Gå til innhold

Stønad til tannregulering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk stønad i tre måneder på tannregulering til mott barn. Beløpet er på 3000kr i mnd. 

Pga flytting mista jeg stønaden og i kontakt med telefon på nav, ble jeg bedt om å søke på ny og de skulle sette meg i kontakt med en saksbehandler.

Inntekten min, som er minsteufør, er jo den samme som før. Jeg får f eks denne måneden ikke til å betale de 3000kr, pga det ikke er penger med mindre jeg tar av sparekonto. 

Hvordan er det hos dere andre eneforsørgende? Får dere støtte til tannregulering? 2800kr er et stort innhugg når jeg får så lite inntekt fra før. Har heller ikke bidrag men bidragsforskudd som er på 1400kr. Så det er ikke mye å leve av.

Må jeg virkelig bruke opp sparepengene mine, som jeg har lagt av til konfirmasjon til barnet? Saksbehandleren sa at jeg må ta av sparepengene. 

Møtte liten forståelse hos saksbehandler. Måtte forklare hva tannregulering er, og tror fortsatt ikke vedkommende vet helt hva det betyr. Mulig en språkbarriere, men trodde man fikk stønad til det nærmest automatisk om man er minsteufør og aleneforsørger, (man er jo varig fattig og har minimum inntekt)  på kjeveortopedisk behandling, tannlegen sa jeg må søke inn stønad om jeg er ufør. 

Noen med erfaringer på dette?

Anonymkode: 4c6fe...723

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om du er aleneforsørger så har barnefar plikt til å betale halvparten av regningen. Dette er hva vi har fått opplyst. 

Anonymkode: 9f67f...62c

• Liker 1
Skrevet

3000 i mnd til tannregulering??!? Får man ikke regningene kvartalsvis? Vi betaler 16k for sønnens tannregulering fordelt på åtte fakturaer. 

Jeg antar de kan kreve du tar av sparepenger før du får stønad ja

Anonymkode: 02c00...bc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

3000 i mnd til tannregulering??!? Får man ikke regningene kvartalsvis? Vi betaler 16k for sønnens tannregulering fordelt på åtte fakturaer. 

vi bet ca 2600kr hver gang barnet er hos kjeveortoped, til alt er betalt.. skal betale ca 26000kr tot.

Anonymkode: 2c8e5...6a2

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke uvanlig nei. 
Vi betalte selv 3300 i 18 mnd. Det er avhengig av dekningsgrad

Anonymkode: 345a0...976

Skrevet

Skjønner lite av dette. Betale nærmere 8K  for regulering, fordelt på fakturaer i løpet av 2 år.  Far var med å betalte 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selv om du er aleneforsørger så har barnefar plikt til å betale halvparten av regningen. Dette er hva vi har fått opplyst. 

Anonymkode: 9f67f...62c

Det er ingen far.

Sprite skrev (Akkurat nå):

Skjønner lite av dette. Betale nærmere 8K  for regulering, fordelt på fakturaer i løpet av 2 år.  Far var med å betalte 

Jeg betaler tilsammen omtrent 60 000kr, alt i alt ifølge kjeveortopeden. Men, mista stønaden etter flytting for da trengte de nye opplysninger i forhold til utgifter. Men når jeg snakker med de nå, sier de det ikke er noen vits i å søke engang men hvordan skal vi klare oss da, 3000kr er det meste av matbudsjettet vårt… Jeg har ikke sjans.

Skrevet

Har du sparekonto er det naturlig at du tar av den. Du kan også søke nav om å kreve særskilt barnebidrag. Om du får det er avhengig av at far har noe å ta av etter livsopphold.

Sitter selv med en regning på nesten 30.000. Har kun til livsoppholdet, ingen støtte å hente fra den andre forelderen eller offentlige instanser. 

Da må det prioriteres. Da må vi velge bort fritidsgleder en periode, men på sett og hvis så må det bare gå seg til.

Anonymkode: 77438...dcf

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, betalingsplanen er lagt opp til månedlige betalinger til oss…

Skrevet

Det er ingen far.

Jeg betaler tilsammen omtrent 60 000kr, alt i alt ifølge kjeveortopeden. Men, mista stønaden etter flytting for da trengte de nye opplysninger i forhold til utgifter. Men når jeg snakker med de nå, sier de det ikke er noen vits i å søke engang men hvordan skal vi klare oss da, 3000kr er det meste av matbudsjettet vårt… Jeg har ikke sjans.

Da sees ikke reguleringen ut som en nødvendighet for nav?  Dekker ikke krav til redusert betaling uavhengig av inntekt?

Anonymkode: 24e92...b9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du sparekonto er det naturlig at du tar av den. Du kan også søke nav om å kreve særskilt barnebidrag. Om du får det er avhengig av at far har noe å ta av etter livsopphold.

Sitter selv med en regning på nesten 30.000. Har kun til livsoppholdet, ingen støtte å hente fra den andre forelderen eller offentlige instanser. 

Da må det prioriteres. Da må vi velge bort fritidsgleder en periode, men på sett og hvis så må det bare gå seg til.

Anonymkode: 77438...dcf

Er ingen far. Får bidragsforskudd på 1400kr. 

Vi benytter oss ikke særlig av «fritidsgleder», bortsett fra at barnet er aktiv innen en sport som krever kjøring til og fra, kommer ikke utenom det. 

Skrevet

Frem til søknaden er behandlet så må du enten be tannlegen om utsettelse eller så må du ta av sparepengene, så betaler du tilbake når stønaden går i orden.

Synes det høres mye ut med 3000kr pr mnd. Men beløpet kommer vel mye an på hva tannlegen tar betalt i forhold til hva staten dekker for barnet og hvilken behandling det er snakk om.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da sees ikke reguleringen ut som en nødvendighet for nav?  Dekker ikke krav til redusert betaling uavhengig av inntekt?

Jo, det er behov ifølge kjeveortopeden pga stor bittavvik. Dette ble skrevet brev om, det brevet har nav. Virker ikke som om de har sett på det engang.

Skrevet

Det er ingen far.

Er det 60.000 i egenandel, etter refusjon fra Helfo er trukket fra??? Eller er det kun kosmetisk, slik at det ikke utløser refusjon fra Helfo?

Anonymkode: 1c014...ba0

• Liker 1
Skrevet
Mt3 skrev (Akkurat nå):

Frem til søknaden er behandlet så må du enten be tannlegen om utsettelse eller så må du ta av sparepengene, så betaler du tilbake når stønaden går i orden.

Synes det høres mye ut med 3000kr pr mnd. Men beløpet kommer vel mye an på hva tannlegen tar betalt i forhold til hva staten dekker for barnet og hvilken behandling det er snakk om.

Har allerede tatt

12000kr av sparepengene til det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det 60.000 i egenandel, etter refusjon fra Helfo er trukket fra??? Eller er det kun kosmetisk, slik at det ikke utløser refusjon fra Helfo?

Etter helfo. Det er ikke kosmetisk, var stort bittavvik osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Merkelig det da er nesten dobbelt så mye som min som fikk dekket 100%. Hadde jeg byttet reguleringstannlege.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er den høyeste egenandelen jeg har sett etter refusjon.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er den høyeste egenandelen jeg har sett etter refusjon.

Så rart. Hvem kontakter jeg, helfo? For å se om alt har gått riktig for seg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så rart. Hvem kontakter jeg, helfo? For å se om alt har gått riktig for seg?

Prøv Helfo. Vi betaler som sagt 16k på et ganske stort bittavvik, da dekker Helfo 75% av kostnaden

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...