Gå til innhold

Eksen flytter ikke tilbake etter brudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør for en venn av meg; 

Han var gift og fikk to barn med daværende kone. De ble enige om å bo i nærheten av hverandre og oppdra barna sammen etter at de separerte seg. Han lot eksen kjøpe han ut med en mye lavere sum enn huset ble taksert til, for at hun og ungene skulle få beholde huset. Selv kjøpte han en leilighet i nabolaget. Etter et år finner hun en mann og velger å ta med seg ungene ca 4-6 mil unna. Han er selvfølgelig fortvilet, for dette betyr lang reisevei. Ikke minst så får hun solgt huset til halvannen million mer enn et år før. Han vurderte å flytte etter, men valgte å bli ettersom barna var såpass små at hun mente hun måtte ha hovedomsorgen og han kun ble en helgepappa. Stedet hun flyttet til kjente han ingen og tenkte det var bedre å være lykkelig lengre unna, enn ulykkelig på et ukjent sted med barn annenhver helg. Så går det noen år, han kjører og henter ungene pliktoppfyllende, følger opp ungene og betaler barnebidrag hver måned, så blir det slutt mellom henne og ny mann. Hun har all familie og venner der de bodde før, men ettersom ungene har begynt på skole så nekter hun å flytte tilbake fordi ungene skal slippe å bytte skolekrets. 
Spørsmålet er; har han noen som helst rettigheter her? Kan han kreve at hun flytter tilbake? Har ungene vondt av å bytte skolekrets? Er det ikke bedre at ungene får begge foreldre tilbake i umiddelbar nærhet? Noen som har råd å gi som er det beste for barna? 

Anonymkode: f805a...026

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor bryr du deg?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det beste for barna er om mor og far samarbeider godt og at de slipper å bytte skole og flytte fra venner. Han kan like lite tvinge henne til å flytte som hun kan tvinge ham til å flytte. 

Anonymkode: d4da9...236

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Fire til sels mil er jo ikke så veldig langt unna, så han kan jo flytte dit, eller i det minste litt nærmere! Eller så kan han kreve hovedomsorgen! Men det beste for barna er jo å la de gå på skolen de går på nå og slippe å bli dratt opp med røtter fra hjemstedet sitt!

Anonymkode: 0cdf3...133

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

4-6 mil er jo ikke veldig stor avstand, strengt tatt - jeg dagpendlet den strekningen i mange år. En far som påstår at han er opptatt av barnas beste og samtidig lurer på om han kan tvinge mor til å rykke barna opp fra hjemsted og skole er mer opptatt av sine egne behov (og potensielt hevn over mor). Han ville ikke flytte fordi han ikke kjente noen der, men forventer at barna skal flytte vekk fra alle de kjenner? Noen bør gi ham en realitetsorientering...

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

4-6 mil er jo ikke veldig stor avstand, strengt tatt - jeg dagpendlet den strekningen i mange år. En far som påstår at han er opptatt av barnas beste og samtidig lurer på om han kan tvinge mor til å rykke barna opp fra hjemsted og skole er mer opptatt av sine egne behov (og potensielt hevn over mor). Han ville ikke flytte fordi han ikke kjente noen der, men forventer at barna skal flytte vekk fra alle de kjenner? Noen bør gi ham en realitetsorientering...

Hele hennes nettverk er der han bor. Samt hennes familie. Barna ble jo revet ut av barnehage når hun flyttet. Det er ikke langt? 45 min å kjøre for to små kropper. Han har de også på ukedager og kjører de til og fra skole. 

Skrevet
snillochsøt skrev (7 minutter siden):

Hvorfor bryr du deg?

Bryr meg fordi jeg er ukjent med en slik situasjon, har ikke hørt om noe lignende før. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hele hennes nettverk er der han bor. Samt hennes familie. Barna ble jo revet ut av barnehage når hun flyttet. Det er ikke langt? 45 min å kjøre for to små kropper. Han har de også på ukedager og kjører de til og fra skole. 

Hennes nettverk er hennes sak, det er ikke et argument for noe som helst. Ungene er etablert i et nytt miljø - at de har flyttet et gang er et argument mot å flytte dem på nytt heller enn for. Særlig når fars eneste argument mot å flytte selv er at han ikke kjenner noen der...

• Liker 4
Skrevet

Han har (selvfølgelig) ingen som helst rett til å kreve at en ekspartner flytter noe sted.

Og ja, barn kan - like selvfølgelig - ta skade av å bytte skolekrets. Eller ikke. For de fleste går det helt greit, for noen går det skikkelig ikke greit. 

Det som ville skje om han skulle ta saken til retten, hvilket han bare kan for å be om hovedomsorgen hos seg, ikke for å flytte mor noe sted: Retten vektlegger i utgangspunktet status quo - det barna er vant til er bra. Altså å gå på skole og bo der de bor. Retten vektlegger også barnas egne ønsker, i økende grad fra de er syv år, i svært stor grad fra fylte tolv år eller tidligere hvis de er spesielt modne for alderen. 

Det beste for barna er generelt å holde konfliktnivået mellom ekspartnerne lavt. Og ikke blande inn venner og andre perifere i avgjørelsene sine i særlig grad. 

Anonymkode: 5d0ca...021

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke et spesielt godt argument å bruke hennes nettverk! Kan hun bo 45min unna sitt nettverk kan jo han også bo 45min sitt nettverk! Og det er helt feil å rive opp barna enda en gang! Det aller beste her er jo at han flytter dit, eller i det minste litt nærmere dem!

Anonymkode: 0cdf3...133

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Bryr meg fordi jeg er ukjent med en slik situasjon, har ikke hørt om noe lignende før. 

«Spør for en venn»

Anonymkode: e61f4...11c

• Nyttig 1
Skrevet
snillochsøt skrev (1 time siden):

Hvorfor bryr du deg?

Hvordan er det mulig at du ikke synes dette er en vanskelig sak? 

Anonymkode: b4f67...e1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har (selvfølgelig) ingen som helst rett til å kreve at en ekspartner flytter noe sted.

Og ja, barn kan - like selvfølgelig - ta skade av å bytte skolekrets. Eller ikke. For de fleste går det helt greit, for noen går det skikkelig ikke greit. 

Det som ville skje om han skulle ta saken til retten, hvilket han bare kan for å be om hovedomsorgen hos seg, ikke for å flytte mor noe sted: Retten vektlegger i utgangspunktet status quo - det barna er vant til er bra. Altså å gå på skole og bo der de bor. Retten vektlegger også barnas egne ønsker, i økende grad fra de er syv år, i svært stor grad fra fylte tolv år eller tidligere hvis de er spesielt modne for alderen. 

Det beste for barna er generelt å holde konfliktnivået mellom ekspartnerne lavt. Og ikke blande inn venner og andre perifere i avgjørelsene sine i særlig grad. 

Takk for et godt innspill med litt mer faktabaserte svar. Er litt sånne svar jeg er ute etter. Også andre som har vært i samme situasjon. 

Skrevet

Eksen brøt avtalen de to hadde den gangen hun flyttet. Hvem hun er eller ikke er kjæreste med spiller ingen rolle(selvfølgelig). Hennes nettverk er hennes sak. Men barnas nettverk er der de bor nå. Huset er solgt for lenge siden. Jeg skjønner godt far syns hun er urimelig, men det var først og fremst den gangen hun flytta hun var det. 
Er du nydama som ønsker å ta fighten, mens far er «snill og konfliktsky»?

Anonymkode: 16404...d27

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eksen brøt avtalen de to hadde den gangen hun flyttet. Hvem hun er eller ikke er kjæreste med spiller ingen rolle(selvfølgelig). Hennes nettverk er hennes sak. Men barnas nettverk er der de bor nå. Huset er solgt for lenge siden. Jeg skjønner godt far syns hun er urimelig, men det var først og fremst den gangen hun flytta hun var det. 
Er du nydama som ønsker å ta fighten, mens far er «snill og konfliktsky»?

Tillegg: de kan jo ikke ha det sånn (barna), at mor flytter hver gang hun får seg kjærest, og igjen hver gang hun blir singel. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, far kan ikke kreve noe som helst her.

Hans barn har selvfølgelig best av å få gå på den skolen de har startet, og være med de vennene de har der. Noe moren innser, og innfinner seg med å bo 4-6 mil unna nettverket sitt.

Og ca 45 minutter i bil er virkelig ikke lang reisevei…

Mange unger i landet som har lenger skolevei, for ikke å snakke om haugevis med voksne som pendler vel så langt.

Far kunne flyttet dit ungene bor og ha 50-50, og likevel beholde jobb og venner 4-6 mil unna om han ville ha større del i ungenes liv. Eller flyttet et sted ca midt i mellom, med 20-25 minutter til jobb, og til ungene til og fra skole. Det er kortere tid enn min venninne bruker på å pendle fra ene siden av Oslo til jobb på andre siden… Hun bruker for så vidt fort en 45-60 minutt i morgenrushet.

Trodde først barna var flyttet til andre kanten av landet, så er det bare snakk om ‘et hønskrev’.

Anonymkode: 07b0d...e07

• Liker 2
Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

Veldig enig👏🏻👏🏻

Anonymkode: f89a3...315

• Liker 2
Skrevet

Hun kan ikke selge huset med fortjeneste innen 5 år etter hun har kjøpt ut han nemlig. Her kan han kreve 50% av fortjenesten. 
Dette er juridisk. 
Nei han kan ikke kreve at hun flytter tilbake. 

Anonymkode: 2e820...4ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun kan ikke selge huset med fortjeneste innen 5 år etter hun har kjøpt ut han nemlig. Her kan han kreve 50% av fortjenesten. 
Dette er juridisk. 

Øh... det er definitivt juridisk, men det du sier er helt feil. Hvilke lovhjemler tenker du regulerer dette på den måten? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er juridisk. 
Nei han kan ikke kreve at hun flytter tilbake. 

Kan hun kreve at han dekker halve tapet hvis hun selger med tap også da? Eller er det hun som skal bære hele risikoen, og han som bare skal skumme fløten av en eventuell fortjeneste?

Anonymkode: 1175c...e91

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...