Forvirret23 Skrevet 22. september 2023 #41 Skrevet 22. september 2023 Ja, for livet skal bestå av mer enn å betale masse renter og unødvendige høye avgifter til andre. Nå må det strammes inn, og vi vil gjøre alt for å beholde hjemmet vårt. 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #42 Skrevet 22. september 2023 Ingen her er bekymret, men i neste innlegg: Får jeg trygda i dag? Anonymkode: 3959f...927 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #43 Skrevet 22. september 2023 Ikke for vår del da vi får lønnsøkning på 200k på nyåret. Tjener allerede godt fra før. Men jeg er bekymret for alle andre rundt meg og hvordan det vil påvirke økonomien i samfunnet. Anonymkode: 94db9...140 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #44 Skrevet 22. september 2023 Bekymret nei, men merker at det er lite til overs til luksusen vi har hatt og det er vel litt av poenget. Innkjøp som vinterklær og utstyr til barna på planlegges i større grad og jeg handler mye mindre til meg selv og bolig. vi har høyt lån (5 mill) men også høye lønninger. Anonymkode: ce18f...506 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #45 Skrevet 22. september 2023 Ja, jeg er bekymret. Boliglån med økende renter og matvarepriser som øker. Jeg er spent på hvordan det blir med strømprisene i vinter, men har heldigvis mulighet til å fyre med ved. Er ellers bekymret for at vi, meg og ektefellen, ikke har god nok inntekt. Ektefellen min er ufør, og har dermed få muligheter til å øke inntekten. Jeg jobber fulltid og har også en ekstra inntekt som selvstendig næringsdrivende, men pengene spises opp. Det hjelper ikke at den med minst inntekt ikke ønsker å stoppe forbruket av det jeg anser som unødvendige og dyre kjøp. Da blir det mindre penger som kan spares og ha som buffer. Anonymkode: 6431c...c40 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #46 Skrevet 22. september 2023 Ja absolutt. Renten dobler seg og har flere tusen mindre pr mnd. Det betyr ingen ekstra penger til sparing, kino, spise ute, kjøpe klær, hudpleie, julegaver, fikse opp hus/hage, reparere bil ect. Spørsmålet blir hvor ender dette? Hvor mange skal strupes før de kastes på gata? Anonymkode: ecff5...068 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #47 Skrevet 22. september 2023 Ja, jeg er bekymret. Faktisk så bekymret at jeg frivillig kommer til å selge med tap for å kjøpe meg noe mindre uten lån. Anonymkode: d6b2e...2b7 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #48 Skrevet 22. september 2023 Ikke for egen del. Har heldigvis nedbetalte biler og studielån så betaler bare på huslånet på 1,6 mill. Merker selvsagt prisøkningen og bekymrer meg for enkelte grupper i samfunnet. Anonymkode: e2ba2...58a
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #49 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, jeg er bekymret. Faktisk så bekymret at jeg frivillig kommer til å selge med tap for å kjøpe meg noe mindre uten lån. Anonymkode: d6b2e...2b7 Tenker det samme, men går ikke i tap om jeg selger nå. Må bare finne et lite og koselig hus under 1,5 mill Anonymkode: ecff5...068 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #51 Skrevet 22. september 2023 Ja, litt bekymret. Vi har lån på bil og hus, og merker renteøkning og prisøkning veldig godt. Tror ikke vi må flytte, men om det blir mye verre så må vi definitivt kutte ut ting som gjør litt vondt. F.eks fritidsaktiviteter til barna, ferie, julegaver, alt som er gøy. Anonymkode: 54cff...f10
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #52 Skrevet 22. september 2023 Absolutt. Vi bor i Oslo med barn, skal kjøpe bolig nå. Holder oss til en 3roms leilighet i det nedre prissjiktet, har ikke bil og drar omtrent aldri på ferier. Har kuttet alt av abonnementer og trening, og kutter selvsagt i forbruk osv. Forbruk for oss er liksom den vinflaska en gang i måneden og en leppestift eller noe til meg - ikke dyre ting. Eller en tur i svømmehallen/kino. Vi skal si opp plassen på AKS. Dropper å kjøpe månedskort på kollektiv. ALT sånt må kuttes - og vi har ganske OK inntekt. Så jeg skjønner ikke helt hva alle disse renteøkningene skal hjelpe for annet enn å øke inntekter for bankene selv, de tar jo gigautbytter. Samtidig blir kostnadene i det offentlige og i frivilligheten mye høyere fordi nå selv middelklassen sliter. Det er faktisk ikke bra samfunnsøkonomisk å få folk til å kutte alt forbruk på opplevelser/ting osv. Ond sirkel 🤷♀️ Anonymkode: e3eca...9a7 8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #53 Skrevet 22. september 2023 Nei, vi har alltid levd langt under evne. Aldri tatt opp dyre lån for å kjøpe ting jeg egentlig ikke trenger. Anonymkode: 2abfd...bdb
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #54 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er det noe dere tenker på, og bekymrer dere over med dagens priser? Anonymkode: 033c9...5e2 Jeg er veldig bekymret for den økonomiske utviklinga. Både for min egen del, men ikke minst for mine barn som har boliglån og i startfasen av voksenlivet. Anonymkode: 146e1...7f4 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #55 Skrevet 22. september 2023 Mnjæ. Kan ikke si vi er spesielt stresset. Vi tjener jo i utgangspunktet greit, og selv om vi har mye lån så jobber jeg i bank og vi har derfor lavere rente. Vi har ingen andre lån enn boliglån. Pga foreldrepermisjon har vi en lønn på 80% nå, og det går likevel fint. Vi har gått opp rundt 50k til sammen i lønn i år. Ikke så mye, men noe. Forventer at det øker med minst 50k til sammen neste år også. Vi har rammelån så kan la være å betale avdrag. Vi kommer til å gå med 100% lønn i tillegg til 7500 kr i kontantstøtte fra april til juli til neste år. Går rett inn på lånet. Vi har rundt en halv mill I fond. Barnehage går vesentlig ned i pris til neste år, akkurat når siste skal begynne. Vi får bonuser på vårparten, så det sper på litt. Har 50 000 kr på en høyrentekonto som går inn på lånet til våren. Vi har en gjeldsfri hytte som kan selges om det brenner på dass. Denne har også utleieinntekter så vi har ingen utgifter i praksis. Alt i alt har vi det godt, men vi elsker jo ikke å betale mer enn vi må liksom. Anonymkode: 992fc...0b8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #56 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, Vi har relativ god økonomi nå men er et høytutdannet par uten barn. For å si det sånn, det å få barn er ikke noe som står høyest på lista akkurat nå, midt mellom krig og dyrtid, men samtidig vil jeg ha en familie en gang. Jeg skulle ønske det ikke var så oppoverbakke for unge å etablere seg. Anonymkode: bc348...a75 Det er alltid en eller annen krig eller fare i verden. Anonymkode: 7d097...68f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #57 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Absolutt. Vi bor i Oslo med barn, skal kjøpe bolig nå. Holder oss til en 3roms leilighet i det nedre prissjiktet, har ikke bil og drar omtrent aldri på ferier. Har kuttet alt av abonnementer og trening, og kutter selvsagt i forbruk osv. Forbruk for oss er liksom den vinflaska en gang i måneden og en leppestift eller noe til meg - ikke dyre ting. Eller en tur i svømmehallen/kino. Vi skal si opp plassen på AKS. Dropper å kjøpe månedskort på kollektiv. ALT sånt må kuttes - og vi har ganske OK inntekt. Så jeg skjønner ikke helt hva alle disse renteøkningene skal hjelpe for annet enn å øke inntekter for bankene selv, de tar jo gigautbytter. Samtidig blir kostnadene i det offentlige og i frivilligheten mye høyere fordi nå selv middelklassen sliter. Det er faktisk ikke bra samfunnsøkonomisk å få folk til å kutte alt forbruk på opplevelser/ting osv. Ond sirkel 🤷♀️ Anonymkode: e3eca...9a7 Slike som dere som er nyetablerte sliter, mens alle de som kjøpte for 10-15-20 år siden og bare har rester igjen av lånet (som var relativt lavt sammenlignet med dagens lån uansett) forbruker som før. Det er ulempen med å bruke lånerenten for å stramme inn på forbruket, det rammer aldersmessig veldig skjevt når prisene har steget slik det har gjort de siste åra. Og før noen spør, jeg er en av de som kjøpte for 15 år siden, jeg merker knapt rentehevingen. Anonymkode: 54d38...ebb 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #58 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Absolutt. Vi bor i Oslo med barn, skal kjøpe bolig nå. Holder oss til en 3roms leilighet i det nedre prissjiktet, har ikke bil og drar omtrent aldri på ferier. Har kuttet alt av abonnementer og trening, og kutter selvsagt i forbruk osv. Forbruk for oss er liksom den vinflaska en gang i måneden og en leppestift eller noe til meg - ikke dyre ting. Eller en tur i svømmehallen/kino. Vi skal si opp plassen på AKS. Dropper å kjøpe månedskort på kollektiv. ALT sånt må kuttes - og vi har ganske OK inntekt. Så jeg skjønner ikke helt hva alle disse renteøkningene skal hjelpe for annet enn å øke inntekter for bankene selv, de tar jo gigautbytter. Samtidig blir kostnadene i det offentlige og i frivilligheten mye høyere fordi nå selv middelklassen sliter. Det er faktisk ikke bra samfunnsøkonomisk å få folk til å kutte alt forbruk på opplevelser/ting osv. Ond sirkel 🤷♀️ Anonymkode: e3eca...9a7 Er ikke halv plass på AKS gratis for hele Oslo nå? Jeg bekymrer meg litt. Vi har lavt lån og beskjeden bolig, og det er fristende å oppgradere nå, da vi ser at eneboliger i vår bydel plutselig er tungsolgte og innafor vår økonomiske rekkevidde. Men så må vi innse at det med stor sannsynlighet betyr at vår nåværende bolig heller ikke kan selges for det naboene solgte sin for i vår. Det blir for usikkert. Vi burde solgt i vår så vi visste hva vi hadde å kjøpe for, men det er ikke aktuelt å selge først når man bor i et område med lite utvalg aktuelle boliger og et presset leiemarked og har barn på nærskolen. Bekymring/uro. Det et litt stressende tider. Anonymkode: 2dc2d...4d6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #59 Skrevet 22. september 2023 Nei, men irriterende at det ble økonomisk vanskeligere akkurat nå. Vi har for første (og siste?) Gang kjøpt og solgt bolig. Kjøpte i ett dyrere marked/by enn vi solgte i, selv om det vanligvis er omvendt. Tok også kunstig lang tid før vi fikk solgt bolig. Dette på toppen av at vi fikk barn i februar og må ha noen mnd ulønnet. Den nye boligen hadde vi tenkt å ta opp ett ekstra lån på 1 mill for å pusse opp, men nå må vi begynne med badet (som er krisedårlig) og vente med resten. Vanligvis har vi ca 70k utbetalt samlet, men når en må være i ulønnet får vi ca 35k. Legg på 24k i boliglån i mnd så har vi fremdeles bra økonomi, men det er som kjent mange overraskelsende utgifter når man flytter. Pluss at både vaskemaskin og oppvaskmaskin ble ødelagt i flyttingen, så sparekontoen er ikke der den ble være. Anonymkode: 57b3d...f95
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #60 Skrevet 22. september 2023 Nei og ja. Ble ufør og mistet 34% av lønna, men får en grei ufør så det bekymrer meg ikke. Men fremtidig plan er å flytte til varmere strøk i EU og det har nå blitt litt mer. Siden jeg ikkw vil leie men eie. Bør langt uti ingenting, så salg av hus vil ikke gi nok til kjøp av hus der nede. Anonymkode: 7b538...228 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå