AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #1 Skrevet 27. september 2023 I vår kjøpte vi får første bolig, et nydelig enderekkehus som vi bruker all ledig tid på å pusse opp. Tidligere har vi alltid feiret jul hos min bror med vår pappa. Da 2 familier på 4 og pappa. Vi bor alle i samme by litt utenfor Trondheim. Svigermor bor i Stavanger, og er alene, hun har bare en sønn. Hun har vært invitert til å feire med oss (hos min bror på juleaften, men også alle middager i romjula hos oss og pappa). Hun har alltid sagt nei, og at hun liker å ha jul hos seg. I sommer fortalte jeg på tlf at min bror gjerne ville at juleaften skulle være hos oss i år, så alle kommer hit. Svigermor har gjesterom her, og hun kan ta med fuglen sin så hun ikke må se etter pass. Inviterte henne og sa at det hadde vært ekstra koselig for ungene nå som vi har fått så god plass. Da ble hun stille, før hun sa at det burde vi droppe og heller komme til henne. Sa at det dessverre ikke går da vi allerede har en avtale, og mannen (hennes sønn) må jobbe uka før, og alle dagene i romjula som ikke er røde, samt at det ble en lang kjøretur for en baby (snart 1) og en liten på 3 år. Vi har også 2 medium store hunder, så vet ikke hvordan vi skulle fått plass til alt i bilen en gang. Jeg sa hun kunne nå tenke på om hun ikke kunne komme hit før hun sa nei, men da la hun på. Nå svarer hun ikke på mine meldinger, og guilt tripper mannen som bare blir lei seg. Han står på som bare det for å få alt ferdig, og gleder seg til å feire jul her - han og naboen skal være julnisser, og vi har planlagt koselige aktiviteter med naboer og familien (skiløp i rekkehushagene for ungene, innkjøp av felles bålpanne, utelys til tre etc). Er vi skikkelig kjipe her så lenge alle er hjertelig velkommen? Min pappa eller bror sin familie overnatter ikke, så svigermor vil få mye tid med ungene og mannen. Anonymkode: c912b...52b 2 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #2 Skrevet 27. september 2023 La henne furte Anonymkode: 674d6...d70 44
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #3 Skrevet 27. september 2023 Ok, TS, la meg gi deg et tips. Du listet opp ALT for mange grunner. Det høres bare dumt ut, og det blir omtrent som en invitasjon til å diskutere saken. For fremtiden så sier du bare, strålende blid: Vi skal være hjemme på julaften, og vi håper du vil komme. (Gjenta dette samme hva hun sier). Et annet tips kan være å ha en fast helg i året der dere drar og besøker svigermor. For eksempel den første helgen i desember. Så får hun vært litt vertinne også, og så slipper du julemaset. Anonymkode: 8face...949 24 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #4 Skrevet 27. september 2023 Kanskje det ikke handler om dere? Kanskje det er noe som har skjedd som gjør at hun har det vondt på ett eller annet vis? Det er jo rart at hun plutselig vil ha dere ned når hun vet hvordan situasjonen er med hunder, unger og nytt hus. Jeg tror jeg hadde fått mannen til å spørre henne om alt var ok. For alt dere vet er hun kanskje alvorlig syk. Anonymkode: 635cc...274 4 3
Pås Skrevet 27. september 2023 #5 Skrevet 27. september 2023 Haha, jeg pleier ofte å "holde med" svigermor, men ikke i dette tilfellet: du/dere er ikke kjipe! 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #6 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje det ikke handler om dere? Kanskje det er noe som har skjedd som gjør at hun har det vondt på ett eller annet vis? Det er jo rart at hun plutselig vil ha dere ned når hun vet hvordan situasjonen er med hunder, unger og nytt hus. Jeg tror jeg hadde fått mannen til å spørre henne om alt var ok. For alt dere vet er hun kanskje alvorlig syk. Anonymkode: 635cc...274 Herregud, sånne svar er bare så tragiske. Sjansen for at det er skjedd noe de ikke vet, er lik null. Da hadde selvfølgelig svigermor sagt dette, i stedet for å furte. Du er vel av dem som skriver at fedre som ikke gidder å ta seg av barn eller husarbeid har fødselsdepresjon også. Anonymkode: 51867...253 9
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #7 Skrevet 27. september 2023 Av og til må man bare innse at foreldrene våre har blitt gamle og derfor har fått en slags innskrenket kognitiv funksjon. Eldre mennesker klarer ikke alltid tenke klart eller flytte sin tenkning til andres perspektiv. Her tror jeg din mann og deg må innse at hans mor er blitt en gammel dame som må unnskyldes. Ikke føyes etter men behandles som et trassig barn eller med overbærenhet. Anonymkode: 421ae...422 9
Gjest Refreng Skrevet 27. september 2023 #8 Skrevet 27. september 2023 Jeg er litt forvirret. Hun har aldri ønsket å feire jul sammen med dere, men hun sa at dere burde komme til henne og feire jul i år? Hvorfor vil hun plustelig at dere skal feire med henne i år når dere alltid har feiret med din familie? Har hun trodd at etter at dere har feiret med din familie, så ville det væres hennes tur der dere kom til henne for å feire? Jeg tenker at hun kanskje er ukomfortabel med fremmende og derfor har takket nei til å feire med din familie? Og derfor sa hun nei denne gangen. Kanskje ville hun feire med dere, men har ikke lyst å feire med din familie. Enten fordi de er fremmende og hun blir stressa rundt fremmende eller at hun har møtt dem og hun følte det ikke var kjemi/ dårlig kjemi
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #9 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Herregud, sånne svar er bare så tragiske. Sjansen for at det er skjedd noe de ikke vet, er lik null. Da hadde selvfølgelig svigermor sagt dette, i stedet for å furte. Du er vel av dem som skriver at fedre som ikke gidder å ta seg av barn eller husarbeid har fødselsdepresjon også. Anonymkode: 51867...253 Nei, jeg er faktisk ikke det. Jeg gjør vel mer narr av dem, som heller ikke er en god ting. Men jeg synes bare det er litt pussig at hun har sagt at hun gjerne vil ha fred på jula i mange år, og nå plutselig når de står der med nytt hus, masse hunder og unger osv...så skal det være sårt og hun skal furte. Det høres jo litt rart ut. Men jeg kjenner jo ikke dem. Kanskje hun har en forhistorie med mye furting, og da føyer det seg jo inn i et mønster. Anonymkode: 635cc...274
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #10 Skrevet 27. september 2023 Dere har gjort alt rett. Hu får bare sutre aleine om hu vil det. Anonymkode: 32250...3bc 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #11 Skrevet 27. september 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: (mannen) og naboen skal være julnisser, og vi har planlagt koselige aktiviteter med naboer og familien (skiløp i rekkehushagene for ungene, innkjøp av felles bålpanne, utelys til tre etc). Anonymkode: c912b...52b Godt at det er på plass allerede i september. Anonymkode: deb88...820 8
Pudderrosa Skrevet 27. september 2023 #12 Skrevet 27. september 2023 Hvis dere alltid feirer med din familie synes jeg faktisk det er litt urimelig, hvis hun så gjerne vil ha dere på besøk, og dere alltid har dratt et annet sted enn til henne, for det er det jeg leser. Nå synes jeg ikke det høres ut som om i år er året å endre på dette, både pga oppussing og veldig små barn, men kanskje dere kan forbarme dere over henne til neste år? Ikke alle eldre er så komfortable med å reise, og jeg vet mange som ikke ville vært veldig gira på å feire hos sin svigerdatters bror, uten at man er fryktelig vanskelig av den grunn. 5 1
vea Skrevet 27. september 2023 #13 Skrevet 27. september 2023 Etter vi fikk barn så har vi feiret hjemme. O fjor var vi hos svigers pga et unntak og andre familiemedlem som kom. Synes det er travelt nok å ha med barn, to hunder og gaver 15minutt unna og kommer nok aldri til å gjøre det igjen. Vi feirer hjemme og dørene er åpen til de som vil komme å feire sammen med oss. Å dra med seg barn og alt med det kaoset det utløser timesvis i bil er helt uaktuelt i mine øyne. Vil svigermor som er alene, får alt tilrettelagt feire sammen med dere så kan hun velge å gjøre dette. 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #14 Skrevet 27. september 2023 Jeg syntes svigermor må ta seg sammen litt jeg. Hun er en pluss fugl , dere er voksne, unger bikkjer, jobb osv. Så eneste rimelige her er jo at svigermor kommer. Men kanskje føler svigermor på et savn eller tap av noe her. For det er jo hun som har laget julen tidligere. kanskje kan du prøve deg med at det hadde vært så fint om hun kom og lagde noe sønnen hennes liker så godt, og eller, hinte om at det hadde vært fint om hun kom en spesiell dag og pyntet eller lagde noe med barna, feks pynte juletreet. Hun syntes nok også det er leit at dere bor så langt vekk. Er hun gammel er det ikke så lett å reise så langt heller. Kanskje har hun litt blære problemer, som ikke er uvanlig. Å da er lange reiser og dårlige domuligheter litt vanskelig. Feks. Så tenker at her ligger det også et underliggende problem, praktisk eller følsemessig, som hun ikke sier, og blir da lei seg når dere ikke kan komme til henne. Denne gangen skal jo han også jobbe i julen, og da går det jo ikke for han å komme til sin mor uansett. Så lokk og lirk. Men kanskje din mann også bør mase litt på henne. Anonymkode: 929e3...b0e 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #15 Skrevet 27. september 2023 Skjønner henne godt jeg. Du ekskluderer jo henne hvert år. Hvorfor kan dere ikke feire hos henne ett år? Det er jo faktisk ikke greit at det bare er din side som blir prioritert. På tide å svelge noen kameler ts og ta hvert annet år. Det er mannen din sin og ungene dine sin familie. Anonymkode: 69ead...612 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #16 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Skjønner henne godt jeg. Du ekskluderer jo henne hvert år. Hvorfor kan dere ikke feire hos henne ett år? Det er jo faktisk ikke greit at det bare er din side som blir prioritert. På tide å svelge noen kameler ts og ta hvert annet år. Det er mannen din sin og ungene dine sin familie. Anonymkode: 69ead...612 Jeg er enig med deg. Hver jul har TS prioritert sin egen familie, på tross av at de vet at svigermor er alene og bare har denne ene sønnen. Jeg synes dere oppfører dere forkastelig og attpåtil mener dere at det er svigermor som furter! Jeg håper dere får kjenne godt på hvordan det føles når deres barn blir voksne og ikke prioriterer dere, for det har de jo lært av dere at man ikke gjør. Anonymkode: b01c9...bca 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #17 Skrevet 27. september 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner henne godt jeg. Du ekskluderer jo henne hvert år. Hvorfor kan dere ikke feire hos henne ett år? Det er jo faktisk ikke greit at det bare er din side som blir prioritert. På tide å svelge noen kameler ts og ta hvert annet år. Det er mannen din sin og ungene dine sin familie. Anonymkode: 69ead...612 Hun har ikke blitt ekskludert når hun har blitt invitert hvert år. Hun har ekskludert seg selv ved å takke nei. Anonymkode: 12c15...099 9 3
AprilLudgate Skrevet 27. september 2023 #18 Skrevet 27. september 2023 Pudderrosa skrev (3 timer siden): Hvis dere alltid feirer med din familie synes jeg faktisk det er litt urimelig, hvis hun så gjerne vil ha dere på besøk, og dere alltid har dratt et annet sted enn til henne, for det er det jeg leser. Nå synes jeg ikke det høres ut som om i år er året å endre på dette, både pga oppussing og veldig små barn, men kanskje dere kan forbarme dere over henne til neste år? Ikke alle eldre er så komfortable med å reise, og jeg vet mange som ikke ville vært veldig gira på å feire hos sin svigerdatters bror, uten at man er fryktelig vanskelig av den grunn. Bor de ikke på samme sted da i Trøndelag? Og svigermor i Stavanger? Vet ikke alle eldre er så komfortable med å reise, men det er ikke slitne foreldre med nattevåk/full jobb/jobb i jula osv heller. 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #19 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun har ikke blitt ekskludert når hun har blitt invitert hvert år. Hun har ekskludert seg selv ved å takke nei. Anonymkode: 12c15...099 De har takket nei til hennes invitasjoner også. Hver eneste en. For å prioritere ts sin familie. Hvordan er det annerledes? Anonymkode: 69ead...612 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #20 Skrevet 27. september 2023 Det har åpenbart rabla for svigermor, hvem i huleste inviterer på seg to bikkjer, to småbarn, ei svigerdatter som har detaljplanlagt alle aktiviteter for jula månedsvis i forveien? Den eneste som framstår med vettet i behold her er sønnen/mannen. Anonymkode: 4106a...f28 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå