Gå til innhold

Sykemelding ved samlivsbrudd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det finnes en kode for livskriser som legen kan bruke når en pasient har en stor reaksjon på samlivsbrudd og andre livskriser.

Anonymkode: be263...82e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
c_buk skrev (4 timer siden):

Tråden heter sykemelding ved samlivsbrudd.

Min påstand er at samlivsbrudd ikke er en legitim sykemeldingsgrunn. Dersom bruddet trigger andre symptomer så er min påstand at samlivsbruddet i og for seg er en irrelevant faktor for sykemeldingen.

Jeg mener ikke jeg flisespikker, men jeg går litt inn i begrepene for å holde tungen rett i munnen. Det får være din påstand at sykemeldingsårsaken ofte ikke er reell. Det er ikke min erfaring, så der skal jeg ikke komme med noe svar.

Mener du samlivsbrudd er et legitimt sykemeldingsgrunnlag? Hvis ja, er det slik å forstå at man skal slippe å dra på jobb om det er ubehagelig å dra på jobb den dagen? For med mindre bruddet trigger en allerede eksisterende helseutfordring, er det kun ubehagelig å jobbe etter et brudd.

Det er da revnende likegyldig hva Anonym Bruker på KG - eller du - mener. Sykemelding skrives ut av leger.

Det handler heller ikke bare om å slippe å dra på jobb fordi det det er ubehagelig. Ofte er det mer enn ubehagelig, folk kan være ute av stand til å jobbe og det er ikke alltid spesielt gunstig for bedriften eller de andre på teamet. De fleste bedrifter ønsker også at de ansatte har det bra, det er en ganske rådende teori om at trivsel er viktig for lønnsomhet.

Jeg tipper du jobber i en litt "ansattfiendtlig" bedrift hvor sykemelding muligens misbrukes, eller mistenkes og misbrukes. Hos meg så hadde jeg helt uten å gå til lege fått beskjed av sjefen om å ta deg et par dager fri, og fått en morgenlevering på døra med croissanter og blomster. Det er en av årsakene til at jeg jobber der, og derfor de får og beholder de beste folka.

Anonymkode: 4d668...159

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er skummelt at det finnes mennesker som ikke mener at mental helse ikke er like gyldig grunn for sykemelding som fysisk helse. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det så handler det om mennesker; og mennesker er ulike.

Noen takler samlivsbrudd fint, andre ikke. Noen tåler å tryne på isen, andre ikke. Jeg er så glad for at jeg personlig fikk det pusterommet jeg trenger når ting gikk rakt åt skogen. Hadde jeg hatt en «viktig» jobb med mye ansvar så ville du ikke hatt meg på jobb da. F.eks si at jeg hadde vært lege eller sykepleier og vært så ødelagt mentalt som jeg var på mitt verste. Jeg hadde vært farlig; fordi fokuset mitt hadde ikke vært tilstede. Hadde kunne drept/skadet pasienter med uhell ved å administrere for lite/mye medisiner.

Jeg er glad vi har et system hvor man ivaretar mer enn bare fysiske plager. Et samlivsbrudd kan være helt forferdelig å gå gjennom. Jeg hadde heller foretrukket at det ble «samlivsbrudd pga. dødsfall» enn «han gikk fra meg». Det er mye enklere å håndtere, fordi døden er endelig og du kan ikke gjøre noe med det. Snakker av erfaring, siden faren min døde brått da jeg var ung voksen.

Anonymkode: d05e7...94c

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble sykemeldt 2 uker etter at kjæresten min dumpet meg. Men prøvde å trykke det ned, men merket det påvirket ungene mine. 
Så trengte litt tid på å finne tilbake til meg selv og ha overskudd til barna mine. Det gjorde godt for oss alle. 

Anonymkode: 689df...b59

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2023 den 11.30):

Stakkars eksen til mannen din. Synes du høres lite sympatisk ut. Det går visst også an.

Anonymkode: e0c9a...c35

Du setter da for søren ikke bort ungene dine i tre uker! Hva gjør ikke det med barna? Da er du ubrukelig og svak som mor.

Anonymkode: 2248b...8dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du setter da for søren ikke bort ungene dine i tre uker! Hva gjør ikke det med barna? Da er du ubrukelig og svak som mor.

Det er bedre å sende barna fra seg enn å prøve å ta seg av dem selv når man er skikkelig dårlig. 

Anonymkode: 68021...930

Skrevet

Er man knust så går det så klart løs på psyken, en sykemelding er da ikke uvanlig.

Anonymkode: fe1ad...b0e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er vanlig. Jeg jobber i en mannsdominert bransje, og har hatt flere mannlige kolleger som har vært sykemeldt ifbm samlivsbrudd. 

Og altså, herregud, det er jo helt naturlig? Det er en sorgreaksjon, det er søvnløshet over økonomi, bolig, barnefordeling, osv osv osv. 

Anonymkode: 9b2c1...f26

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så det rette er at barna ser hvor dårlig mor er? 

Nei, barn bør ikke være hjemme når man sliter og ikke klarer å ta vare på de. At hun klarte å få pakket sammen ting inni hode på 3 uker er jo fabelaktig. En sterk og fornuftig mor der altså.

Anonymkode: fe1ad...b0e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...