AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #21 Skrevet 22. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har stilt spørsmålet om hun er i midten av tyveårene, og om hun har en historikk innen mental helse. Hun har ikke svart på dette. Når det gjelder statistikk så er det slående få kvinner i denne aldersgruppen som får hjerte- og karsykdommer. Hjerte- og karsykdommer - FHI Anonymkode: 82356...0b0 Hvorfor antar du at det er hun og ikke han? Selv om TS ikke har svart, så er det vel ikke bare å konkludere med at "da er det sånn". Det betyr ikke at det ikke er sånn, men du skjønner nok hva jeg mener. Hjertebank kan også være reflux/halsbrann, og da kan TS ta syrenøytraliserende. Anonymkode: c5fef...61e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #22 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde hjerteflimmer i 20 årene, kom av energidrinker i helgene. Anonymkode: c5fef...61e Du hadde nok ikke hjerteflimmer. Anonymkode: f4499...cf1 1
Ubulu Skrevet 22. september 2023 #23 Skrevet 22. september 2023 Dro selv til legevakten her om dagen fordi jeg trodde jeg var døende… Var bare panikkangst blandet med halsbrann… Jeg har også ganske rar hjerterytme, der jeg har ekstremt lav puls på utpust, men det er helt normalt og et sunnhetstegn (føles ut som hjertet stopper og så banker hardt tilbake igjen) Hadde hjertebank i over to timer før jeg dro til legevakten, turen bort kurerte meg😅 det ble ikke sett på som nødvendig med EKG, og skjønner jo det. Men vanskelig å overbevise seg selv når man har panikkangst og man tror man er døende (aldri opplevd dette før) 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #24 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg får forøvrig hjertebank av sukker og dårlig mat. Det kan være at elektrolyttbalansen din er dårlig, at du trenger magnesium, kalium, etc. Du kan prøve å spise et par bananer eller avokado f.eks. Anonymkode: c5fef...61e Slike råd er så kunnskapsløst. Kaliummangel? Vet du hva det innebærer? Anonymkode: f4499...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #25 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har stilt spørsmålet om hun er i midten av tyveårene, og om hun har en historikk innen mental helse. Hun har ikke svart på dette. Når det gjelder statistikk så er det slående få kvinner i denne aldersgruppen som får hjerte- og karsykdommer. Hjerte- og karsykdommer - FHI Anonymkode: 82356...0b0 Jeg snakket om hjertefeil, ikke hjerte/kar-sykdommer. Sistnevnte er selvsagt svært uvanlig da unge mennesker ikke får avleiringer i blodårene o.l. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg hadde hjerteflimmer i 20 årene, kom av energidrinker i helgene. Anonymkode: c5fef...61e Det er jo heller ikke hjertefeil eller hjerte/kar-sykdom, men noe som utløses av en ytre faktor, og som også går over når man fjerner årsaken. Anonymkode: 6cf3e...e77
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #26 Skrevet 22. september 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Du hadde nok ikke hjerteflimmer. Anonymkode: f4499...cf1 Jo, ble påvist av kardiolog Anonymkode: c5fef...61e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #27 Skrevet 22. september 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Slike råd er så kunnskapsløst. Kaliummangel? Vet du hva det innebærer? Anonymkode: f4499...cf1 Har ikke sagt kaliummangel. Ubalanse mtp elektrolytter er faktisk èn årsak til hjertebank, har opplevd det selv. Kunnskapsløs kan du selv være. "Electrolytes are minerals such as sodium, potassium, and calcium that help us maintain proper hydration levels. An imbalance of electrolytes can result in dehydration which can cause rapid heart rate, rapid breathing, or low blood pressure. Such changes can cause palpitationsj" Anonymkode: c5fef...61e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #28 Skrevet 22. september 2023 Hjertebank og til og med atrieflimmer kan også utløses av stoffskifteproblemer, spesielt høyt stoffskifte. Da er kroppen på høygir. Mange går på betablokkere til stoffskiftet er normalt igjen. Anonymkode: 6cf3e...e77
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #29 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke sagt kaliummangel. Ubalanse mtp elektrolytter er faktisk èn årsak til hjertebank, har opplevd det selv. Kunnskapsløs kan du selv være. "Electrolytes are minerals such as sodium, potassium, and calcium that help us maintain proper hydration levels. An imbalance of electrolytes can result in dehydration which can cause rapid heart rate, rapid breathing, or low blood pressure. Such changes can cause palpitationsj" Anonymkode: c5fef...61e Hva mener du med ubalanse ift kalium? Forstår du det du siterer? Anonymkode: f4499...cf1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #30 Skrevet 22. september 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hva mener du med ubalanse ift kalium? Forstår du det du siterer? Anonymkode: f4499...cf1 Jeg sier ubalanse i forhold til elektrolytter. Kalium (potassium) er en av flere elektrolytter, slik nevnt i sitatet. Det er en grunn til at kalium er en av flere ingredienser i elektrolytt-tilskudd. Slik ubalanse kan oppstå av flere grunner, både kosthold, overdrevent inntak av vann, og mye svetting. Og ja, jeg forstår selvsagt hva jeg siterer. Anonymkode: c5fef...61e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #31 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg sier ubalanse i forhold til elektrolytter. Kalium (potassium) er en av flere elektrolytter, slik nevnt i sitatet. Det er en grunn til at kalium er en av flere ingredienser i elektrolytt-tilskudd. Slik ubalanse kan oppstå av flere grunner, både kosthold, overdrevent inntak av vann, og mye svetting. Og ja, jeg forstår selvsagt hva jeg siterer. Anonymkode: c5fef...61e Nei det gjør du ikke. Du skrev at elektrolyttbalansen kan være dårlig. Det henger ikke på greip å skrive det med mindre det er til en som er innlagt på sykehus, spesielt ift kalium. Det er potensielt farlig å gi sånne råd. Anonymkode: f4499...cf1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #32 Skrevet 22. september 2023 37 minutter siden, AnonymBruker said: Nei det gjør du ikke. Du skrev at elektrolyttbalansen kan være dårlig. Det henger ikke på greip å skrive det med mindre det er til en som er innlagt på sykehus, spesielt ift kalium. Det er potensielt farlig å gi sånne råd. Anonymkode: f4499...cf1 Ja, nettopp, jeg skrev at hjertebanken kan komme av ubalanse mtp elektrolytter Du syns det er farlig å gi råd om å spise banan og avokado? Veldig spesielt. Syns du skal lese deg opp om elektrolytter, hva som forårsaker ubalanse, og hva slags symptomer det kan gi. Man trenger ikke havne på sykehus for å ha slike ubalanser, men det hadde du visst hvis du hadde noe som helst kunnskap rundt temaet. Anonymkode: c5fef...61e 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #33 Skrevet 22. september 2023 2 hours ago, Ubulu said: Dro selv til legevakten her om dagen fordi jeg trodde jeg var døende… Var bare panikkangst blandet med halsbrann… Jeg har også ganske rar hjerterytme, der jeg har ekstremt lav puls på utpust, men det er helt normalt og et sunnhetstegn (føles ut som hjertet stopper og så banker hardt tilbake igjen) Hadde hjertebank i over to timer før jeg dro til legevakten, turen bort kurerte meg😅 det ble ikke sett på som nødvendig med EKG, og skjønner jo det. Men vanskelig å overbevise seg selv når man har panikkangst og man tror man er døende (aldri opplevd dette før) Har flere ganger tilkalt ambulanse i forbindelse med at folk har lignende symptomer når jeg har vært på jobb (brukere). Har vært angst hver gang. Tar det likevel seriøst, jeg er ikke helsepersonell og symptomene er så like at det må utredes av profesjonelle. Må legge til at det er et lavterskeltilbud som oppsøkes av sårbare mennesker, noen ganger har det vært helt nødvendig å tilkalle helsepersonell (overdoser). Har også en venn som hadde angstanfall han trodde var hjerteinfarkt, oppegående, høyt utdannet, aldri hatt noen psykiske problemer før eller etter. Anonymkode: 4a730...ace 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #34 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, nettopp, jeg skrev at hjertebanken kan komme av ubalanse mtp elektrolytter Du syns det er farlig å gi råd om å spise banan og avokado? Veldig spesielt. Syns du skal lese deg opp om elektrolytter, hva som forårsaker ubalanse, og hva slags symptomer det kan gi. Man trenger ikke havne på sykehus for å ha slike ubalanser, men det hadde du visst hvis du hadde noe som helst kunnskap rundt temaet. Anonymkode: c5fef...61e Du har jo ingen kunnskap til å gi råd? Du henviser til din egen angst... Anonymkode: f4499...cf1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #35 Skrevet 22. september 2023 Ubulu skrev (2 timer siden): Dro selv til legevakten her om dagen fordi jeg trodde jeg var døende… Var bare panikkangst blandet med halsbrann… Jeg har også ganske rar hjerterytme, der jeg har ekstremt lav puls på utpust, men det er helt normalt og et sunnhetstegn (føles ut som hjertet stopper og så banker hardt tilbake igjen) Hadde hjertebank i over to timer før jeg dro til legevakten, turen bort kurerte meg😅 det ble ikke sett på som nødvendig med EKG, og skjønner jo det. Men vanskelig å overbevise seg selv når man har panikkangst og man tror man er døende (aldri opplevd dette før) Hvordan måler du pulsen på innpust og utpust? Anonymkode: f4499...cf1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #36 Skrevet 22. september 2023 Prøv å drikk et glass kaldt vann, og gå deg en liten tur i frisk luft. Ofte kan man være stresset uten at man føker seg stresset Anonymkode: fd1ee...637
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #37 Skrevet 22. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du har jo ingen kunnskap til å gi råd? Du henviser til din egen angst... Anonymkode: f4499...cf1 Henviser til min egen angst? Har kke kunnskap til å gi råd? Det er jo flott å projisere sin egen uvitenhet til den som gir reell informasjon. Du skal få det inn med teskje, siden du ikke forstår. Det er jo såre enkelt å gjennoprette elektrolyttbalanse hvis det er det som er årsak, men det er visst farlig råd å be noen spise mat rik visse mineraler som er viktig for dette? https://www.nyp.org/heart/arrhythmias/heart-palpitations#:~:text=Abnormal electrolyte levels - Electrolytes are,Such changes can cause palpitations. https://www.healthline.com/health/dehydration-and-heart-palpitations https://www.medicalnewstoday.com/articles/321541#balancing-electrolytes Anonymkode: c5fef...61e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #38 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Henviser til min egen angst? Har kke kunnskap til å gi råd? Det er jo flott å projisere sin egen uvitenhet til den som gir reell informasjon. Du skal få det inn med teskje, siden du ikke forstår. Det er jo såre enkelt å gjennoprette elektrolyttbalanse hvis det er det som er årsak, men det er visst farlig råd å be noen spise mat rik visse mineraler som er viktig for dette? https://www.nyp.org/heart/arrhythmias/heart-palpitations#:~:text=Abnormal electrolyte levels - Electrolytes are,Such changes can cause palpitations. https://www.healthline.com/health/dehydration-and-heart-palpitations https://www.medicalnewstoday.com/articles/321541#balancing-electrolytes Anonymkode: c5fef...61e Å gi råd til et friskt og ungt menneske om elektrolyttubalanse er ikke greit. Du har angst. Henvis til norske kilder som er troverdige. Anonymkode: f4499...cf1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #39 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Henviser til min egen angst? Har kke kunnskap til å gi råd? Det er jo flott å projisere sin egen uvitenhet til den som gir reell informasjon. Du skal få det inn med teskje, siden du ikke forstår. Det er jo såre enkelt å gjennoprette elektrolyttbalanse hvis det er det som er årsak, men det er visst farlig råd å be noen spise mat rik visse mineraler som er viktig for dette? https://www.nyp.org/heart/arrhythmias/heart-palpitations#:~:text=Abnormal electrolyte levels - Electrolytes are,Such changes can cause palpitations. https://www.healthline.com/health/dehydration-and-heart-palpitations https://www.medicalnewstoday.com/articles/321541#balancing-electrolytes Anonymkode: c5fef...61e AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jo, ble påvist av kardiolog Anonymkode: c5fef...61e Vet du hva hjerteflimmer er? Anonymkode: f4499...cf1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #40 Skrevet 22. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Å gi råd til et friskt og ungt menneske om elektrolyttubalanse er ikke greit. Du har angst. Henvis til norske kilder som er troverdige. Anonymkode: f4499...cf1 Men herregud, friske mennesker får da slike ubalanser rett som det er. Det er ikke sånn at man må være døden nær fordi man trenger litt påfyll. Det er en grunn til at det anbefales å ta elektrolytter i forbindelse med regelmessig bruk av badstu, mye trening, etc. Og nei, jeg har ikke angst, og ikke mitt problem at du ikke kan engelsk. Står det samme her https://iform.nu/sunn-mat/kosthold-og-trening/elektrolytter Anonymkode: c5fef...61e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå