I Grosny Skrevet 21. september 2023 #21 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han mener jeg skal blI frisk via samtaleterapi, men jeg har prata med så mange forskjellige psykologer og det har aldri funka på meg.. Anonymkode: 3e061...62c Tror ikke samtaler er veldig effektivt. Finn ut konkret hva som er foranledningen til når du har det dårlig, nøyaktig hva som skjer og konskevensen. Finn ut det samme om når du har det bra, og så kan du prøve å bytte ut "ha det dårlig-aktivitet" med "ha det fint -aktivitet." Klarer du å sette inn nok "ha det fint -aktivitet" så vil du bruke tilsvarende mindre tid på "ha det dårlig-aktivitet", og da kan livet i det store og hele oppleves bedre. Det er vanskelig å lykkes på skolen med mye fravær fordi man kommer på etterskudd og går glipp av læring som påfølgende læring bygger på. Kan det skape psykiske problemer? Dette er det usikkert om ADHD-medisin hjelper mot , fordi man kan bli fjern av medisinering, mens læresituasjonen krever tilstedeværelse for å være effektiv. Det man bør gjøre er å møte opp så mye man orker, og forsøke å følge med så mye at man henger med.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #22 Skrevet 21. september 2023 Du trenger ikke å prate med psykologen din om medisiner! Vedkommende kan uansett ikke skrive ut det til deg! Gå heller til fastlegen din og be om å få prøve noe uten å blande psykologen inn! Anonymkode: 170f7...2ee 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #23 Skrevet 21. september 2023 En del medisiner skal jo helst administreres og i alle fall startes opp med i samråd med psykiater. De aller fleste DPS har psykiater som bistår i slike tilfeller, derfor er det da ofte helt naturlig å ta det opp med psykologen som kan kople inn en av psykiaterne der. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så "hårreisende" at TS har tatt dette opp med psykologen. Det er jo uansett en del av behandlingen, og noe psykologer gjerne vil vite om, feks. for å kunne få en så fullstendig behandlingsplan som mulig. Men siden dette tydeligvis ikke virker så vil nok det beste være å kontakte fastlegen. Anonymkode: 93400...ffe
AprilLudgate Skrevet 21. september 2023 #24 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, jeg har prøvd å bli frisk uten medisiner og det har ikke funka. Har hatt det helt for jøvlig psykisk helt siden jeg var 12-13 år, er 21 år nå og har minimalt med motivasjon til å fortsette å ha det så jævla vondt. Anonymkode: 3e061...62c Snakk med fastlegen og be om medikamentvurdering på DPS 1
Svartfugl Skrevet 21. september 2023 #25 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har gått hos en psykolog en kort periode nå, men har hatt mange psykologer oppigjennom årene. Sliter blandt annet med ekstreme svingninger i sinnsstemning og kan bli så ille at jeg havner i en panikkanfall lignende tilstand hvor jeg rister og skjelver og hyperventilerer til jeg svimer av. Ble henta av ambulanse sist, fordi jeg hadde lyst til å ta selvmord, ble sendt til legevakta og fikk tilbud om innleggelse. I psykologtimer etterpå drøfta jeg ideen om utprøving av medisiner, men da fikk jeg beskjed om at medisin var fullstendig uaktuelt. Har slitt med dette så lenge jeg kan huske, og kognitiv terapi og samtaleterapi har ikke funka på meg tidligere. I tillegg har jeg en adhd diagnose som ikke er medisinert, men der også sier psykologen at medisiner er uaktuelt. Jeg har det så jævla vondt psykisk hver jævla dag, klarer ikke å slappe av, er så rastløs at jeg må gjøre noe konstant. Klarer ikke å sitte i ro og holder på å stryke på skolen. Vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg tenker at medisiner kunne ha hjulpet meg veldig, men han er bestemt på at det ikke er aktuelt.. Anonymkode: 3e061...62c Paykologer er ikke leger, og har ikke lov tuil å skrive ut medisiner. Din psykolog bestemmer ikke hva din fastlege ev. skriver ut til deg, så det er riktig person å kontakte om du lurer på om du trenger medisinering.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #26 Skrevet 21. september 2023 Dra til en lege? Anonymkode: 03932...17c
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #27 Skrevet 21. september 2023 Det er ikke opp til psykologen å bestemme, de kan heller ikke skrive ut medisin. Men de vil prøve løse problemene på annen måte enn medisiner i første omgang. Medisiner kan for mange hjelpe i såpass stor grad at man får en ro til å jobbe med problemene. Når man er langt nede eller har sterk angst er det ikke lett å ta tak i noe som helst. Medisin for adhd kan jo kanskje hjelpe deg å få en ro, bedre konsentrasjon o.l bestill deg en legetime og hør hva de sier Anonymkode: 1f6c3...75d
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #28 Skrevet 21. september 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: En del medisiner skal jo helst administreres og i alle fall startes opp med i samråd med psykiater. De aller fleste DPS har psykiater som bistår i slike tilfeller, derfor er det da ofte helt naturlig å ta det opp med psykologen som kan kople inn en av psykiaterne der. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så "hårreisende" at TS har tatt dette opp med psykologen. Det er jo uansett en del av behandlingen, og noe psykologer gjerne vil vite om, feks. for å kunne få en så fullstendig behandlingsplan som mulig. Men siden dette tydeligvis ikke virker så vil nok det beste være å kontakte fastlegen. Anonymkode: 93400...ffe Akkurat. Jeg går til DPS og de har psykiatre der, tenkte som du sier at psykologen kunne få til en avtale med psykiater, men svaret var nei med en gang. Tror ikke jeg beskrev plagene mine godt nok tidligere, jeg klarer ikke å slappe av i det hele tatt. Klarer aldri å fullføre en film, klarer aldri å ligge i ro når jeg skal sove, føttene mine rister bokstavlig talt. Har hatt det slik så lenge jeg kan huske, men en barndom med alkoholisme og grov mobbing (ble forsøkt drept to ganger) har ikke akkurat hjulpet meg. Alt jeg vil er å bli frisk, men med hastigheten psykologen min tar det, vet jeg ikke ærlig om jeg klarer å holde ut til slutten av behandlingen uten medisiner. Anonymkode: 38688...ac4 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #29 Skrevet 21. september 2023 4 hours ago, I Grosny said: Tror ikke samtaler er veldig effektivt. Finn ut konkret hva som er foranledningen til når du har det dårlig, nøyaktig hva som skjer og konskevensen. Finn ut det samme om når du har det bra, og så kan du prøve å bytte ut "ha det dårlig-aktivitet" med "ha det fint -aktivitet." Klarer du å sette inn nok "ha det fint -aktivitet" så vil du bruke tilsvarende mindre tid på "ha det dårlig-aktivitet", og da kan livet i det store og hele oppleves bedre. Det er vanskelig å lykkes på skolen med mye fravær fordi man kommer på etterskudd og går glipp av læring som påfølgende læring bygger på. Kan det skape psykiske problemer? Dette er det usikkert om ADHD-medisin hjelper mot , fordi man kan bli fjern av medisinering, mens læresituasjonen krever tilstedeværelse for å være effektiv. Det man bør gjøre er å møte opp så mye man orker, og forsøke å følge med så mye at man henger med. Har ikke problemer med å følge med i timene direkte, men sliter med å møte opp fordi jeg har opplevd så jævla mye traumatisk under skolegang, og når jeg først klarer å møte, klarer jeg nesten ikke å sitte stille. Anonymkode: 38688...ac4 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #30 Skrevet 21. september 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Nå skal jeg på ingen måte diagnostisere deg, men enkelte ting av det du skriver kjenner jeg meg veldig igjen i. Jeg har EUPF. Jeg var virkelig helt katastrofe og så ustabil og så mye kaos at samtalebehandlingen knapt hadde noe for seg i det hele tatt. Jeg fikk begynne på stemningsstabiliserende og antidepressiv medisiner, og endelig fungerer jeg nok i hverdagen og bare generelt i hodet til at jeg klarer å benytte meg av samtalebehandlingen. Nei, medisiner fjerner ikke årsaken, men noen ganger (ofte?) er det helt grunnleggende for å i det hele tatt kunne gjennomføre annen type behandling. Anonymkode: 93400...ffe Akkurat. Jeg vil ikke dopes ned eller ''bare ha piller''. Jeg vil ha medisin som et hjelpemiddel slik at jeg faktisk funker i hverdagen, og får bedre utbytte av samtaleterapien. Anonymkode: 38688...ac4 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #31 Skrevet 21. september 2023 Har sendt melding til lege, så får se hva svaret er i morgen tidlig. Anonymkode: 38688...ac4 2
Hannah80 Skrevet 21. september 2023 #32 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Medisiner fjerner ikke årsaken, så her er jeg på psykologen sin side. Anonymkode: 071e4...984 Ofte det ikke er spesifikke årsaker til at man får angst. Og når ts sliter med så mye indre uro og angst, så er det bare veldig merkelig at hun ikke kan få medisiner som garantert kan hjelpe på angstnivået. Er dette på Dps, så kan psykologen konferere med en psykiater ang medisinering. Så enkelt er det faktisk. 2
Andrine& Skrevet 22. september 2023 #33 Skrevet 22. september 2023 Når du har det sånn kan sykepleier fra kommunen være et like godt alternativ. De kan være med deg på ulike eksponeringer sånn at du får hjelp til å få nye erfaringer i forhold til panikk. Lite løses av å sitte å prate Også ber du fastlegen ordne medisiner som de andre sier her.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #34 Skrevet 22. september 2023 Psykologen KAN ikke skrive ut medisiner. Det er det kun fastlege og psykiater som kan. Snakk med fastlegen, kanskje det ordner seg. Skriv i helsenorge-appen hvis du ikke liker å ringe. Anonymkode: 53c8b...af8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #35 Skrevet 22. september 2023 Psykologer tar i utgangspunktet ikke stilling til medisiner, da det er fastlege eller psykiater som kan vurdere og skrive ut dette. Men mange psykologer ser nytteverdien i medisin i perioder, så man får anledning til å jobbe med vanskene man har. Psykologen er ikke den rette til å vurdere ditt behov for medisiner, og heller ikke rådgi så kraftig om dette. Anonymkode: 59b20...97f 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #36 Skrevet 23. september 2023 Snakka med legen og hun ga meg en time hos henne om noen dager, hun skrev at vi må snakke med psykologen min om medisinering, han er fastbestemt på at det er uaktuelt. Vet ikke hva jeg skal gjøre egt.. Anonymkode: 38688...ac4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #37 Skrevet 23. september 2023 Har ikke kommet meg psykisk enda, og frykter jeg kommer til å være like dårlig som jeg er nå i en god stund.. Anonymkode: 38688...ac4
Andrine& Skrevet 23. september 2023 #38 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Snakka med legen og hun ga meg en time hos henne om noen dager, hun skrev at vi må snakke med psykologen min om medisinering, han er fastbestemt på at det er uaktuelt. Vet ikke hva jeg skal gjøre egt.. Anonymkode: 38688...ac4 De som utredet deg og bekreftet at du har adhd har gitt info til din fastlege. Legen bruker den informasjonen når det skal skrives ut adhd medisiner. Din psykolog har ikke noe med dette å gjøre. Er det vanskelig for deg å få frem dette så ta med deg en person når du skal til legen som kan støtte deg. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #39 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Snakka med legen og hun ga meg en time hos henne om noen dager, hun skrev at vi må snakke med psykologen min om medisinering, han er fastbestemt på at det er uaktuelt. Vet ikke hva jeg skal gjøre egt.. Anonymkode: 38688...ac4 Hvorfor skal dere involvere psykologen? Fastlegen kan gi deg resept eller henvise deg for medisinvurdering til psykiater. Psykologen trenger ikke være involvert og du trenger ikke si noe om det til psykologen. Anonymkode: ba3cc...369 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #40 Skrevet 23. september 2023 Men herregud nå har jeg gjort akkurat som dere sa jeg skulle gjøre, snakka med legen og det var HUN som sa vi måtte snakke med psykologen min, IKKE jeg. Jeg nevnte ikke psykologen en gang. Anonymkode: 38688...ac4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå