Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på sisteåret av min utdanning, og vil bli ferdig til juni 2024. Jeg ønsker å få barn så fort som mulig, men må ha avklaring på foreldrepenger.

Jeg har jobbet deltid ved siden av studier i mange år. Telles dette som : må ha jobbet 6 av 10 siste mnd? 

Det står at foreldrepengene regnes ut fra de 3 siste lønningene/mnd før man tar ut foreldrepenger. Men dersom det er avvik på over 25% av årsinntekten må de se på hva som er mest representativt for min situasjon. Planen er å jobbe minimum 3 mnd før jeg må gå ut i permisjon. Jeg har allerede sikret meg 80% jobb. Vil de da regne ut fra den 80% stillingen? 

Jeg leste også at noen mente at dersom ddt skulle skjedd noe og jeg ikke har rukket å jobbe de 3 mnd, men kanskje 2 av dem da eksempelvis så tar de utganspunktet i hva jeg «skulle» ha tjent - altså den 80% lønna, selvom jeg ikke har fått lønn for de fulle 3 mnd. Stemmer dette? 

Håper noen kan hjelpe meg med å få litt klarhet i dette. Ønsker selvsagt å få høyest mulig foreldrepenger - da utifra full jobb og ikke deltidsjobben jeg har hatt ved siden av studier. 

Anonymkode: 8a39c...799

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da bør du ikke gå ut i perm før du har jobbet i 6 mnd i din fulltidsjobb. Kun da får du rett på permisjonspenger. I andre tilfeller må du vel fort søke slags sosial hjelp? Store tvil på at deltidsstillingen din vil telle- men om det er en fast 20% stilling for eksempel, så er det en ting, om det er ringevikar er det en helt annen ting. De tar vel utgangspunkt i stillingsprosent og ikke i hva du har tjent ved å ta masse ekstravakter. Men mulig jeg tar feil. Permisjonspengrr fra en 20% stilling er vel heller ikke noe å skryte av.

Til opplysninger går du gravid i 9 mnd, om du velger å bli gravid på avslutningsfest i juni- vil du rekke å jobbe i 6 mnd før du må ut i perm. Med mindre du har tenkt å bli gravid allerede nå. 

En annen ting er at det finnes ganske gunstige ordninger for studenter som venter på eller har småbarn. Ekstra stipend som ikke blir til lån osv. Du kan søke på videreutdanning kanskje om du er så babysyk at du ikke kan vente. 

Anonymkode: 1f619...8c1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da bør du ikke gå ut i perm før du har jobbet i 6 mnd i din fulltidsjobb. Kun da får du rett på permisjonspenger. I andre tilfeller må du vel fort søke slags sosial hjelp? Store tvil på at deltidsstillingen din vil telle- men om det er en fast 20% stilling for eksempel, så er det en ting, om det er ringevikar er det en helt annen ting. De tar vel utgangspunkt i stillingsprosent og ikke i hva du har tjent ved å ta masse ekstravakter. Men mulig jeg tar feil. Permisjonspengrr fra en 20% stilling er vel heller ikke noe å skryte av.

Til opplysninger går du gravid i 9 mnd, om du velger å bli gravid på avslutningsfest i juni- vil du rekke å jobbe i 6 mnd før du må ut i perm. Med mindre du har tenkt å bli gravid allerede nå. 

En annen ting er at det finnes ganske gunstige ordninger for studenter som venter på eller har småbarn. Ekstra stipend som ikke blir til lån osv. Du kan søke på videreutdanning kanskje om du er så babysyk at du ikke kan vente. 

Nei, det er kun krav om inntekt over en viss sum og i 6 av siste 10mnd. Ikke krav om at det er fulltid eller hos samme arbeidsgiver. 

Anonymkode: 24eff...67d

• Liker 1
Skrevet

Ja unnskyld det telles så klart.  Men det finnes en kalkulator man kan bruke for å regne på hvor mye man får utbetalt. Hvis man jobber deltid ved siden av studie og tjener si 5000 kr i mnd,  vil man ende med å få utbetalt 5000kr i mnd av nav i foreldrepenger. Der er ikke så mye mer avansert enn det. Så kan TS spør seg selv om hun kan leve på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er kun krav om inntekt over en viss sum og i 6 av siste 10mnd. Ikke krav om at det er fulltid eller hos samme arbeidsgiver. 

Anonymkode: 24eff...67d

Dette er også slik jeg har forstått det. Jeg har hatt lønn over minstekravet (1/2 G) og vil fortsette med det frem til juni. Men det står at man tar høyde for eventuell lønnsøkning, og jeg vil jo gå fra la oss si ca 20% til typ 100%. Kan man da forstå det slik at de tar utgangspunkt i 100% lønnen? 

Skrevet

Ble gravid 6 mnd etter jobbstart, og det gikk bra i hvertfall.

Anonymkode: 085e9...efc

Skrevet

Lurt å sette seg godt inn i dette. Jeg ble gravid og fikk barn midt i eksamensperioden. Skoken var greie å lot meg slippe fravær ved at jeg leverte ekstra oppgaver, for å vise at jeg hadde vært igjennom pensum. Men jeg gikk på aap. Og det ga ingen rett til penger utover engangs stønad.  Det var jo litt andre regler den gangen. Og engangs stønaden var på 32.000kr. Så da sto jeg der med nyfødt baby, uten en kr i inntekt. Men fikk lov å fortsette mine studier via nki og hjemmeundervisning.  Så da fikk jeg tilbake aap. 

Så les deg opp og finn ut av det, for å plutselig ikke ha inntekt med nyfødt baby, var rett og slett litt traumatisk 

Anonymkode: 89028...4e2

Skrevet

Svigerinna mi ble gravid dagen hun fikk kontrakt i fast jobb etter studier, det er jeg ganske sikker på. Ikke jobbet noe før det. Måtte stå i jobb i 6 mnd, men hadde så tungt svangerskap og tung jobb som barnehagetante at det gikk bare så vidt før hun ble 100% sykemeldt ut svangerskap. Det der er et skikkelig risikosport som jeg ikke skjønner at folk gidder å holde på med. Ei anna veninne fikk barn fordi hun ikke klarte å finne noe jobb, så "kunne like greit bruke tid på det". Hun hadde så dårlig råd at det var helt krise- tror hun fikk engangs utbetaling fra nav og det var det. Ikke hadde hun rett på sosial heller pga samboeren tjente penger akuratt over grense for 2 personer. Jeg sier bare risikosport.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja unnskyld det telles så klart.  Men det finnes en kalkulator man kan bruke for å regne på hvor mye man får utbetalt. Hvis man jobber deltid ved siden av studie og tjener si 5000 kr i mnd,  vil man ende med å få utbetalt 5000kr i mnd av nav i foreldrepenger. Der er ikke så mye mer avansert enn det. Så kan TS spør seg selv om hun kan leve på det. 

Det jeg egentlig lurer på er om jeg har rett på tilsvarende 100% lønn da jeg akkurat rekker å jobbe 3 mnd før jeg evt går ut i perm. Det står også at de tar med eventuell lønnsøkning man får FØR foreldrepenger blir utbetalt. Så dersom jeg evt akkurat ikke skulle «rukket» å jobbe 3 mnd om jeg fortsatt får på grunnlag av 100% jobb, da arbeidsgiver kan sende inne hva forventet lønn er på. Om dette gir mening.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Lurt å sette seg godt inn i dette. Jeg ble gravid og fikk barn midt i eksamensperioden. Skoken var greie å lot meg slippe fravær ved at jeg leverte ekstra oppgaver, for å vise at jeg hadde vært igjennom pensum. Men jeg gikk på aap. Og det ga ingen rett til penger utover engangs stønad.  Det var jo litt andre regler den gangen. Og engangs stønaden var på 32.000kr. Så da sto jeg der med nyfødt baby, uten en kr i inntekt. Men fikk lov å fortsette mine studier via nki og hjemmeundervisning.  Så da fikk jeg tilbake aap. 

Så les deg opp og finn ut av det, for å plutselig ikke ha inntekt med nyfødt baby, var rett og slett litt traumatisk 

Nå har man krav på foreldrepenger av aap. Bare fornå oppdatere 

Anonymkode: a7f20...58d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg egentlig lurer på er om jeg har rett på tilsvarende 100% lønn da jeg akkurat rekker å jobbe 3 mnd før jeg evt går ut i perm. Det står også at de tar med eventuell lønnsøkning man får FØR foreldrepenger blir utbetalt. Så dersom jeg evt akkurat ikke skulle «rukket» å jobbe 3 mnd om jeg fortsatt får på grunnlag av 100% jobb, da arbeidsgiver kan sende inne hva forventet lønn er på. Om dette gir mening.. 

Jeg har dessverre ikke svar på det, men jeg har mine tvil på at du får foreldrepenger kun ihht lønna som du har hatt de tre siste månedene, så firkanta system som NAV er vil jeg egentlig tro at du vil få en slags gjennomsnitt mellom dine gamle utbetalinger og de nye. De ser på tre siste mnd ift lønnsøkning men de ser jo også på din årslønn står det i kalkulator. 

Håper du får svar. Du må jo evt bare ringe NAV. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

AAP gir opptjening til foreldrepenger nå. Sånn i tilfelle noen i den situasjonen leser denne. 

Anonymkode: 517d2...663

Skrevet

Det høres jo ikke veldig smart ut. Vil du ikke heller være bittelitt i jobb først slik at du får litt mer økonomisk forutsigbarhet? Så har du også en jobb å gå til etter permisjon. 

Anonymkode: 0ac2f...ef1

• Liker 1
Skrevet

Den sjansen hadde jeg ikke tatt. Jeg ble sykemeldt og sengeliggende fra uke 7… Hadde heldigvis fast 100% jobb. Du risikerer jo å bli stående med minimum i inntekt om du blir sykemeldt 

Anonymkode: 04908...f92

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2023 den 9.46):

Svigerinna mi ble gravid dagen hun fikk kontrakt i fast jobb etter studier, det er jeg ganske sikker på. Ikke jobbet noe før det. Måtte stå i jobb i 6 mnd, men hadde så tungt svangerskap og tung jobb som barnehagetante at det gikk bare så vidt før hun ble 100% sykemeldt ut svangerskap. Det der er et skikkelig risikosport som jeg ikke skjønner at folk gidder å holde på med. Ei anna veninne fikk barn fordi hun ikke klarte å finne noe jobb, så "kunne like greit bruke tid på det". Hun hadde så dårlig råd at det var helt krise- tror hun fikk engangs utbetaling fra nav og det var det. Ikke hadde hun rett på sosial heller pga samboeren tjente penger akuratt over grense for 2 personer. Jeg sier bare risikosport.. 

Hvorfor, sykemelding gir opptjening til foreldrepenger på lik linje med arbeid. 

Skrevet
IDGAF skrev (8 timer siden):

Hvorfor, sykemelding gir opptjening til foreldrepenger på lik linje med arbeid. 

Og sykepenger beregnes utifra inntekten din de siste 6 mnd. Om du har vært i jobb så får du jo utbetalt mer sykepenger enn om du har vært student, for da har du ikke så mye inntektsgrunnlag. 

Anonymkode: 0ac2f...ef1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...