Gå til innhold

Paradis for de med orddelingsfetisj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant nok en fantastisk dårlig nettside. Produktene og web-designet var ikke det verste her. Derimot var det så mange orddelingsfeil, feil bruk av stor og liten bokstav og kommafeil at jeg ble helt dårlig av å lese. En ting er å lide av orddelingssyken hvis jobben din er å steke hamburgere eller vaske trapper. Men alvorlig talt, skal du drifte en hjemmeside og drive en butikk er vel minstekravet at du kan norsk?

www.glamshop.no

Jeg forbeholder meg retten til å pirke på slike sider i all offentlighet, for dette har ingenting med potensiell dysleksi å gjøre. Har man det bør man forøvrig også overlate til andre å være tekstforfatter. Orddeling, kommafeil med mere er en folkesykdom som må bekjempes.

Hilsen medlem av Astronomer Mot Orddeling

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Astronomer mot orddeling er tydeligvis helt panisk redd for å dele ord.Også ord som "for øvrig", som faktisk skrives i to ord, ikke i ett......

Gjest Bellatrix
Skrevet

AU! Det var vondt å lese. Tå ringer? Hvem i all verden ringer tå til?

Gjest Fruktfat
Skrevet
Orddeling, kommafeil med mere er en folkesykdom som må bekjempes.

forresten heter det MER, ikke mere

Skrevet
forresten heter det MER, ikke mere

:Nikke::ler:

Gjest Bellatrix
Skrevet
I Bokmålsordboka finnes ikke "forøvrig" som oppslagsord. Hvis jeg da ikke er blitt blind i mellomtiden.

Ordnett er kunnskapsforlagets blå ordbøker...

Skrevet

Hehe... "Kjendis inspirert". Noen som vet hvilken kjendis?

Skrevet (endret)
Dette er nok snakk om en gammel utgave av bokmålsordboka. Mere er ikke lenger korrekt å bruke. Dette er da noe pedanter i amo bør være klar over.

Hovedinnlegger her igjen. Som pedant i AMO vet jeg at man fra 1907 til 1938 kunne skrive begge deler. Da ble "mer" den eneste tillatte formen. 1. juli 2005 ble det igjen valgfritt hva man ville skrive. Skulle det være ønskelig med en bekreftelse på dette kan Norsk Språkråd nås på xxxxxx Mailadresse slettet ihht. KGs regler. Mie (mod).

Du må bare spørre dersom du har andre spørsmål, Tom Krus. Jeg vil også anbefale deg å kjøpe deg en nyere utgave av bokmålsordboka ettersom utgaven du besitter åpenbart er foreldet.

Endret av Mie
Gjest TomKrus
Skrevet

Jaggu gir ikke Språkrådet opp og tillater både mere og fler.

Skrevet

Ordet "mere" er ikke med i den nyeste utgaven av ordboka.

Skrevet

Det er da virkelig mer graverende at en internettside florerer av feil enn at en gjest på KG skriver mere og ikke mer?!

Dere som kritiserer gjesten mener kanskje at rettskrivningsregler ikke er viktige og bør oppheves? Da bør dere skrive det i stedenfor å forsøke å finne feil hos gjesten. (Er interessert i rettskrivning jeg også, men innrømmer gjerne at jeg ikke er perfekt!)

Skrevet
Jeg fant nok en fantastisk dårlig nettside. Produktene og web-designet var ikke det verste her. Derimot var det så mange orddelingsfeil, feil bruk av stor og liten bokstav og kommafeil at jeg ble helt dårlig av å lese. En ting er å lide av orddelingssyken hvis jobben din er å steke hamburgere eller vaske trapper. Men alvorlig talt, skal du drifte en hjemmeside og drive en butikk er vel minstekravet at du kan norsk?

www.glamshop.no

Jeg forbeholder meg retten til å pirke på slike sider i all offentlighet, for dette har ingenting med potensiell dysleksi å gjøre. Har man det bør man forøvrig også overlate til andre å være tekstforfatter. Orddeling, kommafeil med mere er en folkesykdom som må bekjempes.

ja, du fikk frem de som vasker trapper og steker HAM burgere da. Litt lavere klasse som det ikke er noe greie på.

Skrevet
ja, du fikk frem de som vasker trapper og steker HAM burgere da. Litt lavere klasse som det ikke er noe  greie på.

Det var dine ord, basert på dine egne fordommer. Jeg har på ingen måte antydet at disse er en lavere klasse. En som er ansvarlig for innholdet på en nettside har mer bruk for å kunne språk enn en som steker hamburgere, på samme måte som det er helt irrelevant for kundene hvorvidt en som er ansvarlig for innholdet på en nettside kan å steke hamburger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...