muligheten. Og når man ikke klarer å fange opp nyanser i samfunnet lenger fordi skjermen frarøver grunnleggende ferdigheter i å se omverdenen, seg selv og sine nærmeste. Da blir det fryktelig vanskelig for de som kommer hit for en ny start på livet, å kjenne seg velkommen, ivaretatt og en del av et fellesskap. Samfunnet burde vært alle oss. Det har vært oss og dem en stund. Og snart blir det vel alle mot alle. 

Hva i alle dager er det du babler om? 

• Liker 5
Skrevet
Kapt.Chat skrev (På 28.9.2023 den 19.25):

Svenske tilstander er et uttrykk som ble brukt av FRP og Sylvi Listhaug. Noe som hun absolutt ble latterliggjort for av de politiske korrekte. Men med den utviklingen som vi ser nå, så bør alle spørre seg uansett politisk ståsted, vil vi virkelig ha det slik.

Er det ikke på tide å erkjenne at vi importerer kriminalitet.

Jeg er fullt klar over at du kjenner mange innvandrere som bidrar og er godt integrert i samfunnet, men uavhengig av dette så bidrar innvandring til så radikale forandringer av samfunnet, at vi rett og slett ikke er tjent med det.

Basert på dette så mener jeg at det må være riktig at vi sier festen er slutt, stoppe all innvandring til vi får ryddet opp i eget hus. Stans all innvandring frem til vi er sikker på at vi kan integrere absolutt alle som ankommer. 

Dette vil også hjelpe de som allerede er ankommet, vi kan sette inn større ressurser på dem og bedre integreringen. Vi må anerkjenne at vi har et problem og prøve å gjenskape et mer homogent samfunn. Det er dette samfunnet som de fleste innvandrere søkte seg til, et trygt og godt samfunn. Kan vi gjenskape det, og hvordan? 

Jeg tror vi kan unngå de aller verste utslagene av svenske tilstander og den delvise "lovløsheten" vi virker å se i Sverige. Det forutsetter nok at en ikke bosetter så skrekkelig mange flere fra svært fremmede og (i våre øyne) mer primitive samfunn på mindre områder i Norge, og at en har temmelig omfattende integreringstiltak og polititilstedeværelse. Jeg tror også det forutsetter svært tett oppfølging for å unngå at nye miljøer, bla. fra Sverige, etablerer seg sterkere i Norge. 

Samtidig tror jeg vi må gjøre regning med at den enorme innvandringen vil medføre store utfordringer i et par generasjoner. Det gjelder rent økonomisk, men enda viktigere sosialt, og jeg tror vi må forsøke å reetablere norsk kultur som noe en forventes å integrere seg inn i og Norge som et godt land også for andre etnisiteter. Jeg synes ikke det er særlig rart om "innvandrerungdom" er skeptiske til politiet, etnisk norske eller det norske samfunnet når velmenende "antirasister" kontinuerlig forteller dem hvor rasistiske og slemme alle disse institusjonen og gruppene er. Tvert imot må vi kanskje regne med at slikt bidrar til å underbygge gjengene og de kriminelles budskap. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Elon Musk er en veldig smart mann. 

Ja, alle bør fylgja han på X/Twitter for å få med seg mykje av det som skjer i verda. Det meste me les om viktige saker som krig og fred, er rett og slett ikkje sant. 

Skrevet
stinepetrine skrev (5 timer siden):

Prakteksempel på hva grenseløs europeisk naivitet kombinert med giftig retorikk fra politikere og media fører til. Innlegget fremstår som en parodi. «Men vi er alle skyld i at det blir slik». Spar meg – det siste jeg og svært mange andre ønsker er masseinnvandring og konsekvensene det medfører. Vi er engasjerte i omverdenen og genuint opptatte av vårt folks sikkerhet, og ofrer mye tid på et krevende og tabubelagt tema nettopp fordi vi bryr oss og går ut av boblene våre.

Du forsøker, som utallige innvandringsforkjempere før deg, å unnskylde gjengkriminalitet, bombeangrep, ran og overfallsvoldtekter ved å peke på «traumer, fattigdom og en annen kultur» (hvem ønsker å importere mennesker fra en kultur hvor nevnte «fritidssysler» er normalt?) – og enda verre: skylde på det nordiske folket, som er det virkelige offeret i dette kaoset vi aldri ønsket i våre land.

Grov virkelighetsforvrengning som dette blir det dog stadig vanskeligere å slippe unna med. Folk har innsett at kartet ikke stemmer med terrenget. Løgnen om det «multikulturelle regnbueparadiset» som er blitt forsøkt prakket på oss gjennom årtier fordufter som dugg for solen når virkeligheten treffer.

Jeg ønsker ikke å være frekk og ufin mot deg som person, men i denne debatten må man være veldig direkte.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
2 hours ago, Tiuren said:

Dette var en veldig god artikkel om det å "overforstå" og "overakseptere" handlinger som for oss er grunnleggende uakseptable. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/a-forsta-hverandre-i-hjel/o/5-95-1360227

Sitat:

Vi har en plikt til å snakke om urettferdighet og undertrykkelse mot våre medmennesker.

Sitat slutt

Og det slutter ikke der. Det er jo blitt en trend nå å plutselig ha noe kritisk å skrive om det andre har sett i mange år, tyder på en demning som holder på å briste? 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/gjengene-ma-knuses/o/5-95-1363628

Sitat

Et varslet problem

Dette har vært et varslet problem i mange år, og et resultat av en hodeløs, kunnskapsløs, og naivistisk innvandringspolitikk. At det i det hele tatt har kommet på dagsorden nå, handler ikke om at vold har blitt et nytt problem i Sverige, men at volden og aksjonene har økt i intensitet og konsekvensene har blitt større.

Det kan syntes merkelig at politikere i dag snakker om at løsningen på gjengproblematikken i dag er fotball og økt sosialhjelp, fremfor en mer effektiv og omfattende ressursbruk fra politiets side for å knuse de «nye» gjengene.

Sitat slutt

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kapt.Chat skrev (På 28.9.2023 den 19.25):

Svenske tilstander er et uttrykk som ble brukt av FRP og Sylvi Listhaug. Noe som hun absolutt ble latterliggjort for av de politiske korrekte. Men med den utviklingen som vi ser nå, så bør alle spørre seg uansett politisk ståsted, vil vi virkelig ha det slik.

Er det ikke på tide å erkjenne at vi importerer kriminalitet.

Jeg er fullt klar over at du kjenner mange innvandrere som bidrar og er godt integrert i samfunnet, men uavhengig av dette så bidrar innvandring til så radikale forandringer av samfunnet, at vi rett og slett ikke er tjent med det.

Basert på dette så mener jeg at det må være riktig at vi sier festen er slutt, stoppe all innvandring til vi får ryddet opp i eget hus. Stans all innvandring frem til vi er sikker på at vi kan integrere absolutt alle som ankommer. 

Dette vil også hjelpe de som allerede er ankommet, vi kan sette inn større ressurser på dem og bedre integreringen. Vi må anerkjenne at vi har et problem og prøve å gjenskape et mer homogent samfunn. Det er dette samfunnet som de fleste innvandrere søkte seg til, et trygt og godt samfunn. Kan vi gjenskape det, og hvordan? 

Nei vi kan ikke forhindre svenske tilstander. Vi kan bare håpe at det tar noen flere år før det blir like ille her til lands. Grunnen er politikerne. De forstår ikke at innvandring er årsaken til disse tilstandene og det kan vi vanlige folk gjøre lite med.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
1 minutt siden, Thanos said:

Nei vi kan ikke forhindre svenske tilstander. Vi kan bare håpe at det tar noen flere år før det blir like ille her til lands. Grunnen er politikerne. De forstår ikke at innvandring er årsaken til disse tilstandene og det kan vi vanlige folk gjøre lite med.

Jeg tror vi kan gjøre noe. Vi må ansvarliggjøre de som tilhører miljøet, de "90&noen"% som er skikkelige mennesker må legge press på de som utgjør problemet. Slutte å jatte med og unnskylde ugjerninger, ansvarliggjøre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvordan de kriminelle gjengene har infiltrert samfunnet, inkludert rettsvesenet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Den ukontrollerte innvandringen til Europa de siste årene er i fert med å ødelegge Europa.  Tilstandene vi ser i Sverige er 100% forårsaket av naive politikere.  Lignende tilstander finnes også i flere andre europeiske byer. 

Stopp innvandringen og still krav til de som er her om at bryter de loven får det konsekvenser med at de får en enveis billett tilbake til sitt hjemland.

Storbritannias innenriksminister  sier dette::

Ukontrollert innvandring, utilstrekkelig integrering og et misforstått dogme om multikulturalisme har vist seg å være en giftig kombinasjon for Europa de siste tiårene, sier Braverman

Regner med at innslaget blir sensurert av KG da det virker som de bak denne siden er svært partiske.

Endret av Stina234
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
4 hours ago, Furuskog said:

Prakteksempel på hva grenseløs europeisk naivitet kombinert med giftig retorikk fra politikere og media fører til. Innlegget fremstår som en parodi. «Men vi er alle skyld i at det blir slik». Spar meg – det siste jeg og svært mange andre ønsker er masseinnvandring og konsekvensene det medfører. Vi er engasjerte i omverdenen og genuint opptatte av vårt folks sikkerhet, og ofrer mye tid på et krevende og tabubelagt tema nettopp fordi vi bryr oss og går ut av boblene våre.

Du forsøker, som utallige innvandringsforkjempere før deg, å unnskylde gjengkriminalitet, bombeangrep, ran og overfallsvoldtekter ved å peke på «traumer, fattigdom og en annen kultur» (hvem ønsker å importere mennesker fra en kultur hvor nevnte «fritidssysler» er normalt?) – og enda verre: skylde på det nordiske folket, som er det virkelige offeret i dette kaoset vi aldri ønsket i våre land.

Grov virkelighetsforvrengning som dette blir det dog stadig vanskeligere å slippe unna med. Folk har innsett at kartet ikke stemmer med terrenget. Løgnen om det «multikulturelle regnbueparadiset» som er blitt forsøkt prakket på oss gjennom årtier fordufter som dugg for solen når virkeligheten treffer.

Jeg ønsker ikke å være frekk og ufin mot deg som person, men i denne debatten må man være veldig direkte.

Nei, nå legger du virkelig altfor mye mellom linjene og tolker det jeg sier dithen at det blir ugjenkjennelig. Det får du ta på din egen kappe. Til din informasjon er jeg sterkt imot EU og EØS, hører til høyresiden og ser med vantro øyne på det som skjer i Sverige. 

Men, forandring begynner i det små. I hverdagen. Si meg; HVA har du å vise til av muskler gjennomslagskraft og kamp for å gjøre verden bedre for din familie, naboer, lokalsamfunn og Norge? Sitter du bare her og er sint eller titter du opp fra mobilen, ser på folk og gjør noe? Det er poenget mitt. 

• Nyttig 1
Skrevet
Stina234 skrev (På 30.9.2023 den 19.51):

Den ukontrollerte innvandringen til Europa de siste årene er i fert med å ødelegge Europa.  Tilstandene vi ser i Sverige er 100% forårsaket av naive politikere.  Lignende tilstander finnes også i flere andre europeiske byer. 

Stopp innvandringen og still krav til de som er her om at bryter de loven får det konsekvenser med at de får en enveis billett tilbake til sitt hjemland.

Storbritannias innenriksminister  sier dette::

Ukontrollert innvandring, utilstrekkelig integrering og et misforstått dogme om multikulturalisme har vist seg å være en giftig kombinasjon for Europa de siste tiårene, sier Braverman

Regner med at innslaget blir sensurert av KG da det virker som de bak denne siden er svært partiske.

Ikke glem deres naive velgere som stemte dem frem og ga dem makten.

Så man kan godt si at svenskene får som fortjent. Det har de stemt for i valg etter valg. Men også i Norge er det mange som har stemt feil i mange år og stemt for en altfor liberal, ødeleggende og ikke-bærekraftig innvandringspolitikk. Alle disse menneskene må gå i seg selv, beklage offentlig og bruke huet fremover eller avstå fra å stemme. 

• Liker 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...