Djungelvrål Skrevet 24. september 2023 #21 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Aldri hørt om noen som har blitt sykemeldt pga samlivsbrudd. Anonymkode: f4c5a...e04 Jeg har sikkert hørt om 10, det er helt vanlig. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 24. september 2023 #22 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Syns det virker pinglete å sykemelde seg. Og hvilke leger går med på det? Anonymkode: 2248b...8dc Alle 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #23 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvor vanlig er dette? Og er det flere kvinner enn menn som sykemelder seg ved brudd? Anonymkode: 2248b...8dc Nå er vi vel et land fullt av tufser som ikke tåler motgang.....så det er sikkert noen som synes så synd på seg selv at de sykmelder seg pga. noe så vanlig også. Anonymkode: 1b08b...7a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #24 Del Skrevet 24. september 2023 Hørte en podcast om dette, mulig det var med Sissel Gran, husker ikke... men det finnes ikke statistikk på hvor mange som blir det siden det ikke er en diagnose og begraves inn i utbrenthet eller depresjon og slikt. Men det er vanlig. Jeg kjenner flere som har blitt det. Dere som ikke gjør det, har nok ikke så mange gode venner som tør betro seg til dere. Skilsmisse eller kjærlighetssorg er vanlig årsak til at folk mister fotfestet, møter veggen, blir deprimerte, ikke klarer å fokusere på jobb etc. Hvis du leser lister over de mest trautmatiske opplevelsene i livet til et menneske, så er vel skilsmisse omtrent bare slått av barns død. Anonymkode: 4d668...159 10 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 24. september 2023 #25 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå er vi vel et land fullt av tufser som ikke tåler motgang.....så det er sikkert noen som synes så synd på seg selv at de sykmelder seg pga. noe så vanlig også. Anonymkode: 1b08b...7a4 Er det ikke synd på folk som er blitt forlatt? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #26 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå er vi vel et land fullt av tufser som ikke tåler motgang.....så det er sikkert noen som synes så synd på seg selv at de sykmelder seg pga. noe så vanlig også. Anonymkode: 1b08b...7a4 Det er jo ikke akkurat sånn at folk bare "sykemelder seg" alltid. De blir sykemeldt. Du kan ikke gå til legen og si halla kompis, jeg vil gjerne bestille en måneds sykemelding og en resept på valium. Jeg møtte veggen en gang (ikke noe kjærlighetssorg invovlert), og legen måtte overtale meg og nesten tvinge meg til å ta en uke sykemelding. Anonymkode: 4d668...159 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #27 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå er vi vel et land fullt av tufser som ikke tåler motgang.....så det er sikkert noen som synes så synd på seg selv at de sykmelder seg pga. noe så vanlig også. Anonymkode: 1b08b...7a4 Du høres veldig sympatisk ut….. Anonymkode: de629...b70 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmm1 Skrevet 24. september 2023 #28 Del Skrevet 24. september 2023 Dette er mye vanligere enn hva folk tror, dette er en av de største enkelt årsakene til egenmelding i samfunnet samtidig som at det er en veldig vanlig årsak til at menn i alderen 20-30år oppsøker legevakten (da med andre symptomer). Du kan også faktisk bli hjertesyk av samlivsbrudd noe som heter Takotsubo syndrom (https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/takotsubo-syndrom/). Samlivsbrudd er faktisk veldig mye vanskeligere enn hva folk gjøre det til og det er veldig vanlig å undergrave hvor alvorlig det kan være for noen. Om du føler at du har behov for et pause så kan du godt sykemelde deg, gjerne oppsøk noen å snakke med også. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #29 Del Skrevet 24. september 2023 Har selv vært 40% sykmeldt i en mnd pga samlivsbrudd. For min del kom bruddet brått på, da jeg oppdaget samboers langvarige utroskap. Ingen mistanke eller noe, så var et sjokk Og med felles barn, lån, bolig så gikk det såpass inn på meg at jeg ikke fungerte på jobb. Bekymringer over økonomi, barn, hus, hjem og fremtiden generelt ble for mye. Fikk ikke sove, ikke spist. Var på jobb hver dag, fulle dager men kunne ikke fakturere for mer enn 60% av tiden jeg var der, da perioder var lite effektive. Jeg har vært i full jobb i 17 år, og vært sykmeldt totalt i fem dager før dette. Så når jeg trengte gradert sykmelding i forbindelse med bruddet, hadde jeg ikke dårlig samvittighet på grunn av det. Har fått juling på mange måter før, men aldri opplevd noe som ødelegger så mye for evnen til og leve opp til det som er forventet i jobb og privat som tillitsbrudd i form for utroskap og løgner. Anonymkode: f065c...c34 7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #30 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Nå er vi vel et land fullt av tufser som ikke tåler motgang.....så det er sikkert noen som synes så synd på seg selv at de sykmelder seg pga. noe så vanlig også. Anonymkode: 1b08b...7a4 Å, så tøff du er da. https://utforsksinnet.no/sorgstadiene-etter-et-samlivsbrudd/ Anonymkode: 66824...cb4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #31 Del Skrevet 24. september 2023 Det er mange som får en psykisk knekk av ett samlivsbrudd. Angst, depresjon, søvnløshet eller at det rett og slett «tilter» Samtidig er det masse å fikse og ordne, spesielt hvis det er barn involvert, og konflikter oppå der igjen. Ikke uvanlig i det hele tatt hvis jeg ser på min egen omgangskrets. Selv var jeg sykemeldt en uke, men hadde ett «pent» brudd Anonymkode: 62b21...6e6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #32 Del Skrevet 24. september 2023 Jeg kjenner ingen som har sykemeldt seg pga samlivsbrudd. Men om noen knekker totalt sammen, så er det gjerne ikke mulig å utføre arbeidet,og da best både for han/henne og de på jobb at vedkommende får litt tid til å komme seg ovenpå igjen. Jeg ble dumpet plutselig på en lørdag. Det var et sjokk, men var likevel på jobb mandag. For meg hjalp det å få tankene på andre ting. Men vi har forskjellige måter å reagere på. Anonymkode: 5e39a...105 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 24. september 2023 #33 Del Skrevet 24. september 2023 Det kommer vel litt an på årsaken til bruddet og omstendighetene rundt, men det kan være knalltøft. Spesielt når man har barn. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 24. september 2023 #34 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kjenner veldig mange som har gjennomgått samlivsbrudd, men ingen som har sykmeldt seg av den grunn. Konkluderer derfor med at det sannsynligvis ikke er veldig vanlig. Men, det kan sikkert i visse tilfeller være nødvendig! Hvis bruddet er stygt og du er helt psykisk nedbrutt med søvnmangel og alt så er du kanskje ikke arbeidsfør. Og ja, muligens er det flere kvinner enn menn som eventuelt har behov for sykmelding i en slik situasjon. Tross alt er det mødre som generelt tar den største omsorgsbyrden. Anonymkode: 8a8ee...8b6 Hvordan vet du det? Har alle presisert at de ikke var borte fra jobb en eneste dag? Tror ganske mange, både av de som gjør det slutt og de som blir gjort slutt med, går en tur ned i kjelleren. Mange tar nok en sykedag eller tre fordi de ikke orker å jobbe. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #35 Del Skrevet 24. september 2023 Det er absolutt sykemeldingsgrunn. Dere har min fulle støtte i alle fall, ta den tiden dere trenger sier nå bare jeg. Godt vi bor i et velferdsland der vi ivaretar hverandre når livet blir veldig vondt. Dere som mener noe annet er etter min mening ufattelig uempatiske. Alle arbeidsplasser skal være rustet for at ansatte i perioder er borte. Vi er ikke maskiner. Vi lever alle liv som går i en Berg og dalbane. Absolutt alle trenger noen pusterom fra livet, av ulike grunner. Heldigvis er vi et rikt land som kan tilby det til alle, gjennom at vi alle gir litt gjennom skatteseddelen. Anonymkode: 68cb4...380 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #36 Del Skrevet 24. september 2023 Det spørst jo helt situasjonen. Men klart at en planlegger jo ikke ferie/avspasering for neste år i tilfelle brudd (på vår jobb må slikt bestemmes 1 år frem i tid). Så når du da står der med 1002 ting å ordne. Sted å bo, mekling, økonomi, bil, felles lån osv så forstår jeg veldig godt at noen trenger sykemelding for å få hodet over vann - for det rokker jo med hele livet ditt og en hverdag som er helt fremmed og ny. Anonymkode: e5414...62d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #37 Del Skrevet 25. september 2023 Jeg våknet en morgen til et helt vanlig liv, for så på ettermiddagen og oppdage at min samboer, beste venn og far til mine fire små barn hadde et forhold med en kollega bak ryggen min. I tillegg stakk han så jeg sto alene med alt. Jeg sleit med å se forbi tårene mine, altså fysisk så mange tårer at jeg ikke kunne se, og jeg skulle ta vare på barna og meg selv. Jeg ble sykemeldt på flekken og var sykemeldt i fire uker. Jeg har aldri opplevd noe verre. For å være helt ærlig tror jeg at jeg hadde trengt langt mer enn 4 uker. Jeg klarte ikke å spise, jeg sov ikke, jeg bare gråt 24/7og var helt ødelagt. Fungerte absolutt ikke bra på jobb når jeg kom på jobb igjen. Mer ødelagt av dette enn jeg noen gang har vært i forbindelse med operasjon, fødsel, eller død i familie og så videre. Så ha respekt for den som blir forlatt. Man vet aldri omstendighetene og bør vise full forståelse. For meg var det så traumatisk at jeg fremdeles får hjelp av psykolog. Han ødela meg fullstendig. Sviket var helt bunnløst. Anonymkode: ebb0b...602 2 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #38 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nå er vi vel et land fullt av tufser som ikke tåler motgang.....så det er sikkert noen som synes så synd på seg selv at de sykmelder seg pga. noe så vanlig også. Anonymkode: 1b08b...7a4 Og så er dette noen som går på jobb etter bruddet med din holdninger og...de har ikke sine beste dager på jobb. Dessverre for kolleger og klienter. Anonymkode: 68021...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 25. september 2023 #39 Del Skrevet 25. september 2023 Håper ikke leger sykemelder folk uten at det foreligger noen sykdom. Samlivsbrudd er ikke en sykdom, og er derfor ikke legitim grunn til sykemelding. Men man kan jo ta ut ferie, evt ulønnet ferie om man har brukt opp feriekvoten (gitt at sjefen godtar det). Dersom man derimot som en konsekvens av samlivsbruddet får seg en psykisk knekk (f.eks depresjon), søvnmangel eller annet, så er jo det potensielt sykemeldingsgrunnlag. Men da er det jo det som er grunnlaget, ikke bruddet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #40 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Syns det virker pinglete å sykemelde seg. Og hvilke leger går med på det? Anonymkode: 2248b...8dc Så, du mener at psykisk helse bare er tull og ikke blir tatt seriøst av leger? Om du har en god lege, tar han deg seriøst og hjelper så godt han kan. Det kan være å sykemelde deg i en periode slik at du får samlet deg, noe annet kan være å henvise deg til lavterskeltilbud i kommunen i form av psykolog. Det er veldig individuelt hvordan et samlivsbrudd treffer en, mange kan bli veldig psykisk nedbrutt mens andre går videre som om ingenting har skjedd. Du er trolig en som ikke blir særlig berørt av et samlivsbrudd, siden du sier det virker pinglete å sykemelde seg - og det er helt greit det. Mennesker er forskjellige, men synes du bør evne å se at mennesker er forskjellige og at de reagerer ulikt. Anonymkode: 37c8c...2b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå