AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #1 Del Skrevet 26. september 2023 Er det noen her som har erfaring med at jogging kan utløse ryggsmerter? Har hatt litt av og på vondt i ryggen det siste året. Lange perioder uten vondt, men så er det akkurat som et blir betent et sted midt på ryggen ca ei ukes tid av gangen (sårt/ømt), i tillegg til at nakken føles stram, og når jeg prøver å se et mønster i det, virker det å komme etter perioder med mer jogging, men mulig det bare er tilfeldig. Derfor: Noen som har hatt noe lignende? Hat vært hos fysioterapeut som mente det var muskelknuter og jeg har fått øvelser som både skal forebygge og behandler. Noen som har erfaring med at dette fungerer? (Jeg har nettopp fått dem, så tidlig å si for egen del). Anonymkode: 38637...621 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #2 Del Skrevet 26. september 2023 Jeg får vondt i ryggen når jeg ikke beveger meg nok 🤷♀️ Anonymkode: 95215...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #3 Del Skrevet 26. september 2023 Har hørt det er ganske vanlig å ha for svak kjernemuskulatur som fører til ryggsmerter ved jogging, langrenn etc. Tren rygg og mage. Anonymkode: cf645...7b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #4 Del Skrevet 26. september 2023 Jogg sakte i oppoverbakker Anonymkode: 0bfab...247 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #5 Del Skrevet 27. september 2023 Du kan få vondt i rygg/nakke om du har dårlig teknikk. Nakken kan slite om du for eksempel har en tendens til å skyte haken fremover, og bakhodet bakover. Ryggen kan slite om du ikke spenner kjernemusklene nok, så du får en uheldig svai i ryggen og ryggsøylen blir trykket sammen i ugunstige vinkler hver gang du treffer bakken. Og feil sko med for lite demping, høyt tempo, nedoverbakke, osv, er ting som gjør støtene i ryggen ekstra sterke. Det er viktig med en god holdning, og sterk kjerne, når man løper. Anonymkode: 08e62...8ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #6 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Du kan få vondt i rygg/nakke om du har dårlig teknikk. Nakken kan slite om du for eksempel har en tendens til å skyte haken fremover, og bakhodet bakover. Ryggen kan slite om du ikke spenner kjernemusklene nok, så du får en uheldig svai i ryggen og ryggsøylen blir trykket sammen i ugunstige vinkler hver gang du treffer bakken. Og feil sko med for lite demping, høyt tempo, nedoverbakke, osv, er ting som gjør støtene i ryggen ekstra sterke. Det er viktig med en god holdning, og sterk kjerne, når man løper. Anonymkode: 08e62...8ce Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har aldri vært noen løper, så har helt sikkert elendig teknikk. Løp på mølle uten stigning flere ganger i forrige uke. Mulig jeg bør ha en svak stigning da, istedet….Tar med meg tipsene dine! Anonymkode: 38637...621 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #7 Del Skrevet 29. september 2023 Om du bor i nærheten av marka så gå/løp på stier. Dette aktiverer kjernemuskulaturen mye mer en løping på flatmark + gir mye mer variasjon i hvilke muskler du bruker Om du løper på STi så må du legge vekk km tider etc om du er opptatt av det, for det går mye tregere for de fleste av oss. så da er det bedre å bestemme seg for at du feks skal løpe i 30 min og om det blir 3 eller 7 km spiller det ingen rolle. Anonymkode: 536ec...004 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #8 Del Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Om du bor i nærheten av marka så gå/løp på stier. Dette aktiverer kjernemuskulaturen mye mer en løping på flatmark + gir mye mer variasjon i hvilke muskler du bruker Om du løper på STi så må du legge vekk km tider etc om du er opptatt av det, for det går mye tregere for de fleste av oss. så da er det bedre å bestemme seg for at du feks skal løpe i 30 min og om det blir 3 eller 7 km spiller det ingen rolle. Anonymkode: 536ec...004 Jeg løper absolutt mest på asfalt og mølle. Tar med meg dette! Anonymkode: 38637...621 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #9 Del Skrevet 30. september 2023 Jeg kjøpte abonnement på appen løpeglad, det gjorde underverker for min teknikk! Gikk fra null teknikk og tidvis vonde knær og korsrygg til lettere løping og mindre vondt😊 Anonymkode: 80154...1a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #10 Del Skrevet 30. september 2023 Jeg har hatt vondt som har kommet og gått på et punkt nede på den ene siden i ryggen over flere år. Det er ømt og ikke konstant, men kommer som stikk eller støt. Jeg er usikker på om det oppstod etter en skade (falt av en hest), eller om smertene etter den skaden er borte, og denne ryggvondten oppstod i første svangerskap. I hvert fall, jeg begynte å jogge for noen måneder siden, og jeg får vondt i på dette punktet i ryggen etter en joggetur. Det er ikke vondt mens jeg jogger eller går. Men jeg har vanskeligheter med å snu meg i sengen natten etter en joggetur, pga. smertene. Jeg har ikke vært hos lege/fysioterapeut med problemet selv enda, og har ikke så mye å komme med når det gjelder forklaringer og løsninger. Men jeg får altså også vondt i ryggen når jeg har jogget. I hvert fall hjalp det meg litt å investere i sko med god demping. Jeg fikk hjelp i en sportsbutikk til å velge sko basert mine føtter og hva jeg fortalte om ryggsmertene. Jeg jogger dessuten mest i terreng, og litt på grusvei. Asfalt gjør det betydelig verre, har jeg erfart. Anonymkode: 4556b...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå