Gå til innhold

Sykemelding ved samlivsbrudd

Fremhevede innlegg

Skrevet

En mellom leder jeg jobbet med ble sykmeldt i 3 mnd etter samlivsbrudd. Hun kom aldri tilbake på jobb etter sykemeldingen eller. Der var visst det største problemet at hun hadde ingen steder å bo (selv om vi jobber på et hotell og diriktøren ville gi henne et gratis hotell rom til hun fant seg et sted. og det er i en by, så enkelt å finne leilighet. ) så hun måtte visst flytte hjem til foreldrene sine 2 timer unna.  De hadde ingen barn.. 

(i følge ryktene så hadde hun blitt tatt i å være utro med sjefen våres. Men det kan selvsagt bare være falske rykter. Men det hadde forklart en del 🤣

Anonymkode: 31c32...768

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet i en bedrift med 50/50 fordeling av kvinner og menn, og der har det vært utelukkende mannfolka som har "raknet sammen" og sykemeldt seg ved en skilsmisse. Jeg ble selv separert uten at folk fikk vite om det (jeg er kvinne). Forskjellen på menn og kvinner er vel at mange menn ikke har vokst med å vise/snakke om følelser, og derfor blir smellen større ved et samlivsbrudd. På min nåværende manns jobb, hvor han har personalansvar, har det kun vært menn inne på kontoret hans når det har vært skilsmisser på gang, og to ganger på fem år har mannlige kolleger av ham tatt livet sitt rett etter et samlivsbrudd. 

Kvinner har ofte venninner de kan ventilere til, samt at vi kanskje er flinkere til å oppsøke terapi. Selv har jeg ikke så mange venninner, men jeg holdt oppe fasaden under skilsmissen pga barna. I ettertid har jeg snakket ting igjennom med en terapeut, og så var jeg ferdig med det.

Anonymkode: 509df...188

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
c_buk skrev (1 time siden):

Og under de forutsetningene, som jeg for øvrig er helt enige i, så er det jo allerede godt etablert at man kan få sykemelding fra legen.

Og jeg reagerer ikke på at vedkommende som svarte meg var uenig eller ville pirke borti noe jeg skrev. Jeg reagerte på at hun spurte om jeg var incel eller om jeg "var helt med". Helt unødvendig å ty til personangrep når man er uenig eller mener noe er formulert dårlig.

Jeg står dog fortsatt fast på at jeg ikke mener samlivsbrudd er en legitim sykemeldingsgrunn. Det må ligge noe i bunn som gjør at det gir et eller annet utslag på helsen. Jeg har til tider slitt med depresjon, så et samlivsbrudd vil kunne være utslagsgivende for at jeg havner i en ny runde med depresjon. Da ville jeg kunnet sykemelde meg pga depresjon, hvor bruddet kanskje var triggeren.

Om noen er uenig så ber jeg vennligst om at dere holder dere unna personangrep og nedrige karakteristikker.

Man sykemelder seg ikke med samlivsbrudd som årsak nei.
Man sykemelder seg heller ikke med bilulykke som årsak, eller graviditet, utbrenthet, man blir sykemeldt for plagene man kan få ved slike hendelser. 
Det er heller ikke alle som er like gira på å måtte fortelle om de konkrete symptomene og diagnosene ulike hendelser kan gi, derfor er det helt normalt bare si selve hendelsen, som f.eks bilulykke eller samlivsbrudd... 
Mener du at man må oppgi de konkrete diagnosene/symptomene, uavhengig av årsak/trigger, til de som måtte finne på å spørre om det? 

Man får ikke sykemelding med samlivsbrudd som kode, så det er allerede selvsagt at det foreligger en medisinsk vurdering av helsepersonell, som har satt en gitt kode i henhold til symptomene/plagene pasienten har. 
Så her kommer det an på hvorvidt vi som medmennesker godtar at noen ikke ønsker oppgi diagnoser/symptomer, og om vi godtar at man sier hva som er trigger/hendelse. 

Anonymkode: 1e6fe...503

• Liker 1
Skrevet

Jeg endte opp med en blanding av avspasering/ferie og en egenmelding på 3 dager i forbindelse med min skilsmisse så nei fikk ikke sykemelding, men ser at det er noe som folk kan trenge. Det var egentlig bare for å på det praktiske til å gå opp i de verste periodene.

I andre enden av har vi en tidligere kollega som hadde samlivsbrudd etter 15-20 år der mannen hadde vært utro med ny ung ansatt der vi alle jobbet. Det var ikke pent og alle skjønte hvordan det var, så henne ikke på jobb på flere måneder, så antar at sykemelding var en del av løsningen der, takk fan at de ikke hadde noen barn sammen det hadde blitt månelyst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 20.54):

Eksen til mannen min gjorde det.  Og satte bort ungene i ukesvis. Nektet å ha dem, sa hun var for dårlig på grunn av bruddet. Så det går visst an. 

Anonymkode: 2248b...8dc

Stakkars eksen til mannen din. Synes du høres lite sympatisk ut. Det går visst også an.

Anonymkode: e0c9a...c35

• Liker 1
Skrevet

Et brudd kan slå bena under enhver, enten det er brått eller «varslet» over tid. Meeeen må si at jeg blir litt irritert når noen sykmelder seg pga samlivsbrudd og så poster bilder fra turer og liknende…..

Anonymkode: 07e5c...4da

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et brudd kan slå bena under enhver, enten det er brått eller «varslet» over tid. Meeeen må si at jeg blir litt irritert når noen sykmelder seg pga samlivsbrudd og så poster bilder fra turer og liknende…..

Ærlig talt.

Om du for eksempel er deprimert så vil enhver lege råde deg til å komme deg ut i frisk luft, gå i skauen, tren, ta en reise, bestig en fjelltopp, dra et annet sted, besøk venner, ha noe rutiner, gjør noe som gjør deg glad, IKKE bare ligg hjemme og gråt og spis is. Det er jo medisin nummer en.

Hva mener du folk som sliter med effektene av et samlivsbrudd skal gjøre, bare sitte hjemme og gruble på om man skal kutte pulsårene?

Anonymkode: 4d668...159

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er rådet man får fra legen når man blir sykemeldt, ut og gå, kos deg med venner etc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man sykemelder seg ikke med samlivsbrudd som årsak nei.
Man sykemelder seg heller ikke med bilulykke som årsak, eller graviditet, utbrenthet, man blir sykemeldt for plagene man kan få ved slike hendelser. 
Det er heller ikke alle som er like gira på å måtte fortelle om de konkrete symptomene og diagnosene ulike hendelser kan gi, derfor er det helt normalt bare si selve hendelsen, som f.eks bilulykke eller samlivsbrudd... 
Mener du at man må oppgi de konkrete diagnosene/symptomene, uavhengig av årsak/trigger, til de som måtte finne på å spørre om det? 

Man får ikke sykemelding med samlivsbrudd som kode, så det er allerede selvsagt at det foreligger en medisinsk vurdering av helsepersonell, som har satt en gitt kode i henhold til symptomene/plagene pasienten har. 
Så her kommer det an på hvorvidt vi som medmennesker godtar at noen ikke ønsker oppgi diagnoser/symptomer, og om vi godtar at man sier hva som er trigger/hendelse. 

Anonymkode: 1e6fe...503

Jeg mener at samlivsbrudd har en svakere korrelasjon til legitim sykemelding enn bilulykke. Derfor mener jeg også at bilulykke er en mer legitim handling å forklare sykemelding med enn samlivsbrudd.

Mitt poeng, dog dårlig lagt frem, er at jeg ikke mener samlivsbrudd i utgangspunktet er en faktor som bør spille inn på arbeidsevnen. Derfor påpeker jeg at det er andre underliggende psykiske helseutfordringer eller spesielle omstendigheter som gjør at samlivsbrudd gir et legitimt sykemeldingsgrunnlag.

Derfor mener jeg, som du også trekker frem, at man ikke alltid skal måtte skille hendelse og sykemeldingsgrunnlag. Det holder å peke på bilulykke, uten å måtte påpeke hvert eneste brudd.

Jeg sidestiller samlivsbrudd med mange andre opplevelser, som normalt ikke medfører sykdom/fravær av arbeidsevne. Likevel kan det skje med noen. En ekstremt introvert person kan jo ha problemer med å jobbe dagen etter en dag med ekstremt mange sosiale inntrykk. Da ville jeg ikke sagt at det var legitimt å sykemelde seg pga deltakelse på seminar, men deltakelsen kan ha ført til utmattelse eller annet for den enkelte. Da mener jeg det er utmattelsen som er det rette å peke på.

Da håper jeg i det minste mitt poeng kommer klarere frem. Så er det selvsagt lov å være uenig.

Skrevet
c_buk skrev (6 timer siden):

Og under de forutsetningene, som jeg for øvrig er helt enige i, så er det jo allerede godt etablert at man kan få sykemelding fra legen.

Og jeg reagerer ikke på at vedkommende som svarte meg var uenig eller ville pirke borti noe jeg skrev. Jeg reagerte på at hun spurte om jeg var incel eller om jeg "var helt med". Helt unødvendig å ty til personangrep når man er uenig eller mener noe er formulert dårlig.

Jeg står dog fortsatt fast på at jeg ikke mener samlivsbrudd er en legitim sykemeldingsgrunn. Det må ligge noe i bunn som gjør at det gir et eller annet utslag på helsen. Jeg har til tider slitt med depresjon, så et samlivsbrudd vil kunne være utslagsgivende for at jeg havner i en ny runde med depresjon. Da ville jeg kunnet sykemelde meg pga depresjon, hvor bruddet kanskje var triggeren.

Om noen er uenig så ber jeg vennligst om at dere holder dere unna personangrep og nedrige karakteristikker.

Men hvorfor flisespikker du på hva som står som sykemeldingsårsak? Det er jo ofte ikke den reelle grunnen uansett. 

Anonymkode: 68021...930

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 21.43):

Nå er vi vel et land fullt av tufser som ikke tåler motgang.....så det er sikkert noen som synes så synd på seg selv at de sykmelder seg pga. noe så vanlig også. 

Anonymkode: 1b08b...7a4

Sjarmerende 

Anonymkode: 8d025...304

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor flisespikker du på hva som står som sykemeldingsårsak? Det er jo ofte ikke den reelle grunnen uansett. 

Tråden heter sykemelding ved samlivsbrudd.

Min påstand er at samlivsbrudd ikke er en legitim sykemeldingsgrunn. Dersom bruddet trigger andre symptomer så er min påstand at samlivsbruddet i og for seg er en irrelevant faktor for sykemeldingen.

Jeg mener ikke jeg flisespikker, men jeg går litt inn i begrepene for å holde tungen rett i munnen. Det får være din påstand at sykemeldingsårsaken ofte ikke er reell. Det er ikke min erfaring, så der skal jeg ikke komme med noe svar.

Mener du samlivsbrudd er et legitimt sykemeldingsgrunnlag? Hvis ja, er det slik å forstå at man skal slippe å dra på jobb om det er ubehagelig å dra på jobb den dagen? For med mindre bruddet trigger en allerede eksisterende helseutfordring, er det kun ubehagelig å jobbe etter et brudd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 20.54):

Eksen til mannen min gjorde det.  Og satte bort ungene i ukesvis. Nektet å ha dem, sa hun var for dårlig på grunn av bruddet. Så det går visst an. 

Anonymkode: 2248b...8dc

Har hun fortalt deg dette? 

Eller har du hørt det fra andre som kanskje ikke er så glad i eksen til mannen din? 

Anonymkode: 0f95b...579

Skrevet
c_buk skrev (10 minutter siden):

Jeg mener at samlivsbrudd har en svakere korrelasjon til legitim sykemelding enn bilulykke. Derfor mener jeg også at bilulykke er en mer legitim handling å forklare sykemelding med enn samlivsbrudd.

Mitt poeng, dog dårlig lagt frem, er at jeg ikke mener samlivsbrudd i utgangspunktet er en faktor som bør spille inn på arbeidsevnen. Derfor påpeker jeg at det er andre underliggende psykiske helseutfordringer eller spesielle omstendigheter som gjør at samlivsbrudd gir et legitimt sykemeldingsgrunnlag.

Derfor mener jeg, som du også trekker frem, at man ikke alltid skal måtte skille hendelse og sykemeldingsgrunnlag. Det holder å peke på bilulykke, uten å måtte påpeke hvert eneste brudd.

Jeg sidestiller samlivsbrudd med mange andre opplevelser, som normalt ikke medfører sykdom/fravær av arbeidsevne. Likevel kan det skje med noen. En ekstremt introvert person kan jo ha problemer med å jobbe dagen etter en dag med ekstremt mange sosiale inntrykk. Da ville jeg ikke sagt at det var legitimt å sykemelde seg pga deltakelse på seminar, men deltakelsen kan ha ført til utmattelse eller annet for den enkelte. Da mener jeg det er utmattelsen som er det rette å peke på.

Da håper jeg i det minste mitt poeng kommer klarere frem. Så er det selvsagt lov å være uenig.

Forklar oss hvorfor du mener det er en svakere korrelasjon? Genuint nysgjerrig.

Jeg jobber i et yrke hvor hodet mitt må være tilstede. Kroppen trenger ikke å være i så god stand. Har jeg mulighet til å skrive på tastatur og bruke mus, så holder det. Da er det ikke nødvendigvis behov for sykemelding pga. bilulykke (forutsatt at armer/hender ikke er skadet). Men dersom jeg er i psykisk ubalanse, så vil jeg være ubrukelig på jobb - nettopp fordi jeg trenger å bruke hjernen min til å tenke. Men når man er i psykisk ubalanse er ikke det så lett. Er man i en fysisk jobb, vil man kunne snu det på hodet i større grad.

Anonymkode: d05e7...94c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 11.06):

Ekssamboer gjorde det slutt på ettermiddagen etter min siste eksamen for semesteret, for han hadde funnet ei ny. Jeg klarte knapt spise eller sove de neste ukene, og det å se på at han pakket sammen tingene sine for å flytte inn til henne... vel...
om noen klarer sitte på ettermiddagen/kvelden å se på at samboer pakker for å flytte ut, og så gå på jobb dagen etter, smile å yte 100%, de er ikke menneskelig... 

Selv tror jeg at det er viktig å komme seg på jobb når sånt skjer. 

Og da er nok jeg umenneskelig, for jeg hadde dratt på jobb i din situasjon. 

Hadde heller forklart til jobben at i dag er jeg nok lite tess, men jeg velger heller å komme enn å bruke egenmelding. 

Er ikke så festlig å drive et firma og betale flere tusen kr i sykepenger til ansatte som ikke kommer på jobb. Når de faktisk kunne jobbet. 

Men siden jeg er umenneskelig, har jeg også en evne til å ta meg sammen og dra på jobb, nesten uansett. Av respekt for de som lønner meg, gjør jeg dette. 

Anonymkode: 0f95b...579

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber i et yrke hvor hodet mitt må være tilstede. Kroppen trenger ikke å være i så god stand. Har jeg mulighet til å skrive på tastatur og bruke mus, så holder det. Da er det ikke nødvendigvis behov for sykemelding pga. bilulykke (forutsatt at armer/hender ikke er skadet). Men dersom jeg er i psykisk ubalanse, så vil jeg være ubrukelig på jobb - nettopp fordi jeg trenger å bruke hjernen min til å tenke. Men når man er i psykisk ubalanse er ikke det så lett. Er man i en fysisk jobb, vil man kunne snu det på hodet i større grad.

Så sant! Jeg har en fysisk jobb som ikke krever så mye tenking, da det meste går på automatisk. Så jeg kan fint jobbe selv om hodet er et annet sted. Jeg hadde aldri klart foreksempel en kontor jobb etter at jeg gikk igjennom noe veldig tøft privat, men denne jobben klarte jeg greit, selv om jeg måtte stoppe og gråte noen ganger. Men på en annen side blir det veldig fort sykemelding når noe fysisk på kroppen gjør vondt🤷‍♀️

Anonymkode: 31c32...768

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må jeg virkelig forklare hvorfor jeg mener at, på generelt grunnlag, en bilulykke har en større korrelasjon til sykemelding enn samlivsbrudd? 

Jeg legger veldig liten verdi i anekdotiske eksempler på det motsatte, derfor argumenterer jeg på generelt nivå.

Skrevet
c_buk skrev (3 minutter siden):

Mitt poeng, dog dårlig lagt frem, er at jeg ikke mener samlivsbrudd i utgangspunktet er en faktor som bør spille inn på arbeidsevnen. Derfor påpeker jeg at det er andre underliggende psykiske helseutfordringer eller spesielle omstendigheter som gjør at samlivsbrudd gir et legitimt sykemeldingsgrunnlag...

Jeg var sykemeldt og på aap i flere år. Ifølge papirene pga "allergier" og migrene". Dette var ikke reelt idet hele tatt men det finnes ingen kode som heter "vi vet da faen hva hun feiler men hun er så svak at hun tar taxi til legetimen" (jeg hadde bla.uoppdaget cøliaki). 

Jeg har for den saks skyld vært i fallulykker, bilulykke og tilsvarende sykefravær i den forbindelse. 

Mens da jeg tok en rutinemessig operasjon fikk jeg masse komplikasjoner og da var det heller ingen kode som het "smerter og ubehag i månedsvis etter en operasjon". Tror faktisk det sto migrene på sykdomskoden. For det var en diagnose som ga rett til sykemelding pga smerter.

Det er selvfølgelig ingen måte å finne ut sikkert hva som er hva med mindre man fant en måte å skille fysisk/psykisk sykdom fra samlivsbrudd på, noe som selvsagt er umulig, ikke bare fordi vi ikke har diagnose kalt sorg/samlivsbrudd/livsbelastning men fordi folk med allerede eksisterer sykdom/skade reint objektivt blir forlatt oftere enn andre. 

• Liker 1
Skrevet
c_buk skrev (20 minutter siden):

Mener du samlivsbrudd er et legitimt sykemeldingsgrunnlag? Hvis ja, er det slik å forstå at man skal slippe å dra på jobb om det er ubehagelig å dra på jobb den dagen? For med mindre bruddet trigger en allerede eksisterende helseutfordring, er det kun ubehagelig å jobbe etter et brudd.

Det er da ikke jeg som skal vurdere om en person er så påvirket av sykdom, skade eller livsbelastning at de ikke kan gå på jobb, det er ei sak for legen i samråd med pasienten. Du snakker egentlig med feil person her for jeg har alltid hatt godt av å jobbe, også under svært vonde brudd. Men jeg ble faktisk skremt et par ganger jeg var på jobb. Det et folk som absolutt ikke skulle vært der fordi de var ikke seg selv men i sjokk etter bruddet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...