Gå til innhold

Antirustbehandling

Maud-1919

Anbefalte innlegg

Hei! For tre år siden tok jeg antirustbehandling på bilen min. Dere som har gjort dette, har dere gjort det flere ganger? Hvor lang tid var det mellom hver behandling? 

Bor på Østlandet, og kjører under 16.000 km i året - men mye på e6 hvor det saltes mye.

Spørsmålet er egentlig om jeg bør gjøre det på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stjeler litt tråden i samme slengen.

Har aldri rustbehandlet min scoda fabia 2003 og den er rustfritt fremdeles i dag etter 330k kilometer.

Hvor nyttig er egentlig en rustbehandling? 

:skya:

Anonymkode: c2c87...17e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har aldri rustbehandlet min scoda fabia 2003 og den er rustfritt fremdeles i dag etter 330k kilometer.

Kommer an på bilen. Hadde en kjempegammel Peugeot som aldri hadde fått rustbehandling. Ikke en eneste rustflekk, heller ikke under bilen. Nå har jeg en litt nyere Golf og føler det dukker opp nye rustbobler hele tiden 💀 Burde nok antirustbehandles. Hva kostet en sånn behandling, ts?

Anonymkode: ea056...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer an på bilen. Hadde en kjempegammel Peugeot som aldri hadde fått rustbehandling. Ikke en eneste rustflekk, heller ikke under bilen. Nå har jeg en litt nyere Golf og føler det dukker opp nye rustbobler hele tiden 💀 Burde nok antirustbehandles. Hva kostet en sånn behandling, ts?

Antirustbehandling påføres under bilen og vil ikke hjelpe på rustbobler i lakken 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener jeg betalte 5000kr for noen år siden. Jeg hadde begynt å få rust under bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maud-1919 skrev (5 timer siden):

Hei! For tre år siden tok jeg antirustbehandling på bilen min. Dere som har gjort dette, har dere gjort det flere ganger? Hvor lang tid var det mellom hver behandling? 

Bor på Østlandet, og kjører under 16.000 km i året - men mye på e6 hvor det saltes mye.

Det kommer jo an på hvilken behandling som ble gjort, FluidFilm, Mercasol eller Tectyl er det vanligste men de krever forskjellige intervaller på vedlikehold.

Men når det er tre år siden sist så er det på tide å sjekke igjen.

Da tror jeg du må ta en grundig inspeksjon under bilen, er den f.eks. behandlet med Tectyl da den var ny så er det garantert rust under tectylen.

Rustbehandling er både viktig og nyttig, men selv om bilen er behandlet så må understellet vaskes veldig ofte når man kjører i saltsuppa.

Anonymkode: 0ca8a...1d9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjelper ikke å spraye guffe oppå rusten..ruster bare raskere fordi det blir lommer som holder på fukta der..og VW er kronisk på rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer jo an på hvilken behandling som ble gjort, FluidFilm, Mercasol eller Tectyl er det vanligste men de krever forskjellige intervaller på vedlikehold.

Men når det er tre år siden sist så er det på tide å sjekke igjen.

Da tror jeg du må ta en grundig inspeksjon under bilen, er den f.eks. behandlet med Tectyl da den var ny så er det garantert rust under tectylen.

Rustbehandling er både viktig og nyttig, men selv om bilen er behandlet så må understellet vaskes veldig ofte når man kjører i saltsuppa.

Anonymkode: 0ca8a...1d9

Alt som er sikkerhetsrelevant er byttet ut i nyere tid og rustfritt. Ser at eksos fikk seg noen flekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ofte argumentert for å benytte Lanolin basert anti-rustbeskyttelse på eldre biler som ikke har vedlikeholdt annen rustbehandling siden ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer har rustbehandlet bilen 2 -3 ganger siden 2018. Bilen er nå 15 år gammel og var og er ganske rustfri. 

Jeg tror absolutt at rustbehandling er viktig å gjøre. Spesielt med tanke på hvor mye dritt det er på veiene i Norge 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maud-1919 skrev (13 timer siden):

Spm. er om du burde gjort det første gangen..Nyere biler er Ecoatet dvs hele karosseriet er duppet i et bad og godt rustbeskyttet ..Kan ikke sammenlignes med biler for 10 år sia med i beste fall et tynt lag grunning på understellet . På mange nybiler mister du i tillegg rustgarantien hvis du får sprayet på lurium.

Endret av BMA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMA skrev (41 minutter siden):

Spm. er om du burde gjort det første gangen..Nyere biler er Ecoatet dvs hele karosseriet er duppet i et bad og godt rustbeskyttet ..Kan ikke sammenlignes med biler for 10 år sia med i beste fall et tynt lag grunning på understellet . På mange nybiler mister du i tillegg rustgarantien hvis du får sprayet på lurium.

Si det 🤔🙈😄 bilen min er fra 2017, så ikke helt ny. Men jeg fikk den behandlet med tectyl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ŝkoda og alle andre som importerer bil til Norge tar vel en behandling ved innførsel til landet. Vi har nylig bestilt en Leaf og den får f.eks. en enkel behandling i Drammen. Når den kommer til Bergen har vi betalt 6000 kr for en grundig behandling.

Alle våre biler blir FluidFilm behandlet hvert tredje til femte år. Ca 6000 kr for dét også. Det holder rusten unna og har også den nydelige fordelen at det er mye lettere å skru på bilen når ikke alt er en sammensveiset masse av rust. 

Anonymkode: a5020...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/27/2023 at 12:16 PM, BMA said:

Det hjelper ikke å spraye guffe oppå rusten..

Jo. Men kun dersom man bruker olje eller lanolin.

Anonymkode: 59971...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo. Men kun dersom man bruker olje eller lanolin.

Anonymkode: 59971...a5a

Jeg har prøvd alt fra tectyl til lanolin til spillolje til vannfast grease..ingenting hjelper hvis det først er rust der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (På 27.9.2023 den 10.19):

Antirustbehandling påføres under bilen og vil ikke hjelpe på rustbobler i lakken 

Ja, den ruster jo sikkert under også 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, den ruster jo sikkert under også 🤷‍♀️

De færreste av oss vasker bilen under, så det er der saltet får ligge og tære seg gjennom metallet og forårsake de dyre og mer alvorlige skadene. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...