AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #1 Skrevet 22. september 2023 Det er helt komisk mye flytrafikk som er helt unødvendig og kan erstattes av tog. Selve flyturen OSL-BGO og OSL-TRD tar bare en time. Men du må komme deg til og fra flyplassen, sjekke inn bagasje, stå i kø før sikkerhetskontrollen, kø for å komme inn på flyet osv. Tar fort en halv dag. Med tog så møter du opp til rett tid, setter deg ned, og trenger ikke gjøre noe spesielt før du er fremme. På tog kan man jobbe hele veien, det er ingen sikkerhetskontroll, bagasjeinnsjekk, og veldig lite køståing. Og de mener at lyntog mellom Oslo og Bergen kan ta under 3 timer. Dette TRENGER vi! Anonymkode: c148c...50f 8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #2 Skrevet 22. september 2023 Det vil sikkert koste noen hundre milliarder. Og vil kreve store inngrep i naturen. Det er ikke utenkelig at det er riktig å ta enorme summer fra statsbudsjettet og overføre til dette. Da måtte alt av helse, skole, velferd etc blitt barbert kraftig, og ville blitt vanskelig politisk. Men mulig er det jo. Men - er det sikkert at tog er fremtida? Hva med elektriske, selvkjørende droner for persontrafikk? Krever ingen infrastruktur overhodet. Vil koste svært lite. Jeg tror potensiell ny teknologi gjør at lyntog blir feil satsning i Norge. Anonymkode: 0be6a...bba
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #3 Skrevet 22. september 2023 De får ikke til en bybane i bergen som kan kjøre fortere en 40km/h flesteparten av strekningen. Stemmer for lynbane med 80km/h jeg. Og ja, motorvei og tog kan bygges sammen og ved siden av hverandre. Skjønner ikke at alt må ha egen trase. Anonymkode: 6f36d...82a
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #4 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vil sikkert koste noen hundre milliarder. Og vil kreve store inngrep i naturen. Det er ikke utenkelig at det er riktig å ta enorme summer fra statsbudsjettet og overføre til dette. Da måtte alt av helse, skole, velferd etc blitt barbert kraftig, og ville blitt vanskelig politisk. Men mulig er det jo. Men - er det sikkert at tog er fremtida? Hva med elektriske, selvkjørende droner for persontrafikk? Krever ingen infrastruktur overhodet. Vil koste svært lite. Jeg tror potensiell ny teknologi gjør at lyntog blir feil satsning i Norge. Anonymkode: 0be6a...bba Det grønne skiftet må vi starte på NÅ. Ikke synse om teknologi 50 år frem i tid. Grønn infrastruktur bør finansieres rett fra oljefondet. Anonymkode: c148c...50f 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #5 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De får ikke til en bybane i bergen som kan kjøre fortere en 40km/h flesteparten av strekningen. Stemmer for lynbane med 80km/h jeg. Og ja, motorvei og tog kan bygges sammen og ved siden av hverandre. Skjønner ikke at alt må ha egen trase. Anonymkode: 6f36d...82a De snakker om lyntog som går 300km/t. Den trenger egen bane. Anonymkode: c148c...50f 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #6 Skrevet 22. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det grønne skiftet må vi starte på NÅ. Ikke synse om teknologi 50 år frem i tid. Grønn infrastruktur bør finansieres rett fra oljefondet. Anonymkode: c148c...50f Å bygge lyntog mellom de største byene vil jo ta flere tiår Anonymkode: 0be6a...bba
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #7 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å bygge lyntog mellom de største byene vil jo ta flere tiår Anonymkode: 0be6a...bba Og derfor må vi starte NÅ. Det beste tidspunktet var for 15-20 år siden (da det først ble snakket om dette). Det nest beste er NÅ. Anonymkode: c148c...50f 4 1
-jk- Skrevet 22. september 2023 #8 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): De snakker om lyntog som går 300km/t. Den trenger egen bane. Anonymkode: c148c...50f For å kjøre på 3 timer trengs ikke 300km/t, da holder det med dobbeltspor og 200km/t. Nettopp det som normalt bygges ut nå. Men da må man bygge Ringeriksbanen og fortsett mot Arna, samt fortsette fra Hamar og nordover (dobbeltspor til Hamar for 200km/t er vedtatt og stort sett under bygging). Det blir ikke mulighet for så mange stopp da om man skal kjøre på under 3 timer. 2-3 stopp underveis tenker jeg. Men man kan selvsagt kjøre tog med flere stopp som da også bruker litt lengre tid (regn 4-5 minutter ekstra per stopp der man ellers kunne passert i 200km/t). 3
NakenPanda Skrevet 22. september 2023 #9 Skrevet 22. september 2023 Noen som ikke skjønner hvor kupert Norge er. Lyntog krever flate strekk og mangel av FJELL for å være logiske, Les dere opp på lyntogsatsningen i Kina og se hvor lønnsomt det har vært Tog er gammelt og dyrt i kjøp og drift. 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #10 Skrevet 22. september 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Og derfor må vi starte NÅ. Det beste tidspunktet var for 15-20 år siden (da det først ble snakket om dette). Det nest beste er NÅ. Anonymkode: c148c...50f Jeg tror selvkjørende, elektriske droner og fly vil være tilgjengelig lenge før et eventuelt lyntognett er klart. Og jeg tror lyntog fort kan være utdatert lenge før lyntognettet eventuelt skulle bli ferdig. Ingen kan spå fremtida, men det skjer mye på denne fronten nå. Med tanke på selvkjøring, elektrifisering og flyvende droner. Anonymkode: 0be6a...bba
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #11 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror selvkjørende, elektriske droner og fly vil være tilgjengelig lenge før et eventuelt lyntognett er klart. Og jeg tror lyntog fort kan være utdatert lenge før lyntognettet eventuelt skulle bli ferdig. Ingen kan spå fremtida, men det skjer mye på denne fronten nå. Med tanke på selvkjøring, elektrifisering og flyvende droner. Anonymkode: 0be6a...bba Disse dronene er svært nær ved å bli lansert allerede. Anonymkode: 64cb1...5fb
-jk- Skrevet 22. september 2023 #12 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Disse dronene er svært nær ved å bli lansert allerede. Anonymkode: 64cb1...5fb Det er høy nok støy fra små droner, jeg grøsser ved tanken på en haug med bil-størrelse droner som skal fly folk rundt. Blir ikke en stille stund å få noe sted lengre da. 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #13 Skrevet 22. september 2023 -jk- skrev (2 minutter siden): Det er høy nok støy fra små droner, jeg grøsser ved tanken på en haug med bil-størrelse droner som skal fly folk rundt. Blir ikke en stille stund å få noe sted lengre da. En billig pris å betale. Jeg gleder meg enormt til disse kommer. Anonymkode: 64cb1...5fb
-jk- Skrevet 22. september 2023 #14 Skrevet 22. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En billig pris å betale. Jeg gleder meg enormt til disse kommer. Anonymkode: 64cb1...5fb Og jeg håper alt slikt blir forbudt, inntil det finnes teknologi for å lage de lydløse. Tenk hvor mye støy det er fra ETT helikopter over et boligfelt. Skaler så opp til 50 store droner. Må jo bruke støykansellerende hodetelefoner utendørs hele tiden da. Endret 22. september 2023 av -jk- 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #15 Skrevet 22. september 2023 NakenPanda skrev (24 minutter siden): Noen som ikke skjønner hvor kupert Norge er. Lyntog krever flate strekk og mangel av FJELL for å være logiske, Les dere opp på lyntogsatsningen i Kina og se hvor lønnsomt det har vært Tog er gammelt og dyrt i kjøp og drift. Mennesker som er mye smartere enn deg sier at det går greit. Det er politisk vilje som trenerer dette. Ikke teknologi. Anonymkode: c148c...50f 1
-jk- Skrevet 22. september 2023 #16 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mennesker som er mye smartere enn deg sier at det går greit. Det er politisk vilje som trenerer dette. Ikke teknologi. Anonymkode: c148c...50f Ja, fjell er egentlig ikke noe problem å bygge på. Det er dårlige grunnforhold som er drepen, dvs. ting som myr og marin leire. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #17 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg tror selvkjørende, elektriske droner og fly vil være tilgjengelig lenge før et eventuelt lyntognett er klart. Og jeg tror lyntog fort kan være utdatert lenge før lyntognettet eventuelt skulle bli ferdig. Ingen kan spå fremtida, men det skjer mye på denne fronten nå. Med tanke på selvkjøring, elektrifisering og flyvende droner. Anonymkode: 0be6a...bba Lyntog blir ikke utdatert selv om droner skulle komme . Og de vil bruke mye lenger tid på avstanden enn lyntog. Dette som forutsetning at disse dronene kommer i kommersiell drift i løpet av tiåret. Noe som er 100% synsing. Anonymkode: c148c...50f 2
K.B. Skrevet 22. september 2023 #18 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt komisk mye flytrafikk som er helt unødvendig og kan erstattes av tog. Selve flyturen OSL-BGO og OSL-TRD tar bare en time. Men du må komme deg til og fra flyplassen, sjekke inn bagasje, stå i kø før sikkerhetskontrollen, kø for å komme inn på flyet osv. Tar fort en halv dag. Med tog så møter du opp til rett tid, setter deg ned, og trenger ikke gjøre noe spesielt før du er fremme. På tog kan man jobbe hele veien, det er ingen sikkerhetskontroll, bagasjeinnsjekk, og veldig lite køståing. Og de mener at lyntog mellom Oslo og Bergen kan ta under 3 timer. Dette TRENGER vi! Anonymkode: c148c...50f Jeg er enig i teorien, men i praksis vil det ikke fungere i Norge pga. lange avstander og liten befolkning, så realistisk, så er nok potensialet å få bedre skinnegang på strekningene som er, sånn at gjennomsnittsfarten kan øke noe. Det har lenge vært snakk om et høyhastighets samarbeid mellom Norge, Sverige og Danmark med en rute fra Oslo - Gøteborg - København, det vil jeg se på som den mest realistiske strekningen for et høyhastighetstog.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #19 Skrevet 22. september 2023 -jk- skrev (3 minutter siden): Ja, fjell er egentlig ikke noe problem å bygge på. Det er dårlige grunnforhold som er drepen, dvs. ting som myr og marin leire. Hvorfor mener dere randoms her på forumet at dere vet mer enn verdensledende ingeniører, geologer og andre, som faktisk har utredet dette? Anonymkode: c148c...50f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #20 Skrevet 22. september 2023 NakenPanda skrev (31 minutter siden): Noen som ikke skjønner hvor kupert Norge er. Lyntog krever flate strekk og mangel av FJELL for å være logiske, Les dere opp på lyntogsatsningen i Kina og se hvor lønnsomt det har vært Tog er gammelt og dyrt i kjøp og drift. De skjønner ikke det de som sitter med sin kaffe latte i byen. De tror Norge består av flate asfaltdekkede strekninger all over. Dessuten :hvorfor skal vi ha det så travelt? Jeg nyter lange reiser i moderat tempo. Anonymkode: 30954...a46 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå