AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #41 Del Skrevet 27. september 2023 Jeg ser at enkelte av dem som poster på Rødt-politikere på SoMe er ganske drøye, sinte og bitre. De står liksom ikke tilbake for den stereotype Frp-velger i skadefro. I motsetning til Rødts politikere som uttaler seg mer moderat. Anonymkode: 714e9...556 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #42 Del Skrevet 27. september 2023 Har stemt Rødt flere ganger. Har godt betalt jobb i det offentlige, og har alltid klart meg selv med leilighetskjøp og andre utgifter. Jeg stemmer Rødt fordi det er noen prinsipper i samfunnet som jeg mener forfordeler til de som allerede har mye. F. eks boligpoltikken: hvorfor skal folk med boliglån skatte mindre enn de som leier bolig? (gjeldsrenter) Hvorfor skal staten subsidiere BSU når det er bevist at de som sparer mest i BSU er mennesker som kommer fra familier med god økonomi? Jeg ville heller lagt noen av disse midlene i å utvikle en tredje boligsektor, eller kjøpe flere kommunale leiligheter. Har selv venner som har flyttet fra Oslo, på tross av 100 % jobb så har de ikke sjans til å kjøpe leilighet alene (dette er folk i 30-årene, ikke folk som nettopp er ferdigstudert). Anonymkode: cf23d...cae 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 27. september 2023 #43 Del Skrevet 27. september 2023 Du har to grupper. Den ene gruppen ble frelst av Marx i studieårene og har ganske høy utdanning, samt jobber i offentlig sektor. De tror gjerne at de forstår verden mer enn de gjør. De skal redde verden med høy innvandring, null olje, skatte de rike og skyhøye offentlige utgifter. At de ikke selv ser selvmotsigelsene sier mye om hvor intelligente de egentlig er. Også har du den andre gruppen som ser at Rødt lover mye til de som av en eller annen grunn ikke jobber. De tenker kanskje at Rødt skal øke trygda. 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #44 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva er deres erfaring med de som stemmer rødt? Anonymkode: a6507...4c1 Helt ærlig? Litt psykisk syke. Ironisk nok ganske lik den stereotypiske FRP velgeren man kan lese om her inne, men med helt andre fantasier. Anonymkode: 6038d...f25 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 28. september 2023 #45 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Helt ærlig? Litt psykisk syke. Ironisk nok ganske lik den stereotypiske FRP velgeren man kan lese om her inne, men med helt andre fantasier. Anonymkode: 6038d...f25 Det kan virke ironisk hvis man ser på den politiske skalaen som en rett linje. I virkeligheten er den mer hesteskoformet. Så ytre venstre og ytre høyre er på hver sin side. Men det "ekstreme" har de til felles sammen med en del andre ting. Sterke ledere, diktator flørting? mm. Ser jo en del kommunister og høyre ekstremister som etter noen år blir islamister. Dragningen mot absolutte sannheter, enkle svar, fiendebilder, samhold og strenge regler å forholde seg til tiltrekker mange i en hverdag med mange valg, flytende normer og få absolutter. Når selv kjønn ikke er noe man er enige om er det fint med de som slår fast ting en gang for alle. Det er enkelt å forholde seg til, trygt og gjenkjennbart. https://no.wikipedia.org/wiki/Hesteskoteorien https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/KvxyBX/ytre-hoeyre-og-ytre-venstre-omfavner-de-samme-sterke-mennene 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #46 Del Skrevet 28. september 2023 Commander skrev (9 minutter siden): Det kan virke ironisk hvis man ser på den politiske skalaen som en rett linje. I virkeligheten er den mer hesteskoformet. Så ytre venstre og ytre høyre er på hver sin side. Men det "ekstreme" har de til felles sammen med en del andre ting. Sterke ledere, diktator flørting? mm. Ser jo en del kommunister og høyre ekstremister som etter noen år blir islamister. Dragningen mot absolutte sannheter, enkle svar, fiendebilder, samhold og strenge regler å forholde seg til tiltrekker mange i en hverdag med mange valg, flytende normer og få absolutter. Når selv kjønn ikke er noe man er enige om er det fint med de som slår fast ting en gang for alle. Det er enkelt å forholde seg til, trygt og gjenkjennbart. https://no.wikipedia.org/wiki/Hesteskoteorien https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/KvxyBX/ytre-hoeyre-og-ytre-venstre-omfavner-de-samme-sterke-mennene En annen ting som forener dem: de er ikke fornøyd med det bestående og vil ha store endringer. Anonymkode: 714e9...556 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #47 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): …det er noen prinsipper i samfunnet som jeg mener forfordeler til de som allerede har mye. F. eks boligpoltikken: hvorfor skal folk med boliglån skatte mindre enn de som leier bolig? (gjeldsrenter) Hvorfor skal staten subsidiere BSU når det er bevist at de som sparer mest i BSU er mennesker som kommer fra familier med god økonomi? Jeg er enig i at dette er politikk med rare utslag. Hvorfor skattes ikke bolig som annen formue, hvorfor «gir» vi BSU til de som kommer fra møblerte hjem, og (på den andre siden) hvorfor skal de som kjøper et nytt hjem betale 2.5% til staten? Anonymkode: 714e9...556 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #48 Del Skrevet 28. september 2023 Vet om kun 2 som stemmer Rødt. Dvs de er medlemmer av Rødt. Og forhistorien...de er utmeldte AP-medlemmer. Ellers vet jeg ikke hva folk stemmer pga "hemmelig valg". Selv lyver jeg hver gang jeg blir spurt om hva jeg stemmer. Anonymkode: 914ce...ee6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #49 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 12.49): Vi trenger en regjering som tar mer vare på de svake i samfunnet. Det gagner alle. T.o.m de som ikke er syke og svake. Hvis de som er uføre føler at rødt er de som snakker deres sak, så har jeg full forståelse for det. Selv om jeg synes det er morsomt å tøyse og generalisere politikk, så kommer jeg aldri til å dømme noen for partiet de har stemt på. Rødt sin politikk handler ikke om å ta vare på de svake, det gjør alle partiene. Rødt drar det til det ekstreme og tilrettelegger for at folk skal kunne leve på trygd og at arbeid skal straffes med enormt høye skatter og avgifter. Den politikken fører alltid til økonomisk kollaps før eller siden, som alltid rammer de svakeste hardest. Anonymkode: 4711a...5b8 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 29. september 2023 #50 Del Skrevet 29. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Rødt sin politikk handler ikke om å ta vare på de svake, det gjør alle partiene. Rødt drar det til det ekstreme og tilrettelegger for at folk skal kunne leve på trygd og at arbeid skal straffes med enormt høye skatter og avgifter. Den politikken fører alltid til økonomisk kollaps før eller siden, som alltid rammer de svakeste hardest. Anonymkode: 4711a...5b8 Nei, det er jo bare tull. De har stukket seg frem i kampen for at alle må få en inntekt som det går an å leve av. De har sett fordommene mot de trygdede og fattigdommen som øker blant dem og lavtlønnede arbeidere. Det er veldig fint at de setter ord på elendigheten når ikke andre bryr seg. Jeg kan ikke stemme på dem av andre grunner, bl.a flyktningepilitikk og forsvar. De bør kvitte seg med den ene halvdelen. Rødt var tidligere to partier. Endret 29. september 2023 av Adobyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 30. september 2023 #51 Del Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 9.44): De jeg kjenner som er Rødt-velgere tenker ofte på hva som er prinsipielt riktig, fremfor på egen lommebok eller egen vinning. Man sier at konservative er opptatt av seg og sine, sosialister er opptatt av flest mulige menneskers velferd. Ikke overraskende er Rødt tradisjonelt sett et akademiker-parti, mens Frp har flest velgere uten utdanning. Anonymkode: 9dd49...a88 "De jeg kjenner som er Rødt-velgere tenker ofte på hva som er prinsipielt riktig, fremfor på egen lommebok eller egen vinning." Dette er jo vel og bra, om tankene henger logisk sammen. "Man sier at konservative er opptatt av seg og sine, sosialister er opptatt av flest mulige menneskers velferd." Det sies nok ensa oftere at den som ikke er sosialist som ung, mangler hjerte, mens den som ikke er konservativ som voksen, mangler hjerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 30. september 2023 #52 Del Skrevet 30. september 2023 Lars1009 skrev (På 27.9.2023 den 9.55): Smarte folk som har skjønt at en bedre omfordeling av penger og makt løser så godt som alle nasjonale og internasjonale utfordringer... Den type ideologi som Rødt fremmer, har vært innført som styresett flere ganger. I disse landene endte det med nød, vold og tildels vanvittige folkemord. Siste eksempel fra nåtiden er Venezuela, der Chavez og hans etterfølgende bussjåfør har klart å kjøre landet så ned i vanstyre at Venezuela gikk fra 2. verdens til 3. verdens nivå på få år. Som en illustrasjon: over kun ett år gikk befolkningen i gjennomsnitt ned 9 kilo. De sulter i Venezuela, og har kommet i toppen av listen på nødhjelp-behov på en måte kun vanstyrte afrikanske land pleier å gjøre. Det er skremmende å lese at mennesker som ønsker slike systemer omtales som smarte folk. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 30. september 2023 #53 Del Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 12.34): Kjenner en del kunstnere som stemmer rødt. Fordi alle er jo greie og snille og skal ha like muligheter. Det de (og mange andre på ytre venstresiden) ikke skjønner er at sånt klapp på hodet og hyggelig samtale ikke fungerer på alle. Meld Norge ut av EØS og NATO og se hva som skjer. At noen kan stemme på det er meg en gåte! Ellers er det vel bare folk uten peiling på økonomi som stemmer på rødt. De vil ha alle mulige goder, men folk skal ikke jobbe så mye, vi skal hvertfall ikke lete etter olje, ha vindmøller, ha havvind, ha lakseoppdrett, eller privat næringsliv. Så ingen penger inn, masse penger ut - det går så fint så. Kanskje be Putin om å sponse litt? Anonymkode: 15c21...c62 "Kjenner en del kunstnere som stemmer rødt." Skal man stemme etter egeninteresse, er det naturlig at kunstnere stemmer sosialistisk eller kommunistisk. Det er svært få som kan leve av kunst kommersielt, men i Norge har vi mange ordninger som gjør at ufattelig mange flere kunstnere enn dem noen vil kjøpe kunsten til, kan overleve på forskjellige offentlige midler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #54 Del Skrevet 30. september 2023 Protestparti for de som mener AP har gått for langt til Høyre, og som vil dra partiet til venstre. Latskap fordeler seg nok jevnt utover alle partiet. Anonymkode: 10c83...e1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 30. september 2023 #55 Del Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (På 28.9.2023 den 9.04): Jeg er enig i at dette er politikk med rare utslag. Hvorfor skattes ikke bolig som annen formue, hvorfor «gir» vi BSU til de som kommer fra møblerte hjem, og (på den andre siden) hvorfor skal de som kjøper et nytt hjem betale 2.5% til staten? Anonymkode: 714e9...556 "hvorfor skal de som kjøper et nytt hjem betale 2.5% til staten?" Dette var noe Gro Harlem Brundtland fant på, for å melke befolkingen ytterligere. Det offisielle argumentet var å hindre boligspekulasjon. Som så mye annet, hadde dette stikk motsatt effekt av den "årsak" som ble oppgitt: spekulantene som kjøper boliger, sminker overflaten og lar de råtne bærebjelkene være som de er, og selger det halvråtne sminkeobjektet med eventyrlig fortjeneste til naive kjøpere med - inntil nylig - nullrentebanklån på 12 ganger egen inntekt - betaler vanligvis ikke boligsalgsskatten på 2,5%, da de ofte kan la være å overskjøte før de selger til "offeret". Så vanlige boligkjøpere betaler, mens spekulantene har fått en økonomisk fordel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #56 Del Skrevet 30. september 2023 En ganske fattigslig Rødt velger ser for seg en høyere trygd og et par kule solbriller..😎 Anonymkode: 172be...26d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 30. september 2023 #57 Del Skrevet 30. september 2023 Jeg får bare svare ærlig om min erfaring: Det er bare én jeg kjenner som jeg vet stemmer rødt. Litt overraskende siden han har høy lønn i privat sektor. Han er absolutt ikke lat. Han mente at Rødt aldri ville komme til makten uansett, men ved å stemme på dem så fikk man samfunnet litt i riktig retning. Jeg vil tro han er unntaket, og at de fleste jobber i offentlig sektor og har et litt "akademisk" syn på næringsliv og verdiskapning. Det er ikke det samme som å være lat eller dum, men etter min mening virkelighetsfjernt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ibenini Skrevet 30. september 2023 #58 Del Skrevet 30. september 2023 (endret) Kjenner bare en som stemmer Rødt. Hun har mastergrad og er en typisk akademiker. Hun stemmer ikke Rødt fordi hun er kommunist, men mener at AP (hennes tidligere parti) har blitt for likt Høyre og ønsker en mer sosialdemokratisk politikk. Så om Rødt plutselig ble på størrelse med FrP tror jeg hun hadde gått til et annet parti. Endret 30. september 2023 av ibenini Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #59 Del Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 9.37): Det de vil er å ha høy lønn og kose seg med sex til langt ute på formiddagen, også på arbeidsdager. Fordi de fortjener det, tenker de selv. Anonymkode: b1455...5ae Må jo innrømme at dette ikke hørtes så verst ut…. Er dette Rødts politikk? Må muligens gi de en stemme likevel da 😉 Anonymkode: 98618...6e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #60 Del Skrevet 1. oktober 2023 Ser på de som naive og virkelighetsfjerne. Og uføretrygdet. Anonymkode: 58e7e...720 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå