Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er ferdig til våren med masteren min i samfunnsplanlegging. Skriver en svært relevant master om karbonfangst og tenker å jobbe inn mot bærekraft. (Det som interesserer meg mest). Men er sett på alt fra arealplanlegger, miljørådgiver, bærkraftskonsulent. Og generelt inn mot konsulentbransjen. Noen som jobber med dette og kan fortelle meg hva jeg kan forvente i startlønn? 

Anonymkode: 5c63d...1d6

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, er ferdig til våren med masteren min i samfunnsplanlegging. Skriver en svært relevant master om karbonfangst og tenker å jobbe inn mot bærekraft. (Det som interesserer meg mest). Men er sett på alt fra arealplanlegger, miljørådgiver, bærkraftskonsulent. Og generelt inn mot konsulentbransjen. Noen som jobber med dette og kan fortelle meg hva jeg kan forvente i startlønn? 

Høres ut som du utdanner deg innenfor ingeniørfag, da er Tekna et godt utgangspunkt. De har også regionale statistikker tilgjengelig dersom du er medlem.

Skrevet

Hvis du studerer på NTNU kan du sjekke startslønn i Kandidatundundersøkelsen. Bare google den.

Anonymkode: 6c751...79a

Skrevet

I følge Tekna er anbefalt startlønn for nyutdannede på 630k i privat sektor. Det er litt høyt, så mulig det er rundt 600k eller lavere i dag. Kommer an på om du vil jobbe privat eller offentlig. 

Anonymkode: 703d0...72f

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

For meg høres det ut som en de mange "masterene" som ikke er spesielt nyttig og derfor kvalifiserer rundt minstelønn 

Anonymkode: 5164e...13c

• Liker 7
Skrevet

Utdanning er noe av det minst viktige når din lønn skal vurderes. Det kan indikere en startlønn, men fra der og ut er det følgende ting som styrer lønn; innsats, kvalitet på arbeidet, samarbeidsevner, evne til å ta på seg og håndtere nye oppgaver, og evne til å videreutvikle sin kompetanse.

Med mindre du går for en jobb i offentlig eller statlig sektor der får du lønn etter utdanning og årlig lønnsjustering etter kollektiv avtale. Du får hverken mer for å jobbe bra eller mindre for å sitte med beina på bordet. 

Anonymkode: dfb75...d66

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg høres det ut som en de mange "masterene" som ikke er spesielt nyttig og derfor kvalifiserer rundt minstelønn 

Huff, sjalusi er en styggedom😩 For en ting kan jeg si deg, mennesker som utdanner seg innenfor planlegging/ får plankompetanse er svært ettertraktet over hele landet. Jobber som innebærer den kompetansen utvikler samfunnet, gjennom tilrettelegging, planlegge og forvalte etter best mulig måte. Alt fra byutvikling, næringsutvikling, distriktsutvikling etc. Særlig med masteren min hvor jeg tilrettelegging for kommersialisering av karbonfangst i Norge. Beklager, men du virker utrolig lite oppegående så kan lire av deg noe sånt. 

Skrevet

Du vil nok kunne forvente startlønn på 550-600k med din utdanning. I konsulentbransjen vil lønn være litt høyere en offentlig sektor. Samfunnsplanlegging, byplanlegging og arealplanlegging lider dessverre av å være samfunnsfaglige utdanninger, så du vil nok ikke vokse så mye i lønn som ingeniører. Det er synd, da det er stor mangel på den kompetansen.

Anonymkode: 38f2f...8e6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva mener du med "master"? Det er en master! At du er snerversynt og ikke klarer å se at den er nyttig betyr ikke at den ikke er det 🙃🙃 Er så lei av folk som bare mener å flytte penger er viktig og ingenting annet! 

Anonymkode: f9d91...045

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette vil nok variere når det gjelder lønn. Selv ville jeg vært fornøyd å starte med 550.000. Selv om mastergraden er spisset mer mot dette med å planlegge på en bærekraftig måte, så ser jeg ikke hvordan visse sektorer vil lønne den mer (offentlig, kommunal) enn det de lønner en mastergrad i statsvitenskap. I det private, kan det være åpning for mer varierende lønn, men inntrykket er at det er ikke privat sektor som lyser ut flest av disse stillingene. Likevel, det er kun en stilling du trenger, så hvis du finner en som er interessant, så er det bare å søke. 

Å jobbe mot bærekraft, og da tenker du sikkert på en "mykere" måte (ikke-ingeniør), typisk mer ESG-relatert? Det er det nye "buzzword" nå for tiden. 

Vil gå ut fra at en slik mastergrad er "perfekt" siden den krever både tallkunnskap (matematikk til en viss grad), men du får også en del "snillere" fag å rette deg mot innenfor Electives.

Jeg har full forståelse for at mattetunge fag er ikke noe alle kan velge. Faktisk, veldig mange som ikke kan det. Så jeg er ikke en av de som sier: "hvorfor valgte du ikke sånn og sånn", når fakta er at veldig mange kan ikke velge f eks ingeniør. 

Og for mange, kan også denne være en hard mastergrad, men BI har denne som er interessant, den heter bærekraftig finans.

https://www.bi.edu/programmes-and-individual-courses/admissions/admission-requirements/master-of-science-in-sustainable-finance/

Typisk denne type master de ville likt i det private når det gjelder bærekraft / ESG. Mens samfunnsplanlegging tilter mer mot det kommunale, osv. 

Anonymkode: de99e...6d3

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg er nyutdannet med en master i arealplanlegging og fikk jobbtilbud i både det offentlige og det private (i samme by) for noen måneder siden. Jeg fikk tilbud på 620.000 i det private og 610.000 i kommunen (som jeg tipper var høyere enn vanlig startlønn for en slik stilling i det offentlige fordi de ville konkurrere med det andre tilbudet). Jeg hørte om andre i kullet mitt som fikk tilbud på rundt 580.000-600.000. Dvs. at de fleste lå under Tekna’s anbefalt startlønn (som var på 630.000) men som andre her sier kan det være fordi disse utdanningene er litt mer «samfunnsfaglig» enn ingeniørfag. Mitt inntrykk var at de få som fikk høyere startlønn hadde ingeniør bachelor fra før.

Anonymkode: bae54...074

Skrevet

Her jeg bor opplever jeg at det er et stort behov for arealplanleggere. Hadde du GIS i studiene?

Skrevet

Kommer an på din bakgrunn, men hvis du er ny utdannet så skal det være 20 % mer enn forventet lønn med en bachelor.I forhold til SSB. 

Anonymkode: ebc5e...4c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kommer an på din bakgrunn, men hvis du er ny utdannet så skal det være 20 % mer enn forventet lønn med en bachelor.I forhold til SSB. 

25% beklager

Skrevet
Rosa Dartle skrev (54 minutter siden):

Her jeg bor opplever jeg at det er et stort behov for arealplanleggere. Hadde du GIS i studiene?

Annen som svarer her, men jeg har master i Fysisk Planlegging fra NTNU og der er det et GIS fag. Det er lurt å ha minimum ett fag med GIS i utdanningen. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei!

Jeg er nyutdannet med en master i arealplanlegging og fikk jobbtilbud i både det offentlige og det private (i samme by) for noen måneder siden. Jeg fikk tilbud på 620.000 i det private og 610.000 i kommunen (som jeg tipper var høyere enn vanlig startlønn for en slik stilling i det offentlige fordi de ville konkurrere med det andre tilbudet). Jeg hørte om andre i kullet mitt som fikk tilbud på rundt 580.000-600.000. Dvs. at de fleste lå under Tekna’s anbefalt startlønn (som var på 630.000) men som andre her sier kan det være fordi disse utdanningene er litt mer «samfunnsfaglig» enn ingeniørfag. Mitt inntrykk var at de få som fikk høyere startlønn hadde ingeniør bachelor fra før.

Anonymkode: bae54...074

Det var et veldig bra tilbud. Hvor endte du opp? I min kommune gjør de ingen forskjell på samfunnsviter eller ingeniør når det gjelder lønn. 

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Utdanning er noe av det minst viktige når din lønn skal vurderes. Det kan indikere en startlønn, men fra der og ut er det følgende ting som styrer lønn; innsats, kvalitet på arbeidet, samarbeidsevner, evne til å ta på seg og håndtere nye oppgaver, og evne til å videreutvikle sin kompetanse.

Med mindre du går for en jobb i offentlig eller statlig sektor der får du lønn etter utdanning og årlig lønnsjustering etter kollektiv avtale. Du får hverken mer for å jobbe bra eller mindre for å sitte med beina på bordet. 

Anonymkode: dfb75...d66

Enig i dette. De rikeste i landet har omtrent ingen utdanning.

Skrevet
Chupacabra skrev (6 timer siden):

.. Og hvor mange 100.000 med lav inntekt og ingen utdanning per riking uten utdanning?

Anonymkode: f77e9...fff

• Liker 3
Skrevet

Med mindre du får deg jobb i et konsulentselskap og kommer deg til bærekraft den veien, så tror jeg det er et fagområde med relativt sett lavere lønn enn andre. For populært å jobbe med, og lav effektiserbar verdiskaping for selskapene.

Anonymkode: 0994f...b0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Chupacabra skrev (6 timer siden):

To typiske kommentarer fra folk som ikke selv har kommet noen vei i livet, men som tviholder på sitt ståsted og tankegang. Fint om dere i denne lille klubben kan holde dere for dere selv, så kan vi andre utdanne oss, jobbe og føre landet og økonomien fremover.

Selvfølgelig er det bedre å ha en master enn ikke å ha master, og de fleste som tjener over medianinntekt har en god utdannelse.

De ekstremt få som blir superrike har helt andre faktorer som grunnlag for sin rikdom, men som ikke lar seg etterape for de fleste. Utdannelse er den tryggeste veien til et trygt og godt liv for de aller fleste som har noe i hodet og skjønner hvordan samfunnet er bygget opp.

Anonymkode: 610e1...0ac

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...