Gå til innhold

Datter nekter henvisning til BUP.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun sliter, men  nekter å prate med de.

Legen henviser ikke hvis hun ikke prater.

Hva gjør en da? Hun er 13.

Anonymkode: 7c180...5a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som forelder er det du som bestemmer. Men hun skal jo være veldig syk for at det skal være grunnlag for ‘tvang’. Kanskje dere må finne alternative løsninger inntil videre. Snakke med helsesykepleier? Faste avtaler hos fastlege? Det kan løsne etter hvert og at hun går med på henvisning. Akutt ambulant team kan også være en mulighet, mindre forpliktende for henne, men en start.

Anonymkode: 5b856...f07

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Som forelder er det du som bestemmer. Men hun skal jo være veldig syk for at det skal være grunnlag for ‘tvang’. Kanskje dere må finne alternative løsninger inntil videre. Snakke med helsesykepleier? Faste avtaler hos fastlege? Det kan løsne etter hvert og at hun går med på henvisning. Akutt ambulant team kan også være en mulighet, mindre forpliktende for henne, men en start.

Anonymkode: 5b856...f07

Alt det du nevner har vært igang en stund.

Legen nekter å skrive henvisning, selv om hun har vært der før for mange år tilbake. 

Skrevet

Er hun villig til å snakke med BUP, men ikke med legen?

Skrevet

Tja, er hun ikke til å rikke er det jo ingen vits i. 

Finner andre alternativer? Avhengig av graden av utfordringer kan f.eks helsesykepleier, PPT, fastlege, FACT Ung e.l være en ressurs.

Anonymkode: 696b3...e76

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tja, er hun ikke til å rikke er det jo ingen vits i. 

Finner andre alternativer? Avhengig av graden av utfordringer kan f.eks helsesykepleier, PPT, fastlege, FACT Ung e.l være en ressurs.

Anonymkode: 696b3...e76

Skal sjekke opp fact ung. Takk

Skrevet

"å ikke prate er ikke ett valg du har. Jeg kan ikke hjelpe deg før du setter ord på det som plager deg. Du har valget enten å prate med meg eller en lege. Frem til du har tatt den avgjørelsen så fjerner jeg mobil, streaming og pc så du får fokusert på avgjørelsen. Jeg vil også at du skal være hjemme rett etter skolen. Dette er enormt viktig at du tar en avgjørelse på, derfor blir all distraksjon fjernet. Gi meg beskjed når du har avgjort om du vil prate med meg eller en lege". 

Deretter følg opp. 

Dette er såpass viktig at her må du få åpnet munnen hennes. 

Anonymkode: 04a4e...f0b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

"å ikke prate er ikke ett valg du har. Jeg kan ikke hjelpe deg før du setter ord på det som plager deg. Du har valget enten å prate med meg eller en lege. Frem til du har tatt den avgjørelsen så fjerner jeg mobil, streaming og pc så du får fokusert på avgjørelsen. Jeg vil også at du skal være hjemme rett etter skolen. Dette er enormt viktig at du tar en avgjørelse på, derfor blir all distraksjon fjernet. Gi meg beskjed når du har avgjort om du vil prate med meg eller en lege". 

Deretter følg opp. 

Hun er alltid hjemme når hun ikke er på skolen. Har ikke venner utenom på nett. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da dropper du skole dele, men fjerner pc, mobil og spill. Hun må bestemme seg for å prate. 

Hun føler hun får ett valg med å velge hvem hun vil prate med, og du klarer å skaffe henne hjelp med å gi henne valget samtidig som du motiverer henne til å ta ett valg ved å fjerne distraksjonene. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

men  nekter å prate med de

HVORFOR vil hun ikke prate?

Har du prøvd å finne ut av det?

Følger du med på hva jenta gjør på nett? 

Anonymkode: a3293...7ac

• Liker 3
Skrevet

Godt mulig at hun faktisk vil snakke dersom hun sitter med en psykolog. Det at hun sier hun ikke vil snakke betyr ikke at hun ikke vil.

Anonymkode: 0c39b...96d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Deretter følg opp. 

Dette begynte så bra... Og endte i katastrofe. 

Husk! Det finnes ikke vanskelige barn, men masse barn som har det vanskelig. 

Anonymkode: a7130...741

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Er det legen eller BUP (eller begge) hun nekter å snakke med?

Innser hun selv at hun sliter? Hva ønsker hun selv? Hva er det som gjør henne utrygg slik at hun nekter å snakke? Er det noen andre hun heller vil snakke med? Hvilken løsning ser hun selv? Jeg hadde begynt med alle disse spørsmålene, men det kan jo hende at du allerede har gjort dette.

Prøv å få henne med på å finne en løsning. Det er veldig viktig at hun føler seg forstått og hørt. Legen virker litt lite samarbeidsvillig og kanskje oppleves hn litt streng for datteren  din? 

Anonymkode: 2fc7d...437

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Deretter følg opp. 

Å true med straff hos unge som virkelig sliter er en skikkelig dårlig idé.  Hun trenger noen som ser henne, som ikke dømmer, som elsker og liker henne uten betingelser. Eneste måten å få vite hva som skjer i hodet hennes   er å bygge relasjon, få henne til å kjenne at du ønsker henne alt godt, at du klarer i stå i det hun sliter med, at det er håp, at ting vil bli bedre.

Angående henvisning,  så kan du få andre til å skrive den. Der finnes lavterskeltilbud til barn og unge som sliter med psykisk helse i de fleste kommuner. Her får man enkelt time, trenges ingen henvisning og de sender henvisning til bup dersom de tenker det er nødvendig.  Vil hun ikke snakke med dem, så kan du få veiledning og råd. 

Anonymkode: 621c4...251

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å true med straff hos unge som virkelig sliter er en skikkelig dårlig idé.  Hun trenger noen som ser henne, som ikke dømmer, som elsker og liker henne uten betingelser. Eneste måten å få vite hva som skjer i hodet hennes   er å bygge relasjon, få henne til å kjenne at du ønsker henne alt godt, at du klarer i stå i det hun sliter med, at det er håp, at ting vil bli bedre.

Angående henvisning,  så kan du få andre til å skrive den. Der finnes lavterskeltilbud til barn og unge som sliter med psykisk helse i de fleste kommuner. Her får man enkelt time, trenges ingen henvisning og de sender henvisning til bup dersom de tenker det er nødvendig.  Vil hun ikke snakke med dem, så kan du få veiledning og råd. 

Anonymkode: 621c4...251

Hun må prate med noen. Hun er ett barn. Hun kan ikke ta ansvar for egen helse. 

Å fjerne distraksjoner frem til hun tar ett valg er ikke straff. Det er å fjerne distraksjoner så hun får fokus til å ta ett valg. Ett valg hun må ta. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Å fjerne distraksjoner frem til hun tar ett valg er ikke straff. Det er å fjerne distraksjoner så hun får fokus til å ta ett valg. Ett valg hun må ta. 

Har du prøvd å presse et barn som allerede føler seg presset, på den måten? Det har jeg. Hos oss forverra det situasjonen veldig. 

Anonymkode: ce0fb...065

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Dersom hun nekter legen, hva er da vitsen med henvisning til BUP- ville hun dratt dit?

Isåfall, forklar at legen er veien mot BUP. Om hun nekter BUP også, så er henvisningen lite verdt. 

Styr for ALL DEL unna "straff" for å presse henne, som å fjerne sosiale medier og internett og slikt som foreslått over her. IKKE gjør det.

Bygg tillit, vær nær, få henne litt på gli, men vær tydelig på at det er din jobb som voksen å skaffe henne hjelp, men at du i det lengste ønsker å la henne være delaktig i hvem og hva, og at det derfor er viktig at dere får snakket sammen.

Så må du tenke litt over, har dere disse samtalene når begge er i "lås" og frustrert? Hver gang begeret renner over? Isåfall vurder litt timing på samtalen deres. Når har dere det best og mest uanstrengt sammen? For vår tenåring er det på bilturer, f.eks. 

Anonymkode: d01e0...982

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tror du virkelig at det er sånn vi mennesker fungerer? 

Jeg er enig med deg i en ting. Hun er et barn og kan ikke ta ansvar for egen helse. Derfor må de voksne rundt henne bygge relasjoner som er trygge og sterke nok til at hun klarer og tørr å dele. For tro meg, det er ingenting hun heller vil. Din metode, vil dytte barnet lenger vekk fra deg. 

Jeg har barn som har vært der ts barn er og vet av egen erfaring og ved veiledning av fagfolk at det du foreslår vil gjøre mye skade. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tror du må snakke med henne for å få henne på gli.  Jeg hadde det samme med min jente på 13 år da. Det er skummelt for dem, og de finner ikke ord, tør ikke ordlegge seg. Ros enhver måte hun uttrykker noe på, og si at det er såå viktig at hun greier å sette ord på det som plager henne. 

Finn historier som kan inspirere og forklare hvorfor det er viktig å snakke med noen, og fortell hvordan en psykolig virker. Så tenker jeg at du skal ta legen i nakken også. Han må jo få ungen på gli, slik at hun er mottagelig.

Men veldig mye av jobben for å få henne til å snakke gjorde jeg selv.. Jeg satt på senga, og snakket, strøk litt, fant på all slags unnskyldinger for å komme opp. Tok med en kopp te og litt boller, snakket om tulleting, og sirket meg litt inn på henne. Jeg ga håp, og jeg ga mot og selvtillit til å tørre å snakke. Hvis hun ikke kan snakke med sin egen mor, hvordan skal man forvente at hun skal kunne snakke med en vilt fremmed voksen? Så....jeg tenker at her må dere rede ut grunnen litt. 

Husk at det skal være godt å få hjelp. Det skal føles godt og trygt og når noe skal sies som er veldig vondt, så kan det være en byll som er vanskelig å få ut. Særlig om hun har trukket seg så mye vekk fra alle.

Ingen straff!! Djises.-..den personen som kom med det der må du bare se helt vekk fra. Du har med unge/ungdom i krise som har det veldig vondt i seg, og da tenker jeg at straff for å ikke greie å snakke er veldig feil. Prøv, prøv igjen, prøv på en annen måte, og vis at du er der...og at det er andre dyktige folk som kan greie å hjelpe henne hvis hun tør å snakke. 

Anonymkode: 648c5...0aa

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun snakker helt garantert med dem. Det kan være godt, men det er også veldig mye rart på nettet. Jeg råder deg til å snakke om hvem som er der, og hva de snakker om-. Bli kjent med folkene som er der. Ikke ved å forlange at hun forteller, for da forteller hun ikke. Men ved å være nysgjerrig, spørre om det er noen kjekke folk, hvor i verden de er ...osv. 

I den alderen 13-14 så har jeg erfart at de roter seg opp i veldig mye rart på nett. Spesielt når de sliter selv. 

Anonymkode: 648c5...0aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...