Gå til innhold

Uengasjerte foreldre mens andre stiller opp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hm, er godt mulig noen tenker som deg ts om meg for du vet det at alt vises ikke utenpå og det er ikke alle av oss som føler behov for å utlevere helse og personlige forhold. Hvis jeg sier jeg er uføretrygdet så må jeg og fortelle hvorfor siden jeg ser oppegående ut og vil ikke at noen skal tro det er noe psykisk for det eneste som er verre enn å være kronisk syk med smerter og etterdønninger fra sykdom er å være psykisk syk, der er stigmaet enda verre. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå skriver TS at det ikke gjelder de med angst eller problemer. 

Takk for at du stiller ts. Jeg baker gjerne, men holder meg unna fau, klassekontakt osv. Nå er jeg i kategorien du kaller med problemer da.

Hvorfor den andre gruppen ikke stiller er jo interessant å vite 

Anonymkode: ef8f9...02e

Men hvordan vet dere at de det gjelder ikke har gode grunner for det? Det skal ikke være slik at man må utlevere personlige forhold og informasjon for å slippe å stille på noe som i utgangspunktet er FRIVILLIG. Jeg hadde nok sagt at jeg ikke hadde lyst eller overskudd enn å sitte å mase om min helsetilstand altså. 

Anonymkode: 74af0...1d1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere skal ikke stille opp nei, men dere forventer at barna deres skal få delta i fellesskapet som andre foreldre skal jobbe for å opprettholde. Nei det er ikke helt frivillig, om man skal nyte fellesskapets goder så må man bidra litt. De aller, aller fleste klarer å bidra med et minimum en gang iblant. 

Anonymkode: 2edb4...840

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en ærlig sak, så lenge du ikke melder barnet ditt på aktiviteter som innebærer at andre må jobbe ekstra gratis for å dekke inn din del 👍

Anonymkode: 52421...2d3

Betaler gjerne min del. Bare gi meg kontonummeret. Tid er mer dyrebart.

Anonymkode: acaec...a31

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme her. Derfor vi og har valgt fritidsaktiviteter som vi betaler oss utav. Hadde ikke hatt problemer med å betale for oss.

Anonymkode: 74af0...1d1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker bare å skyte inn en ting; vær så uendelig snill å ikke la det gå utover barna til disse foreldrene. Jeg var barn av uengasjerte foreldre(de hadde ingen unnskyldninger) og jeg fikk alt peset med at de aldri stilte opp. Måtte bare slutte på aktiviteter til slutt.

Anonymkode: 15491...094

• Liker 4
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser sånn mas om de idrettslagene, så er jeg glad mine barn har og har hatt fritidsaktiviteter hvor en slipper dette maset om dugnader osv.

Anonymkode: 46e8f...c4f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må gjerne leige inn noen til å stille på dugnad for deg 👍helt topp 😀 men ta jobben med å finne noen passende,  og betal de selv.. ikke legg det logistikkarbeidet også på noen andre 😉

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ønsker bare å skyte inn en ting; vær så uendelig snill å ikke la det gå utover barna til disse foreldrene. Jeg var barn av uengasjerte foreldre(de hadde ingen unnskyldninger) og jeg fikk alt peset med at de aldri stilte opp. Måtte bare slutte på aktiviteter til slutt.

Vi må la det gå utover de barna for de er for mange! 

Anonymkode: 3c701...ab1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

17. maikomite? Da reiser vi bort.

Klassekontakt. Tysst. 

FAU? Aldri. 

Bidra med innspill i Facebook-grupper for klassen/fritidsaktiviteter? Neida. 

Vet dere hva? Dere driter dere ut! 

Anonymkode: c3929...67c

Ingenting av dette ble gjort i 1980-årene, og både barn og foreldre klarte faktisk å overleve; barna gikk på skolen og kom hjem, det var foreldremøte to ganger i året så vidt jeg husker (der deltagelsen var helt frivillig), og 17. mai-komité var det ingen som så noen vits i.

Merkelig hvor mye unødvendig stress og mas man har klart å skape idag.

Anonymkode: 7b782...fb7

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som overlater alt av verv, dugnad og engasjement rundt egne unger til andre foreldre - hvorfor? Da tenker jeg ikke på dere som er nedsyltet i angst og problemer, har eneansvar osv. men dere som er på det jevne. 

Hvorfor kan dere ikke bidra med noe på følgende:

Kafe med håndballaget? Stiller ikke. 

Dugnad for idrettslaget? Lukker ørene.

Samkjøring til bursdag/treninger/cup/kamp? Ikke et ord.

Klassekontakt. Tysst. 

FAU? Aldri. 

Det der har jeg sluttet å irritere meg over for mange år siden, det vil alltid være noen som pga sykdom eller fordi man ikke bryr seg ikke kan eller vil stille opp. 

Anonymkode: 4c1b5...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som overlater alt av verv, dugnad og engasjement rundt egne unger til andre foreldre - hvorfor? Da tenker jeg ikke på dere som er nedsyltet i angst og problemer, har eneansvar osv. men dere som er på det jevne. 

Klassekontakt. Tysst. 

FAU? Aldri. 

Det var da nettopp en sånn tråd her inne. Et par mnd siden kanskje. 

Anonymkode: 89ec9...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å høre ❤️ Jeg et i utgangspunktet enig i, og jeg vil tro nesten alle som er med i lag / foreninger kan skrive under på at mange foreldre strekker seg langt for å inkludere alle ❤️  Vi ønsker jo at dette skal være fint for alle - dette er jo også hovedmotivasjonen bak idrettslagene, et tilbud til alle barna som vi foreldre driver i fellesskap ❤️ men som sagt er dette bare bærekraftig til et visst punkt, og den dagen ildsjelene er utbrent og for få stiller opp til at det går rundt, da stopper dette av seg selv… og da går det utover barna, det er også derfor noen tar på seg mer enn de egentlig orker. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingenting av dette ble gjort i 1980-årene, og både barn og foreldre klarte faktisk å overleve; barna gikk på skolen og kom hjem, det var foreldremøte to ganger i året så vidt jeg husker (der deltagelsen var helt frivillig), og 17. mai-komité var det ingen som så noen vits i.

Det var masse som måtte gjøres på 80-tallet, men mange fler hadde mødre/besteforeldre/tanter som stilte og ikke noe internett hvor man klaget.  Har foreldre som har hatt ansvar for gedigne dugnader i idrettslag og korps.  Korpsdugnadene var MYE mer enn vi gjør for mine barn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er barn av 80-90 tallet. Min far var i FAU og hjalp på fotball og kjørte idrettslshsbussen, og arrangerte langrennsløp for idrettslaget. Min mor var kasserer i korpset, bakte kaker og solgte lodd til basar og julemesser. De stilte på 17.mai dugnader hvert 3.år. Osv. Enten så var du ikke med på noenting, eller så bidrog ikke foreldrene dine og du lærte aldri hvordan ting fungerer…. Selvsagt stilte foreldre opp på div arrangement og dugnader da også - hvordan tror du ting ble gjort? 😅

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

hvordan hjelper det med penger? 

det som hjelper er at du betaler en person til å steppe inn for deg, evt send au pairen eller butleren.

Anonymkode: 9f0b7...fc4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barn av 80-90 tallet. Min far var i FAU og hjalp på fotball og kjørte idrettslshsbussen, og arrangerte langrennsløp for idrettslaget. Min mor var kasserer i korpset, bakte kaker og solgte lodd til basar og julemesser. De stilte på 17.mai dugnader hvert 3.år. Osv. Enten så var du ikke med på noenting, eller så bidrog ikke foreldrene dine og du lærte aldri hvordan ting fungerer…. Selvsagt stilte foreldre opp på div arrangement og dugnader da også - hvordan tror du ting ble gjort? 😅

Oppfatter det sånn også. Vi barna av ildsjeler så hvor mye det var. De andre foreldre ga f… Det var også mange færre barn i organisert aktivitet på 80-tallet.   De som sier foreldrene ikke gjorde noe hadde unnasluntrere som foreldre… 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klassekontakt. Tysst. 

FAU? Aldri. 

Du vet da ingenting om andre folks liv. Det er et privilegium å ha helse og nok overskudd til dette. Og alle vil ikke dele alt med deg. Noen er sikkert late, men de aller fleste gjør så godt de kan. Men livet til de fleste i 2023 er utrolig hektisk. Har du psykiske eller fysiske helseproblemer på toppen, er det nettopp slike ting som dette som må gå først. 

Anonymkode: a9c37...5a5

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man er med i idrett så stiller man på noe av det. Ikke alt

samme svar som over her

samme svar som over her

hvis man driter femtinull i 17 mai fordi man alltid feirer den et annet sted burde man vel få slippe. så kan dem som absolutt vil ha 17 der stille å fikse? 

Klassekontakt. Tysst. 

ikke har interesse?

FAU? Aldri. 

hvis man ikke har interesse

hvis man ikke har interesse 

man driter seg da ikke ut ?

jeg har svart litt under hver av setningene. 

Jeg ser fustrasjonen din. men du kan ikke dra den så langt. 

ta 17 mai som et eksempel. Hvis man overhode ikke har interessen av 17 mai på skolen hverken barn eller voksne så burde dem som virkelig brenner for 17 mai på skolen stille da? og ikke alle dem som egentlig gir f? som ikke er der uansett? 

Dugnad og frivillig dugnad er to forskjellige ting. Og det opptar deler av den lille fritiden man har. Så man bør nesten brenner for det man gjør dugnad for. Eller eksempelvis at man har et barn som driver en idrett dem elsker. Ja da stiller man av og til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket ikke om korps eller idrettslag, for jeg klarte å ha en fin barndom uten å være med der, men om alt det andre; hvem hadde 17. mai-komité i klassen/skolen i 1980-årene ...?

Det man gjorde på 17. mai, var å gå i tog; resten av dagen tilbragte man andre steder enn på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oppfatter det sånn også. Vi barna av ildsjeler så hvor mye det var. De andre foreldre ga f… Det var også mange færre barn i organisert aktivitet på 80-tallet.   De som sier foreldrene ikke gjorde noe hadde unnasluntrere som foreldre… 

Og du er den rette til å dømme andres foreldre ...?

Da kan jeg fortelle deg at foreldrene mine var fantastiske foreldre som ga meg den beste barndommen de var i stand til å gi, men siden vi ikke er norske og man hadde problemer med språket, følte de seg ikke hjemme på arrangementer som foreldremøter.

Og jammen klarte man å vokse opp til å bli et normalt menneske uten å pese dagen lang med organiserte aktiviteter og bli kjørt i bil over alt; den gangen kunne faktisk ungene gå eller sykle, og trengte ikke privatsjåfør.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...