Gå til innhold

Psykolog vil ikke gi medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått hos en psykolog en kort periode nå, men har hatt mange psykologer oppigjennom årene. Sliter blandt annet med ekstreme svingninger i sinnsstemning og kan bli så ille at jeg havner i en panikkanfall lignende tilstand hvor jeg rister og skjelver og hyperventilerer til jeg svimer av. Ble henta av ambulanse sist, fordi jeg hadde lyst til å ta selvmord, ble sendt til legevakta og fikk tilbud om innleggelse. I psykologtimer etterpå drøfta jeg ideen om utprøving av medisiner, men da fikk jeg beskjed om at medisin var fullstendig uaktuelt. Har slitt med dette så lenge jeg kan huske, og kognitiv terapi og samtaleterapi har ikke funka på meg tidligere. I tillegg har jeg en adhd diagnose som ikke er medisinert, men der også sier psykologen at medisiner er uaktuelt. Jeg har det så jævla vondt psykisk hver jævla dag, klarer ikke å slappe av, er så rastløs at jeg må gjøre noe konstant. Klarer ikke å sitte i ro og holder på å stryke på skolen. Vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg tenker at medisiner kunne ha hjulpet meg veldig, men han er bestemt på at det ikke er aktuelt.. 

Anonymkode: 3e061...62c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Psykologen din prøver vel å hjelpe deg til å faktisk løse problemene dine da. Medisiner løser ingenting, det bare hjelper symptomene

Om du på død og liv ønsker medisiner, så får du gå videre til neste psykolog, og neste der igjen, osv helt til du får medisiner.

Måten du skriver på, får meg til å tenke at du heller bare vil ha piller enn faktisk finne ut av ting. 

Anonymkode: aebb7...c82

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Sier psykologen noe om hvorfor medisin er utelukket? 

Anonymkode: 77596...773

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Sier psykologen noe om hvorfor medisin er utelukket? 

Anonymkode: 77596...773

Han mener jeg skal blI frisk via samtaleterapi, men jeg har prata med så mange forskjellige psykologer og det har aldri funka på meg.. 

• Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Psykologen din prøver vel å hjelpe deg til å faktisk løse problemene dine da. Medisiner løser ingenting, det bare hjelper symptomene

Om du på død og liv ønsker medisiner, så får du gå videre til neste psykolog, og neste der igjen, osv helt til du får medisiner.

Måten du skriver på, får meg til å tenke at du heller bare vil ha piller enn faktisk finne ut av ting. 

Nei, jeg har prøvd å bli frisk uten medisiner og det har ikke funka. Har hatt det helt for jøvlig psykisk helt siden jeg var 12-13 år, er 21 år nå og har minimalt med motivasjon til å fortsette å ha det så jævla vondt. 

• Hjerte 3
Skrevet

Psykologer kan ikke skrive ut medisiner. Det må en lege (evt. psykiater) gjøre. Medisiner mot angst er dessuten sjelden en god løsning, de kan bare brukes noen få uker for å unngå avhengighet, og hvis dette er et varig problem for deg, er det bedre å finne andre løsninger. 

Anonymkode: 9edf5...97a

• Liker 21
  • Nyttig 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Psykologer kan ikke skrive ut medisiner. Det må en lege (evt. psykiater) gjøre. Medisiner mot angst er dessuten sjelden en god løsning, de kan bare brukes noen få uker for å unngå avhengighet, og hvis dette er et varig problem for deg, er det bedre å finne andre løsninger. 

Anonymkode: 9edf5...97a

Problemet er at jeg vet ikke selv hvor Syk jeg er, plutselig en dag kan jeg være helt nede i bunnen og ønsker å ta livet av meg selv, har null kontroll over meg selv og absolutt ingenting er på greip. Klarer såvidt p komme meg ut døra, klarer ikke å møte på skole, klarer ikke å møte venner og klarer generelt ikke å fungere i hverdagen. I tillegg til at jeg føler jeg blir dårligere ig dårligere hver dag

• Hjerte 1
Skrevet

EUPF?

Anonymkode: 56d4a...2ad

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har gått hos en psykolog en kort periode nå, men har hatt mange psykologer oppigjennom årene. Sliter blandt annet med ekstreme svingninger i sinnsstemning og kan bli så ille at jeg havner i en panikkanfall lignende tilstand hvor jeg rister og skjelver og hyperventilerer til jeg svimer av. Ble henta av ambulanse sist, fordi jeg hadde lyst til å ta selvmord, ble sendt til legevakta og fikk tilbud om innleggelse. I psykologtimer etterpå drøfta jeg ideen om utprøving av medisiner, men da fikk jeg beskjed om at medisin var fullstendig uaktuelt. Har slitt med dette så lenge jeg kan huske, og kognitiv terapi og samtaleterapi har ikke funka på meg tidligere. I tillegg har jeg en adhd diagnose som ikke er medisinert, men der også sier psykologen at medisiner er uaktuelt. Jeg har det så jævla vondt psykisk hver jævla dag, klarer ikke å slappe av, er så rastløs at jeg må gjøre noe konstant. Klarer ikke å sitte i ro og holder på å stryke på skolen. Vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg tenker at medisiner kunne ha hjulpet meg veldig, men han er bestemt på at det ikke er aktuelt.. 

Psykolog kan ikke gi medisiner uansett, så du kan jo heller drøfte det med fastlege eller en psykiater. Kanskje du bør vurdere ny utredning. Mange menn ender opp med å få ADHD diagnose når de egentlig skulle ha fått en personlighetsforstyrrelse (emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse). Ønsker deg uansett lykke til videre, det høres ikke godt ut å ha det slik du beskriver. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Medisiner er ikke løsningen til alt nei, men noen ganger er ikke samtaleterapi tilstrekkelig og for å få bedre effekt av samtaleterapien, kan medisiner noen ganger være løsningen. Jeg vet jo ikke hva grunnlaget for å ikke gi deg medisin er, men har selv vært borti en del psykologer og terapeuter som absolutt ikke burde jobbet i det yrket, så jeg ville bedt om å få en ny psykolog!

Anonymkode: b0e06...27c

• Liker 5
Skrevet

Snakk med fastlegen din ang medisiner. Psykologen kan vel uansett ikke skrive ut resepter.

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Medisiner er ikke løsningen til alt nei, men noen ganger er ikke samtaleterapi tilstrekkelig og for å få bedre effekt av samtaleterapien, kan medisiner noen ganger være løsningen. Jeg vet jo ikke hva grunnlaget for å ikke gi deg medisin er, men har selv vært borti en del psykologer og terapeuter som absolutt ikke burde jobbet i det yrket, så jeg ville bedt om å få en ny psykolog!

Anonymkode: b0e06...27c

Er livredd jeg blir satt på venteliste igjen, sto på venteliste i et år sist. Har det bare så jævlig, og vet helt ærlig ikke hvor lenge jeg orker å holde ut

Skrevet

Spør fastlegen ja. Min fastlege har skrevet ut antidepressiva, sovetabletter og beroligende midler uten at jeg måtte snakke med noen andre enn han. Men han fulgte opp med timer annenhver uke en periode etterpå.

Anonymkode: 21659...800

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Mange klarer ikke å nyttiggjøre seg terapien før de har klart å roe seg ned. Og hva er gale med ADHD medisin? Jeg har heldigvis ikke ADHD, men jeg hadde aldri moralisert ovenfor en som hadde ADHD, de vet selv hvor skoen trykker. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis du får tilbud om innleggelse en annen gang så sier du ja takk til det, da kan psykiater på sykehuset ta en vurdering på hvilke medisiner som eventuelt ville være aktuelle for deg.

Psykolog kan ikke skrive ut medisiner uansett om de vil eller ikke.

Anonymkode: 06f30...5d9

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Adhd medisiner kan gi økt angst. Kanskje derfor. Har du så store emosjonelle svigninger så kanskje du har eupf eller bipolar. Psykologer har uansett ingen hjemmel til å skrive ut, eller kunnskap om , medisiner  

Anonymkode: 1cfdb...ea6

Skrevet

Du bør medisineres for ADHD-en din. Det andre er nok riktig at du skal jobbe med psykologisk. Få en henvisning til psykiater for ADHD-medisin. Da blir nok jobbingen hos psykologen og livet ditt generelt også enklere. 

Anonymkode: 9b0b8...4c2

• Liker 1
Skrevet

Medisiner fjerner ikke årsaken, så her er jeg på psykologen sin side. 

Anonymkode: 071e4...984

Skrevet

Nå skal jeg på ingen måte diagnostisere deg, men enkelte ting av det du skriver kjenner jeg meg veldig igjen i. Jeg har EUPF. Jeg var virkelig helt katastrofe og så ustabil og så mye kaos at samtalebehandlingen knapt hadde noe for seg i det hele tatt. Jeg fikk begynne på stemningsstabiliserende og antidepressiv medisiner, og endelig fungerer jeg nok i hverdagen og bare generelt i hodet til at jeg klarer å benytte meg av samtalebehandlingen. 

Nei, medisiner fjerner ikke årsaken, men noen ganger (ofte?) er det helt grunnleggende for å i det hele tatt kunne gjennomføre annen type behandling. 

Anonymkode: 93400...ffe

• Liker 8
Skrevet

Psykologer kan ikke gi deg medisiner, hvorfor vektlegge psykologens mening om noe de i utgangspunktet ikke har dybdekunnskap om? Gå til fastlegen og bli henvist til medisinvurdering hos psykiater. Da beholder du psykologen, men du får en psykiater til å vurdere oppstart av medisiner. Tenker spesielt adhd er viktig å få medisinert.

Anonymkode: ba3cc...369

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...