Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har inntrykk (de jeg kjenner) av at mange som stemmer Rødt er lat. De har lavtlønnede jobber, men de ønsker heller ikke å utdanne seg eller søker utfordringer. Likevel ønsker de at lønnen skal bli mer lik, enten man er trafikkdirigent eller lege.

Hva er deres erfaring med de som stemmer rødt?

Anonymkode: a6507...4c1

• Liker 12
Skrevet

Rike, hvite, priviligerte, urbane, høyt utdannede kvinner som jobber i offentlig sektor. Eller uføretrygede.

Anonymkode: 0e720...f04

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har samme erfaring. De tenker at alle kan dasse rundt og tjene det samme. De tror at de fortjener like mye som de som går inn for noe. De engasjerer seg i kvinnedominerte forum, for å imponere damer. Miljøbevegelsen har vært en gavepakke for røde menn. Det de vil er å ha høy lønn og kose seg med sex til langt ute på formiddagen, også på arbeidsdager. Fordi de fortjener det, tenker de selv. 

Anonymkode: b1455...5ae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hardtarbeidende folk i yrker som yter tilfredsstillende på jobb, og over gjennomsnittlig mye i ubetalte verv. Ildsjeler lokalt. Litt for høy andel akademikere. Mange hvite, priviligerte, middelaldrende kvinner med utdanning, ja, uten at de nødvendigvis er rike.

Anonymkode: 241ae...9dc

• Liker 5
Skrevet

*hardtarbeidende folk i yrker ned krav til utdanning, skulle det stå.

Skrevet

Det blir jo et litt merkelig samfunn hvis alle skal være leger, advokater og finansfolk. Noen må jobbe i butikk, ta seg av renhold og renovasjon og jobbe i transportsektoren. Jeg har ikke noe i mot at alle uansett hvilken sektor man jobber i får lønn som det går an å leve av. Og ingen trenger egentlig å tjene så sykt mye som de på toppen gjør.

Anonymkode: e1b8b...344

• Liker 9
  • Nyttig 9
Skrevet

De jeg kjenner som er Rødt-velgere tenker ofte på hva som er prinsipielt riktig, fremfor på egen lommebok eller egen vinning. Man sier at konservative er opptatt av seg og sine, sosialister er opptatt av flest mulige menneskers velferd. Ikke overraskende er Rødt tradisjonelt sett et akademiker-parti, mens Frp har flest velgere uten utdanning.

Anonymkode: 9dd49...a88

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Idiotisk innlegg! Må man være høyt utdannet for å være hardtarbeidende? Jeg jobber i et lavtlønnet fysisk yrke og har jobbet så hardt at jeg har ødelagt helsa mi. Og jobben min er like viktig som alle andre jobber. Jeg mener at jeg fortjener en dobling av lønn. 

Anonymkode: c6e09...a03

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Får inntrykk av at det er folk som setter seg mer inn i politikken enn f.eks Høyre velgere, som kun stemmer Høyre fordi de tror de får lavere skatt da. 

Så min umiddelbare tanke er at de er mer oppegående enn den gjennomsnittlige velgeren, selv om jeg ikke er et Rødt menneske selv. 

Anonymkode: 22ea5...529

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Idiotisk innlegg! Må man være høyt utdannet for å være hardtarbeidende? Jeg jobber i et lavtlønnet fysisk yrke og har jobbet så hardt at jeg har ødelagt helsa mi. Og jobben min er like viktig som alle andre jobber. Jeg mener at jeg fortjener en dobling av lønn. 

Anonymkode: c6e09...a03

Tenkte du på mitt? Jeg mente absolutt ikke at man må ha høyere utdanning for å arbeide hardt. Jeg svarte på hvilken type folk jeg vanligvis hører at har stemt Rødt. 

Uten de som utfører de harde, fysiske yrkene stopper Norge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det blir jo et litt merkelig samfunn hvis alle skal være leger, advokater og finansfolk. Noen må jobbe i butikk, ta seg av renhold og renovasjon og jobbe i transportsektoren. Jeg har ikke noe i mot at alle uansett hvilken sektor man jobber i får lønn som det går an å leve av. Og ingen trenger egentlig å tjene så sykt mye som de på toppen gjør.

Anonymkode: e1b8b...344

Enig i at mange på toppen tjener alt for mye. Det burde ikke være så store forskjeller. At Rimi-Hagen og enkelte som har gjort noe helt spesielt tjener sykt mye er fint synes jeg. De viser at det meste er mulig. Men at topper i offentlig sektor, herr hvemsomhelst, som jobber på et kontor skjermet for all konkurranse, og topper i idrettsforbund, at disse tjener flere millioner i året er meningsløst. De storspiser av fellesskapets penger.

Anonymkode: b1455...5ae

• Liker 2
Skrevet

Smarte folk som har skjønt at en bedre omfordeling av penger og makt løser så godt som alle nasjonale og internasjonale utfordringer...

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har inntrykk (de jeg kjenner) av at mange som stemmer Rødt er lat. De har lavtlønnede jobber, men de ønsker heller ikke å utdanne seg eller søker utfordringer. Likevel ønsker de at lønnen skal bli mer lik, enten man er trafikkdirigent eller lege.

Jeg kan røpe at dine inntrykk er helt på villspor på generelt grunnlag, men det tror jeg at du vet hvis du vil.

For min del har jeg ingen stereotyper eller fordommer å legge på Rødt-velgere. Det er folk i alle aldre og i alle livssituasjoner.

Men etter 8 år med Høyre/Frp og 2 år med Ap/Sp, og tilhørende hav av politikerskandaler og arroganser, skjønner jeg bare mer og mer hvorfor folk stemmer Rødt.

• Liker 9
Skrevet

De Rødt-velgerne, og medlemmene, jeg kjenner er lærere, barnehagelærere, jurister og sykepleiere. 

Jeg skjønner heller ikke det med å være lat og lavtlønnet, mitt inntrykk er at de jobbene med lavest lønn er de hardeste jobbene. Jeg vet at juristen av de over er den som har minst stress i jobben. 

Anonymkode: a6d97...b7f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Det har blitt hevdet at kommunister er blakke kapitalister som vil ha andres penger😊. En forventing om andre skal betale egne utgifter er i hvert fall fremtredende. Gratis buss betales av de som ikke har tilgang til offentlig kommunikasjon gjennom bilavgifter.. Men gratis buss er nok til at venstresiden får velger. Noen betaler, bare ikke dem selv.

Samtidig kjente jeg en del som ble kalt champagne sosialister. De kom fra øvre samfunnslag med jaguar i garasjen og sikret fremtid via gamle penger og familiens kontakter. Så de hadde en "vill" ungdomstid hvor de flørtet med blitz miljøet og radikale ideer.  En type tenåringsopprør hvor man skal markere avstand til mor og far. I dag er de voksne har hytte på Sørlandet hvor de drikker rødvin med sjøutsikt  og mimrer og alt det morsomme som skjedde på 90 tallet. 

Det finnes rike kunstnere /forfattere som hevder de er kommunister som et sosialt alibi. Ja, jeg er rik, men har de rette holdningene. De som er rike og borgerlige er mye værre.

Anonymkode: 1b89e...50e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Mitt inntrykk av Rødt velgere, som Rødt velger selv, er at vi generelt er mennesker med empati for andre og lite dømmende som personer. Vi syns alle mennesker er like mye verdt og vil derfor ha mindre forskjeller. Utdanningen de har er alt mulig (lærer, sykepleier, pedagog, økonom..) 

(ta det med ro, det betyr ikke at folk som stemmer noe annet enn Rødt ikke er gode mennesker). 

Anonymkode: 1ff9f...c2c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Spot on. Gjøre så lite som mulig, grabbe til seg så mye som mulig.

Anonymkode: 872b6...ecc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sofie Marhaug er Norges mest oppegående kvinne. Sofie som statsminister ❤️

Anonymkode: b2eec...de6

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Mitt inntrykk av Rødt velgere, som Rødt velger selv, er at vi generelt er mennesker med empati for andre og lite dømmende som personer. Vi syns alle mennesker er like mye verdt og vil derfor ha mindre forskjeller. Utdanningen de har er alt mulig (lærer, sykepleier, pedagog, økonom..) 

(ta det med ro, det betyr ikke at folk som stemmer noe annet enn Rødt ikke er gode mennesker). 

Samme her. To av de jeg kjenner som stemmer rødt er rike, men ønsker et bedre samfunn for alle

Anonymkode: 06f30...800

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er problemet til folk langt ute til venstre. Som de ikke innser selv.

VI ER DE GODE, VI HAR DE GODE TANKENE OG HOLDNINGENE.

I forlengelse av det betyr det at de andre IKKE er gode, noen er sågar onde. Og det senker tersklene for hva man kan gjøre med / mot de.

Erna Solberg var den første som trengte livvakt. Ikke Kristin Halvorsen (SV). Hva fortellere det om velgeren og motstanderen til Kristin Halvorsen. Høyrefolk kaster ikke brustein og egg. Det er det rødt velgeren som gjør, men de bekjemper de onde. Så da er det greit?

Ironien er at de som regner seg selv som gode, kaster brustein i de godes tjeneste. Og de innser det ikke selv.

Anonymkode: 1b89e...50e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...