Gå til innhold

Prosjektskisse og masteroppgave

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter for tiden og skriver på masteroppgaven min. Forrige semester skrev vi en prosjektskisse til masteroppgaven der vi redegjorde for prosjektet. Denne ble levert inn og vi fikk kort tilbakemelding fra sensor og godkjent/ikke godkjent. Der skrev jeg mye av teorien og annet jeg skal bruke i selve masteren, men føler jeg har muligens støtt på et problem. Jeg ønsker selvsagt å bruke de ti sidene med teori som jeg leverte inn som skisse i masteroppgaven og supplere mer på det jeg allerede har skrevet, noe veileder mener skal gå greit og som jeg tenker er logisk. Jeg hører derimot at flere har skrevet andre ting i skissen sin og "spart" teori til masteroppgaven for å unngå selvplagiering.

Men er det virkelig slik at jeg ikke kan bruke det jeg har skrevet som en forberedelse til masteroppgaven i masteroppgaven fordi det vil dukke opp i plagiatkontrollen?? Det er så lite logisk hvis det er slik.. 

Prosjektskissen ble levert inn anonymt så klart, så er ikke bare å referere til seg selv heller.. 

Er det noen som har vært borti dette og har et svar som ikke bare blir synsing? Skummelt å satse på at veileder har rett, men bli kastet ut av studiet liksom.. 

Anonymkode: cf2b4...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde brukt fra prosjektskisse men hadde henvist til den. Den er levert inn anonymt men så lenge du tenker at du ikke ønsker å fortsatt være anonym så hadde jeg henvist til den likevel. Når jeg tok master for 10 år siden hadde ikke det vært noe problem å bruke sin egen prosjektskisse til masteren uten å henvise til den. Den regnet jo ikke som publisert på den tiden, men nå på siste tiden så virker det som de er ekstremt nøye på sånne ting på noen universiteter så da hadde jeg henvist til den. 

Anonymkode: 1b790...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg brukte fra prosjektskissen henviste jeg til meg selv. Masteren er jo ikke anonym. Utrolig knotete og var livredd for selvplagiat, men det viktigste er å være overtydelig dersom du bruker tilnærmet direkte avskrift fra din egen prosjektskisse. 
Anbefaler deg også å diskutere dette med veilederen din, og få tips til hvordan du best kan referere til eget arbeid. 

Anonymkode: d45db...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan referere til anonymt arbeid (eks. prosjektskisse, eksamensoppgave etc.). 

Eksempelvis som dette: ‘Eget arbeid, prosjektskisse 2022, emnekode, UiO’ 

Anonymkode: 41f50...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masteren er ikke anonym, så du kan fint referere til prosjektskisse. Men en prosjektskisse er jo veldig kort, ofte bare 1500-2000 ord, og i alle fall hos oss skal fokuset være på metode og ikke teori, så det er jo begrenset hvor mye du kan plagiere deg selv i teoridelen. Ofte vil jo prosjektet utvikles en del fra skisse til ferdig master, så det er ikke nødvendigvis helt ordrett det som står skrevet i prosjektplanen som blir implementert i masteroppgaven heller. Er du usikker bør du sende spørsmålet skriftlig til emneansvarlig og få svar derfra. 

Anonymkode: 0c17d...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med studieansvarlig. Jeg holder også på med master, og her blir ikke prosjektplanen registrert på samme måte som innleverte oppgaver, så det blir ikke kjørt plagiatkontroll opp mot den. Tenker det er logisk at litteraturen må brukes i masteroppgaven din også.

Anonymkode: b5d3a...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tilbakemeldinger! Som nevnt er prosjektskissen innlevert i universitetets system slik som de andre eksamenene har blitt. Vår prosjektskisse var på 5000 ord, så det er ti sider med teori som jeg er interessert i å copy-paste rett inn og bygge videre på. 

Veileder mener jo at det bør gå fint, men jeg er ikke trygg på det. Sendt henne spørsmål på nytt og håper hun kan sjekke hvordan man gjør det. Blir jo kanskje litt rart å sitere seg selv i ti sider også, men dette tenkte jeg overhode ikke på da jeg skrev skissen, så valgte jo ut det beste til den.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for tilbakemeldinger! Som nevnt er prosjektskissen innlevert i universitetets system slik som de andre eksamenene har blitt. Vår prosjektskisse var på 5000 ord, så det er ti sider med teori som jeg er interessert i å copy-paste rett inn og bygge videre på. 

Veileder mener jo at det bør gå fint, men jeg er ikke trygg på det. Sendt henne spørsmål på nytt og håper hun kan sjekke hvordan man gjør det. Blir jo kanskje litt rart å sitere seg selv i ti sider også, men dette tenkte jeg overhode ikke på da jeg skrev skissen, så valgte jo ut det beste til den.. 

Det var en veldig lang skisse! Hos oss skal masteroppgaven (60 studiepoeng) være på max 20 000 ord. Din skisse er 1/4 av det! 

Anonymkode: 508f8...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det var en veldig lang skisse! Hos oss skal masteroppgaven (60 studiepoeng) være på max 20 000 ord. Din skisse er 1/4 av det! 

Oi! Så rart at det er så stor forskjell på master! Vår er 45 stp og 40000 ord.. 
Har fått enda en vag tilbakemelding fra min veileder, men slik det ser ut er det bare å skrive hele teorien på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oi! Så rart at det er så stor forskjell på master! Vår er 45 stp og 40000 ord.. 
Har fått enda en vag tilbakemelding fra min veileder, men slik det ser ut er det bare å skrive hele teorien på nytt...

Det er nok forskjell på fagområder. Dette er innen realfag. Det anses som vanskeligere å skrive kort enn å skrive langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...