AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #1 Skrevet 27. september 2023 Ser de har en stor pose med 24 kalendergaver til billig pris, men er det noe gøy i den? Eller får man bare ubrukelige ting? Tar ellers i mot tips til kalendergaver, gutt 5 år Anonymkode: e49e4...4e3
Drizzt Skrevet 27. september 2023 #2 Skrevet 27. september 2023 (endret) Jeg lager kalender selv. Noen dager er det hver sin søtsak, andre dager deler de på en aktivitet eller en opplevelse. For eksempel pepperkakebaking, julegavepaking (de hjelper til å pakke gavene til andre i familien), ski- og akedag, invitere venner å grille pølser på bål, o.l. Tilpasser litt ut fra alderen og interessene, men merker at for hvert år er de mer og mer glade i dagene med søtsaker Endret 27. september 2023 av Drizzt 2
Arkana Skrevet 27. september 2023 #3 Skrevet 27. september 2023 Innholdet er sikkert ganske gøy, men til den prisen er det nok mye som har gått i stykker innen desember er over. For en rimeligere kalender kan man kombinere ting med aktiviteter. Ha noen dager hvor det er en lapp med f.eks. pepperkakebaking, julefilm med popkorn, dra på skøyter/aketur, barnet får velge middag osv. Ellers er noe gavetips lommelykt eller hodelykt (rimelig og bra på Clas Ohlson), refleks, kakao på pinne/sjokoladebombe, lue/buff/hansker, julesokker, egen juletrepynt eller julepynt til rommet, nye pepperkakeformer, tegnesaker, puslespill eller Duplo/Lego som du deler opp over flere dager, plastelina (kan igjen deles over flere dager), julehefter, jojo, lekebiler, klistremerker, magnetbokstaver (kan deles opp over flere dager), magisk vaskeklut, julekopp. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #4 Skrevet 27. september 2023 Hva med å bare kjøpe en vanlig sjokolade-kalender? Anonymkode: 73a0b...338 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #5 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva med å bare kjøpe en vanlig sjokolade-kalender? Anonymkode: 73a0b...338 Dagens barn blir ikke fornøyd med det. Anonymkode: c1a43...f43
Gjest takinova Skrevet 28. september 2023 #6 Skrevet 28. september 2023 Var på Extra Leker og kjøpte fjorårets lego kalender for en billig penge nettopp.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #7 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dagens barn blir ikke fornøyd med det. Anonymkode: c1a43...f43 Og hva så ...? Er hensikten å oppdra en egoist som tror at vedkommende er verdens navle eller et normalt menneske? Anonymkode: f7eb9...665
Arkana Skrevet 28. september 2023 #8 Skrevet 28. september 2023 (endret) Kanskje folk kan slutte å spamme alle julekalendertråder med personlige meninger som er fullstendig irrelevante for HI? Endret 28. september 2023 av Arkana 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #9 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Dagens barn blir ikke fornøyd med det. Anonymkode: c1a43...f43 Dette er ikke sant. Mine barn har vokst opp med dette (og jeg som barn) fordi det rett og slett blir for mye styr og fokus på gaver gjennom hele jula. Vi velger å heller legge mer fokus på selve julegavene, samt at vi koser oss og roer helt ned i hele desember. Sakte jul 😌 Anonymkode: 69a5e...f6a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #10 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er ikke sant. Mine barn har vokst opp med dette (og jeg som barn) fordi det rett og slett blir for mye styr og fokus på gaver gjennom hele jula. Vi velger å heller legge mer fokus på selve julegavene, samt at vi koser oss og roer helt ned i hele desember. Sakte jul 😌 Anonymkode: 69a5e...f6a Hvor gamle er barna? Anonymkode: b04cc...381
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #11 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor gamle er barna? Anonymkode: b04cc...381 12 og 14 😊 Anonymkode: 69a5e...f6a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #12 Skrevet 28. september 2023 Aktiviteter, f.eks: kjøp brukt bok til lesestund, en pepperkakeform til baking, rumpeakebrett for ut å ake , spill til spillkveld I år har jeg lyst til ånha puslespillkalender: dele opp puslespillet i ulike poser og pusle sammen litt for hver dag. Dette er også gøy med lego Andre smågaver: Dusjsåpe, vanter/votter, kosesokker, plusplus, tusjer, Syns mye av det man kjøper bare er unødvendig, veldig overforbruk, så her kjøper jeg gjenbruk og har fokus opplevelse/aktivitet eller på ting som barna trenger uansett Anonymkode: 27e01...3d0
Arkana Skrevet 28. september 2023 #13 Skrevet 28. september 2023 Ett år kjøpte vi et større Legosett og fordelte alt på de ulike dagene. Mye bedre enn den vanlige Lego julekalenderen som er full av småting som ikke hører til noe som helst og som ikke blir lekt med i ettertid.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #14 Skrevet 29. september 2023 On 9/28/2023 at 9:29 AM, AnonymBruker said: Og hva så ...? Er hensikten å oppdra en egoist som tror at vedkommende er verdens navle eller et normalt menneske? Anonymkode: f7eb9...665 Tror ikke at det er pakkekalenderen som er det utslagsgivende om man blir et «normalt» menneske hva enn det er. Jeg fikk, som en av de få, pakkekalender på 80 tallet og det for meg var det beste med jula og det jeg husker best. Var ikke rare greiene, men like spennende hvert år. Den samme gleden ønsker jeg å gi mine barn. Og det har de fått og gleder seg til pakkekalender selv om de nå er tenåringer alle tre. Føler at mange som er i mot pakkekalendere enten er det fordi de selv ikke gidder, ja det tar tid å ordne 72 pakker, eller eventuelt ikke har råd. Men å påstå at andres barn tar skade av å få det er drøyt. Er nok mye annet som er mer helseskadelig for barn enn en pakkekalender nøye tenkt gjennom og laget av foreldre som bare vil være hyggelige og gjøre godt. Anonymkode: 25b9a...18f 1
Arkana Skrevet 29. september 2023 #15 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror ikke at det er pakkekalenderen som er det utslagsgivende om man blir et «normalt» menneske hva enn det er. Jeg fikk, som en av de få, pakkekalender på 80 tallet og det for meg var det beste med jula og det jeg husker best. Var ikke rare greiene, men like spennende hvert år. Den samme gleden ønsker jeg å gi mine barn. Og det har de fått og gleder seg til pakkekalender selv om de nå er tenåringer alle tre. Føler at mange som er i mot pakkekalendere enten er det fordi de selv ikke gidder, ja det tar tid å ordne 72 pakker, eller eventuelt ikke har råd. Men å påstå at andres barn tar skade av å få det er drøyt. Er nok mye annet som er mer helseskadelig for barn enn en pakkekalender nøye tenkt gjennom og laget av foreldre som bare vil være hyggelige og gjøre godt. Anonymkode: 25b9a...18f Enig med deg. Det er temmelig overdrevet å trekke fram en bitteliten greie som pakkekalender som utløsende for egoisme. Vi fikk for øvrig også pakkekalender på 80-tallet og vi var ikke de eneste. Jeg husker det fremdeles med stor glede. Min erfaring er også at de største motstanderne er de som ikke vil lage det selv og derfor ønsker at alle andre også skal la være. Det er selvfølgelig helt greit å velge sjokoladekalender, aktivitetskalender eller bare droppe julekalender, men den høylytte motstanden mot pakkekalendere hvor det framstilles som nærmest skadelig for barn er både overdrevet og latterlig. Alle lager eller kjøper den kalenderen de vil til sine barn og så kan man la være å mene så mye om hva alle andre barn får. Stå heller trygt i eget valg i stedet for å pirke på andres. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå