AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Skrevet 28. september 2023 Jeg har datet en mann en stund nå. Vi har vært ute og spist noen ganger, hvor vi deler på regningen. Jeg syns det er riktig å dele. Nå har vi også vært en del hjemme hos meg, hvor jeg lager mat til oss. Det er jo generelt billigere å spise hjemme, men for meg som må kjøpe inn til disse middagene, blir det litt mye likevel i lengden😕 Hadde nesten vært billigere for meg å kjøpe en litt rimelig rett ute, og da hadde jeg også sluppet energien med å kjøpe inn, lage mat og rydde opp igjen. Det er hyggelig å lage mat til han, men jeg syns det begynner å bli litt ofte, og det krever både energi og penger. Hvordan snu denne trenden? Han har aldri med noe heller, som sjokolade eller blomster eller noe. Ikke at man må det altså, men selv pleier jeg alltid ha med noe til verten som lager mat. Hadde det vært motsatt, hadde jeg enten tatt med noe til han dersom han laget mat, eller jeg hadde noen ganger sagt «nå kan jeg betale idag, siden du har laget så mye middag til oss», innimellom når vi er ute og spiser. Hvordan komme ut av dette sporet? Syns det er kjipt og gnient å ta opp, så det kan jeg ikke gjøre. Anonymkode: 5f158...011 3
lillevill Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 Høres merkelig ut. Rart han er komfortabel med at du betaler så mye? Kanskje han er gnien, eller? Jeg har også datet en mann og vi veksler på. Men når jeg tenker på det så pleier jeg alltid å spørre om jeg skal handle noe når jeg drar til han, og da er det ofte noe vi trenger. Jeg elsker å gi gaver da til de jeg er glad i da, og der er han litt dårlig. Men hender han spanderer mer på meg når vi er ute. Føler jeg at jeg ikke har råd, så bare sier jeg ifra. Det gjør min kjæreste og. 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 Hva med å spørre når han skal invitere deg hjem på middag da? Si at du synes det er veldig koselig å bli gjort stas på og laget mat til - og at du ikke kan vente med å smake på de herlige rettene du er sikker på at han kan diske opp 🙂 Anonymkode: 18e7f...3b2 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Syns det er kjipt og gnient å ta opp, så det kan jeg ikke gjøre. Det hadde jeg gjort. Er han som er kjip og gnien, ikke du. Og svært dårlig stil av ham å ikke ha med en liten oppmerksomhet når han kommer på middag til deg! Neste gang kan du si at han kan betale maten, siden du lager den Eventuelt si at du vil spise hos ham. Anonymkode: 2ca7a...418 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #5 Skrevet 28. september 2023 Jo du kan ta det opp. Jo før jo heller. Han tar deg og middagene dine litt for gitt. Det er ikke sikkert han mener det sånn, men nettopp derfor viktig å ta det opp på en saklig måte. Lar du det gå for langt blir det bare vondere å snu trenden. For meg er det vanlig å spleise på råvarene, som minimum. Gjerne hjelpe hverandre med maten. Det er jo veldig hyggelig og. Dette enten det er venner el familie. Dater ikke så mye jeg da. Ingen av oss har spesielt dårlig råd, men synes det er god stil. M48 Anonymkode: e1c58...e94 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #6 Skrevet 28. september 2023 Du spør: når inviterer du meg på middag? Og frem til han selv begynner å lage middag til deg, eller kompenserer på annet vis, så inviterer ikke du heller. Noen er utrolig dårlige til å skjønne at de bør bidra mer i forholdet. Hvis han ikke kan lage mat, så bør han spandere middag ute. Jeg har gått i samme fella selv. Aner ikke om noen kvinner møter opp tomhendt til en middagsinvitasjon, men jeg har opplevd det med flere menn. Utrolig turn-off når ting går en vei. (Jeg har aldri opplevd å bli påspandert av en mann ute, vi har betalt likt. Bare så det er nevnt.) Anonymkode: 51202...7ab 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #7 Skrevet 28. september 2023 Hadde jeg datet en slik fyr, hadde jeg sagt rett ut hva jeg mente. Eller nesten 😅 Skulle det blitt flere middager hjemme hos meg, hadde han fått beskjed om å diske opp med vin og/eller dessert, om han ikke tar initiativ til å ta med noe på egen hånd. Og neste gang vi spiste ute hadde jeg sagt at han godt kunne spandere, siden jeg hadde disket opp med flere middager hjemme. Hadde han argumentert mot det, hadde følelsene kjølnet betraktelig... Anonymkode: 27b99...472 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #8 Skrevet 28. september 2023 Nå har jeg laget så mange middager til deg, når skal du spandere middag på meg? Sies med et smil. Anonymkode: 56a4f...20f 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #9 Skrevet 28. september 2023 Han ser på deg som en matmor/mor. Han får mat. Gratis mat. Anonymkode: 0c5f6...026 1 1
Daria Skrevet 28. september 2023 #10 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvordan komme ut av dette sporet? Syns det er kjipt og gnient å ta opp, så det kan jeg ikke gjøre. Alternativet til å ta det opp er enten å kvitte deg med ham eller irritere på deg magesår. Han kommer neppe til å spontant se lyset her på egen hånd - han er ikke tankeleser, men sannsynligvis bare tankeløs. Et spørsmål er jo hvordan dere kom i dette sporet med at du stadig lager mat til dere hjemme hos deg og det samme ikke skjer hos ham. Inviterer du, insisterer han, har det bare blitt en vane uten at dere egentlig har tenkt særlig over det? Mye av svaret på hvordan du kan og bør ta det opp ligger her. 2
exictence Skrevet 28. september 2023 #11 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har datet en mann en stund nå. Vi har vært ute og spist noen ganger, hvor vi deler på regningen. Jeg syns det er riktig å dele. Nå har vi også vært en del hjemme hos meg, hvor jeg lager mat til oss. Det er jo generelt billigere å spise hjemme, men for meg som må kjøpe inn til disse middagene, blir det litt mye likevel i lengden😕 Hadde nesten vært billigere for meg å kjøpe en litt rimelig rett ute, og da hadde jeg også sluppet energien med å kjøpe inn, lage mat og rydde opp igjen. Det er hyggelig å lage mat til han, men jeg syns det begynner å bli litt ofte, og det krever både energi og penger. Hvordan snu denne trenden? Han har aldri med noe heller, som sjokolade eller blomster eller noe. Ikke at man må det altså, men selv pleier jeg alltid ha med noe til verten som lager mat. Hadde det vært motsatt, hadde jeg enten tatt med noe til han dersom han laget mat, eller jeg hadde noen ganger sagt «nå kan jeg betale idag, siden du har laget så mye middag til oss», innimellom når vi er ute og spiser. Hvordan komme ut av dette sporet? Syns det er kjipt og gnient å ta opp, så det kan jeg ikke gjøre. Anonymkode: 5f158...011 Jeg synes absolutt du skal si til ham at du og hadde satt pris på å bli invitert hjem på middag hos ham. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #12 Skrevet 28. september 2023 Det er jo også ganske fint å lage middag sammen da. Stikke på butikken sammen, handle sammen, spleise på regninga. Hadde spurt ham om vi ikke kunne spist middag hos ham neste gang. Anonymkode: 47f94...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #13 Skrevet 28. september 2023 Innser at jeg har gjort det samme spist hjemme hos daten min som lager mat, ja til og med tar oppvasken for hånd etterpå og synger 🤩 Men han virker jo så happy så da er han sikkert ikke misfornøyd 🤔ikke sagt noe om det vertfall. Har ikke tenkt noe over om jeg burde spørre om å vippse eller ta med noe. Bare vært naturlig slik🤔 For min del da så hadde jeg ikke tenkt over det andre veien hadde jeg invitert ham hit hadde jeg jo lagd mat og gjort ting koslig men ikke forventet noe. At han skulle ta med noe eller vippse liksom. Er det ikke naturlig bytte litt på da🤔 Hos noen familie medlemmer eller venner bytter jeg på slik hos andre er det vippsing etc. Handler på vei dit etc eller det gjelder bare ett familie medlem da. Hva burde jeg ta med da🤔han drikker ikke alkohol også er han jo mann så blir rart ta med blomster 😂 Eller jeg tok med kondomer da 😎så tok med noe😂 Anonymkode: 91f2d...001 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #14 Skrevet 28. september 2023 Har aldri tenkt at når noen inviterer på middag at de ikke skulle ha råd til det. Vedder på om at du sier det rett ut, du handler inn jeg lager maten, så er det ingen problem for han. Vi menn tenker ikke over alle detaljer, vi liker damer og mat, kombinert er det fantastisk. Anonymkode: 6e488...b5b 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #15 Skrevet 28. september 2023 Hadde ikke brydd meg om dette såfremt ikke hver middag koster flere tusen i råvarer. Anonymkode: f993e...9ac 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #16 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Har aldri tenkt at når noen inviterer på middag at de ikke skulle ha råd til det. Vedder på om at du sier det rett ut, du handler inn jeg lager maten, så er det ingen problem for han. Vi menn tenker ikke over alle detaljer, vi liker damer og mat, kombinert er det fantastisk. Anonymkode: 6e488...b5b De skrives side opp og side ned om hvor viktig det er at regningen skal deles på restaurant, og at kvinner ikke skal forvente at mannen betaler. Men her er situasjonen snudd helt om, og «menn tenker ikke på detaljer». Merkelig at detaljene ikke vektlegges når det er kvinnen som yter, og mannen som tar i mot. Du misforstod totalt hvis du trodde det handlet om å «ikke ha råd». Anonymkode: 51202...7ab 1
Mona123 Skrevet 28. september 2023 #17 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Han ser på deg som en matmor/mor. Han får mat. Gratis mat. Anonymkode: 0c5f6...026 Dette! Ikke gidd dette. Du bruker mye tid og penger på en mann som i utgangspunktet tar deg for gitt. Hvis han virkelig var interessert i deg som kvinne og ikke ekstramamma ville han ha gjort ting for å imponere deg, ikke få deg til å føle slik du gjør. Dette er ikke romantisk eller sexy. Lytt til deg selv og spør deg selv om dette virkelig er en mann du vil ha en fremtid med? 1
Alfahann Skrevet 28. september 2023 #18 Skrevet 28. september 2023 Det var da voldsomt til overanalysering her inne! Jeg tipper fyren rett og slett ikke tenker over det økonomiske aspektet, men synes det er koselig å møtes og spise mat sammen. Det jeg ville gjort er følgende: Neste gang fyren skal til deg, så spør du om han gidder å stikke innom butikken og kjøpe med litt av det dere trenger. Så sender du ham handleliste. Problemet løst! 2
tøydokka Skrevet 29. september 2023 #19 Skrevet 29. september 2023 Dette med å komme tomhendt til middag uten å tilby seg å spleise på råvarene er frekt, ja det hadde for min del medført at interessen hadde bortfalt. Sånne tafatte gratispassasjerer og gniere er største turnoff. 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #20 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har datet en mann en stund nå. Vi har vært ute og spist noen ganger, hvor vi deler på regningen. Jeg syns det er riktig å dele. Nå har vi også vært en del hjemme hos meg, hvor jeg lager mat til oss. Det er jo generelt billigere å spise hjemme, men for meg som må kjøpe inn til disse middagene, blir det litt mye likevel i lengden😕 Hadde nesten vært billigere for meg å kjøpe en litt rimelig rett ute, og da hadde jeg også sluppet energien med å kjøpe inn, lage mat og rydde opp igjen. Det er hyggelig å lage mat til han, men jeg syns det begynner å bli litt ofte, og det krever både energi og penger. Hvordan snu denne trenden? Han har aldri med noe heller, som sjokolade eller blomster eller noe. Ikke at man må det altså, men selv pleier jeg alltid ha med noe til verten som lager mat. Hadde det vært motsatt, hadde jeg enten tatt med noe til han dersom han laget mat, eller jeg hadde noen ganger sagt «nå kan jeg betale idag, siden du har laget så mye middag til oss», innimellom når vi er ute og spiser. Hvordan komme ut av dette sporet? Syns det er kjipt og gnient å ta opp, så det kan jeg ikke gjøre. Anonymkode: 5f158...011 Er det en grunn til at dere aldri er hos han? Anonymkode: ae1e4...51c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå