Gå til innhold

Avslag på uføreforsikring grunnet lite energi/ trøtthet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en kvinne på snart 30 som nylig søkte om uføreforsikring, helt tilfeldig egentlig, fikk et godt tilbud og tenkte hvorfor ikke. Fylte ut et helseskjema, og svarte 100% ærlig. Blant annet på at jeg i løpet av de siste 5 årene har vært hos legen grunnet trøtthet og lite energi. Det er 3-4 år siden, tok noen blodprøver og det ble avdekket at jeg hadde lavt nivå av Vitamin D. Begynte så på vitamintilskudd, og nivåene ble normale i løpet av noen måneder. Tar fortsatt D-vitamin tilskudd på høsten og vinteren, og har stabile nivåer. Bortsett fra dette går jeg ikke på noen medisiner.  Jeg har ingen fravær fra jobb, og har kun vært sykemeldt en gang i mitt liv, det var i en uke for syv år siden, grunnet en infeksjon og høy feber. Har knapt vært syk siden den gang, kun noen milde forkjølelser. 

Dette sto det i avslaget: . Med bakgrunn i de opplysninger vi har mottatt om din helse, må vi dessverre avslå forsikringen Uførepensjon. Du har fått avslag på denne forsikringen fordi du opplyser at du har oppsøkt lege på grunn av kraftløshet, tretthet, utmattelse, nummenhetsfølelse eller smertetilstand, og at du hatt plagene de siste årene. Slike plager innebærer en økt risiko for fremtidig arbeidsuførhet. Du er velkommen til å kontakte oss igjen når du vært symptomfri i minst 2 år.

Jeg er kanskje dum, men jeg visste faktisk ikke at det var så strengt. Er jeg virkelig i risikosonen for å bli ufør?  Andre som har fått avslag på lignende grunnlag? 

Anonymkode: 6fde2...500

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ekstremt strengt. Mannen min fikk avslag i en alder av 35 fordi han hadde operert skulderen.

Anonymkode: 29366...022

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Slike forsikringer bør man videreføre fra barneforsikringer. Man risikerer at veldig mye avskrives som symptomer som var oppstått før forsikringsperioden, og dermed ikke få utbetalinger. Jo yngre du er når forsikringen tegnes - jo vanskeligere å påstå at sykdommen allerede var oppstått. 

Anonymkode: 1cfb3...070

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Uføreforsikring er omtrent umulig å få. Er man "heldig" så får man innvilget, men med flere sider om ting som den ikke dekker.

Anonymkode: 03b92...513

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Slike forsikringer bør man videreføre fra barneforsikringer. Man risikerer at veldig mye avskrives som symptomer som var oppstått før forsikringsperioden, og dermed ikke få utbetalinger. Jo yngre du er når forsikringen tegnes - jo vanskeligere å påstå at sykdommen allerede var oppstått. 

Anonymkode: 1cfb3...070

Det sa de når jeg tegnet barneforsikring men når barnet ble 18 og jeg skulle endre den til voksen sa de at det ikke gikk, de skulle uansett ha ny info om helse.

Skrevet

De ser på hva slags jobb du har også. Jobber du i et såkalt lavtlønnet sliteyrket kan du bare glemme uføreforsikring.

Anonymkode: afe67...a95

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Blant annet på at jeg i løpet av de siste 5 årene har vært hos legen grunnet trøtthet og lite energi. Det er 3-4 år siden, tok noen blodprøver og det ble avdekket at jeg hadde lavt nivå av Vitamin D. 

Dette sto det i avslaget: . Med bakgrunn i de opplysninger vi har mottatt om din helse, må vi dessverre avslå forsikringen Uførepensjon. Du har fått avslag på denne forsikringen fordi du opplyser at du har oppsøkt lege på grunn av kraftløshet, tretthet, utmattelse, nummenhetsfølelse eller smertetilstand, og at du hatt plagene de siste årene. Slike plager innebærer en økt risiko for fremtidig arbeidsuførhet. 

Du må jo da ha skrevet om de symptomene de nevner i avslaget, de har jo ikke tatt dem fra løse luften? 

Anonymkode: 93cad...837

• Liker 1
Skrevet

Forsikringsselskapene vil tjene penger og unngå alt som kan lukte av tap av penger. De kan ikke avslå uføreforsikring pga lav D-vitamin men de er selvsagt frekk nok til å prøve. Ta en telefonen n til Forbrukerrådet. Hvis de ikke kan hjelpe deg, vet de gjerne hvem som kan.

Anonymkode: 25109...021

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du må jo da ha skrevet om de symptomene de nevner i avslaget, de har jo ikke tatt dem fra løse luften? 

Jeg var hos legen grunnet trøtthet og lite energi, som ble «kurert» med tilskudd av D-vitamin. Har aldri slitt med utmattelse, nummenhet eller smerter. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var hos legen grunnet trøtthet og lite energi, som ble «kurert» med tilskudd av D-vitamin. Har aldri slitt med utmattelse, nummenhet eller smerter. 

Klag. Eller ring inn og si at det ikke stemmer.

Anonymkode: ac952...0d8

• Liker 1
Skrevet

Ring å snakk med forsikringsselskapet. Har du ikke vært symptomfri i to år nå da? Kanskje det holder med en legeerklæring som bekrefter akkurat det.

Det med  at "du har oppsøkt lege på grunn av kraftløshet, tretthet, utmattelse, nummenhetsfølelse eller smertetilstand" betyr vel bare at du faller inn under denne betegnelsen fordi du har opplevd tretthet, som du jo skriver selv. Det står jo eller, så de sier jo ikke at du har hatt alt dette.

Uføreforsikring er viktig å ha. Jeg trodde aldri jeg skulle få bruk for det, men så ble jeg syk (er på AAP) og jeg får nå 10 000 kroner ekstra hver måned på uføreforsikringen, som jeg hadde gjennom arbeidsgiver. Blir jeg ufør får jeg enda mer per måned.

Anonymkode: 54743...4d5

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men da er det jo feil, de har gjort en feil. Det er jo opplagt hvis du ikke har nevnt disse tingene noen gang. Og da kan du klage, selvsagt. Kanskje ta det opp med fastlegen først? Noe sted må jo disse ordene ha kommet fra. 

Skrevet

Det skjønner jeg godt, uføreforsikring må jo være noe av det mest kostbare for et forsikringsselskap å skulle utbetale. Husk at et forsikringsselskap er ikke «snille fordi de ønsker hjelpe deg ved nød». De vil ha inn flest mulig forsikringspremier, med minst mulig utbetalinger.

Så det er ikke verdt risken å ta inn en som har hatt utmattelses-symptomer, da sannsynligheten for at du en dag skal bli ufør er (om minimalt) større enn hos andre uten tilsvarende historikk. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tretthet/utmattelse var en av utelukkelsesgrunnene, du trenger ikke ha alle sammen.

Det er mulig du har uføreforsikring gjennom jobben. Eller at atbeidsgiveren din kan overtales til å skaffe en kollektiv forsikringsordning. Jeg hadde allerede MS da jeg fikk uførforsikring gjennom arbeidsgiver, hadde aldri i verden fått privat forsikring da MS er en av de vanligste grunnene til tidlig uførhet.

Anonymkode: e84f5...2b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er ekstremt strengt. Mannen min fikk avslag i en alder av 35 fordi han hadde operert skulderen.

Anonymkode: 29366...022

hæ? det er jo sjukt. 

Her har jeg både oprerert føttene et par ganger og har diverse mageplager, og jeg fikk innvilget gitt at jeg ikke blir ufør pga dette. kostet meg typ 50 kr mer i mnd enn min samboer som er helt frisk. 

Anonymkode: ae8e3...3d7

• 1 måned senere...
Skrevet
AllahBallah skrev (På 26.9.2023 den 20.49):

Det skjønner jeg godt, uføreforsikring må jo være noe av det mest kostbare for et forsikringsselskap å skulle utbetale. Husk at et forsikringsselskap er ikke «snille fordi de ønsker hjelpe deg ved nød». De vil ha inn flest mulig forsikringspremier, med minst mulig utbetalinger.

Så det er ikke verdt risken å ta inn en som har hatt utmattelses-symptomer, da sannsynligheten for at du en dag skal bli ufør er (om minimalt) større enn hos andre uten tilsvarende historikk. 

Kostbare? De betaler kanskje 5-7 per måned til en som har betalt 500 kroner per måned i 30 år

Anonymkode: ad738...acf

Skrevet

Forresten, hva er forskjellen på uføreforsikring hvor man fyller ut helseskjema selv og uføreforsikring hvor selskapet ber fastlegen om info? Er den førstnevnte mindre seriøs? 

Anonymkode: ad738...acf

Skrevet

Ja, det er så strengt og teit. Jeg fikk avslag fordi jeg hadde hatt lave jernverdier for 10 år siden. Jeg tror nesten ingen kvalifiserer hvis alt skal graves frem.

Anonymkode: 931c3...b20

Skrevet

Du sier "strengt", det vitner om at du har litt feil inntrykk av hva helseforsikring er. Forsikringen er ikke der for å hjelpe deg, forsikringen er noe en bedrift tilbyr deg for å tjene penger. De vil derfor ikke tilby den til noen de tenker faktisk vil bli syke. De vil helst ha friske folk som har minimal sjanse på å bli syke i løpet av livet. De tilbyr denne forsikringen for å tjene penger, ikke for å gi mennesker en sikkerhet

Noe av grunnen til at vi som land ikke vil ønsker å gå fra et offentlig helsehjelper som har plikt å hjelpe, til et privat system som ønsker å tjene penger

Skrevet

Mannen min har hatt uføreforsikring i mange år. Han fikk ikke utbetalt noe, da han har feil sykdom 😅

Anonymkode: ff853...8e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...