Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #21 Skrevet 27. januar 2006 En egelsk Cocker Spaniel er en kjempe fin rase. Ikke for stor, og veldig snille. Er som regel alltid glad. Halen går som en pisk bak der.:=) Krever middels mosjon, men den blir gladelig med deg på en lang fjelltur, det kommer litt an på hva du gjør det til selv, det er jo en jakthund så den krever jo litt aktivisering tross alt.. Snill med barn er den og, og de er jo aldeles nydelige å se på..:=) Hilsen fornøyd Cocker Spaniel eier..
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #22 Skrevet 27. januar 2006 Helt sant! Jeg har en! Min golden er nå 11 år, han kan holde ut i timesvis i fjellet, og når vi går tur er det ikke snakk om å sette ned tempoet. Elsker å leke og apportere når vi er ute, og er herlig rolig inne. Men bade vil han ikke da, bare vasser opp til magen. Komisk fyr... ← ja, det er bare en myte at golden retriver er "den perfekte familiehund" som ikke trenger særlig med mosjon. Ikke rart man ser mange overvektige goldener, siden folk har den misoppfattelsen av at de ikke er særlig livlige og trenger særlig mosjon. Og de fleste hunder vil med den riktige oppdragelsen bli barnevennlige og tolmodige. Cocker Spaniel er kjent for et litt ustabilt gemytt (spørs hvilke linjer man velger, men det har vært en del dårlig avl på rasen). hva med en Cavalier king Charles Spaniel? Dette er hunder i passe størrelse, som anbefales som førstegangshund. Eller hva med Bichon Frisse/Bichon havanais? Eller puddel? Foreslår disse rasene med tanke på om de barna dere snart skal få utvikler allergi, og disse hundene er omgjengelige og allergivennlige. Å velge riktig rase og oppdretter er et viktig valg. Hva med å ta en tur på en hundeutstilling, så får du truffet mange forskj hunderaser? Eller ta en tur på "hundehjørnet" i frognerparken (ja det er mange hunder der!)
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 29. januar 2006 #23 Skrevet 29. januar 2006 Vi vurderer nå enten Gordon Setter eller Flatcoated Retriever. Noen som har gode forslag til oppdrettere?
Gjest Gjesta Skrevet 29. januar 2006 #24 Skrevet 29. januar 2006 Vi vurderer nå enten Gordon Setter eller Flatcoated Retriever. Noen som har gode forslag til oppdrettere? ← Hvis du skal ha gordonsetter, MÅ den brukes til jakt. Noe annet er dyreplageri. Dessuten vil du få problemer med å kjøpe fra seriøse oppdrettere, da jakt og (-prøver) er a&o innen fuglehundbransjen.
Hu i Svingen Skrevet 29. januar 2006 #25 Skrevet 29. januar 2006 Med fare for å virke frekk: Ikke velg en setter hvis dere ikke jakter. En hund bør få gjøre det den er avlet til. En flat vil jeg tro passer dere bedre.
Frøken Labb Skrevet 29. januar 2006 #26 Skrevet 29. januar 2006 Vi har nettopp overtatt en voksen flat, ei kjempeherlig jente! Om du går inn på retrieverklubben.no, kan du gå inn å se på oppdrettere av flat der. Finner også valpeliste der. Vi fikk jenta vår fra en veldig flink og seriøs oppdretter fra Hobøl. Vi lurte først på om vi skulle få tak i valp, og da sa han at vi skulle lete etter oppdrettere som ikke hadde mange kull i gangen, eller at tispa har hatt veldig mange kull (max 3 kull). Også fordel om oppdretteren befinner seg i nærheten av der du bor. Enklere med oppfølging da. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #27 Skrevet 29. januar 2006 Med fare for å virke frekk: Ikke velg en setter hvis dere ikke jakter. En hund bør få gjøre det den er avlet til. En flat vil jeg tro passer dere bedre. ← Synes ikke flatten passer heller jeg da, den er jo ikke så forferdlig utbredt her i Norge, eller andre land for den del, og har massevis av instinkt igjen, og bør brukes til apportering/jakt som den er avlet for, noe annet vil etter min mening også være dyreplageri. Man behøver ikke ødelegge flatten som border collien og labradoren også.
Frøken Labb Skrevet 29. januar 2006 #28 Skrevet 29. januar 2006 Er ikke helt enig i at den MÅ brukes til jakt/apportering. En FLAT trenger mye aktivisering, men det trenger vel ikke nødvendigsvis være jakt/apportering? Kan vel også være agility/lydighet eller noe annet. Så lenge man klarer å gi en flat nok aktivitet, vil det være en gla' hund!
Hu i Svingen Skrevet 29. januar 2006 #29 Skrevet 29. januar 2006 Synes ikke flatten passer heller jeg da, den er jo ikke så forferdlig utbredt her i Norge, eller andre land for den del, og har massevis av instinkt igjen, og bør brukes til apportering/jakt som den er avlet for, noe annet vil etter min mening også være dyreplageri. Man behøver ikke ødelegge flatten som border collien og labradoren også. ← Du har rett, det var dumt sagt av meg.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #30 Skrevet 29. januar 2006 Er ikke helt enig i at den MÅ brukes til jakt/apportering. En FLAT trenger mye aktivisering, men det trenger vel ikke nødvendigsvis være jakt/apportering? Kan vel også være agility/lydighet eller noe annet. Så lenge man klarer å gi en flat nok aktivitet, vil det være en gla' hund! ← Du sperrer ikke en ørn i et bur.
Frøken Labb Skrevet 29. januar 2006 #31 Skrevet 29. januar 2006 Må innrømme at ikke jeg er et erfarent hundemenneske. Men jeg har jo lest mye i forbindelse med anskaffelse av hund, og snakket med erfarne oppdrettere. Det står ingen steder at flaten MÅ brukes til jakt/apportering. Det står derimot at flaten trenger MYE mosjon/aktivitet. Det er vel det viktigste når det kommer til denne rasen. Dette støtter også de oppdretterne jeg har vært i kontakt med. Går ikke an å sammenligne det med å putte en ørn i et bur. Det er forskjell på fuglehunder og en flat! Kan være enig i at en flat ikke bør eies av hvem som helst, pga kravet til aktivitet. Men å si at alle flater MÅ trenes med jakt/apportering, synes jeg er altfor bastant.
Gjest Gjesta Skrevet 29. januar 2006 #32 Skrevet 29. januar 2006 Jeg må legge til at vi har gordonsettervalp selv (12 uker gammel); den har masse jaktinstinkt, og tok stand for første gang som vi så bare ca 8.5 uker gammel. Den er allerede i ferd med å bli trent på rype. Slike hunder er avlet fram med tanke på jakt, og får de ikke brukt dette instinktet, blir de ulykkelige og vanskelige å ha med å gjøre. Oppdretter kunne fortelle at han selv, ivrig jeger og prøvemann som han er, har opplevd at en GS har tygget i stykker en hel sofa.
Hu i Svingen Skrevet 29. januar 2006 #33 Skrevet 29. januar 2006 Alle hunder trenger jo aktivisering, selv om noen krever mer enn andre. Trådstarter forteller at hun og mannen går mye tur i marka, og det synes jeg er et godt utgangspunkt for de fleste raser. Jeg ville likevel ikke valgt en jakthund til deres bruk. En vakthund kan nok passe bedre, så fremt den har det rette gemyttet for en familie. Gemyttet kan være like individuelt betinget som det er rasebetinget. Noe av det viktigste for meg er å ha en hund som er rolig inne. De fleste hunder kan lære dette, men noen har flere lopper i blodet enn andre. Jeg anbefaler uansett trådstarter å treffe moren til valpene, og gjerne faren hvis mulig. Moren gir en god pekepinn, da det er hun som preger valpene de første ukene. Og ikke kjøp på impuls, selv om det kan være utrolig fristende.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #34 Skrevet 26. august 2006 Lurer på hvor ofte man bør gå på jakt med en gordon setter?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå