Gå til innhold

Hvordan opplever du emosjonelle flashbacks?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Les ordentlig før du kommenterer. Ferdig snakka.

Anonymkode: 767c5...19c

Du burde lese ordentlig selv. 

Anonymkode: a15d3...397

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en stemme som sier jeg må ligge i sengen og ikke gå noen steder, ikke ta på ting, bare gå på do i full fart, ikke mer. Hvis jeg ikke lyer er det veldig ubehagelig. Jeg gjør derfor som stemmen sier. Ligger i sengen og ikke beveger meg. Det går over etter noen timer og da kan jeg gå ut av sengen.

Anonymkode: dd80c...0fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har en stemme som sier jeg må ligge i sengen og ikke gå noen steder, ikke ta på ting, bare gå på do i full fart, ikke mer. Hvis jeg ikke lyer er det veldig ubehagelig. Jeg gjør derfor som stemmen sier. Ligger i sengen og ikke beveger meg. Det går over etter noen timer og da kan jeg gå ut av sengen.

Er dette et flashbacks mener du? Eller gjør du narr av tråden? 
Flashback er bilder eller film i hodet som kommer uten at man kontrollerer det. Det er minner av hendelser som oppleves som sterk redsel, føles truende osv og da vil kroppen automatisk gå i fight eller flight modus. Som regel er det snakk om deler av hendelse. Korte glimt. Derav ordet «flash»

Anonymkode: c1bf3...3ba

• Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Flashback er bilder eller film i hodet som kommer uten at man kontrollerer det. Det er minner av hendelser som oppleves som sterk redsel, føles truende osv og da vil kroppen automatisk gå i fight eller flight modus. Som regel er det snakk om deler av hendelse. Korte glimt. Derav ordet «flash»

Ja, det er vanlige flashbacks. Emosjonelle flashbacks er følelser uten bilder eller film i hodet.

Anonymkode: c52e8...7fc

• Nyttig 1
Skrevet

Noen ganger er det som en usynlig knyttneve i mellomgulvet, jeg kan gå fra å puste normalt til å nesten hyperventilere og ikke få nok luft. Følelsene sliter i meg, jeg er en annen versjon av meg, et annet sted, en annen tid og jeg kan nesten ikke høre eller se hvor jeg er nå. Jeg har noen anker slik at jeg lettere kan komme tilbake til nåtid. Det blir som 3år gamle meg, slik jeg følte meg i den situasjonen da. Noen ganger kan jeg føle gjennom det og løse i det, andre ganger er det så intenst og stort at jeg bare må ut, det slår meg ut noen timer eller dager i dissosiasjon..

Anonymkode: a5cef...e6a

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Flashbacks trenger ikke komme i verken bilder eller film. 

Anonymkode: d1764...063

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Og hva gjør du med det? Synes det er veldig intenst og vanskelig å forholde seg til. 

Jeg trener meg på å tåle følelsene. Regelmessig isbading og pusteøvelser har hjulpet meg i større grad å tåle de ubehagelige følelsene som kommer. I tillegg skriver jeg dagbok for å sortere tanker og følelser.

Anonymkode: ee58f...6fa

Skrevet
17 hours ago, Elooon said:

Nei, ikke som jeg vet om. 

Jeg trodde også det var emosjonelle flashback det jeg skrev. Beklager hvis jeg tok feil. 

Har du vært gjennom flere traumer i livet? Omsorgssvikt, grov mobbing, overgrep, ulykker, etc?

Anonymkode: d1764...063

Skrevet

Jeg har emosjonelle flashbacks. Tror jeg fikk et i går. Jeg ble sittende å snakke med en bekjent på bussen og fikk sterk angst. Jeg var ukomfortabel med å ha personen så tett oppi ansiktet. Det minnet meg om en gang på hjemveien fra skolen, på bussen. Mobberen satt seg ved siden av meg helt oppi ansiktet på meg og slapp meg ikke unna. Jeg er fortsatt utenfor toleransevindu, urolig hele dag og klarer ikke fokusere på noe. 

Anonymkode: b9579...ab2

Skrevet

Hvordan klarer dere egentlig å skille angst og emosjonelle flashbacks? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan klarer dere egentlig å skille angst og emosjonelle flashbacks? 

Det kjennes ikke likt ut, rett og slett. 

Skrevet

Jeg fikk emosjonell flashback når en full person plutselig satt seg veldig nær meg på fest. Jeg var edru. Jeg fikk en svart tåke over meg og koblet fra kroppen også reiste jeg meg og gikk inn på ett soverom og lukket døren.

Skrevet

Skjønner ikke helt spørsmålet, eller hva du er ute etter. 
Men jeg mistet et nært familiemedlem i en tragedie for under 1 år siden. Hen var bare ungdom. 
Av og til kommer det bølger kastet på meg, der jeg får angst og litt tilbake i sjokkfasen når jeg tenker på det. Lar jeg tankene komme og minnene om den dagen få fri flyt blir jeg dårlig. Så prøver se for meg en reol med mange skuffer. Og tenker at jeg lukker denne skuffen og kan ta det frem senere. Det funker litt kjenner jeg. 
Jeg vil ta det frem når jeg ønsker det. Når det kommer kastende på er det bare grusomt og overveldende 

Anonymkode: 91e59...8c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skjønner ikke helt spørsmålet, eller hva du er ute etter. 

https://sml.snl.no/flashback

Skrevet

Jeg har kompleks ptsd. Har opplevd flere tunge ting i livet. Men, etter at jeg gikk fra x har jeg hatt en mye bedre hverdag. Har forutsigbarhet. Greier hverdagen. 

Skrevet
Helene skrev (3 minutter siden):

Jeg har kompleks ptsd. Har opplevd flere tunge ting i livet. Men, etter at jeg gikk fra x har jeg hatt en mye bedre hverdag. Har forutsigbarhet. Greier hverdagen. 

Okay. Og flashbacks…?

Skrevet

Har flashbacks hele tiden. Mareritt hver natt. Har fått lakenskrekk. Er redd for å legge meg. Er ofte våken 2-3 døgn i gangen. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Som en bølge med følelser som man ikke kan stå imot. 

Endret av TraumaQueen
Wrong answer
Skrevet

Kan man ha emosjonelle flashbacks som kommer og går gjennom hele dagen i flere dager i strekk? 

Anonymkode: ebb0d...d2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan man ha emosjonelle flashbacks som kommer og går gjennom hele dagen i flere dager i strekk? 

Anonymkode: ebb0d...d2a

Hvis du ikke kommer deg unna det som trigger og får avstand til det og trygghet til å komme deg igjen. Da kan det vare lenger og symptomene blir kraftigere.  Det kommer også Ann på hvor sterk trigget man ble hvor lenge det varer.

Jeg havner i en slik situasjon der jeg ble trigger og ikke kom meg bort fra situasjonen. Sto i trigget og ble frys. Det endre med at sjelen min gikk ut av kroppen og sto i taket og så ned på meg. kroppen splittet seg.

Etterpå fikk jeg  først sjokk også hukommelsestap etter det, jeg glemte at det skjedde.

Også kom symptomene og ettervirkningene dagene etterpå med helvete.

Tok 2 uker før jeg ble helt bra igjen.

Jeg var samtidig ekstra sårbar den tiden som også påvirker hvordan kroppen tar det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...