Gå til innhold

Svigermor furter pga. julefeiring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Svigermor har alltid hatt lyst til å ha dere på julefeiring. Men dere har sagt nei, og dratt til din familie i stedet. Hun kunne være med. Det er ikke alle som ønsker å feire jul hus en annens familie. Og med masse folk. Hva med å prioritere svigermor for én gangs skyld? I år er for sent siden dere har invitert folk. Men hva med neste år? Da kan sikkert mannen din få fri i romjulen også.

Men la mannen din ta disse samtalene.

Anonymkode: 3c403...932

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

De har takket nei til hennes invitasjoner også. Hver eneste en. For å prioritere ts sin familie. Hvordan er det annerledes? 

Anonymkode: 69ead...612

Du mener den ene invitasjonen som de fikk nå? Det står ingenting om at de har fått flere invitasjoner fra svigermor. 

Anonymkode: 779eb...628

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Svigermor har alltid hatt lyst til å ha dere på julefeiring. Men dere har sagt nei, og dratt til din familie i stedet. Hun kunne være med. Det er ikke alle som ønsker å feire jul hus en annens familie. Og med masse folk. Hva med å prioritere svigermor for én gangs skyld? I år er for sent siden dere har invitert folk. Men hva med neste år? Da kan sikkert mannen din få fri i romjulen også.

Men la mannen din ta disse samtalene.

Anonymkode: 3c403...932

Hvor leser du dette?

Anonymkode: 4164d...6cc

• Liker 2
Skrevet

Dere har ikke gjort noe galt når hun er velkommen. To ca 13 timers bilturer i jula med småbarn og hunder er for mye å forlange av svigermor. 

Ingen kan diktere hvor andre skal feire jul. Og voksne folk må få lov å velge å feire hjemme eller hos familie som bor i samme by uten at det skal være sååå urettferdig for de som bor en dagsreise unna. I tillegg koster det jo en del å skulle reise.

Min mors familie bor langt langt nord i landet. Mens mine foreldre bosatte seg i den byen min far kom fra. Vi feiret aldri jul med min mormor og morfar med mindre de kom til oss. 

Aldri noen som furtet av den grunn.

Men vi besøkte dem mye i sommerferien 

Anonymkode: cb925...48b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

La henne furte

Anonymkode: 674d6...d70

Etter å ha lest HI så mener jeg det samme.

La henne furte, TS.

Din mann må sette foten ned og si ''Du er velkommen hit med fuglen din. Vi feirer hjemme. Hvis du ikke vil komme, så er det ditt valg.''

Støtt mannen din, TS. Det er ikke lett å ha en slik mor. 

• Liker 2
Skrevet

Hun kan komme til dere men takker nei.Dere har små barn, hunder osv, det er selvsagt ikke enkelt å reise med alt dette.  Men enig med en del her at dere kanskje burde dratt til henne en jul også før dere begynte å feire for dere selv, særlig om dere aldri har gjort det før og forutsatt at mannen din har et ok forhold med moren sin. Dvs at hun er normal , ikke giftig , narsisstisk eller liknende. Skjønner godt hun kjenner seg litt ekskludert. Det er ikke alle som liker å feire jul med "fremmedfolk". Har dere aldri feiret jul med henne? 

Anonymkode: 7e220...787

• Liker 1
Skrevet

La henne furte, og la mannen din ta seg av all dialog med henne. Så får hun heller ta det utover han. 

Anonymkode: c56c7...fd3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I vår kjøpte vi får første bolig, et nydelig enderekkehus som vi bruker all ledig tid på å pusse opp. Tidligere har vi alltid feiret jul hos min bror med vår pappa. Da 2 familier på 4 og pappa. Vi bor alle i samme by litt utenfor Trondheim.

Svigermor bor i Stavanger, og er alene, hun har bare en sønn. Hun har vært invitert til å feire med oss (hos min bror på juleaften, men også alle middager i romjula hos oss og pappa). Hun har alltid sagt nei, og at hun liker å ha jul hos seg. 

I sommer fortalte jeg på tlf at min bror gjerne ville at juleaften skulle være hos oss i år, så alle kommer hit. Svigermor har gjesterom her, og hun kan ta med fuglen sin så hun ikke må se etter pass. Inviterte henne og sa at det hadde vært ekstra koselig for ungene nå som vi har fått så god plass. 

Da ble hun stille, før hun sa at det burde vi droppe og heller komme til henne. Sa at det dessverre ikke går da vi allerede har en avtale, og mannen (hennes sønn) må jobbe uka før, og alle dagene i romjula som ikke er røde, samt at det ble en lang kjøretur for en baby (snart 1) og en liten på 3 år. Vi har også 2 medium store hunder, så vet ikke hvordan vi skulle fått plass til alt i bilen en gang. Jeg sa hun kunne nå tenke på om hun ikke kunne komme hit før hun sa nei, men da la hun på. 

Nå svarer hun ikke på mine meldinger, og guilt tripper mannen som bare blir lei seg. Han står på som bare det for å få alt ferdig, og gleder seg til å feire jul her - han og naboen skal være julnisser, og vi har planlagt koselige aktiviteter med naboer og familien (skiløp i rekkehushagene for ungene, innkjøp av felles bålpanne, utelys til tre etc). 

Er vi skikkelig kjipe her så lenge alle er hjertelig velkommen? Min pappa eller bror sin familie overnatter ikke, så svigermor vil få mye tid med ungene og mannen. 

Anonymkode: c912b...52b

Noen svigermødre liker bare drama.. Dere inviterer og det er lettere for hun å reise opp..

Anonymkode: 20eb5...524

• Liker 1
Skrevet

Vårt kompromiss er at vi feirer annethvert år hos mine foreldre, og annethvert år hos hans foreldre. Vi feirer aldri hjemme. Vi kjører da 4 timer det ene året og 10 timer det andre året, hver vei. Vi laster opp hele familien, barn og ski og ting og tang. Våre søsken kommer samtidig, med sine barn. Vi syns dette er normalt og fint. Vi håper at våre barn vil komme hjem til oss til jul annethvert år når de er voksne, fremfor å invitere på et medlidenhetsbesøk til sine svigerforeldre😄 

Anonymkode: a586b...411

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg forstår begge sider her og tenker det kan være måten ting er sagt og gjort på som kan ha ført til at svigermor oppfører seg som hun gjør. Synes det er veldig merkelig å planlegge julaften allerede om sommeren og enda merkeligere å fortelle din svigermor at det er din bror som har bestemt at julen skal feires hos dere. Svigermor blir jo ikke inkludert i juleplantene hos sin eneste sønn i det hele tatt, bare presentert for allerede ferdige planer som hun kan få være med på. Forstår henne godt, mulig hun ikke hadde tenkt frem til julaften enda, er ikke så mange som har så detaljerte planer som dere har allerede nå. Kanskje hun hadde tenkt å invitere dere, men ikke kommet så langt siden det er ganske lenge mellom sommer og jul. 

Forstår imidlertid veldig godt at dere som har små barn vil feire hjemme. Tenker det er helt irrelevant at dere har nyoppusset hus, hvem som skal være nisse og alle andre detaljer du kommer med. Essensen er at dere har små barn, mannen skal jobbe i romjulen og dere vil være hjemme. Ikke gjør det mer komplisert enn det. 

Ville i hvert fall vurdert å involvere svigermor noe mer i planleggingen neste år. Ikke legge det frem som at det er din familie som bestemmer alt. 

Anonymkode: a5106...32e

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...