Gå til innhold

Fått gjeldsordning - fortsatt livredd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått innvilget gjeldsordning, men er like bekymret nå som da jeg var tynget i gjeld. Jeg har fått en månedlig nedbetalingsplan for i år og neste år, de tre årene etter det skal jeg bare betale inn feriepenger og halv skatt. Jeg er så redd for å gjøre noe feil og går gjennom betalingsplanen daglig. Har mareritt om at jeg får brev om at avtalen er opphevet og at all gjelden er tilbake. Klarer ikke å slappe av og det blir slitsomt å ha det sånn de neste 5 årene. Noen med noen tips? Eller noen som har hatt gjeldsordning som kan betrygge meg litt? 

Anonymkode: 2519c...0d1

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen erfaring med dette. Men har erfaring med å snu om på økonomien i positiv forstand, og jeg tenker at du kommer inn i de nye vanene og at det kommer til å gå bra. Det er jo greit nok å sjekke daglig over plan og kontoer som du gjør nå, det gjør jeg også, og det hjelper meg med å holde kontroll over budsjettet.

Lykke til!

Anonymkode: 3a117...782

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har fått innvilget gjeldsordning, men er like bekymret nå som da jeg var tynget i gjeld. Jeg har fått en månedlig nedbetalingsplan for i år og neste år, de tre årene etter det skal jeg bare betale inn feriepenger og halv skatt. Jeg er så redd for å gjøre noe feil og går gjennom betalingsplanen daglig. Har mareritt om at jeg får brev om at avtalen er opphevet og at all gjelden er tilbake. Klarer ikke å slappe av og det blir slitsomt å ha det sånn de neste 5 årene. Noen med noen tips? Eller noen som har hatt gjeldsordning som kan betrygge meg litt? 

Betal det du skal. Ikke pådra deg noe ny gjeld. Da skal alt gå bra. Har hatt GO selv og var bare påpasselig med å betale.

Anonymkode: ca592...f19

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å sjekke noe som helst hver dag. Du har en dato du skal betale innen, eneste du trenger å konsentrere deg om at du har avsatt det beløpet så du får betalt. Stress ned og pust med magen 😁

Anonymkode: ca592...f19

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal passe JÆVLIG på er å sende inn skattemeldingen din årlig til de som evn har etterspurt dette.

Ellers ryker hele ordningen, selv om du betaler aldri så nøyaktig på selve kravene.

Anonymkode: cd16c...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det du skal passe JÆVLIG på er å sende inn skattemeldingen din årlig til de som evn har etterspurt dette.

Ellers ryker hele ordningen, selv om du betaler aldri så nøyaktig på selve kravene.

Har aldri fått beskjed om dette. Har kun fått beskjed om å følge betalingsplanen samt å gi beskjed om jeg jobber overtid, og holde av 75% av summen. Nå ble jeg stressa igjen 🫣😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har aldri fått beskjed om dette. Har kun fått beskjed om å følge betalingsplanen samt å gi beskjed om jeg jobber overtid, og holde av 75% av summen. Nå ble jeg stressa igjen 🫣😣

Lånekassen, skatteetaten og Statens innkrevningssentral er typisk slike som spør etter dette. Dnb og andre banker kan også finne på å spørre etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du sier: "Jeg har fått en månedlig nedbetalingsplan for i år og neste år, de tre årene etter det skal jeg bare betale inn feriepenger og halv skatt". Dette tyder på at du har det som ofte kalles en dynamisk gjeldsordning.

En dynamisk gjeldsordning er når du ikke gjennom hele gjeldsordningsperioden betaler det samme beløpet til det samme tidspunktet. En dynamisk gjeldsordning utløser namsmannens hjelpeplikt i hht gol.

Dessuten skal namsmannen forsikre seg om at du har forstått gjeldsordningen. Dvs. at namsmannen uoppfordret skal  gjennomgå din gjeldsordning sammen med deg, før den starter.

Er du usikker på noe så kontakter du namsmannen og følger de råd anbefalinger som du får. Men alle dine spørsmål må du sørge for er skriftlige, slik at du har noe å vise til, hvis det på et senere tidspunkt skulle oppstå noen problemer.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen, skatteetaten og Statens innkrevningssentral er typisk slike som spør etter dette. Dnb og andre banker kan også finne på å spørre etter det.

Skjønner. Jeg har kun inkassogjeld, ikke noe til staten. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan senke skuldrene, og trenger ikke sjekke daglig .

Tar meg av gjeldsordninga foe en person jeg også er økonomisk verge for.

Det er jo ikke non konkret forfallsdato , men jeg har opptetta faste trekk fra en egen GO-konto. Har satt trekkdato til dagen etter at vedkommede får utbetaling hver mnd. 

Overfører automatisk et mnd-beløp fra lønnskonto til GO- konto som er litt høyere enn det som skal betales hver mnd pga gebyr til banken .

Nå sjekker jeg bare at alle xantall trekk har gått ut mot slutten av mnd.

Du holder deg bare til den nedbetalingplanen du har mottatt så lenge den gjelder. Blir det endringer av antall kreditorer, inntekts-, boforhold eller noe annet, beregner namsfogden nye beløp som det forhandles med kreditorene om.Du får ny betalings plan om det skjer.

Er det noe du er i den minste tvil om, så spør din saksbehandler/ kontaktperson.

Min erfaring er at man får hod veiledning.

Lykke til! 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har administrert nedbetaling av GO på vegne av en annen person i ca 3 år, men har aldi vært borti dette.

Det er namsfogden/ politiet som beregner og forhandler med kreditorene, så ingen av kreditorene ber om dokumentasjon fra andre enn politiet.

Det er kun ved endring/ søknad om endring av nødvendige utgifter at jeg har oversendt dokumentasjon à la oppdatert skattemelding.

Hvem ellers ber om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis du føler deg alene, og er usikker på at alt blir gjort riktig, så er nøkkelen kommunikasjon. Og enda mer kommunikasjon. Ring rette instans om du lurer på noe, spør en gang for mye enn en gang for lite. Få hjelp og bistand fra de som jobber med dette. Da får det egentlig ikke gått så galt, tenker jeg. Men du må kommunisere. Mange med gjeldsproblematikk sliter med telefonangst og postkasseangst. Denne må rett og slett legges til side om du ønsker å lykkes. Ring, ring, ring. Ikke føl at du maser. De som sitter "i andre enden" ønsker å hjelpe, og vil at du skal klare dette de også. 

Anonymkode: df444...220

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydvesta Orkana skrev (16 minutter siden):

Jeg har administrert nedbetaling av GO på vegne av en annen person i ca 3 år, men har aldi vært borti dette.

Det er namsfogden/ politiet som beregner og forhandler med kreditorene, så ingen av kreditorene ber om dokumentasjon fra andre enn politiet.

Det er kun ved endring/ søknad om endring av nødvendige utgifter at jeg har oversendt dokumentasjon à la oppdatert skattemelding.

Hvem ellers ber om det?

I mange tilfeller vil skyldneren også ha en opplysningsplikt etter gjeldsordningsavtalen som
fastsetter særskilte plikter under gjeldsordningsperioden som f.eks å sende selvangivelse til 
fordringshaverne hvert år. Dersom skyldneren ikke sender dokumentene til fordringshaverne
hindrer det dem i å få løpende innsyn i skyldnerens økonomiske stilling.81 Skyldneren har en 
selvstendig plikt til å sette seg inn i gjeldsordningsavtalen og hva den innebærer av rettigheter 
og plikter fastslo Høyesterett i Rt.1999 s. 1199 på side 1201. Flere kjennelser kan tyde på at 
retten er enda strengere i sin vurdering av opphevelse når opplysningsplikten følger direkte av
gjeldsordningsavtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor bare betale inn feriepenger og skattepenger i 3 år? Den avtalen fikk ikke jeg 

Anonymkode: 11661...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor bare betale inn feriepenger og skattepenger i 3 år? Den avtalen fikk ikke jeg 

Gjeldsordninger utformes individuelt avhengig av hva personen kan betale. Har du større betalingsevne vil du også måtte betale mer. 

Anonymkode: b8a2c...1de

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, du har nå mer penger å leve av når bolig, strøm og internett er betalt, og jeg jobber omtrent full tid.

Ingen  andre land har slike lukrative avtaler. Bytter gjerne lønna mi mot å kunne leve på sosialstønad livsoppholdet på ca 9-10000 kr.

Anonymkode: 40219...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er utrolig heldig som har fått denne avtalen, og den MÅ du gjennomføre for å få kontroll over livet ditt igjen. Og, jeg regner med du har en rådgiver i namsfogden du kan kontakte. Ring,send Mail, be om møte om det er ting du er i tvil om og som gjør deg nervøs. De er der for å hjelpe deg. 

Anonymkode: 0dca9...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Gratulerer, du har nå mer penger å leve av når bolig, strøm og internett er betalt, og jeg jobber omtrent full tid.

Ingen  andre land har slike lukrative avtaler. Bytter gjerne lønna mi mot å kunne leve på sosialstønad livsoppholdet på ca 9-10000 kr.

Anonymkode: 40219...ca6

Er du faktisk helt blåst eller bare dum og uviten? 

Forslag til deg for å bedre egen økonomi

1) bedre betalt arbeid gir mer overskudd. Endret leve vaner gir deg også mere overskudd.

2) det er ingen som hindrer deg i og leve på livsopphold kr 10000 og bolig kr 6500

3) livsoppholdet er ink strøm, internett, tlf, transport, klær/personlig pleie, mat. 

4) du blander begreper du åpenbart ikke har kontroll på. Sosialstønad har ingenting med gol og gjøre, og livsopphold på Sosialstønad er omkring kr 7000.

5) det er ingen som hinder deg fra og lebe etter de samme prinsippene som gol er utarbeidet fra. Kjør på!

Anonymkode: 1fb09...c53

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg betaler faste månedlige avdrag i 2023 og 2024. For 2025, 2026 og 2027 står det 0 på de månedlige rutene, men jeg antar at jeg får nye betalingsplaner for disse årene innen den tid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei. Dette er ikke helt sant. Skattemeldingen har kreditorene tilgang til fra nettet. For at en gjeldsordning skal heves skal det en del mer til og det må ha skjedd uredelighet og det må ha skjedd under sterkt klanderverdig forhold og misligholdet må være grovt. Dette til orientering.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...