AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #1 Del Skrevet 21. september 2023 begynte å jogge i april. klarer nå å jogge ei runde uten stopp, bruker 1 time og 5 minutt. Jeg er ganske sliten, men varierer tempoet - målet er å ikke stoppe. MEN hvorfor går det ikke lettere etterhvert? Eller at jeg bruker mindre tid. Forstår ikke dette men deilig etterpå er det uansett. Anonymkode: 7ed29...71a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #2 Del Skrevet 21. september 2023 Du må presse deg. Intervaller Anonymkode: 81953...38e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #3 Del Skrevet 21. september 2023 Bruker du noen form for pulsklokke eller noe sånt. Høres jo rart ut ja at du bruker like lang tid nå som i april og opplever det like slitsomt. Men ja, variere trening din. Noen litt lengre rolige turer, noen kortere turer hvor du prøver å få opp tempoet noe og noe intervall-trening med høyt tempo på intervalldragene. Vet ikke hvor fort/langt du løper i dag. Men forslag til intervalløkter: 1 min løp - 1 min gå * 10 (gjerne kjøre i motbakke så man får opp pulsen skikkelig) 4*4 min intervaller 5*1000 m intervaller 2*10 min 4-3-2-1-2-3-4 min intervaller osv osv Anonymkode: aa2eb...066 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #4 Del Skrevet 21. september 2023 Hvor ofte jogger du? Om du bare jogger den samme runden 2 ganger i uken vil du neppe oppleve noen framgang. Høyere volum er det som skal til. Rett og slett mer løping. Og gjerne litt intervalltrening for å pushe oksygenopptaket. Anonymkode: 5244e...9d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cambria Skrevet 21. september 2023 #5 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor ofte jogger du? Om du bare jogger den samme runden 2 ganger i uken vil du neppe oppleve noen framgang. Høyere volum er det som skal til. Rett og slett mer løping. Og gjerne litt intervalltrening for å pushe oksygenopptaket. Anonymkode: 5244e...9d1 Dette er jeg uenig i. Jeg jogget 2 ganger i uken og hadde kjempefremgang med joggingen. Kunne ikke jogge mer, for da fikk jeg utfordringer med hoftene, likevel ble det bra fremgang. Varierte derimot mye på hvor jeg jogget. Den samme turen hver gang er kjedelig. Jeg mistenker at TS ikke pusher seg nok. Kanskje er en økt på en time for mye for å øke tempoet ditt, TS? Som nevnt over: Prøv med kortere økt hvor fokuset er på å få opp tempoet. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #6 Del Skrevet 21. september 2023 Jeg tipper du ligger i en mellomting når du løper og ikke varierer intensiteten. Prøv å løp runden en gang i uken kjemperolig (sone 1 - 2, rpe 3 av 10) og en gang i uken som intervall for eksempel 4*4 med 2 minutters pause hvor du gradvis øker intensitet og tempo for hvert drag, men inne sånn at du må kaste opp eller hyperventilerer (ligge på rpe 8 av 10). Varier gjerne hvor du løper og bruk heller runden din som kontroll/test i blant for å sjekke fremgang Anonymkode: 7c5a8...33a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #7 Del Skrevet 21. september 2023 Jeg vil si meg uenig med de som påstår at du ikke presser deg nok. Jeg er en tilhenger av sone 2-trening. «Løp sakte for å løpe raskt». Selvfølgelig er intervaller viktige også, men å bygge cellehusene er superviktig for å få en god utholdenhet. Løper du sånn halvfort, blir det lett det jeg kaller lapskaustrening. Tenk at 80% av treningen skal være lett, 20% hard. Og selvfølgelig: Hvis du løper kun én gang i uka, og du er i ok form, gjør du ikke annet enn å vedlikeholde formen. Anonymkode: 71a8c...69e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #8 Del Skrevet 21. september 2023 takker for svar alle sammen. Jeg presser meg ikke nei...har ingen pulsklokka. Kanskje litt intervall er tingen løper to ganger i uka...men svømmer også, og av og til fjellturer. ts Anonymkode: 7ed29...71a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #9 Del Skrevet 21. september 2023 Jeg løp også to ganger i uken i et halvt år, en økt på 5-6 km, en på 8-10 km. Holdt samme farten hele tiden, og var fornøyd med det. Det ble litt lettere etter hvert, men raskere ble jeg ikke. Så meldte jeg meg på halvmaraton og begynte med flere økter og lengre turer. En ekstra økt i uken og tidene forbedret seg. Så 4 ganger i uken, og da perset jeg på alle distanser. Det var helt uten intervalltrening for det er jeg ikke så glad i. Det var rett og slett bare mer løping. Hadde også rart nok mindre vondter jo mer jeg løp. Ble vel godt herdet 😄 Nå etter løpet er jeg tilbake til 2-3 ganger i uken, og holder meg omtrent på samme fart. OG har det igjen helt greit med det. Vil bare holde en stabil form hele året. Men vet om jeg melder meg på et nytt løp, eller ønsker å bli raskere igjen, så må jeg bare gjøre det samme - løpe mer. Anonymkode: 9e018...bb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå