Gå til innhold

Stesolid i rumpa hos legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For litt siden fikk jeg et krampeanfall på legekontoret, mens jeg ventet på timen. Det var fullt venterom, og ble nok litt oppstyr. Våknet med flere leger og helsesekretærer rundt meg, en som holdt opp et håndkle som en slags gardin. Jeg forstod ikke så mye da, men så så jeg en boks Stesolid. 

Jeg lurer på om legene trakk ned buksene og truse ned på knærne på meg, smurte Stesolid-tubene med vaselin, spredte den bare baken min og satte medisin i stumpen på meg. 

Har man lov til det? Hva evt med å si i fra at man har gjort det? Har legen i så fall plikt til å si i fra hva de gjorde? Eller må jeg be om info direkte? Det er jo fryktelig privat og flaut.  

Noen med andre, tilsvarende erfaringer?

Endret av kaffedrikker
Tegnsetting
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du hadde et anfall hos legen, må de jo gjøre det de kan for å hjelpe deg, og i dette tilfelle var det muligens stesolid rektalt. De har plikt til å utføre helsehjelp når nødvendig, noe det sikkert var i dette tilfelle.
Men selv om de gjorde det rette, er det spesielt om du ikke blir informert om dette i etterkant. Men de har nok skjermet deg på en slik måte at ingen kunne se hva som foregikk forutenom helsepersonellet som hjalp til. 

Anonymkode: 234a1...ac5

• Liker 9
Skrevet

Tror ingenting på at de dro frem en boks stesolid til noen med pågående krampeanfall. De vil jo ikke kvele deg! De injiserer det i skinken om man ikke kan/vil svelge tabletter når Stesolid trengs så de edlere delene dine er neppe blitt eksponert. 

Anonymkode: 785d0...a92

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror ingenting på at de dro frem en boks stesolid til noen med pågående krampeanfall. De vil jo ikke kvele deg! De injiserer det i skinken om man ikke kan/vil svelge tabletter når Stesolid trengs så de edlere delene dine er neppe blitt eksponert. 

Anonymkode: 785d0...a92

Det finnes stesolid rektalvæske og det er denne formen som er vanlig å bruke ved krampeanfall, så nå prater du om noe du ikke har helt peiling på. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Stesolid tad nå utelukkende oralt.

Anonymkode: 54e18...573

Skrevet

Nå kjenner jeg kun 2 med epilepsi, ingen får stesolid i rompa. Og er mange år siden de fikk det.

Nå har de med seg en sprøyte man sprøyter inn ved tannkjøttet.

Skulle tro leger har det samme hos seg.

Anonymkode: 0eb13...3be

• Nyttig 1
Skrevet

Det enkleste her er å snakke med legen og si du ikke helt husker alt, og spørre om hva du fikk og hvordan det ble administrert. Står i journalen din.

Anonymkode: d678a...f01

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå kjenner jeg kun 2 med epilepsi, ingen får stesolid i rompa. Og er mange år siden de fikk det.

Nå har de med seg en sprøyte man sprøyter inn ved tannkjøttet.

Skulle tro leger har det samme hos seg.

Anonymkode: 0eb13...3be

Ikke alle plasser administrerer slik, det er ulikt rundtomkring i landet. Du må spør hva som hendte, det er ikke noe særlig å miste kontrollen på en slik måte.

Anonymkode: 16887...8f9

• Liker 4
Skrevet

Du har nok fått stesolid rektalt ja. Men spør legen, sikkert greit å gå gjennom hele forløpet her så du har oversikt. God bedring og lykke til 🥰

Anonymkode: 6a3d6...9b6

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som en kjip opplevelse. Men det er klart de måtte gi deg nødvendig helsehjelp.  Ville fått en debrief av legen for å finne ut hva som faktisk skjedde. 

Anonymkode: 7a95b...2cc

• Liker 1
Skrevet

Personen er et troll. 

Anonymkode: 5439f...7df

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Personen er et troll. 

Neppe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Personen er et troll. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neppe.

Ut fra beskrivelsen med vaselin og alt høres det unektelig ganske trollete ut.

Anonymkode: 8c781...182

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ut fra beskrivelsen med vaselin og alt høres det unektelig ganske trollete ut.

Anonymkode: 8c781...182

Jeg tviler. Hvor mange folk går rundt med kunnskap om diverse medisiner og hvordan det administreres? Jeg har knapt hørt om Stesolid og ante ikke at det ble gitt mot kramper eller hvordan man gir det. Hvis dette er trolling må jeg nesten berømme TS for å ha lest seg opp på forhånd og laget en over gjennomsnittet interessant trolletråd.

Anonymkode: 93728...375

• Liker 1
Skrevet

Forundrer meg stadig over hvorfor det lages slike tråder på et forum på internett i stedet for å kontakte legekontoret. Ingen her kan si noe om hendelsesforløpet og på hvilken måte Stesolid ble gitt, men det er vanlig å gi det enten intramuskulært eller rektalt til pasient med kramper. På mitt arbeidssted bruker vi rektalvæske. 

Synes også det er spesielt at du spør om de har lov til det? Du mener de bare skulle latt deg ligge der uten å hjelpe? 

Anonymkode: 2952c...231

• Liker 3
Skrevet

Skulle de latt deg ligge i fred? Helsepersonell har en hjelpeplikt. Vi har brukere hos oss som har stesolid rektalvæske som akuttmedisin, så dersom de har hatt det tilgjengelig så kan de jo ha administrert det ja, men jeg antar at de skjermet deg siden de var flere. Hvorfor spør du ikke legen? 

Anonymkode: 5b993...b5b

Skrevet

Hjelpe meg. Er det ikke mulig å spørre legen hva som ble gjort med deg da? Så vet du det og får en ro inni deg? Jeg hadde spurt legen om det i allefall. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om du hadde et anfall hos legen, må de jo gjøre det de kan for å hjelpe deg, og i dette tilfelle var det muligens stesolid rektalt. De har plikt til å utføre helsehjelp når nødvendig, noe det sikkert var i dette tilfelle.
Men selv om de gjorde det rette, er det spesielt om du ikke blir informert om dette i etterkant. Men de har nok skjermet deg på en slik måte at ingen kunne se hva som foregikk forutenom helsepersonellet som hjalp til. 

Stesolid finnes i bla tablett og rektalvæske-form. De gir ikke tabletter under pågående anfall. 

Tidligere var Stesolid rektalt vanlig, men nå har de mer og mer gått over til Buccolam, hos barn, usikker på voksne. Buccolam innholder Midazolam, ikke diazepam som er i Stesolid. 

Buccolam er både enklere å gi, i munnhulen, og man kommer seg raskere også. Det er små mengder væske. Noe annet gir man ikke til en bevisstløst/aktiv anfall pasient. På sykehuset så har de ting de kan gi intravenøst. 

Anonymkode: 2d219...871

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...