AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Del Skrevet 28. september 2023 Hei! Leilighet tvangsselges, er det regler rundt hvordan det skal forlates? Om vi flytter under tvang er det vel dust å vaske? Takk for svar Anonymkode: 87b73...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #2 Del Skrevet 28. september 2023 Dersom du ønsker minst mulig gjeld bør du stelle fint til fotograf, visning og overtagelse. Man trenger ikke ta dårlige valg selv om det er tvang. Anonymkode: 2839f...d47 18 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Del Skrevet 28. september 2023 Det er vel greit å få mest mulig for den?!! Det vil jo redusere prisen om det ser dassen ut. Anonymkode: 9ac2e...d92 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Del Skrevet 28. september 2023 Vi kjøpte på tvangssalg, og flyttet inn (etter trussel om utkastelse fra namsmannen) til et uvasket og ramponert hjem. Og det fikk ingen konsekvenser for tidligere eiere. Men selv vet jeg at om jeg ikke har noe annet, har jeg i det minste stoltheten i behold. Og stoltheten min ville ikke tillatt å forlate en bolig uvasket og ødelagt. Anonymkode: 4fd57...c6c 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #5 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi kjøpte på tvangssalg, og flyttet inn (etter trussel om utkastelse fra namsmannen) til et uvasket og ramponert hjem. Og det fikk ingen konsekvenser for tidligere eiere. Men selv vet jeg at om jeg ikke har noe annet, har jeg i det minste stoltheten i behold. Og stoltheten min ville ikke tillatt å forlate en bolig uvasket og ødelagt. Anonymkode: 4fd57...c6c Enig, hadde vært flaut. Anonymkode: c7206...616 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #6 Del Skrevet 29. september 2023 Du må jo være stein stokk xxxx som tenker slik?... Dette er jo ris til egen bak. Neida, det blir neppe noen konkrete sanksjoner for at du lar være å vaske ut. Du fremstår bare som en person med dårlig boevne. Spesielt reflekterer dette dårlig på deg og dine hvis du bor på en mindre plass, og potensielle kjøpere som er på visning ser at du ikke evner å bry deg. Er det for ille kan det tenkes at de som forestår salget leier inn noen til å vaske før visning/salg. Dette er kostnader som i så fall motregnes mot det sluttoppgjøret som (forhåpentligvis) blir igjen til deg. Det er i DIN interesse at salget innbringer mest mulig penger – det må du vel klare å forstå? Det er en real sak å slite økonomisk i dag, og i året som kommer vil dessverre mange havne i samme situasjon. Men det er ikke en real sak å fremstå dum, bitter og økonomisk (selv)destruktiv. Anonymkode: 69bbb...18d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #7 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er i DIN interesse at salget innbringer mest mulig penger – det må du vel klare å forstå? Det er en real sak å slite økonomisk i dag, og i året som kommer vil dessverre mange havne i samme situasjon. Men det er ikke en real sak å fremstå dum, bitter og økonomisk (selv)destruktiv. Anonymkode: 69bbb...18d AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dersom du ønsker minst mulig gjeld bør du stelle fint til fotograf, visning og overtagelse. Man trenger ikke ta dårlige valg selv om det er tvang. Anonymkode: 2839f...d47 Poenget til TS er vel at salget allerede er gjort før utflytting. det å ikke ta utvask påvirker ikke budgiving og salg. Det å ikke ta utvask kan være en måte å demonstrere på ("dette er ikke frivillig, jeg gjør dette under tvang"). Anonymkode: 4fd57...c6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #8 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Poenget til TS er vel at salget allerede er gjort før utflytting. det å ikke ta utvask påvirker ikke budgiving og salg. Det å ikke ta utvask kan være en måte å demonstrere på ("dette er ikke frivillig, jeg gjør dette under tvang"). Anonymkode: 4fd57...c6c Ok, det har du kanskje rett i. Da håper jeg i alle fall vedkommende hadde vett til å gjøre boligen mest mulig presentabel til visning – for sin egen økonomi sin del... Ellers er det uansett tåpelig og lurvete å overlevere boligen slik til neste eier. Selv om en uforskyldt eller selvforskyldt har havnet i en slik kjip situasjon så kan man jo ha selvrespekt nok til å oppføre seg som folk. Situasjonen er jo ikke den nye kjøperens feil og ansvar. Og uten at jeg helt kjenner til formalia ved en slik salgsform, ser jeg ikke bort fra at kjøper kan kreve kostnader til nedvask dekket ved overtakelse? I så fall trekkes det fra oppgjøret... Anonymkode: 69bbb...18d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #9 Del Skrevet 29. september 2023 HVIS jeg hadde havnet i en slik situasjon, hadde jeg likevel gjort ALT for at bilder på nett så ordentlige ut og hadde ikke forlatt leiligheten skitten og/eller med ting igjen. Jeg er jo ingen ekkel person, selv om jeg hadde kommet i en slik situasjon. Du høres bitter ut, TS, men det er ikke bank eller ny kjøper sin feil at du/dere har kommet dit du/dere er! Anonymkode: 7818e...6e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #10 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hei! Leilighet tvangsselges, er det regler rundt hvordan det skal forlates? Om vi flytter under tvang er det vel dust å vaske? Takk for svar Anonymkode: 87b73...b87 Det spørs. Skal dere bo i pappeske etterpå har det sikkert ikke noe å si. Men hvis dere skal ha sjans hos fremtidige utleiere, så lønner det seg nok å vise at man bryr seg litt. Anonymkode: d4c8e...689 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #11 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hei! Leilighet tvangsselges, er det regler rundt hvordan det skal forlates? Om vi flytter under tvang er det vel dust å vaske? Takk for svar Anonymkode: 87b73...b87 Litt av en holdning. Hadde du samme holdningen til kreditor så er det forståelig at leiligheten går til tvangssalg. Anonymkode: c7005...201 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #12 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Litt av en holdning. Hadde du samme holdningen til kreditor så er det forståelig at leiligheten går til tvangssalg. Anonymkode: c7005...201 Ti still Var ikke det jeg spurte om Anonymkode: 87b73...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #13 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): r. Og uten at jeg helt kjenner til formalia ved en slik salgsform, ser jeg ikke bort fra at kjøper kan kreve kostnader til nedvask dekket ved overtakelse? Anonymkode: 69bbb...18d Nei, dessverre har man ingen rettigheter som kjøper ved tvangssalg. I vårt tilfelle hadde forrige eier revet mer enn halvparten av kjøkkenet, tatt med seg baderomsinnredning, og ramponert gulv. Vi hadde ingen rettigheter... Anonymkode: 4fd57...c6c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #14 Del Skrevet 29. september 2023 Hallo folkens, det er ikke sikkert at ts er eier av leiligheten....... Anonymkode: 4f3c1...975 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #15 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (På 28.9.2023 den 15.52): Hei! Leilighet tvangsselges, er det regler rundt hvordan det skal forlates? Om vi flytter under tvang er det vel dust å vaske? Takk for svar Anonymkode: 87b73...b87 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hallo folkens, det er ikke sikkert at ts er eier av leiligheten....... Anonymkode: 4f3c1...975 Hvis du ser på det uthevede er det vel i det minste sannsynlig at TS bor i leiligheten som skal tvangsselges, selv om h'n kanskje ikke er eieren. Anonymkode: 4fd57...c6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #16 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du ser på det uthevede er det vel i det minste sannsynlig at TS bor i leiligheten som skal tvangsselges, selv om h'n kanskje ikke er eieren. Anonymkode: 4fd57...c6c Ja, hen kan være en leieboer som ønsker å gjøre livet surt for eier. Anonymkode: 4f3c1...975 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #17 Del Skrevet 29. september 2023 Vask pent og ikke røyk i, utenfor eller omkring leiligheten. Allier deg med naboene om at de ikke røyker de heller. Ikke engang den snille naboen på over nitti år. Det lønner seg å være ordentlig og oppføre seg voksent. Måtte bare. 🤓 Anonymkode: 3bd2f...0b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #18 Del Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hallo folkens, det er ikke sikkert at ts er eier av leiligheten....... Anonymkode: 4f3c1...975 Det er jo en mulighet, men i så fall vil jo saken være krystallklar: Da er du leieboer, og oppsagt og eventuelt senere begjært kastet ut. Forutsatt at leietager har en noenlunde normal leiekontrakt, så vi eiers salg være lovlig grunn til oppsigelse av leieforholdet. Det må jo også kunne antas at denne leietageren har betalt et depositum til utleier. Hvis han eller hun lar være å vaske ut osv kan kostnadene til utvask, samt kompensasjon for eierens ekstraarbeid i organiseringen av dette, selvsagt trekkes fra depositumet ( gitt at ikke hele depositumet går med til å dekke manglende innbetalt husleie). Forpliktelsene i henhold til kontakten med utleier er fullt ut gyldige, selv om utleier får boligen tvangssolgt. Den avtalen er en separat juridisk forpliktelse. Men i dette tilfellet tror jeg ts er/var eier, type bitter... Så skal det også sies at mislighold av gjeldsforpliktelser ikke er den eneste grunnen til at en bolig kan bli tvangssolgt. Anonymkode: 69bbb...18d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #19 Del Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, hen kan være en leieboer som ønsker å gjøre livet surt for eier. Anonymkode: 4f3c1...975 Les problemstillingen en gang til. Det er snakk om rengjøring ved utflytting etter tvangssalg, og jeg klarer ikke se hvordan en leieboer kan gjøre livet surt for eier i en slik sammenheng. Leietaker kan nekte å vaske seg ut, eller nekte å flytte, men det er helt vanlig, og slår ikke tilbake på tidligere eier. Som jeg sier, kjøper har minimalt med rettigheter i forbindelse med tvangssalg i og med at boligen blir solgt i den forfatning som den er. Eier eller leietaker vasker ikke ut - ingen konsekvenser for gammel eier Eier eller leietaker ramponerer bolig - ingen konsekvenser for gammel eier Eier eller leietaker nekter å flytte ut - ingen konsekvenser for gammel eier inntil namsmann kommer for å kaste eier eller leietaker ut. Anonymkode: 4fd57...c6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #20 Del Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som jeg sier, kjøper har minimalt med rettigheter i forbindelse med tvangssalg i og med at boligen blir solgt i den forfatning som den er. Sant nok, og derfor er det sabla dumt å la problemene gå så langt at boligen din blir tvangssolgt! Det er jo ikke en situasjon man havner i sånn over natta, det er en prosess. Prisen en får ved et tvangssalg er svært ofte vesentlig lavere enn ved et normalt salg – nettopp fordi det hefter mer risiko ved objektet for kjøper. 10-15% lavere pris er i alle fall ikke uvanlig. Skjønner du at det "brenner på dass" økonomisk så gå i dialog med banken KJAPT! Mange blir nok fortvilet og gjør som strutsen når det stormer som verst. Men du er helt klart tjent med å selge boligen din på normal måte selv, før det blir tvangssalg. Anonymkode: 69bbb...18d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå