Gå til innhold

Vil bilen ta skade av å stå ukjørt i 6 mnd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Mange her som ikke har peiling på hybrid tydeligvis...

Ja, står bilen i 6 mnd så ryker hybridbatteriet. Startbatteriet vil nok også bli flatt, men det er jo en bagatell sammenlignet med hva nytt HV vil koste. Om ikke annet bør bilen få stå på tomgang en liten halvtime en gang i uka for å kjøre en lading.

Anonymkode: 5243c...6e0

Kan du forklare nærmere? Hvorfor vil hybridbatteriet ryke? Og hva koster det å reparere?

Anonymkode: c8b41...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du forklare nærmere? Hvorfor vil hybridbatteriet ryke? Og hva koster det å reparere?

Anonymkode: c8b41...4ef

Det kan ikke repareres, det må skiftes ut. Batteriet tåler ikke å stå over tid uten noen ladesykluser, mener det er maks 50 dager på et helt nytt batteri under optimale forhold, men alt over 30 dager er sjansespill. Personlig lar jeg ikke min stå mer enn en uke uten å startes. Det er ikke nødvendig å kjøre lange turer, men bilen må minimum startes og stå litt på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan ikke repareres, det må skiftes ut. Batteriet tåler ikke å stå over tid uten noen ladesykluser, mener det er maks 50 dager på et helt nytt batteri under optimale forhold, men alt over 30 dager er sjansespill. Personlig lar jeg ikke min stå mer enn en uke uten å startes. Det er ikke nødvendig å kjøre lange turer, men bilen må minimum startes og stå litt på tomgang.

Glemte å svare på hvorfor - fordi det vil lades helt ut, og da kan det aldri lades opp igjen. Hvor lang tid det tar varierer ut i fra alder på batteriet, lagringsforhold etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Et kjørebatteri på BEV eller PHEV skal lagres mellom 20-80%. Det er uproblematisk å ha et hybridbatteri stående slik, utfordringen er om du fullader eller tømmer batteriet helt. Begge deler sliter på et batteri.

Anonymkode: d3637...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et kjørebatteri på BEV eller PHEV skal lagres mellom 20-80%. Det er uproblematisk å ha et hybridbatteri stående slik, utfordringen er om du fullader eller tømmer batteriet helt. Begge deler sliter på et batteri.

Anonymkode: d3637...5bc

Under normal bruk vil batteriet aldri gå over 80% eller under 20%, det er en sikkerhetsmekanisme i batteriet. Men over tid vil batteriet tape spenning uansett, og over veldig lang tid går det under 20% og da blir det ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel helt an på. Min ble EU-godkjent rett etter å ha stått ute i over et halvt år. På vinterstid. Hadde ingen problem med start eller noe. 

Anonymkode: 5809b...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kommer vel helt an på. Min ble EU-godkjent rett etter å ha stått ute i over et halvt år. På vinterstid. Hadde ingen problem med start eller noe. 

Anonymkode: 5809b...7ac

Kan umulig ha vært en hybrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Da bør man vel aldri kjøpe en hybridbil som har stått på lager/forhandler mer en en måned? Kan aldr ise for meg at de starter og kjører en tur med den bilen som står lengst inne i hallen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (1 time siden):

Da bør man vel aldri kjøpe en hybridbil som har stått på lager/forhandler mer en en måned? Kan aldr ise for meg at de starter og kjører en tur med den bilen som står lengst inne i hallen... 

Jeg ville aldri kjøpt en sånn bil nei, med mindre forhandler først utfører en hybridtest som viser status på systemet. Det sagt så ville det overraske meg at en forhandler har så lite kompetanse om hybrider at de ikke starter den med jevne mellomrom. Det er som tidligere nevnt ikke nødvendig å kjøre noen steder, men systemet må startes jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...