Gå til innhold

PTSD - flere personer inni deg?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner meg litt igjen, men det spørs litt hvor bokstavelig du mener det her. Jeg har KPTSD og kunne godt beskrevet følelsene slik at jeg har flere deler av meg som fungerer litt ulikt. Mitt daglige jeg jobber hardt for å ikke berøre det vonde og vanskelige som har skjedd. Det går mye energi med til å trykke dette ned. De opplevelsene tilhører en del av meg som er litt fanga i de øyeblikkene traumene skjedde. Jeg blir noen ganger tvunget inn i disse delene av meg når jeg blir trigga. Da er jeg barnet som ikke takler det som skjer f eks.

Å bearbeide traumer har gjort meg mer integrert, men i hvert fall tidligere kunne det føles som at jeg for å fungere nogenlunde har måttet splitte av de delene av meg som har disse opplevelsene. Det er vel sånn traumer fungerer. Opplevelsene låses liksom i et evig nå, mens man samtidig går videre i tiden slik som alle andre, eldes, får nye opplevelser osv. Så lenge det ikke er veldig adskilte personligheter som du veksler mellom, så tenker jeg at det du gjør bare er å beskrive hvordan det er å leve med traumer. 

Anonymkode: 708b2...625

Nei, det er ikke personligheter. Jeg vil si jeg er meg selv i alle disse «versjonene» jeg prøver å forklare. Jeg blir ikke en helt annen person med helt andre preferanser eller tanker. Om det hadde vært tilfellet, er jeg ikke så sikker på at jeg hadde klart å reflektere rundt akkurat det :) Men som du sier, det er kanskje bare en del av det å leve med traume, jobbe med det og bearbeide det. 

Anonymkode: c39d8...c4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...