Gå til innhold

Lipødem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så jeg var hos legen for nå begynner det og bli vel litt mye fett på beina i forhold til resten av kroppen min. Blåmerker og merker på beina generelt. Knærne mine forsvinner under dette og jeg er en liten kvinne…jeg er ikke overvektig. Er operasjon for ev lipødem eneste muligheten? 
Jeg fikk henvisning men fikk avslag fordi jeg ikke har høy bmi. Og jeg regner med at dersom det blir ny henvisning en annen plass, er kompresjon og kosthold som er det de kan hjelpe meg med. Lipødem dekkes kanskje ikke av det offentlige?

noen som har erfaringer med og være liten og ha mye fettansamling fra lårene og ned? ..og som har tatt operasjon?

noen som har fått god hjelp og resultater uten kirurgi?

Anonymkode: 521c8...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lipødem. For å få være med i forskningsprosjekt må du ha en bmi under 28. 

Jeg har gjennomført 4 operasjoner, privatklinikk og betalt av egen lomme. Får dekket kompresjonstøy og pulsator gjennom helse nord. Kompresjonstøy må du ha om du skal opereres uansett. Da det skal brukes i flere måneder etter operasjon.

Har fjernet nærmere 12 liter fett fra underkroppen. 

Anonymkode: 8ac97...8f7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at man får lipødem når man ikke er så veldig overvektig? 

Anonymkode: 5d39d...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har lipødem. For å få være med i forskningsprosjekt må du ha en bmi under 28. 

Jeg har gjennomført 4 operasjoner, privatklinikk og betalt av egen lomme. Får dekket kompresjonstøy og pulsator gjennom helse nord. Kompresjonstøy må du ha om du skal opereres uansett. Da det skal brukes i flere måneder etter operasjon.

Har fjernet nærmere 12 liter fett fra underkroppen. 

Jeg har en bmi på 20, og fikk avslag på forskningsprosjekt. Nå synes jeg dette var merkelig. Må nesten høre med legen igjen. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Godt spørsmål. forsøkte å lese meg opp på det, uten og lykkes med å finne svar🫣 er en sykdom, så enten om man har liten eller stor kropp så kan man utvikle det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

https://www.haraldsplass.no/helsefaglig/forskning-og-utvikling/kirurgisk-behandling-av-lipodem
Personer med høy bmi får ikke kirurgisk behandling. Så hvis du har lipødem og lav bmi kan du kvalifisere. 

https://www.nllf.no/

Anonymkode: 6937e...a18

Det var faktisk her jeg fikk avslag 😅 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror du de som er normalvektige har en annen grunn for at de får lipødem enn de som er overvektige? :himle: Da fleste med lipødem er normalvektige mennesker.

Anonymkode: 3f876...dd8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tror du de som er normalvektige har en annen grunn for at de får lipødem enn de som er overvektige? :himle: Da fleste med lipødem er normalvektige mennesker.

Anonymkode: 3f876...dd8

Det er nok fordi de jeg kjenner som har det, er veldig overvektige. Da blir det jo naturlig å tenke at det er en sammenheng. Det må være lov å komme med spørsmål. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er nok fordi de jeg kjenner som har det, er veldig overvektige. Da blir det jo naturlig å tenke at det er en sammenheng. Det må være lov å komme med spørsmål. 

Enig. Det er mange med lipødem som har stått fram i media som har vært veldig overvektige.

Anonymkode: c0284...e45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lipødem er en «feilfordeling» av fett. Overvektige har mer fett, derfor vil det være mer uttalt hos de med mye overvekt. Lipødemet vil reduseres ved vektnedgang, men ikke forsvinne helt (men kanskje nok til at plagene til pasienten reduseres tilstrekkelig). En kan altså fint være normalvektig og ha plagsomt lipødem.

Endret av Vestlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lipødem er fett som avleires på utsiden av cellene i kroppen. Det er rett og slett "smør" som hoper seg opp i mellomrommene i kroppen. Derfor kan ikke lipødem slankes bort. Det er ikke fett som er lagret til forbrenning. Lipødem er søppel som egentlig skulle ha vært fjernet.

En normal, voksen kropp, har 11 liter med mellomrom mellom cellene i kroppen. Dette mellomrommet er fylt opp med en væske som kalles lymfe. Fett sirkulerer som avfall i denne væsken. Normalt er det immunceller som kalles fagocytter som rydder opp i avfallet som sirkulerer i lymfen (som f.eks. overflødig fett). Hvis immunforsvaret ditt sliter, kan det bli produsert for lite fagocytter til å holde mellomromsvæsken ren. Da kan det hope seg opp med fettrester i mellomrommene mellom cellene i og under huden.

I Store Norske Leksikon kalles mellomromsvæsken "ekstracelluær væske" (væsken i kroppen som ikke befinner seg inne i cellene):

Sitat

Ekstracellulærvæsken fordeler seg med 2,8 liter i blodårene, som blodplasmavæske, og 11,2 liter utenfor blodårene, som interstitiell væske. Det vil si at omtrent 80 prosent av ekstracellulærvæsken er mellom cellene.
Kilde: https://sml.snl.no/ekstracellulærvæske

Leksikon nevner begrepet "interstitiell væske". Mellomrommene i kroppen kalles "interstitium" på medisinsk. Noen leger mener at interstitium er et eget organ i kroppen, men det er omstridt. Uansett er det her fettet hoper seg opp når du får lipødem.

Anonymkode: baaef...db1

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har BMI på 19, men er veldig uproporsjonert og begynner å lure på om det kan være lipødem. Jeg har ikke snakket med helsepersonell om tankene mine.

Anonymkode: f4d6e...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det var faktisk her jeg fikk avslag 😅 

Siden det er et forskningsprosjekt foreløpig kom du kanskje ikke inn under de andre kriteriene. Det er ikke så godt å vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor mye koster sånn kompresjonstøy? Utstyr?

Anonymkode: bd99e...47f

Skal en få på blå resept hvis en har fått diagnose av legen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Man blir jo overvektig av Lipødem, det er jo det som er hovedsymptomet i sykdommen… Fett som lagres og ikke forbrennes. 

Anonymkode: 5a10b...2f0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er en sammenheng. Når lipødem gir store ekstra fettansamlinger på kroppen, vil man bli overvektig.  

Anonymkode: 7b838...013

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2023 den 9.28):

Hvor mye koster sånn kompresjonstøy? Utstyr?

Anonymkode: bd99e...47f

I noen deler av landet dekkes dette av det offentlige. Siste jeg hørte fra min fysio var at ingen med ny diagnose i helse nord fikk dekket det, men vi som allerede hadde vedtak fikk det dekket videre. En målsydd strømpebukse av typen jobst elvarex ligger på 4-6.000kr pr stk om du må betale av egen lomme.

En pulsator ligger vel på rundt 40.-50.000 om du må kjøpe den selv. Jeg har fått låne min fra sykehuset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...