Gå til innhold

Vil bilen ta skade av å stå ukjørt i 6 mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har Toyota auris ikke-ladbar hybrid. Vil den ta skade av å stå parkert utendørs i 6 måneder uten å bli kjørt?

Jeg har parkert den i 3 måneder tidligere og det gikk fint. Startet igjen uten problemer. Men er usikker på om 6 måneder kanskje er å strekke det.

Anonymkode: 8f8dc...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Batteriet vil jeg tro kan bli flatt, så du kan få problemer med å få start på den 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsene kan ruste og parker for all del ikke med håndbrekket på 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler burde egentlig ikke stå stille uten å kjøres over lenger periode. Jeg lurer på hvorfor du vil at den skal stå stille? Skal du til utlandet? Hadde egentlig anbefalt å i det minste starte den 1 gang i mnd og kjøre noen meter framover og bakover. Om ikke du gjør det ville jeg bedt en annen gjøre det.

Anonymkode: cb220...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok i verste fall få rustne bremser og muligens flatt batteri. Om man ikke skal bruke bilen på 6 mnd, hadde jeg i hvert satt den i en garasje og evt. startet den i ny og ne 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Parker på gir, koble fra batteri, IKKE på håndbrekket, åpne vinduet noen mm så det ikke blir fukt, la stå. 

Anonymkode: c2937...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (2 minutter siden):

Du vil nok i verste fall få rustne bremser og muligens flatt batteri. Om man ikke skal bruke bilen på 6 mnd, hadde jeg i hvert satt den i en garasje og evt. startet den i ny og ne 😊 

Åpne i allefall garasjen da så det ikke blir et selvmord forsøk ;)

Anonymkode: c2937...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Åpne i allefall garasjen da så det ikke blir et selvmord forsøk ;)

Anonymkode: c2937...5f0

Du skjønner nok hva jeg mener, om du legger godviljen til 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke håndbrekk

Litt ekstra luft i dekka

Ta av + på batteriet 

Ha vinduene lukket når bilen står ute

Sett i en stor beholder med salt så det kan trekke til seg fukten i bilen

Ikke parkér under et tre eller tilsvarende; smårusk tetter igjen alle avløp

Anonymkode: d3637...5bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke håndbrekk

Litt ekstra luft i dekka

Ta av + på batteriet 

Ha vinduene lukket når bilen står ute

Sett i en stor beholder med salt så det kan trekke til seg fukten i bilen

Ikke parkér under et tre eller tilsvarende; smårusk tetter igjen alle avløp

Anonymkode: d3637...5bc

Her var den en direkte feil, og skummel manøver! RØR ALDRI + POL FØR - MINUSPOL ER TATT AV! Det er noe alle må vite når de skal fikle med et 12V bilbatteri.

Anonymkode: e408a...c7e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Parker på gir, koble fra batteri, IKKE på håndbrekket, åpne vinduet noen mm så det ikke blir fukt, la stå. 

Anonymkode: c2937...5f0

👍..Legg til at bremsene skal være varme når du setter igjen bilen så har du gjort alt 100%..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her var den en direkte feil, og skummel manøver! RØR ALDRI + POL FØR - MINUSPOL ER TATT AV! Det er noe alle må vite når de skal fikle med et 12V bilbatteri.

Anonymkode: e408a...c7e

Bare tull...spiller ingen rolle så lenge en ikke kortslutter mot karosseriet mens en skrur av +polen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her var den en direkte feil, og skummel manøver! RØR ALDRI + POL FØR - MINUSPOL ER TATT AV! Det er noe alle må vite når de skal fikle med et 12V bilbatteri.

Anonymkode: e408a...c7e

Oops, det har du helt rett i. Det er - som ligger løst i mine veteranbiler.

Anonymkode: d3637...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMA skrev (Akkurat nå):

👍..Legg til at bremsene skal være varme når du setter igjen bilen så har du gjort alt 100%..

Da skal det være knusk tørt og luftig, og det får man ikke selv i en garasje. Har selv bilen i garasje, og de har et tynt rustbelegg selv etter ei helg i fuktig vær, og bilen ikke har vert ute i hele tatt, og det var fint vær fredagen.

Anonymkode: e408a...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMA skrev (1 minutt siden):

Bare tull...spiller ingen rolle så lenge en ikke kortslutter mot karosseriet mens en skrur av +polen.

Det er direkte feil!

Anonymkode: e408a...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er direkte feil!

Anonymkode: e408a...c7e

Da synes jeg du skal forklare hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er direkte feil!

Anonymkode: e408a...c7e

Og hva er feil med det?

Årsaken til at man skal koble fra minuspolen først er at verktøyet man bruker til å koble av plusspolen ikke skal komme i kontakt med gods samtidig som minuspolen er tilkoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da skal det være knusk tørt og luftig, og det får man ikke selv i en garasje. Har selv bilen i garasje, og de har et tynt rustbelegg selv etter ei helg i fuktig vær, og bilen ikke har vert ute i hele tatt, og det var fint vær fredagen.

Anonymkode: e408a...c7e

🙈..Jeg vet jo det...jeg mener at under forutsetning av at bilen skal stå ute i 6 mnd er det ikke mer å gjøre enn det jeg tomlet og la til varme bremser på..Jeg har bobil stående ute hele vinteren og der tar jeg ut bremseklossene og trykker stemplene inn i caliperne og pensler skivene med grease ...Er litt for mye jobb for de fleste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her som ikke har peiling på hybrid tydeligvis...

Ja, står bilen i 6 mnd så ryker hybridbatteriet. Startbatteriet vil nok også bli flatt, men det er jo en bagatell sammenlignet med hva nytt HV vil koste. Om ikke annet bør bilen få stå på tomgang en liten halvtime en gang i uka for å kjøre en lading.

Anonymkode: 5243c...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...