Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #1 Skrevet 23. januar 2006 Vi er et ektepar på 32 år, som vurderer å skaffe oss hund. Har ingen barn foreløpig, men håper på å få det i løpet av det neste året. Vi går mye turer i marka, bor landlig til, men i leilighet. Ønsker en hund som passer med små barn, og gjerne med katter. Ikke liten hund, men heller ikke større enn labrador/retriever størrelse. Har du noen tips til hva vi bør skaffe oss/eventuelt IKKE skaffe oss?
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2006 #2 Skrevet 23. januar 2006 Hva med en retriever, da? Personlig synes jeg flatcoated retriever er nydelige, og de er ikke like klumpete som golden, for eksempel.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #3 Skrevet 23. januar 2006 Har allerede tenkt på om retriever eller labrador er noe som kunne passe oss. Har jo hørt at de er fine familie-/turhunder, men hører gjerne om tips om andre raser.
agbre Skrevet 23. januar 2006 #4 Skrevet 23. januar 2006 Hei Et lite tips. Gå inn på www.canis.no Gå på Oppslagsverk Der finner du en rasevelger. Ellers er det mange fine oppslagsverk å låne./kjøpe Den store norske hundeboka er super. Hold oss oppdatert da
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #5 Skrevet 23. januar 2006 Takk for tips, det skal prøves! Tar gjerne imot flere også. Hilsen "sambygding"
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #6 Skrevet 23. januar 2006 Hmm..fikk opp over 40 raser som matchet, ble ikke så fryktelig mye klokere av det tror jeg, men skal nå klikke meg inn på hver enkelt å se.
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2006 #7 Skrevet 23. januar 2006 Vi har nylig kjøpt hund (rasen var klar på forhånd etter div. runder), og da jeg klikket på rasevelgeren på Canis og fylte ut "riktig" var ikke engang rasen vi har valgt med blant alternativene. Derimot fikk vi opp flere raser som om mulig er enda mer krevende enn den vi har (som er rimelig krevende). Det er vanskelig å velge rase ut fra en slik velger. Det beste er nok å sirkle inn noen raser, og kanskje til og med være så heldig å få møte hunder av de aktuelle rasene IRL før valget tas.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #8 Skrevet 23. januar 2006 da jeg klikket på rasevelgeren på Canis og fylte ut "riktig" var ikke engang rasen vi har valgt med blant alternativene. ← Det skal ikke være lett, nei. De vi kjenner som har hund har stort sett settere, og det er ikke den type hund vi er ute etter siden vi ikke jakter, og ønsker noe som er litt roligere - uten å være helt dødt selvsagt.
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2006 #9 Skrevet 23. januar 2006 Det skal ikke være lett, nei. De vi kjenner som har hund har stort sett settere, og det er ikke den type hund vi er ute etter siden vi ikke jakter, og ønsker noe som er litt roligere - uten å være helt dødt selvsagt. ← Vi har kjøpt setter, og jeg kan bare skrive under på at den er aktiv. Det er slutt på å dra seg om morgenen, og jeg må vokte som en hauk så han ikke ødelegger ting. Og det er bare som valp. Men han er kjøpt med formålet å brukes til jakt, og vi visste hvor mye mosjon og aktivitet den ville komme til å trenge. Tidligere ville jeg, som dere, ha aktiv hund, og da vurderte jeg riesenschnauzer, bokser eller flatcoated retriever. Men jeg er glad i litt store, robuste hunder.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #10 Skrevet 23. januar 2006 Tidligere ville jeg, som dere, ha aktiv hund, og da vurderte jeg riesenschnauzer, bokser eller flatcoated retriever. Men jeg er glad i litt store, robuste hunder. ← Jeg er også glad i store hunder, vil aller helst ha en New Foundland, men synes det blir litt feil sålenge vi bor i leilighet fremdeles.
agbre Skrevet 23. januar 2006 #11 Skrevet 23. januar 2006 Takk for tips, det skal prøves! Tar gjerne imot flere også. Hilsen "sambygding" ← Hvis du bor i nærheten, kan du godt få møte en koselig Wheaten. Passe stor, egenvilje, snill som dagen er lang, røyter ikke, men det kreves pelsstell. Regnet for å være en flott familiehund. Dagens reklame: Sponset av Bærum kommune
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #12 Skrevet 24. januar 2006 Heisann! Kommer med 2 raser her som er ganske bra hunder som er både aktiv og vennelige. Weimaraner. Pointer.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #13 Skrevet 24. januar 2006 Er bare tull at en golden ikke er en aktiv hund. Den gjør som du former den til fra den er liten. Strålende er den som apporteringshund, og sier ikke nei takk til å gå flere dager på fjellet, ei heller ta seg en dykkert på sommeren. Synes det er tull at folk sier at golden retrieveren er så klumpete og lat, man må jo tenke på hva man gir av mat til hunden, og ikke minst mosjon! Jeg har sett både feite flats, settere og pudler, men jeg har også sett mange veltrente goldens der ute også, som med flats!
Gjest Gjesta Skrevet 24. januar 2006 #14 Skrevet 24. januar 2006 Heisann! Kommer med 2 raser her som er ganske bra hunder som er både aktiv og vennelige. Weimaraner. Pointer. ← Men rene jakthunder som disse rasene er helst forbeholdt folk som går på jakt....Men jeg er enig i at de er helt nydelige raser, begge to
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #15 Skrevet 24. januar 2006 Staffordshire bullterrier. Elsker barn og går under kallenavnet nannydog. Passe aktive ute, og rolige inne. Både labrador og flatcoated er relativt krevende hunder, gå inn på retrieverklubben og les litt om de forskjellige.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #16 Skrevet 24. januar 2006 skriv en liste over hva dere ønsker i en hund (alt fra grei med unger til pelsstell) skriv en liste til over hva du ikke ønsker i en hund (igjen, alt du kan komme på) klikk deg nedover rasene på canis.no, skriv ned mulige raser ikke kimse av størrelsen på en hund, selv om den er liten kan den være like tøff og krevende som en stor og merkes like godt. sirkle det ned til noen få raser dere kunne tenkt dere, og gå inn for å vite mest mulig om disse. så finn ut om det er noen oppdrettere eller eiere i nærheten så dere kan hilse på hunden i rl, får et helt annet inntrykk av hunden da. så velger dere hunden som passer dere. alle her kan foreslå en hund, men det kan hende ingen av de passer nettopp dere. jeg selv har dalmatiner, nydelig hund, flott gemytt, snill med de barna han har møtt, elsker andre hunder, trives i skog og mark, rolig inne, rakett ute, myk hund, og hundre (og en) andre ting, eneste jeg ikke liker er at han lever for å røyte, ett klapp og du er hvit. men det kan hende rasen ikke passer dere i det hele tatt, er bare dere som kan finne det ut. lykke til med å finne den (for dere) perfekte hund.
Elbereth Skrevet 25. januar 2006 #17 Skrevet 25. januar 2006 Selv om dere bor i leilighet, er det ikke dermed sagt at en liten hund passer bedre enn en stor. Har selv stor hund, men den gjør lite av seg innendørs. Newfoundlender er nydelige hunder, men de jeg har møtt har siklet og luktet mye. Leonberger er mitt tips. Stor og robust, barnevennlig, rolig inne, utholdende turkamerat, sterk kløv- og trekkhund, kan brukes til spor, lydighet, agility. Og så er de de vakreste som fins :-D Lykke til med valg av hund!
Gjest Gjest_ella_* Skrevet 25. januar 2006 #18 Skrevet 25. januar 2006 vi har tre barn og venter nå på å få en Eurasier. De er rolige, har stort irritasjonstålmod, liker å være med familien og det den gjør, bjeffer lite, middels aktiv (settere og retrivere krever mye aktivitet!) er anbefalt som første hund til fam som ikke har hatt tidligere, mye pga gemytt, er rolige inne. Så er den vakker!!!
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #19 Skrevet 25. januar 2006 Synes bokser hundene er flotte.De er alltid livlige og leken uansett alder,men også rolige.De er også familiekjære.Jeg har selv hatt bokser og kommer til å kjøpe meg det igjen. Men har hørt nå i det siste at bokserne her til lands har mye sykdom,så jeg ville ikke kjøpt de her ,men England.
Floja Felíz Skrevet 25. januar 2006 #20 Skrevet 25. januar 2006 Er bare tull at en golden ikke er en aktiv hund. Den gjør som du former den til fra den er liten. Strålende er den som apporteringshund, og sier ikke nei takk til å gå flere dager på fjellet, ei heller ta seg en dykkert på sommeren. Synes det er tull at folk sier at golden retrieveren er så klumpete og lat, man må jo tenke på hva man gir av mat til hunden, og ikke minst mosjon! Jeg har sett både feite flats, settere og pudler, men jeg har også sett mange veltrente goldens der ute også, som med flats! ← Helt sant! Jeg har en! Min golden er nå 11 år, han kan holde ut i timesvis i fjellet, og når vi går tur er det ikke snakk om å sette ned tempoet. Elsker å leke og apportere når vi er ute, og er herlig rolig inne. Men bade vil han ikke da, bare vasser opp til magen. Komisk fyr...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå