Gå til innhold

Kommer matvareprisene til å gå ned igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen spør...Kommer matvareprisene til å senkes igjen, eller vil de bare fortsette å stige og/eller lande på et høyt nivå og være der for evig?

Anonymkode: 9bd16...ba6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig ikke. De kommer til å fortsette å stige. Dette er en bevisst strategi fra eliten, sørge for en feilernært/sulten befolkning, de er enklere å styre. 

Anonymkode: cbefa...a88

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke matvareprisene. 
Renta kommer sikkert til å gå litt ned igjen på et tidspunkt. Samme med strømprisene. 

Drivstoff og mat derimot kommer nok til å være på det nivået det er nå, og gradvis stige litt mer i framtiden

Anonymkode: c8e6b...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De går bare opp. Skal ha størst mulig årsregnskap hvert år.

Anonymkode: ff60a...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Som tittelen spør...Kommer matvareprisene til å senkes igjen, eller vil de bare fortsette å stige og/eller lande på et høyt nivå og være der for evig?

Kun når det er overflod av varer og de må selges unna for å unngå tap - men da blir det kalt for tilbud.

Er det noe markedet har funnet ut etter alle disse årene med krisene, så er det hvor ytterligere smertegrensen kan tøyes hos den norske befolkningen. Vi betaler ikke for hva ting koster å produsere, men for hva selger kan ta for for en vare. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Selvfølgelig ikke. De kommer til å fortsette å stige. Dette er en bevisst strategi fra eliten, sørge for en feilernært/sulten befolkning, de er enklere å styre. 

Anonymkode: cbefa...a88

I tillegg til konspi-vås så vil jeg argumentere med at en befolkning med full mage er den absolutt letteste å styre.

Anonymkode: d876a...268

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg vil tro at prisene vil synke noe, men priser SKAL kontinuerlig stige, så det bør ikke falle for langt. 

Jo høyrere varene er i verdikjeden og hvor høy svinnrisiko det, jo mer påvirker de prisene.  Så en del av de store prisøkningene på kjøtt og fisk vil nok falle tilbake siden underliggende prisfall på kost øker salgsvolum og det er selvforsterkende i relasjon til svinn.

Men vil ikke komme tilbake under det som burde være en funksjonell prisvekst og vi vil nok ta en straff over høyere prosess kost, siden vi har hat ekstraordinær lønnsvekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 time siden):

Jeg vil tro at prisene vil synke noe, men priser SKAL kontinuerlig stige, så det bør ikke falle for langt. 

Jo høyrere varene er i verdikjeden og hvor høy svinnrisiko det, jo mer påvirker de prisene.  Så en del av de store prisøkningene på kjøtt og fisk vil nok falle tilbake siden underliggende prisfall på kost øker salgsvolum og det er selvforsterkende i relasjon til svinn.

Men vil ikke komme tilbake under det som burde være en funksjonell prisvekst og vi vil nok ta en straff over høyere prosess kost, siden vi har hat ekstraordinær lønnsvekst

Ekstraordinær lønnsvekst? Jeg har ikke hatt reallønnsvekst på 4 år

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 time siden):

Jeg har ikke hatt reell lønnsvekst på, øh, hele mitt arbeidsliv? 😂

I min jobb er vi heldige om vi får økt lønna med 1 eller 2 kr i året, og det øker selvsagt ikke i takt med inflasjon osv.

Så jeg merker SVÆRT godt at for eks margarin har økt med 5 kr på 3 måneder, visse frysevarer har økt med 5 - 10 kr. Frossen fisk har gjerne økt 30 - 40 kr på 3 år. Lønna mi har har ikke økt i takt med noe som helst, og det er nok ikke den eneste av lavtlønnede yrker som er slik.😓

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inflasjonsproblemene har nettopp begynt. De kommer til å fortsette videre, i alle fall ut 2025, rentehevingene vil holde tritt.  Sentralbanken gir seg neppe før 8. 

En utenlandsk ekspert jeg hører på sier 12% og ingen bedring før 2028. 

Tiden vil vise, en ting er i alle fall sikkert, de norske uttalelsene i norske aviser har så langt ikke vært noe å rette seg etter. 

Vi får se til utlandet, vi vil neppe gjøre det bedre enn USA, og de store aktørene i EU, pluss Storbritannia. Ingenting tyder på at vi er nør å komme oss ferdig med denne bølgen.

Vi får fikse egen matauk så godt vi kan. Betale ned gjeld så godt vi kan. 

Anonymkode: ccbfa...9a4

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I realiteten er jo maten dobbelt så dyr for en pensjonist som bare har 50% utbetalt av gjennomsnittslønn.

Anonymkode: a70de...5d6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis matvareprisene synker vil folk utsette kjøp av mat, fordi de venter med å kjøpe i påvente av at prisene faller enda mer. Det vil kunne føre til sult og mangelsykdommer i befolkningen. Derfor er det viktig for Norges Bank at prisene aldri faller, men at man opprettholder en prisvekst på ca. 2,5 prosent for å stimulere til forbruk. 

Anonymkode: c2307...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis matvareprisene synker vil folk utsette kjøp av mat, fordi de venter med å kjøpe i påvente av at prisene faller enda mer. Det vil kunne føre til sult og mangelsykdommer i befolkningen. Derfor er det viktig for Norges Bank at prisene aldri faller, men at man opprettholder en prisvekst på ca. 2,5 prosent for å stimulere til forbruk. 

Anonymkode: c2307...4b9

Haha hæ?? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (2 timer siden):

Ekstraordinær lønnsvekst? Jeg har ikke hatt reallønnsvekst på 4 år

Ser ut som det er på tide å skaffe seg en ny jobb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Ser ut som det er på tide å skaffe seg en ny jobb

Ikke mange steder sykepleiere har reallønnsvekst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Ikke mange steder sykepleiere har reallønnsvekst...

SÅ du har hatt lønnsvekst bare ikke nok da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NakenPanda skrev (Akkurat nå):

SÅ du har hatt lønnsvekst bare ikke nok da?

Jeg har brukt ordet reallønnsvekst hele tiden, alle har hatt lønnsvekst, men vi har ikke hatt reallønnsvekst. Ergo reagerer jeg på en som mener vi har hatt en ekstraordinær lønnsvekst som bidrar til inflasjonen 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, ikke matvareprisene. 
Renta kommer sikkert til å gå litt ned igjen på et tidspunkt. Samme med strømprisene. 

Drivstoff og mat derimot kommer nok til å være på det nivået det er nå, og gradvis stige litt mer i framtiden

Anonymkode: c8e6b...12b

Strømprisene?

De har jo gått ned for lengst! Jeg betalte 300 kr for hele august! Og i september ligger det ann til en månedskostnad på 30 kr! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (14 minutter siden):

Jeg har brukt ordet reallønnsvekst hele tiden, alle har hatt lønnsvekst, men vi har ikke hatt reallønnsvekst. Ergo reagerer jeg på en som mener vi har hatt en ekstraordinær lønnsvekst som bidrar til inflasjonen 

Jeg hadde null lønnsvekst så gikk teknisk ned i lønn fra 2013 til oljekrisa var over i 2017 så du er ikke spesiell i noen sammenheng. Mistet 1 av 3 kollegar til nedbemanninger over samme tiden, mange kom aldri tilbake i liknende jobb. Det er IKKE synd på offentlige ansatte dere viste hva dere gikk til.

Du er en offentlig utgiftpost og dermed vil du sjelden få gode oppgjør, og det er stort sett avhengig av gjeldende inflasjon.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde null lønnsvekst så gikk teknisk ned i lønn fra 2013 til oljekrisa var over i 2017 så du er ikke spesiell i noen sammenheng. Mistet 1 av 3 kollegar til nedbemanninger over samme tiden, mange kom aldri tilbake i liknende jobb. Det er IKKE synd på offentlige ansatte dere viste hva dere gikk til.

Du er en offentlig utgiftpost og dermed vil du sjelden få gode oppgjør, og det er stort sett avhengig av gjeldende inflasjon.  

Hvis det ikke var for oss ville folk i privat sektor måtte ta seg av sine eldre selv. Å kalle oss en utgiftspost er respektløst og ufint

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...