Gå til innhold

Hva betyr ekstratillegget som er oppført på taxi regningen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dessverre er det opp til hver og en sjåfør/selskap og sette prisene de ønsker. det er ingen fast rate for dette som alle må følge. Det har vært flere saker om dette i media hvor mange har fått regning på flere hundre mer enn vanlig hos frittstående sjåfører.

Derfor anbefales det at en kun bruker kjente selskap og spør om pris på forhånd hvis mulig. 

Anonymkode: abd5b...fec

Har appen til Bergen Taxi og der kommer makspris opp, og det er veldig greit.

Jeg har fått med meg at flere andre selskap også har bestillingsapper, men er litt lei av mange sjåfører i andre Taxi selskaper som snakker dårlig norsk og ikke vet hvor jeg skal hen, ikke har gps, styrer på med mobilen mens de kjører for å finne hvor de skal kjøre hen og i tillegg snyter meg for mer penger enn nødvendig.

Ts

Anonymkode: 1c917...2ab

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvilke selskap? Kvitteringen min ser helt lik ut. Jeg fikk 90 kr i tillegg. 

Anonymkode: 24a26...a57

A-Taxi tror jeg.

Firmanavn står ikke på kvitteringen, men tror det var det de kalte seg. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Beklager, leste litt fort. Såg nå at du ikke visste hvilke selskap det er. Jeg tipper 7 fjellstaxi utifra utseende på kvittering og resten av informasjonen du oppgir... 

Jeg synes det stod A-taxi på skiltet på taket, men kan hende jeg husker feil. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig å ha et tillegg for praiet taxi eller for hjembestilt taxi osv, de fleste taxiselskaper har slike tillegg. Vanligvis oppføres det som en "startpris" da som resten av turen legges oppå (altså at takstameteret ikke starter på 0). De har gjerne forskjellig pris på forskjellige tider av døgnet og forskjellige dager også. Dette kan være annen tidspris/kmpris eller bare et tillegg, vanligste er at tid- og kmpris endres. Mange har også en minstepris så om man havner under den så rundes det opp.

Dette er ikke svindel, da taxiene bestemmer selv hva de skal ta betalt. Sånn går det når det ikke er regulert på noen måte.

Anonymkode: 59c9e...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har appen til Bergen Taxi og der kommer makspris opp, og det er veldig greit.

Jeg har fått med meg at flere andre selskap også har bestillingsapper, men er litt lei av mange sjåfører i andre Taxi selskaper som snakker dårlig norsk og ikke vet hvor jeg skal hen, ikke har gps, styrer på med mobilen mens de kjører for å finne hvor de skal kjøre hen og i tillegg snyter meg for mer penger enn nødvendig.

Ts

Nøyaktig samme opplevde jeg. I tillegg "misforsto" han og kjørte feil. Da jeg reagerte på prisen, og sa det måtte være feil, hadde han plutselig problemer med å forstå Norsk. Jeg har ringt selskapet og sendt mail. Ingen svar.

Kommer aldri til å ta andre taxier enn 07000 fremover. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Jeg har bodd i Bergen i mange år men har en annen dialekt.

Har opplevd flere ganger at utenlandske sjåfører i disse små firmaene, har kjørt omveier sikkert for å pumpe meg for penger.

Jeg har da spurt hvorfor de kjører akkurat den ruten de gjør, og jeg sier de må kjøre en annen rute som er kortere og bedre.

Da har noen av de blitt litt stresset og har kommet med rare forklaringer.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt vilt at situasjonen er slik, og at det har blitt så vanskelig å skulle ta drosje uten å risikere å bli lurt.

Politikere bryr seg ikke om konsekvensene av frislippet. Markedet skal styre seg selv. Her må man som et vanlig, lite menneske sikre seg på bauer og kanter for ikke å bli loppet, og nåde den som på vei hjem fra sykehuset glemmer å avtale pris før man setter seg inn i drosjen. Skammelig!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er veldig vanlig å ha et tillegg for praiet taxi eller for hjembestilt taxi osv, de fleste taxiselskaper har slike tillegg. Vanligvis oppføres det som en "startpris" da som resten av turen legges oppå (altså at takstameteret ikke starter på 0). De har gjerne forskjellig pris på forskjellige tider av døgnet og forskjellige dager også. Dette kan være annen tidspris/kmpris eller bare et tillegg, vanligste er at tid- og kmpris endres. Mange har også en minstepris så om man havner under den så rundes det opp.

Dette er ikke svindel, da taxiene bestemmer selv hva de skal ta betalt. Sånn går det når det ikke er regulert på noen måte.

Anonymkode: 59c9e...7d7

Det burde da stå på kvitteringen hva ekstratillegget er for noe mener jeg.

Taxien jeg tok stod utenfor sykehuset på taxi holdeplassen

Jeg spurte Bergen Taxi sjåføren jeg kjørte med i går, om det var ekstra tillegg for kundene å ta taxi som står utenfor sykehuset og han sa nei, men kanskje andre selskap fører på et tillegg for å stå der?

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her

I 18:45 tiden i dag kjørte jeg den samme strekningen med Bergen Taxi, og betalte 120 kr mindre selv om det var over 2 t senere på dagen enn den første turen som foregikk i 16:30 tiden.

Jeg regner med at  prisene går opp når det er senere på dagen?

Jeg tror A-Taxi har svindlet meg

Ts

du sender  en epost til taxi sentralen, de fikser resten, inklusiv forklaring.  https://www.a-taxi.no/index-filer/Page433.htm

(Det er derfor vi har sentraler.)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (5 minutter siden):

Helt vilt at situasjonen er slik, og at det har blitt så vanskelig å skulle ta drosje uten å risikere å bli lurt.

Politikere bryr seg ikke om konsekvensene av frislippet. Markedet skal styre seg selv. Her må man som et vanlig, lite menneske sikre seg på bauer og kanter for ikke å bli loppet, og nåde den som på vei hjem fra sykehuset glemmer å avtale pris før man setter seg inn i drosjen. Skammelig!

Dette var konsekvensen av hva folk ville ha.  Politikerene gjorde kun det de fiklk beskjed om.

Det var nok av  de som argumenterte  mot og forklarte hva som ville skje, men markedsøkonomi er ekstremt dårlig forstått blandt folk; man tendenserer til å velge enkleste modell forklaring, og da får vi dagens situasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har de kun én bil?

Så sjef og sjåfør er samme mann?

Ts

Nei, det er taxi sentralen; de har mange biler og sjåfører, men de eier og er ansvarlig for taxameteret og prisingen. Taxisjåfør og taxieier står ansvarlig ovenfor taxisentral på alt som faktureres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (58 minutter siden):

Nei, det er taxi sentralen; de har mange biler og sjåfører, men de eier og er ansvarlig for taxameteret og prisingen. Taxisjåfør og taxieier står ansvarlig ovenfor taxisentral på alt som faktureres.

Jeg vet ikke om jeg orker å bruke tid på å sende e-post og kverulere på hvorfor de har høyere pris enn feks Bergen taxi, og hvorfor de legger til en sum uten å spesifisere hvorfor.

Jeg tar aldri mer "jallataxi".

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg orker å bruke tid på å sende e-post og kverulere på hvorfor de har høyere pris enn feks Bergen taxi, og hvorfor de legger til en sum uten å spesifisere hvorfor.

Jeg tar aldri mer "jallataxi".

Ts

Det er sikkert et godt valg, men husk å last ned appen.

En av måtene Bergen Taxi løser en del kostbiter , er  ved IKKE å sitte i kø der de må betale for å vente. Det er veldig få ganger jeg finner Bergen Taxi i Taxikøen ute på flesland, så jeg bestiller alltid på  vei gjennom bagasje/taxfree. Jeg vil tro det finnes  tilsvarende for Haukeland uten at jeg vet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 timer siden):

du sender  en epost til taxi sentralen, de fikser resten, inklusiv forklaring.  https://www.a-taxi.no/index-filer/Page433.htm

(Det er derfor vi har sentraler.)

Sorry om jeg kupper tråden din TS, men må bare si at jeg har sendt flere mailer (og ringt) til selskapet jeg benyttet. Og de svarer ikke. 

Anonymkode: 2ff5e...c14

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Sorry om jeg kupper tråden din TS, men må bare si at jeg har sendt flere mailer (og ringt) til selskapet jeg benyttet. Og de svarer ikke. 

Anonymkode: 2ff5e...c14

Du kupper ikke tråden, for jeg setter pris på erfaringer fra andre 🙂

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, kjenner jeg koker når jeg leser dette!

Jeg har også blitt svindlet av 7Fjell taxi! Og ja, jeg kaller det regelrett svindel! 

Jeg satt meg inn i taxien. Hyggelig sjåfør. Reagerte litt på at jeg fikk mobilen hans for å taste inne adressen jeg skulle til. Hadde ikke GPS i bilen.  Mulig det er vanlig (?), men jeg synes det virket rart. Vi skravlet på under hele turen, han lurte på hvor jeg var fra osv. Jeg fortalte at jeg var ukjent i Bergen, og derfor valgte taxi for å unngå å gå feil (smarte meg!!). For å gjøre en lang historie kort, mannen kjørte "feil", og turen ble 300kr dyrere enn neste taxi tur med et annet taxi firma. (Samme tid på døgnet).

Jeg har sendt utallige mailer og ring drøssevis av ganger. Får ikke svar. Jeg har snakket med andre som har samme erfaring. Finner de ut at du ikke er kjent i Bergen, blir turen dobbelt så dyr. Feil kjøring er standard. Og vanskeligheter med språket oppstår om man klager.  

Anonymkode: c8dad...b76

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bergen, og dette er godt kjent blant oss bergensere. Jeg tar ikke så ofte taxi, men de gangene jeg gjør det styrer jeg unna de selskapene som er nevnt tidligere i tråden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mia840 skrev (10 timer siden):

Jeg bor i Bergen, og dette er godt kjent blant oss bergensere. Jeg tar ikke så ofte taxi, men de gangene jeg gjør det styrer jeg unna de selskapene som er nevnt tidligere i tråden. 

Da jeg skulle ta taxi fra Haukeland måtte jeg ta den som var fremst i køen, og det var dette firmaet.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da jeg skulle ta taxi fra Haukeland måtte jeg ta den som var fremst i køen, og det var dette firmaet.

Ts

Nei, du må ikke ta den første, du kan fint velge å ta en  taxi bakover i køen. Det er fritt taxivalg og i Oslo har jeg alltid tidligere valgt "Oslo Taxi "og brydd meg ikke om at sjåfører fra andre selskap blir sure, skriker og banner etter meg. Her er det nå  veldig mange taxiiselskaper og de fleste nye har helt ekstreme priser.

Det du bør gjøre er å laste ned apper fra Bolt og Uber og bestille taxi derfra. Der får du opp forhåndsprisen og velger hvilken bil og pris du vil ha. Tilbudet du får der er så og si alltid mye billigere og du får navn og bilde på sjåføren som kommer og henter deg.

Anonymkode: 2f05e...54b

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...