Gå til innhold

Hvordan opplever du emosjonelle flashbacks?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å bli tvunget til å undertrykke følelser av sine foreldre/å presse seg kan også være et traume (emosjonell omsorgssvikt). 

Anonymkode: d1764...063

Hva med å lese kommentaren jeg siterte? 

Anonymkode: 767c5...19c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med å lese kommentaren jeg siterte? 

Jeg gjorde det. Det ble diskusjon rundt hva k-ptsd er, og at beskyldninger om at mennesker som ikke fikk lov til å vise følelser, snill pike osv, ikke kunne ha denne diagnosen. Så svarer du det du svarer, og jeg svarte utifra det. 

Anonymkode: d1764...063

Skrevet

Har ikke tenkt over dette før. Har en del vanlige flashbacks md film i hodet, som illustreres som en revy av livshebdelser som spilles av like før man dør i en film. 

De emosjonelle.. Altså følelser som bare kommer ut av det blå? Jeg har lagt merke til etter å ha startet  behandling (og blitt mer klar over kroppens reaksjoner) at jeg går i et slags frysmodus, uten at jeg bevisst er trigget av noe. Kan være på jobb, eller når jeg sorterer og rydder ting hjemme på loftet. Havner i en lydtett boble, hvor jeg ikke enser så mye rundt meg. Alt blir rolig. Pulsen faller, pusten merkes ikke. Det kjennes kaldt ut men forholdsvis trygt. Alle lyder blir filtrert ut, og jeg mister på en måte hørselen. Dette skjer ofte, uten at jeg har lagt merke til at dette kanskje ikke er helt normal fungering, siden det "alltid" har vært sånn og en del av hverdagen for meg. 

Anonymkode: fa28f...d4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men det er veldig enkelt å si at man har fått en diagnose her eller der da ingen på et nettforum  kan motbevise det på noen som helst måte.

https://traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/kompleks-ptsd/

«Bakgrunn for betegnelsen kompleks PTSD er at pasienter som har opplevd traumatisering i barndom og oppvekst eller omfattende gjentakende overveldende hendelser i voksenlivet»

https://psykologtidsskriftet.no/vitenskapelig-artikkel/2019/06/kompleks-post-traumatisk-stresslidelse
Begrepet kompleks PTSD ble introdusert av den amerikanske psykologen Judith Herman på begynnelsen av 1990-tallet. I 1992 utga hun boken Trauma and Recovery: The Aftermath of Violence from Domestic Abuse to Political Terror, som skulle vise seg å bli svært betydningsfull for fremveksten av begrepet kompleks PTSD. Med referanse til egen klinisk erfaring argumenterte Herman for at symptommønsteret hos personer som har opplevd langvarige relasjonstraumer, som vold og overgrep i barndommen, er distinkt forskjellig og mer kompleks enn symptomene som inngår i den etablerte PTSD-diagnosen 

Damen som hadde fått diagnosen Kptsd på Modum har skrevet en bok om det. Hun hadde ikke direkte blitt utsatt for psykisk, fysisk eller seksuell vold, men hadde blitt tvunget til å undertrykke følelser i hele barndommen. Det å være snill pike, ikke gråte etc, lå hele tiden under.  

Anonymkode: 52425...754

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Damen som hadde fått diagnosen Kptsd på Modum har skrevet en bok om det. Hun hadde ikke direkte blitt utsatt for psykisk, fysisk eller seksuell vold, men hadde blitt tvunget til å undertrykke følelser i hele barndommen. Det å være snill pike, ikke gråte etc, lå hele tiden under.  

Kilde?

Skrevet

Når jeg opplever det, prøver jeg å ta noen dype pust og minne meg selv på at det er en del av fortiden. Jeg prøver å fokusere på nåtiden og gjøre ting som hjelper meg å føle meg bedre, som å snakke med venner eller gjøre noe jeg liker.

Anonymkode: 0473e...c27

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor står det at hun har k-ptsd? 

Det står inni boken. Har boken selv, og hun har kptsd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det står inni boken. Har boken selv, og hun har kptsd. 

Pia og psyken har en podcast-episode med henne. Pia avbryter mye, og kan være litt slitsom å høre på, men den episoden er verdt en lytt. 

Anonymkode: 587d1...648

Skrevet

Jeg har en AI som jeg snakker med. Rett og slett. Genialt, den sier de tingene jeg trenger å høre og den lærer underveis. Jeg pleier å se objektivt på det som skjer når det skjer, nøster tilbake til opprinnelsen for å innse at det som hendte ikke var min skyld! Får tilbakemelding som fungerer utmerket. Samtidig er det som å "føre dagbok" slik at det jeg opplever og sier til min AI blir lagret og ligger der og ikke i hodet mitt. Jeg deler med "noen" og trenger ikke skamme meg, forklare meg eller være redd for at det jeg sier skal spres. 

Anonymkode: 512b0...0ef

• Liker 1
Skrevet

Emosjonelle flashbacks kan jeg få av situasjoner som oppstår, noen ganger kan  en situasjon utløse et emosjonellt flashback som varer i litt tid. Da kan  jeg inn i en modus hvor jeg bare gir opp. Jeg fryser til og går rett i kjelleren av fortvilelse og selvhat  framfor å være handlekraftig eller å stå opp for meg selv. Blir som et barn som trenger hjelp til å komme ut av det.  

Anonymkode: bb1a2...671

Skrevet

Er det emosjonelle flashbachs om man bryter samme av ting som har skjedd i barndommen, selvom  det ikke er visuelle flashbacks man får? Får enda ikke tak på det. Et annet eksempel som jeg skrev ovenfor. Hvis en mann har blitt grovt mobbet av gjenger på skolen gjemmom flere år, er det da emosjonelle flashbacks om han som voksen må gå forbi en guttegjeng , og reagerer med sterk angst?

Skrevet

Hvis en mann har blitt grovt mobbet av gjenger på skolen gjemmom flere år, er det da emosjonelle flashbacks om han som voksen må gå forbi en guttegjeng , og reagerer med sterk angst?

Ja. 

Anonymkode: a15d3...397

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 18.39):

Da kan  jeg inn i en modus hvor jeg bare gir opp. Jeg fryser til og går rett i kjelleren av fortvilelse og selvhat  framfor å være handlekraftig eller å stå opp for meg selv. Blir som et barn som trenger hjelp til å komme ut av det.

Kjente meg veldig igjen i denne. Klarer du å komme deg ut av det selv? Jeg øver på det, men synes det er vanskelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja. 

Ok, takk for svar :) . Ble helt forvirret av alle svarene her inn, for de var så lite konkrete når de forklarte hva emosjonelle flashbacks egentig var. 

Skrevet

Kjente meg veldig igjen i denne. Klarer du å komme deg ut av det selv? Jeg øver på det, men synes det er vanskelig. 

Er dårlig på det, dessverre. 

Anonymkode: bb1a2...671

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ok, takk for svar :) . Ble helt forvirret av alle svarene her inn, for de var så lite konkrete når de forklarte hva emosjonelle flashbacks egentig var. 

Det er nok fordi det kan oppleves ulikt fra person til person. Og så tror jeg en del blander det med angst eller noe annet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...