AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #1 Skrevet 26. september 2023 Jeg og søsken har arvet et hus etter våre avdøde foreldre. Ingen av oss ønsker å bo der, så planen er å selge det. Men huset er gammelt i stilen, det er en del hjemmelagde løsninger, og det ligger nokså avsides i en liten kommune, så det er tungsolgt, selv om omgivelsene er flotte. Vi la det ut for takst, 3 millioner i mai, ingen interesse, og har nå satt ned prisen til 2,5 - fremdeles ikke respons. Huset er gjeldfritt, og vi har også arvet rundt 1 million hver i rene penger, så dette er ikke sånn at vi "må" selge helt desperat. Men - så lenge det er planlagt salg, må jo huset holdes i orden. Det må befinne seg i noenlunde visningsklar tilstand hele tiden, det må vaskes, og en diger plen må klippes. I tillegg må vi betale for strøm, kommunale avgifter og forsikring. Mitt søsken og hennes mann har meget travle liv, med høystatusjobber, mange barn og et hektisk liv. Min søster har heller ikke førerkort, og til dette huset kommer man seg ikke lett kollektivt. Mannen og jeg har ikke barn, jeg har deltidsjobb grunnet helse, så mye av det praktiske har falt på oss (vi deler det økonomiske 25/75 - der de betaler mer siden vi gjør arbeidet). Så er vi uenige om veien videre. Jeg er interessert i å selge, nesten for "enhver" pris, mens søster og mannen vil sitte på gjerdet for å få så mye som absolutt mulig. Nå kommer snart vinteren, jeg har ikke lyst til å kjøre halvannen time hver helg på glatte veier for å vedlikeholde huset. Hvem jenker seg? Nå er det ikke sikkert vi hadde fått solgt om vi slo av 500 000 til heller, og vi må jo få noe for det, men skal vi vente til bedre tider, kan vi måtte vente lenge. Anonymkode: 5320c...889
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #2 Skrevet 26. september 2023 Ta det av markedet frem til våren. Lei ut eller la det stå tomt. Da er det ikke noe arbeid annet enn å se til huset et par ganger at ikke vann fryser osv. Anonymkode: d76ad...df5 18
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #3 Skrevet 26. september 2023 Kan huset leies ut for en periode? Anonymkode: f7474...26a 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #4 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan huset leies ut for en periode? Anonymkode: f7474...26a Det er selvfølgelig en mulighet, men det er ingen høyskole i rimelig avstand, og det er ikke så voldsomt med jobber i kommunen heller. Og så er vi uenige om å leie ut til folk med trygd/stønader - det er helt greit for meg, men søster vil ikke det. Selvfølgelig kunne man forsøkt, jeg tror ikke vi kunne tatt så mye i leie. Anonymkode: 5320c...889 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #5 Skrevet 26. september 2023 Hvorfor se til huset så ofte? Har akkurat samme problemstilling bare at her vil vedkommende arving beholde og nekter å kjøpe meg ut. Vi begge bor 1500 km unna, finnes ikke kollektivtransport i nærheten så må enten fly og så leie bil (flybilletter blir gjerne 5000 per pers) eller kjøre i dagesvis. Blir maks en tur i året dit. Sykt kjip situasjon, kan gå via advokat men ikke orket det. Uansett ikke stress med alt vedlikeholdet. Få robotklipper om det er mulig, kamera osv så dere kan følge med. Ha varme på så ingenting fryser. Anonymkode: 0e4e5...812 2
Gjest ti10 Skrevet 26. september 2023 #6 Skrevet 26. september 2023 Dere kan jo ta det av markedet fram til våren, ev. leie det ut som feriebolig, airbnb eller noe. Så er det kanskje også lurt på sikt å renovere litt for å gjøre det mer attraktivt for eventuelle kjøpere.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #7 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor se til huset så ofte? Har akkurat samme problemstilling bare at her vil vedkommende arving beholde og nekter å kjøpe meg ut. Vi begge bor 1500 km unna, finnes ikke kollektivtransport i nærheten så må enten fly og så leie bil (flybilletter blir gjerne 5000 per pers) eller kjøre i dagesvis. Blir maks en tur i året dit. Sykt kjip situasjon, kan gå via advokat men ikke orket det. Uansett ikke stress med alt vedlikeholdet. Få robotklipper om det er mulig, kamera osv så dere kan følge med. Ha varme på så ingenting fryser. Anonymkode: 0e4e5...812 Så lenge huset ligger ute for salg, og vi i teorien kan måtte holde visning når som helst, må huset holdes i veldig god orden. Det er jo ikke bestandig vi kan fikse det på dagen, så det er for å kunne imøtegå visningsønske når som helst. Anonymkode: 5320c...889
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #8 Skrevet 26. september 2023 Jeg tenker at vedlikehold og kostnader må deles 50/50. Vil ikke søsteren ta sitt får hun betale deg for det, både tid og kostnader til kjøring og det du ellers legger ut for. Kan du ikke begjære tvangssalg? Og så må hun kjøpe deg ut dersom hun ønsker å beholde huset. Anonymkode: 25109...eb7 2
Hedda-78 Skrevet 26. september 2023 #9 Skrevet 26. september 2023 Men nå er jo sesongen for plenklipp snart over, så akkurat den biten trenger du jo ikke å tenke på mer. Og hvis ingen bor der, så blir det jo ikke særlig skittent heller, ingen grunn til å vaske hver uke. Dere har vel stengt av vannet og varmtvannstanken, og det står litt varme på med termostat? Da ser jeg ikke helt at det er nødvendig å dra dit hver helg. Du kan også kreve at de andre stiller opp, dere kan dra to sammen så jobben går raskere. Hun som ikke har lappen kan jo sitte på. 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #10 Skrevet 26. september 2023 Uten å bidra til problemstillingen din, så… å forvente så mye penger for et slitt hus i gokk er virkelighetsfjernt. Dere kan sette ned til 1,5 og håpe at noen unge folk ønsker å komme seg inn i en bolig billig for å fikse det litt. Anonymkode: b2d79...78c 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #11 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så lenge huset ligger ute for salg, og vi i teorien kan måtte holde visning når som helst, må huset holdes i veldig god orden. Det er jo ikke bestandig vi kan fikse det på dagen, så det er for å kunne imøtegå visningsønske når som helst. Anonymkode: 5320c...889 Dersom ingen bor der er det absolutt ingen grunn til å dra dit hver bidige helg for å tørke støv. Siden huset både ligger usentralt til og er tungsolgt så gjetter jeg på at det ikke er verken særlig mange interessenter eller hus for salg i umiddelbar nærhet. Da tåler faktisk potensielle kjøpere å vente en dag eller to på å få komme på visning, evt. har de forståelse for et: «Du kan komme på visning i dag, men jeg ber om forståelse for at boligen ikke er bebodd og eiere ikke har mulighet til å gjøre boligen visningsklar på så kort varsel.» Anonymkode: 703cb...8c8 11
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #12 Skrevet 26. september 2023 3 mill for et halvbra hus liggende avsides til i en liten kommune? Dere burde hente inn prisestimat fra 2-3 meglere. Det høres veldig optimistisk ut. Anonymkode: bdd61...787 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #13 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg tenker at vedlikehold og kostnader må deles 50/50. Vil ikke søsteren ta sitt får hun betale deg for det, både tid og kostnader til kjøring og det du ellers legger ut for. Kan du ikke begjære tvangssalg? Og så må hun kjøpe deg ut dersom hun ønsker å beholde huset. Anonymkode: 25109...eb7 tvangssalg? Det er et sameie. Hun kan vel bare begjære det oppløst? Anonymkode: 97ae2...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #14 Skrevet 26. september 2023 Skjønner ikke at det er nødvendig med så mye vedlikehold. Det er vel ingen som forventer å komme på visning på dagen? Sikkert lettere å selge til våren igjen, trenger ikke dra dit ukentlig for å vaske altså.. Er det noen som ber om visning så klarer de fint å vente noen dager på det. Det er jo vanlig at man ser på annonser når de kommer ut og så er visningen om en ukes tid, de færreste forventer å kunne møte opp på dagen. Anonymkode: 4533e...6a6 6
Duff Skrevet 26. september 2023 #15 Skrevet 26. september 2023 Høres ut som en høy pris, det blir ett dyrt hus med 2,5 mill pluss oppussing som fort er en million og mere. Til plenen kan dere spleise på en robotklipper til våren, da har dere velstelt plen hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #16 Skrevet 26. september 2023 Synes den som vil selge bør respekteres, ellers må de som ikke vil kjøpe ut den ene. Nå er det jo ekstra mye skatt på sekundærbolig også, hvis man har den ved utgangen av året. Anonymkode: 807e0...bb9 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #17 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Synes den som vil selge bør respekteres, ellers må de som ikke vil kjøpe ut den ene. Nå er det jo ekstra mye skatt på sekundærbolig også, hvis man har den ved utgangen av året. Anonymkode: 807e0...bb9 En arvet bolig kan de selge skattefritt hvis de er litt raske. Markedsverdien på arvetidspunktet regnes som inngangsverdi, og hvis de selger den til markedspris, blir gevinsten null, og dermed blir skatten null. Anonymkode: 97ae2...ad7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #18 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): En arvet bolig kan de selge skattefritt hvis de er litt raske. Markedsverdien på arvetidspunktet regnes som inngangsverdi, og hvis de selger den til markedspris, blir gevinsten null, og dermed blir skatten null. Anonymkode: 97ae2...ad7 Jeg ville brukt dette med skatt som argument. Ellers får du bare si at du ikke lenger har mulighet til å bruke så mye tid på huset. Så dere må dele utgifter OG arbeid 50/50. Har hun ikke tid til det i sitt travle liv med mange barn og prestisjejobber? Synd, da må dere selge kjapt. Anonymkode: 39d79...5e4 2
CAPS LOCK Skrevet 26. september 2023 #19 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): tvangssalg? Det er et sameie. Hun kan vel bare begjære det oppløst? Anonymkode: 97ae2...ad7 Den faste eiendommen er ikke i sameie mellom arvingene. Den tilhører dødsboet 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #20 Skrevet 26. september 2023 CAPS LOCK skrev (1 time siden): Den faste eiendommen er ikke i sameie mellom arvingene. Den tilhører dødsboet Dødsboet er vel sannsynligvis ferdig skiftet og oppgjort, siden ts omtaler huset som sitt og sitt søskens eiendom. Anonymkode: 97ae2...ad7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå