Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser de har en stor pose med 24 kalendergaver til billig pris, men er det noe gøy i den? Eller får man bare ubrukelige ting? 

Tar ellers i mot tips til kalendergaver, gutt 5 år

Anonymkode: e49e4...4e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg lager kalender selv.

Noen dager er det hver sin søtsak, andre dager deler de på en aktivitet eller en opplevelse. For eksempel pepperkakebaking, julegavepaking (de hjelper til å pakke gavene til andre i familien), ski- og akedag, invitere venner å grille pølser på bål, o.l. Tilpasser litt ut fra alderen og interessene, men merker at for hvert år er de mer og mer glade i dagene med søtsaker :D

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Skrevet

Innholdet er sikkert ganske gøy, men til den prisen er det nok mye som har gått i stykker innen desember er over. For en rimeligere kalender kan man kombinere ting med aktiviteter. Ha noen dager hvor det er en lapp med f.eks. pepperkakebaking, julefilm med popkorn, dra på skøyter/aketur, barnet får velge middag osv.

Ellers er noe gavetips lommelykt eller hodelykt (rimelig og bra på Clas Ohlson), refleks, kakao på pinne/sjokoladebombe, lue/buff/hansker, julesokker, egen juletrepynt eller julepynt til rommet, nye pepperkakeformer, tegnesaker, puslespill eller Duplo/Lego som du deler opp over flere dager, plastelina (kan igjen deles over flere dager), julehefter, jojo, lekebiler, klistremerker, magnetbokstaver (kan deles opp over flere dager), magisk vaskeklut, julekopp.

• Nyttig 2
Skrevet

Hva med å bare kjøpe en vanlig sjokolade-kalender?   

Anonymkode: 73a0b...338

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva med å bare kjøpe en vanlig sjokolade-kalender?   

Anonymkode: 73a0b...338

Dagens barn blir ikke fornøyd med det.

Anonymkode: c1a43...f43

Skrevet

Var på Extra Leker og kjøpte fjorårets lego kalender for en billig penge nettopp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hva så ...?

Er hensikten å oppdra en egoist som tror at vedkommende er verdens navle eller et normalt menneske?

Anonymkode: f7eb9...665

Skrevet (endret)

Kanskje folk kan slutte å spamme alle julekalendertråder med personlige meninger som er fullstendig irrelevante for HI? 

Endret av Arkana
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dette er ikke sant. Mine barn har vokst opp med dette (og jeg som barn) fordi det rett og slett blir for mye styr og fokus på gaver gjennom hele jula. Vi velger å heller legge mer fokus på selve julegavene, samt at vi koser oss og roer helt ned i hele desember. Sakte jul 😌

Anonymkode: 69a5e...f6a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er ikke sant. Mine barn har vokst opp med dette (og jeg som barn) fordi det rett og slett blir for mye styr og fokus på gaver gjennom hele jula. Vi velger å heller legge mer fokus på selve julegavene, samt at vi koser oss og roer helt ned i hele desember. Sakte jul 😌

Hvor gamle er barna?

Anonymkode: b04cc...381

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor gamle er barna?

Anonymkode: b04cc...381

12 og 14 😊

Skrevet

Aktiviteter, f.eks: kjøp brukt bok til lesestund, en pepperkakeform til baking, rumpeakebrett for ut å ake , spill til spillkveld

I  år har jeg lyst til ånha puslespillkalender: dele opp puslespillet i ulike poser og pusle sammen litt for hver dag. Dette er også gøy med lego 

Andre smågaver: Dusjsåpe, vanter/votter, kosesokker, plusplus, tusjer, 

Syns mye av det man kjøper bare er unødvendig, veldig overforbruk, så her kjøper jeg gjenbruk og har fokus opplevelse/aktivitet eller på ting som barna trenger uansett 

Anonymkode: 27e01...3d0

Skrevet

Ett år kjøpte vi et større Legosett og fordelte alt på de ulike dagene. Mye bedre enn den vanlige Lego julekalenderen som er full av småting som ikke hører til noe som helst og som ikke blir lekt med i ettertid.

Skrevet
On 9/28/2023 at 9:29 AM, AnonymBruker said:

Og hva så ...?

Er hensikten å oppdra en egoist som tror at vedkommende er verdens navle eller et normalt menneske?

Anonymkode: f7eb9...665

Tror ikke at det er pakkekalenderen som er det utslagsgivende om man blir et «normalt» menneske hva enn det er. Jeg fikk, som en av de få, pakkekalender på 80 tallet og det for meg var det beste med jula og det jeg husker best. Var ikke rare greiene, men like spennende hvert år. Den samme gleden ønsker jeg å gi mine barn. Og det har de fått og gleder seg til pakkekalender selv om de nå er tenåringer alle tre. Føler at mange som er i mot pakkekalendere enten er det fordi de selv ikke gidder, ja det tar tid å ordne 72 pakker, eller eventuelt ikke har råd. Men å påstå at andres barn tar skade av å få det er drøyt. Er nok mye annet som er mer helseskadelig for barn enn en pakkekalender nøye tenkt gjennom og laget av foreldre som bare vil være hyggelige og gjøre godt. 

Anonymkode: 25b9a...18f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke at det er pakkekalenderen som er det utslagsgivende om man blir et «normalt» menneske hva enn det er. Jeg fikk, som en av de få, pakkekalender på 80 tallet og det for meg var det beste med jula og det jeg husker best. Var ikke rare greiene, men like spennende hvert år. Den samme gleden ønsker jeg å gi mine barn. Og det har de fått og gleder seg til pakkekalender selv om de nå er tenåringer alle tre. Føler at mange som er i mot pakkekalendere enten er det fordi de selv ikke gidder, ja det tar tid å ordne 72 pakker, eller eventuelt ikke har råd. Men å påstå at andres barn tar skade av å få det er drøyt. Er nok mye annet som er mer helseskadelig for barn enn en pakkekalender nøye tenkt gjennom og laget av foreldre som bare vil være hyggelige og gjøre godt. 

Anonymkode: 25b9a...18f

Enig med deg. Det er temmelig overdrevet å trekke fram en bitteliten greie som pakkekalender som utløsende for egoisme. Vi fikk for øvrig også pakkekalender på 80-tallet og vi var ikke de eneste. Jeg husker det fremdeles med stor glede. Min erfaring er også at de største motstanderne er de som ikke vil lage det selv og derfor ønsker at alle andre også skal la være. Det er selvfølgelig helt greit å velge sjokoladekalender, aktivitetskalender eller bare droppe julekalender, men den høylytte motstanden mot pakkekalendere hvor det framstilles som nærmest skadelig for barn er både overdrevet og latterlig. Alle lager eller kjøper den kalenderen de vil til sine barn og så kan man la være å mene så mye om hva alle andre barn får. Stå heller trygt i eget valg i stedet for å pirke på andres. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...