AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #61 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 20.45): Det er stor forskjell. Å bange hodet i veggen slik du beskriver, er typisk autisme. Da er det snakk om stimming og ikke traumerelatert. (gjelder også for voksne) https://www.autismparentingmagazine.com/autism-self-harm/#:~:text=Self-harm due to sensory processing issues (overload or deficit,to stimulate their vestibular systems. Anonymkode: d1764...063 Jeg kan ikke fordra når folk diagnostiserer folk utifra 1 melding. Anonymkode: 52425...754 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #62 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 21.41): Hvordan er det mulig å ha diagnosen uten de symptomene som alltid blir nevnt når det snakkes om den diagnosen? Anonymkode: 767c5...19c Jeg tror du skal stole på at psykologer/ psykiatere som har hatt personen i lang tid, sitter på fasiten og ikke du. Anonymkode: 52425...754 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #63 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg kan ikke fordra når folk diagnostiserer folk utifra 1 melding. Anonymkode: 52425...754 Er nok muligens gjort med bakgrunn i flere kommentarer/tråder fra samme person i dette forumet (som jeg selv har sett) så jeg forstår at det ble nevnt. Nå har forøvrig samme person samtidig innrømmet å ikke ha traumelidelse, så det var kanskje ikke så dumt foreslått likevel. Anonymkode: a0bbc...72d 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #64 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er nok muligens gjort med bakgrunn i flere kommentarer/tråder fra samme person i dette forumet (som jeg selv har sett) så jeg forstår at det ble nevnt. Nå har forøvrig samme person samtidig innrømmet å ikke ha traumelidelse, så det var kanskje ikke så dumt foreslått likevel. Anonymkode: a0bbc...72d Personen skrev 3 korte meldinger, 2 av de var en respons på det andre skrev til ham/ henne, og i ett av dem diagnoserte en person hen for autisme. Anonymkode: 52425...754
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #65 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Personen skrev 3 korte meldinger, 2 av de var en respons på det andre skrev til ham/ henne, og i ett av dem diagnoserte en person hen for autisme. Anonymkode: 52425...754 Leste du egentlig hele kommentaren? Det var ikke kun basert på denne tråden. Og jeg er verken vedkommende som kom med Asperger kommentaren eller kommentaren du siterte,men jeg tenkte det samme. Anonymkode: 767c5...19c 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #66 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Personen skrev 3 korte meldinger, 2 av de var en respons på det andre skrev til ham/ henne, og i ett av dem diagnoserte en person hen for autisme. Anonymkode: 52425...754 Dette var snakk om i forumet generelt, ikke basert på denne tråden alene. Det ble forøvrig påpekt at slikt var mer typisk for autisme, og ikke en diagnosering i seg selv. Anonymkode: a0bbc...72d 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #67 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 18.55): Jeg får kraftig panikkfølelse og begynner å lete etter `hva som er galt`. Siden jeg er vant til å tro at det må være meg det er noe galt med begynner jeg automatisk å lete etter feil med meg selv. Er blitt mye bedre ettter at jeg skjønte hva det faktisk er som skjer. Nå forteller jeg meg selv at det er et emosjonelt flashback. Det hjelper bare det. Så tenker jeg at det kommer til å gå over, slik som det har gjort før. Prøver å sjekke om det er noe mitt indre barn trenger å høre eller gjøre. Minner meg på at jeg er i en voksen kropp nå og prøver å puste dypt og kjenne at jeg er i kroppen. Anonymkode: a72fa...de7 Lærer mye av denne tråden. Jeg har aldri trodd jeg har flashbacks, men nå begynner jeg å lure... flashback er det som manglet for å bli diagnostisert ptsd Anonymkode: 75d72...264
Trolltunge Skrevet 26. september 2023 #68 Skrevet 26. september 2023 Får hjertebank og blir varm, og føler meg utilpass og redd. Konsentrerer meg om pusten min når det skjer. Langsom pust inn og ut. Irriterende nok skjer det ofte når jeg skal sove, og da må jeg gjerne stå opp og gjøre på noe en stund, før jeg klarer å være rolig nok til å kunne puste meg ut av det.
miss summers Skrevet 26. september 2023 #69 Skrevet 26. september 2023 Opplever det akkurat nå. Og jeg vet eksakt hva som trigger. Og så vet jeg litt at jeg gjør det mot meg selv. Det føles som et press i brystet, forferdelig uro og nå kommer jeg ikke til å kunne sove. Jeg har kompleks ptsd, fra oppveksten. Det er følelser for min del, men følelsene trigger minner fra situasjoner som jeg åpenbart ikke klarer å slippe tak i.
JaVel Skrevet 27. september 2023 #70 Skrevet 27. september 2023 Noe annet, jeg vil anbefale boken Usynlige traumer av Hilde Egg Foss. Hun fikk diagnosen komplekse Traumer på Modum. Hun har ikke blitt utsatt for vold eller overgrep. Hennes traumer stammer fra en oppvekst med et krav om at man skal være snill pike, ikke vise sinne eller gråt. En interessant bok. Med andre ord, hennes traumer handler om emosjonelle traumer.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #71 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 19.04): Meg igjen med borderline. Jeg har ptsd,alvorlig spiseforstyrrelse, borderline,angst,depresjon og kronisk syk pga traumene. Dessverre uføre. Mye sengeliggende. Jeg har sjelden glede i noe,tankekjøret er det verste. 24/7 utenom når jeg sover. Noen ganger hjelper det lese i en spesiell selvhjelp bok,kun den... Anonymkode: bcab9...1bd Hva er det du har tankekjør om? Jeg sliter nemlig med å forstå det med emosjonelle flashbacks. Hvis man feks har blitt mobbet intenst på skolen i mange år som barn, og som voksen møter en guttegjeng som kommer mot en, og man reagerer med voldsom angst, er det et emosjonellt flashbacks? Kanskje et litt merkelig eks men kom ikke på noe annet . Anonymkode: 52425...754
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #72 Skrevet 4. november 2023 Jeg har en del opplevelse i bagasjen som består av pang og smell og blod og gørr, med sterke lyd-, lukt- og synsinntrykk. Når jeg møter inntrykk som minner om det jeg opplevde, trigger det de samme følelsene. Først og fremst panikk og generelt ubehag. Er det det som kalles PTSD? Anonymkode: 97b99...ff3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #73 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en del opplevelse i bagasjen som består av pang og smell og blod og gørr, med sterke lyd-, lukt- og synsinntrykk. Når jeg møter inntrykk som minner om det jeg opplevde, trigger det de samme følelsene. Først og fremst panikk og generelt ubehag. Er det det som kalles PTSD? Anonymkode: 97b99...ff3 Det kan være det og det kan ikke være det. Ptsd er langt mere enn flashbacks,så den endte måten å få ordentlig svar på det er via utredning. Anonymkode: 767c5...19c
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #74 Skrevet 4. november 2023 Det jeg merker meg med de trådene om ktptsd er at noen blir anklaget for å ikke ha den diagnosen. Virker som " jeg har det mye verre enn deg" -mentalitet. Anonymkode: 52425...754
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #75 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det jeg merker meg med de trådene om ktptsd er at noen blir anklaget for å ikke ha den diagnosen. Virker som " jeg har det mye verre enn deg" -mentalitet. Anonymkode: 52425...754 Diagnose er statusi kommentarfeltene. Jeg kjenner meg godt igjen i symptomene, men ser ikke noe poeng i å få satt en diagnose. Det viktige for meg er å lære og (over)leve med problemene. Det tror jeg handler mer om kunnskap enn om diagnose og behandling. Kunnskapen betinges ikke av en diagnose. Anonymkode: 97b99...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #76 Skrevet 4. november 2023 38 minutter siden, AnonymBruker said: Diagnose er statusi kommentarfeltene. Jeg kjenner meg godt igjen i symptomene, men ser ikke noe poeng i å få satt en diagnose. Det viktige for meg er å lære og (over)leve med problemene. Det tror jeg handler mer om kunnskap enn om diagnose og behandling. Kunnskapen betinges ikke av en diagnose. Anonymkode: 97b99...ff3 Mange trenger en diagnose for å forstå - og bli forstått. For noen er flashbacks/ptsd/kptsd så gjennomgripende at man har vesentlig funksjonssvikt, og dermed er diagnose viktig hvis det fører til at man ikke kan jobbe. Anonymkode: d1764...063
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #77 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Diagnose er statusi kommentarfeltene. Jeg kjenner meg godt igjen i symptomene, men ser ikke noe poeng i å få satt en diagnose. Det viktige for meg er å lære og (over)leve med problemene. Det tror jeg handler mer om kunnskap enn om diagnose og behandling. Kunnskapen betinges ikke av en diagnose. Anonymkode: 97b99...ff3 Diagnoser utløser rettigheter og det var veldig validerende faktisk å få diagnosen. Anonymkode: ebb0d...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #78 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Diagnoser utløser rettigheter og det var veldig validerende faktisk å få diagnosen. Anonymkode: ebb0d...d2a Men samtidig, og da mener jeg ikke deg. Hvorfor krangle om en har en diagnose eller ikke, en slags "jeg har flere enn deg traumer, og dine traumer kan ikke føre til kptsd"! type tenkning. Hvem som har diagnosen eller ikke er det psykolog eller psykiater som bestemmer. I en annen tråd nevnte jeg en som hadde fått kptsd diagnosen på Modum, hun var ikke direkte påført traumer, fysisk, psyksik eller seksuelt, men det var alt det hun manglet i oppveksten, det evinnelige kravet om å være snill pike, ikke kreve noe, ikke gråte etc. Da var det første svarte " hun kan ikke ha ktptsd. For å si det sånn, Jeg stoler langt mer på Modum bad enn tilfeldige på KG. Anonymkode: 52425...754
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #79 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Men samtidig, og da mener jeg ikke deg. Hvorfor krangle om en har en diagnose eller ikke, en slags "jeg har flere enn deg traumer, og dine traumer kan ikke føre til kptsd"! type tenkning. Hvem som har diagnosen eller ikke er det psykolog eller psykiater som bestemmer. I en annen tråd nevnte jeg en som hadde fått kptsd diagnosen på Modum, hun var ikke direkte påført traumer, fysisk, psyksik eller seksuelt, men det var alt det hun manglet i oppveksten, det evinnelige kravet om å være snill pike, ikke kreve noe, ikke gråte etc. Da var det første svarte " hun kan ikke ha ktptsd. For å si det sånn, Jeg stoler langt mer på Modum bad enn tilfeldige på KG. Anonymkode: 52425...754 Men det er veldig enkelt å si at man har fått en diagnose her eller der da ingen på et nettforum kan motbevise det på noen som helst måte. https://traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/kompleks-ptsd/ «Bakgrunn for betegnelsen kompleks PTSD er at pasienter som har opplevd traumatisering i barndom og oppvekst eller omfattende gjentakende overveldende hendelser i voksenlivet» https://psykologtidsskriftet.no/vitenskapelig-artikkel/2019/06/kompleks-post-traumatisk-stresslidelse Begrepet kompleks PTSD ble introdusert av den amerikanske psykologen Judith Herman på begynnelsen av 1990-tallet. I 1992 utga hun boken Trauma and Recovery: The Aftermath of Violence from Domestic Abuse to Political Terror, som skulle vise seg å bli svært betydningsfull for fremveksten av begrepet kompleks PTSD. Med referanse til egen klinisk erfaring argumenterte Herman for at symptommønsteret hos personer som har opplevd langvarige relasjonstraumer, som vold og overgrep i barndommen, er distinkt forskjellig og mer kompleks enn symptomene som inngår i den etablerte PTSD-diagnosen Anonymkode: 767c5...19c
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #80 Skrevet 4. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er veldig enkelt å si at man har fått en diagnose her eller der da ingen på et nettforum kan motbevise det på noen som helst måte. https://traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/kompleks-ptsd/ «Bakgrunn for betegnelsen kompleks PTSD er at pasienter som har opplevd traumatisering i barndom og oppvekst eller omfattende gjentakende overveldende hendelser i voksenlivet» https://psykologtidsskriftet.no/vitenskapelig-artikkel/2019/06/kompleks-post-traumatisk-stresslidelse Begrepet kompleks PTSD ble introdusert av den amerikanske psykologen Judith Herman på begynnelsen av 1990-tallet. I 1992 utga hun boken Trauma and Recovery: The Aftermath of Violence from Domestic Abuse to Political Terror, som skulle vise seg å bli svært betydningsfull for fremveksten av begrepet kompleks PTSD. Med referanse til egen klinisk erfaring argumenterte Herman for at symptommønsteret hos personer som har opplevd langvarige relasjonstraumer, som vold og overgrep i barndommen, er distinkt forskjellig og mer kompleks enn symptomene som inngår i den etablerte PTSD-diagnosen Anonymkode: 767c5...19c Å bli tvunget til å undertrykke følelser av sine foreldre/å presse seg kan også være et traume (emosjonell omsorgssvikt). Anonymkode: d1764...063 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå